מבקר המדינה,
מיכה לינדנשטראוס, קובע שהפעולות להגדלת מספר החרדים המתגייסים לצה"ל ולהגברת חלקם בשוק העבודה אינן מספיקות ואינן משיגות את מטרתן. הדברים כלולים בדוח השנתי שפירסם (יום ג', 1.5.12) המבקר - הדוח השנתי האחרון של לינדנשטראוס, שיסיים בסוף החודש את תפקידו ויוחלף ככל הנראה בידי השופט יוסף שפירא.
המבקר מזהיר, כי ספק אם יושג היעד של שילוב 63% מהחרדים בשוק העבודה בשנת 2020, לנוכח העובדה שעד כה הושמו רק 1,600 גברים חרדים בתוכניות הממשלתיות. בנושא הגיוס מצביע המבקר על זינוק של 60% בשנים 2010-2003 במספר החרדים שאינם מתגייסים והוא הגיע לפני שנתיים ל-63,000. לצד זאת מציין לינדנשטראוס, כי צה"ל אינו עומד בחלק מן התנאים המרכזיים שנקבעו כדי לאפשר לחרדים להתגייס.
הדוח מצביע על ליקויים מהותיים בניהול של שני גופים גדולים: מגן דוד אדום והסתדרות העובדים הלאומית (הע"ל). על מד"א אומר המבקר, כי אין המנכ"ל אלי בין והיו"ר
מאיר יפרח מכהנים בתפקידיהם זמן רב מדי, וכי אין בו תרבות ניהולית ראויה. בהע"ל מצא המבקר, כי למרות פרשות השחיתות בראשותו של
אברהם הירשזון - גם היו"ר החדש יואב שמחי והמנכ"ל החדש יאיר שלם קיבלו כספים שלא כדין.
מנכ"ל משרד הביטחון פעל בניגוד לחוק
המבקר קובע, כי קיים מחדל מתמשך בהיערכות להגנה על מטוסי נוסעים ישראלים מפני מתקפות טילים, מחדל הנמשך מזה תשע שנים. עוד נמצא, כי מנכ"ל משרד הביטחון,
אודי שני, פעל בניגוד להוראות החוק בטיפולו בתחום הייצוא הביטחוני. משרד המבקר גם חושף כיצד נבחרה תעש ללא מכרז לספק לצה"ל מערכת להגנה על כלי רכב משורינים מפני טילים - אך לא עמדה במשימה. עוד הוא מצביע על ליקויים חמורים שגרמו להפסדים כבדים בפרויקט של התעשיה האוירית בתחום המטוסים ללא טייס.
בתחום הבריאות מצביע הדוח על חוסר חמור באיברים להשתלה ומציין, כי בשנת 2010 נפטרו 105 מבין 1,150 הממתינים להשתלות. עוד נמצאו ליקויים בהתנהגותו של מנכ"ל המרכז הרפואי סוראסקי, פרופ'
גבי ברבש, בנושא העבודות הנוספות שהוא מבצע. המבקר גם קורא למשרד הבריאות לשנות את צורת חלוקת הכספים בין קופות החולים, בציינו שהמבנה הנוכחי אינו מעודד תחרות ביניהן.
לינדנשטראוס מצביע על כך שמשרד החינוך לא מילא עד היום את התחייבותו משנת 2007 להסדיר בצורה כוללת את תשלומי ההורים לבתי הספר, ועל הפרטה סמויה של מערכת החינוך בשל מעורבות גוברת והולכת של המגזר העסקי והמגזר השלישי בתוכניות הלימודים. ועוד: התוכנית הלאומית לילדים בסיכון הופעלה באיחור של שלוש שנים וטופלו במסגרתה רק שליש מהילדים שאותרו.
חובות של עשרות מיליארדים אינם נגבים
בביקורת רוחב בדק לינדנשטראוס את הנטל הביורוקרטי והגיע למסקנה, כי למרות שורה של החלטות ממשלה על פעולות להפחתתו - הדבר לא נעשה בפועל. המבקר מצביע על ליקויים מהותיים בתכנון תקציב המדינה, כולל הימנעות מהכנת תוכניות לטווח של יותר משנה. עוד קובע הדוח, כי המדינה אינה פועלת בצורה ממשית לגביית חובות של אזרחים בעשרות מיליארדי שקלים, והמבקר מעיר שמוטב לגבות חובות לפני שמכבידים את הנטל על הציבור. המבקר גם מצא, כי עובד בכיר ברשות המיסים קיבל הקלות מס חריגות.
