ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה (יום ד', 2.5.12) דיון מיוחד במדיניות השמיים הפתוחים בתעופה, על-רקע הכוונה לחתום על הסכם התעופה החדש עם האיחוד האירופי שנועד להביא להפחתת מחירי כרטיסי הטיסה. בתום הדיון קרא היו"ר שאמה-הכהן ל
משרד התחבורה ולממשלה לעצור את ההתקדמות לקראת ההסכם, עד להצגת מחקר כלכלי מפורט על השפעות המהלך.
בפתח הדיון אמר שאמה-הכהן כי להחלטה על פתיחת השמיים יש השלכות תחבורתיות, תיירותיות, צרכניות וכלכליות - בכל הנושאים עליהם אחראית הוועדה. "המושג נשמע חיובי וקוסם, עם הבטחה להורדת מחירים שוועדת הכלכלה מקדמת כמעט תמיד, אבל אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיה המחיר. יש הטוענים שההסכם יביא לקריסת חברות התעופה הישראליות, והממשלה חייבת להחליט האם המחיר תואם את התועלות. בראשי מהדהדים המשפט שאמר מנכ"ל אל-על, לפיו אין לו ספק שהחברות הישראליות לא יוכלו להתקיים לאורך זמן לאחר חתימת ההסכם", אמר היו"ר.
לקבל נתונים על הסיכונים והתועלות
ממלא-מקום מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, אמר כי "עוד מ-2006 כל הדוחות והחלטות הממשלה מעידים שחתימה על הסכם עם האיחוד האירופי תפיק למשק תועלות כלכליות רבות. מדובר בפריצת דרך משמעותית והיסטורית למדינת ישראל". היו"ר שאמה-הכהן שאל את יצחקי האם המשרד מוכן לחתום על ההסכם גם במחיר קריסת חברת תעופה ישראלית. יצחקי השיב: "כל ההיבטים נבחנים וניקח אחריות גם בתחום הזה".
היו"ר שאמה-הכהן הוסיף כי הוועדה יודעת להגן על הצרכנים ואף עשתה זאת בסוף המושב הקודם גם בענף התעופה, כשאישרה את הצעת החוק שיזם ח"כ
אחמד טיבי לפיצוי וסיוע לנוסעים שטיסתם עוכבה או בוטלה. "עם זאת הוועדה רוצה לקבל נתונים מספריים של התועלות מצד אחד והסיכון לענף התעופה מצד שני", אמר היו"ר.
"להציג ניתוח שיבחן התמודדות עם קריסת חברת תעופה"
מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), גיורא רום, הסביר כי ההסכם יאפשר להגדיל את מספר החברות שיטוסו לישראל וממנה ואת מספר הטיסות. לדבריו, היישום יהיה הדרגתי במשך 5 שנים ויהיה מנגנון שיבחן לאחר שנתיים את ההשפעות על ענף התעופה ויאפשר להקפיא את ההסכם", אמר רום. לדבריו, כי חברות התעופה הישראליות צריכות להתאים את עצמן למצב החדש, ולהסתכל עליו כהזדמנות ולא כאיום.
מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, אמר כי הוא מוטרד לא רק כמנכ"ל אל על אלא גם מההיבט הלאומי. "מה שקורה פה הוא לא אחראי", טען. הוא הזכיר דברים שאמר בשבוע שעבר סמנכ"ל יאט"א (ארגון חברות התעופה הבינלאומי) לפיהם "עבור חברות התעופה הישראליות, פתיחת השמיים לתחרות בזמן שבו דירוג הבטיחות מצוי בקטגוריה 2 זה כמו לשלוח מתאגרף לזירה עם יד אחת קשורה מאחורי הגב".
לטענת שקדי, חברות התעופה שנמצאות בבריתות יכולות לנקוט מהלכים שאסורים על החברות הישראליות, כמו תיאום זמנים ומחירים. הוא ביקש שרת"א תציג לוועדה ניתוח כלכלי שיבחן גם את ההתמודדות של הרשות עם מקרה של קריסת אחת מחברות התעופה.
מנכ"ל ישראייר: כספים יפסיקו לזרום אם ההסכם ייחתם
הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן במשרד התמ"ת, עו"ד תמר פינקוס, אמרה כי "בהסכם השמים הפתוחים כמו שהוא היום יש פגיעה בצרכן". לדבריה, ההסכם יגרום לכך שחלק גדול מהצרכנים שיבטלו טיסות לא יוכלו לקבל את כספם בחזרה, לפי חוק הגנת הצרכן, שכן הוא לא יחול על חברות זרות רבות. היא אף הוסיפה כי ההסכם לא יוזיל את מחירי הנופש.
מנכ"ל ישראייר, דוד קמיניץ, התייחס לדברי רום שאמר כי חברות התעופה צריכות להתאים עצמן למצב החדש. לא כל המנכ"לים של חברות התעופה כושלים, ישראייר קיימת 15 שנה ומעולם לא הרוויחה, המלצתי לבעלי המניות להפסיק להזרים כסף לחברה אם ייחתם הסכם שמים פתוחים".
היו"ר שאמה-הכהן העיר ואמר כי הוא מניח שאם אל על לא הייתה חברה בורסאית המנכ"ל שלה היה אומר דברים דומים.
יו"ר איגוד הטייסים, רוני זהר, קרא למדינה שלא לתת לחברות התעופה האירופיות לדרוס את החברות הישראליות. "איפה שלא תהייה חברה ישראלית לא תהייה הוזלה", אמר. הוא אף טען כי במשא-ומתן לא שותפו משרדי התיירות והתמ"ת. עו"ד פינקוס אישרה כי לא שותפה במו"מ ואמרה: "ידענו על זה לראשונה לפני שבוע".
עם זאת, סגן ראש מנהל השיווק במשרד התיירות, פיני שני, אמר כי "המשרד והשר בעד ההסכם וסבורים שהוא יביא לגידול תנועת התיירים ולהעסקת עוד עשרות אלפי עובדים בענף התיירות. כל 100 אלף תיירים נוספים שווים 4,000 מקומות עבודה". עו"ד אשר גורן מרשות ההגבלים העסקים הוסיף: "הרשות סבורה שההסכם יוביל להורדת תעריפי הטיסות. המדיניות של מניעת תחרות כדי להגן על עסק מקומי פשטה את הרגל. מניעת תחרות פוגעת בצרכנים".
היו"ר סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה קוראת לממשלה ולמשרד התחבורה לעצור את התקדמות הסכם השמיים הפתוחים, עד להצגת מחקר כלכלי מפורט שיוכיח את היתרונות והתועלות של ההסכם לצד הסיכונים והמחירים שישלמו חברות התעופה והכלכלה הישראלית", סיכם היו"ר. הסיכום התקבל פה אחד בוועדה, ובעדו הצביעו היו"ר וחברי הכנסת וקנין, עמאר, אילטוב,
יואל חסון ו
ישראל חסון.