הצעת החוק של ח"כ
אורי מקלב (יהדות התורה), המבקשת להפחית את הקנסות בסך 180 שקלים המוטלים על נוסעי הרכבת הקלה בירושלים ל-100 שקלים, נדחתה (יום א', 21.5.12) בוועדת השרים לענייני חקיקה, בשל התנגדות משרד האוצר. זאת למרות ששר התחבורה ישראל כ"ץ הביע בפומבי תמיכה בהצעה.
"הרכבת הקלה לא טובה לירושלים"
חברת מועצת העיר ירושלים ומחזיקת תיק התחבורה לשעבר, יעל ענטבי, אומרת כי עזבה לפני חצי שנה את התיק בגלל הרכבת הקלה. "היא לא טובה לירושלים", אמרה ענטבי במהלך שיון בוועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית. "היום אנחנו רואים איך היא מתפקדת, כאשר הכישלון המרכזי הוא שלרוב הנוסעים זמן ההגעה ליעד התארך".
היא אף ציינה כי בחוזה בין הזכיינית סיטיפס למדינה נקבע כי מספר הנוסעים יעמוד על 140 אלף ביום. לדבריה, כיום מספר הנוסעים עומד על 70 אלף ביום והמשמעות היא, לפי ההסכם, שהמדינה משלמת 62% מעלות הנסיעה של 70 אלף הנותרים כדי להגיע ליעד של 140 אלף נוסעים. "מדובר ביותר מ-80 מיליון שקל בשנה, אני לא יודעת מי צפה 140 אלף נוסעים ביום, ויכול להיות שצריך להקים ועדת חקירה על כך", אמרה ענטבי.
היא אף ביקשה להשאיר את רוב קווי ה
אוטובוס בעיר במתכונתם הנוכחית והוסיפה: "אל תהפכו את התושבים לשבויים של הרכבת הקלה".
"ההסכם עם סיטיפס נעשה על גב הנוסעים"
ח"כ אורי מקלב אמר כי הנוסעים צריכים לקבל סעד אפילו מבג"ץ, מאחר שההסכם עם סיטיפס נעשה על גבם. "מי שהוביל את ההסכם זה משרד האוצר, ו
משרד התחבורה היה שחקן משנה. הבעיה היא שכל מי שמתעסק בנושא לא משתמש בתחבורה הציבורית, ולא יכול להרגיש מה שעובר על הנוסעים. השאלה היא האם התחבורה הציבורית כיום נותנת מענה, האם היא זמינה יותר, נגישה יותר ואמינה יותר - והתשובה היא לא", דבריו.
גיל יעקב מארגון 15 דקות - ארגון צרכני תחבורה ציבורית ירושלמי - הוסיף גם הוא כי הבעיה היא ההסכם עם סיטיפס שמונע תחרות ברכבת הקלה. "בסוף כל הקווים יהיו קווים מזינים, והמשמעות היא שאנחנו מזון ששולחים לרכבת הקלה ונצטרך לנסוע בה בלית ברירה. ההסכם עם סיטיפס הוא לא לגיטימי, כי טובת הנוסע היא זו שצריכה לעמוד במרכז". עידו נווה מקבוצת המחאה נגד הרכבת הקלה - "רכבת תקלה" - הוסיף כי בירושלים יש קרטל של אגד וסיטיפס, ומסקר שעשה אתמול בקרב כ-50 נוסעים ברכבת הקלה הוא מצא ש-96% מהם רוצים חלופה של אוטובוס לרכבת. הוא אף ביקש מחברי הכנסת להצטרף למאבק ברפורמה. נציג המנהל הקהילתי ביובלים, ברוך בריימר אמר כי סקר דומה שנערך בקריית יובל מצא שהתושבים ניזוקים מהשינוי.
מאות נוסעים פנו לבטל את הקנס
סמנכ"ל הכספים של סיטיפס, רביב סובל, אמר כי המדינה השקיעה כ-4 מיליארד שקל בהקמת הרכבת הקלה, וצריך להוסיף עוד השקעה קטנה כדי לשפר את המערכת ולהגביר תדירויות. הוא התייחס לנושא הקנסות והודה כי יש מאות פניות של נוסעים שמבקשים לבטל את הקנס שקיבלו. לדבריו, הזכיינית הורתה שלא לחייב בריביות ולהקפיא הליכי הוצאה לפועל מכל מי שטרם קיבל תשובה לפנייתו. סגן מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, אמר כי המשרד עדיין לא קיבל מהזכיינית תשובה באשר לבקשה להפעיל ועדת ערר משותפת למשרד ולזכיינית.
נציג התושבים בגבעת מרדכי, יחיאל אמיתי, טען כי יש כוונה לבטל את קו 6 ולשנות את המסלול של קו 17 ולבטל את הכניסה שלו לשכונה. הוא ציין כי תושבי השכונה זקוקים לתחבורה ציבורית ל-34 נקודות מרכזיות, בהן אזור קריית הממשלה. לדבריו, החלופה המוצעת תדרוש מהציבור להחליף שני קווי אוטובוס ולהשתמש ברכבת הקלה, בנסיעה שתימשך 40 דקות במקום 8-7 דקות בקו הקיים. "יש הסכם בין הממשלה לסיטיפס שלפיו הממשלה תשלם לזכיינית אם לא יהיו מספיק נוסעים ברכבת", אמר אמיתי. גנון השיב ואמר כי קו 6 לא יבוטל ואם ישתנה המסלול של קו 17 הוא ייתן מענה לנקודות החשובות לתושבי השכונה ואף נקודות נוספות.
גנון התייחס לנושא השינוי הצפוי בתחבורה הציבורית ואמר כי בתחילת יולי תפורסם המפה של כלל הקווים. מנהלת אגף פיקוח פיננסי במשרד התחבורה, גילי קניגסבוך, התייחסה לנושא כרטיס חופשי יומי ואמרה כי מדיניות המשרד היא לעודד השימוש בכרטיס. באשר לירושלים, הסבירה, הנושא נמצא בבחינה כלכלית נרחבת שתארך מספר חודשים.
היו"ר
ישראל אייכלר סיכם את הדיון וביקש תקבל ממשרד התחבורה את מפת הקווים החדשה לפני ביצוע השינוי בפעימה השנייה. הוא אף קרא שלא לבטל קווים עד שהרכבת הקלה לא תוכיח את עצמה. כמו-כן, ביקש ח"כ אייכלר לקבל את ההסכם שנחתם בין סיטיפס למדינה ולזרז את ההליכים להסדרת כרטיס חופשי יומי בירושלים ולהקים באופן מיידי ועדת ערר בשיתוף עם משרד התחבורה שתטפל בנושא קנסות הרכבת הקלה.