|
החמקן מתחמק לפי שעה מישראל [צילומים: לוקהיד מרטין]
|
|
|
|
|
אף-35. יסופק לכל המדינות הידידותיות לארה"ב
|
|
|
|
|
|
הממשל האמריקני לא הבטיח לישראל במהלך ביקורו בוושינגטון של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, כי יסופקו לה מטוסי היירוט האסטרטגיים "אף-22". לכן אין כל התקדמות בנושא העברת הטכנולוגיה המתקדמת לידי חיל האוויר: הסכמה עקרונית על כך ניתנה כבר לפני כ-8 שנים, "כמתנת פרידה" מנשיא ארה"ב הקודם, ביל קלינטון, ומאז לא מומשה ההסכמה/הבטחה.
בפמליית ראש הממשלה השתמשו בתום הביקור במילים כמו "הבנות", ו"אהדה לדרישות ולצרכים של ישראל", ואכן בזה מסתכם המצב. לפי שעה נשארים בידי ארה"ב כל מטוסי החמקן - המסוגלים לפעול בשטח האוייב ללא גילויים מצד מערכות המכ"ם שלו. המטוס השני בעל תכונות חמקן, ה"אף-35" שיבצע משימות תקיפה וקרבות אוויר, היה ממילא אמור להירכש ע"י ישראל: היא אף הצטרפה לתוכנית הפיתוח תמורת תשלום, בדומה לשאר המדינות הידידותיות לארה"ב, במסגרת התוכנית JSF - מטוס התקיפה/קרב העתידי - שכבר בהגדרתו הבסיסית נאמר כי הוא יועבר לכל מדינה ידידותית לממשל.
Nfc מבהיר עם זאת, כי אין מניעה שמטוסים אלה אכן יסופקו לישראל בעתיד - ויש אפילו יותר מסיכוי סביר לכך: ארה"ב הסכימה לרוב להעביר לחיל האוויר את מטוסיה המתקדמים ביותר ואפילו בסמוך מאוד למועד קליטתם בחיל האוויר שלה עצמה. כך נמכרו מטוסי ה"אף-15" וה"אף-16" בשנות ה-70, ה-80 וה-90. אולם לגבי מטוסי החמקן עוד ארוכה הדרך - הן מבחינת האישור והן מבחינת האספקה.
לגבי ה"אף-35": ממשלת ישראל העבירה רק לפני כחודש ליצרנית מטוסי הקרב לוקהיד מרטין בקשה רשמית לרכישתם. מימון הרכש, בהיקף מיליארדי דולר, יבוצע לאחר שהמכירה תאושר מכספי הסיוע הצבאי שמעבירה ארה"ב לישראל. ישראל ביקשה להצטייד ב-35 מטוסי "אף-35", ובנוסף לכך הבהירה כי היא מעוניינת באופציה לרכישת 50 מטוסים נוספים כאלה. ה"אף-35" הם מחליפיהם של מטוסי הקרב/תקיפה "אף-16", וחיל האוויר מעוניין להצטייד בהם החל משנת 2013. הוא אמור להיות מטוס הקרב הנמכר ביותר בכל הזמנים, ותכונות ה"חמקן" מוקנות לו תודות לחומרים מרוכבים שהוא מיוצר מהם. ה"אף-22", גם כן מתוצרת לוקהיד מרטין, יחליף את מטוסי היירוט האסטרטגיים "אף-15". שני סוגי המטוסים החמקניים טרם נכנסו לשירות מבצעי אפילו בחיל האוויר האמריקני ובשאר זרועות האוויר שם.