בתחום התקשורת מצביע הדוח על יד רכה ובלתי מובנת של היו"ר היוצא של המועצה לשידורי כבלים ולוויין,
ניצן חן, בהטלת עיצומים כספיים על הוט ו-yes בגין חריגות מתנאי רשיונותיהן. עוד נקבע, כי פיקוחו של משרד התקשורת על חברות הטלקומוניקציה מתאפיין במידה רבה בהיעדר מדיניות אחידה וברורה.
משרד החקלאות מעניק לחקלאים מאות מיליוני שקלים שלא לפי הוראות החוק - קובע הדוח. בשנת 2009 היוו מענקים כאלו 70% מכלל המענקים, והיקפם הכספי היה גבוה פי שישה משל המענקים החוקיים. כישלון מהדהד נמצא בסוגיית העסקת ישראלים בחקלאות: בעוד היעד שקבעה הממשלה הוא 1,500 איש, הועסקו בשנת 2010 רק 19 ובשנת 2011 כלל לא נדונו בקשות נוספות.
בעיית משילות חמורה בתחום ההתפלה
בתחום התיירות מצביע לינדנשטראוס על העיכוב המתמשך בהקמת נמל תעופה בינלאומי נוסף ועל הצורך להסיר חסמים המונעים הקמת בתי מלון ולעצב תוכנית אסטרטגית לתשתיות התיירות ולעידודה. בנושא התפלת המים מזהיר המבקר מפני ריכוזיות-יתר בידי
קבוצת דלק של
יצחק תשובה, מצביע על כשל של עשור בהקמת המתקן באשדוד ("בעיית משילות חמורה הפוגעת באינטרס הציבורי") ועל כך שהמתקן בחדרה התייקר ב-25% לעומת האומדן.
לינדנשטראוס קובע, כי העובדה שהרכבת ממשיכה לפקח על עצמה היא ליקוי חמור, בפרט לנוכח העובדה שחלק ניכר מהליקויים שהתגלו בדוח ב-2006 טרם תוקנו. הוא מגלה, כי הולך וגדל מספר המקרים בהם נהגי קטרים אינם עוצרים באור אדום, וכי שורה של הפרדות מפלסיות בוצעו באיחור של שנה ויותר.
ועוד בתחום התחבורה: למרות שבעוד בשנת 2007 החליטה הממשלה להרחיב את נמלי אשדוד וחיפה, ההליכים לשם כך טרם הושלמו והדבר עלול להביא לצפיפות, לעיכובים ולייקור סחר החוץ. המבקר מעיר, כי ועדת המשנה ליחסי עבודה כלל לא התכנסה מאז הקמתה, וכך לא טופלו הבעיות העיקריות המונעות את הרחבת הנמלים. מנגד, הושקעו 190 מיליון שקל ברציף קישון מזרח - אך הוא עומד ללא שימוש.
"אחריות אישית - לב ליבו של המינהל התקין"
בהקדמתו לדוח מסכם לינדנשטראוס את שבע שנות כהונתו ואומר בין היתר: "הגדרתי את היעדים שעל משרד מבקר המדינה להתמקד בהם, ובהם מאבק ללא פשרות בשחיתות הציבורית המאיימת לפורר את החברה בישראל ולפגוע פגיעה קשה בערך טוהר המידות, שהוא מערכי היסוד של מדינה תקינה. שמתי דגש על בדיקת נושאים בזמן אמת, על פרסום שמות של אחראים לליקויים, על נשיאה באחריות אישית, על הגברת האפקטיביות של הביקורת ועל מעקב אחר תיקון הליקויים ואף על דיווח חיובי במקרים מתאימים.
"אמרתי כבר בהזדמנויות רבות כי אחריות אישית של ממלאי תפקידים בזרוע המבצעת היא לב ליבו של הממשל התקין. מי שנכשל כישלון חמור בניהול משאבים שהאזרחים הפקידו בידיו, עצם את עיניו מראות את פני הדברים לאמיתם והתרשל התרשלות רבתי במילוי תפקידו, יצטרכו הממונים עליו, לאחר בדיקה ראויה והולמת, להסיק בעניינו את המסקנות הנדרשות, גם הקשות ביותר. על עובד ציבור זה, בכיר ככל שיהיה, לשאת באחריות למעשיו או למחדליו".