|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

בצלם בעד זכות השיבה

מנכ"ל ארגון בצלם, ג'סיקה מונטל, אינה שוללת אפשרות להקמת מדינה דו-לאומית עם רוב פלשתיני, בטענה שהיא יכולה להבטיח זכויות אדם שוות גם ליהודים ענת בילצקי, מבכירי הנהלת בצלם תומכת בשיבת מיליוני הפליטים ורואה בכך "ברכה" ולא איום, אשר "תעשיר את החיים והתרבות" בארץ
07/06/2008  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   פרשת בצלם   |   תגובות

מה מניע את ארגון בצלם?

ארגון בצלם נוקט גישה חד-צדדית ביחסו לישראל. בסדרת מאמרים שפרסמתי באתר "מחלקה ראשונה" הצבעתי על יחסו המקל של בצלם כלפי הטרור הפלשתיני, אי-דיוקים ואף טיעונים מופרכים ושקריים המופיעים לעיתים בדוחות שהארגון מפרסם.

ועדיין נותרת השאלה מה מניע את ארגון בצלם. באתר האינטרנט של הארגון נאמר, כי בצלם "מייחד את עיקר מאמציו לשנות את מדיניותה של ממשלת ישראל בשטחים שכבשה, להעמידה על חובתה לשמור על זכויות האדם של כל תושביהם, ולקיים בקפדנות את הוראות המשפט הבינלאומי". הווה אומר: התמקדות רק בהיבטי זכויות האדם. על בסיס זה, תובע בצלם מישראל לפרק את כל ההתנחלויות, ולמעשה לבצע "טיהור אתני" של יהודים באיו"ש, שכן לשיטתו ההתנחלויות הינן "בלתי חוקיות". בצלם, ככל הידוע, אינו מתייחס לשאלת הבעלות של יהודים על קרקעות באיו"ש שנרכשו כדין קודם למלחמת ששת ימים ולאחריה, ומשתמע מעמדתו, כי אין הצדקה לכל נוכחות יהודית בשטחי איו"ש.

בצלם: מדינה דו-לאומית הינה פתרון אפשרי

רמז על התפיסה המנחה את ארגון בצלם סיפקה מנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל (Jessica Montell). במחקרו של איתן פלנר ("מנהיגים של ארגוני זכויות אדם באזורי סכסוך") מצוטטת מונטל, כטוענת בתוקף כי ארגון בצלם אינו נוקט כל עמדות פוליטיות הקשורות ליישוב הסכסוך הישראלי-פלשתיני, אך לצד זאת הוסיפה אמירה מעניינת בהקשר המדיני, כמובא להלן:

"האם צריכה להיות מדינה פלשתינית עצמאית או מדינה דו-לאומית יהודית פלשתינית? לכל אדם ב-בצלם יש עמדה בהיותו אדם פוליטי, ואולם בניגוד לארגוני השלום, בצלם אינו נוקט עמדה בשאלה זו, כיוון ששני התרחישים - וכן אחרים - יכולים להבטיח זכויות אדם לכולם. לכן זו שאלה בלתי רלוונטית לארגון זכויות אדם".

מנכ"ל בצלם אינה שוללת אפוא את ההצעה להקים מדינה דו-לאומית בכל שטח ארץ ישראל/פלשתין, שמשמעותה ביטול מדינת ישראל כ"מדינה יהודית" והפיכתה למדינה בעלת רוב פלשתיני, שתקלוט מיליוני פליטים פלשתינים. אדרבא, לדידה, הסדר מעין זה יכול בהחלט מציאותי ועדיף על המציאות הנוכחית, בה מתקיים לטענת בצלם משטר אפרטהייד באיו"ש, שכן מדינה דו-לאומית בעלת רוב פלשתיני תוכל להבטיח ליהודים זכויות אדם שוות.

מנכ"ל בצלם ו"זכות השיבה" של הפליטים הפלשתינים

במאמר אחר פרי עטה (2.8.04) מתייחסת ג'סיקה מונטל לתפקיד שהיא מייעדת לארגון בצלם (כמו גם לארגוני זכויות אדם אחרים) במו"מ על עיצוב הסדר הקבע בין ישראל לפלשתינים, ואגב כך חושפת את עמדתה בשאלות היסוד של הסכסוך. להלן עיקרי דבריה:

"ארגוני זכויות אדם חייבים להיות מעורבים באופן אקטיבי ביישוב הסכסוך. על-אף שאין אנו נוקטים עמדה בסוגיות פוליטיות, כל פתרון מדיני חייב לעמוד בקנה אחד עם כל המחויבויות הכרוכות בהיבטים החוקיים. יש סיבה תועלתנית לכלול את (ארגוני) זכויות האדם במסגרת יישוב הסכסוך: אנו למדנו את (הלקח) של הסכם אוסלו, ולפיו הסכם שלום המתעלם מהפרות זכויות אדם היה פגיע בבסיסו ובמהותו, ואפשר שיהיה נדון לכישלון".

"... לכן תהיה זו טעות אם יוזמות מדיניות כמו מפת הדרכים תעסוקנה בהקפאת ההתנחלויות, סיום הפסקת הריסות הבתים או הסרת המצור מעל הישובים הפלשתינים רק כצעדים בוני אמון. יש מחויבויות חוקיות שישראל חייבת לקיים ללא קשר לכל התקדמות במו"מ. כך הדבר בנוגע למחסום ההפרדה, הפליטים הפלשתינים, ההתנחלויות הישראליות ועתידה של ירושלים - חייבים להתייחס לכל הסוגיות האלה לא רק כסוגיות פוליטיות, אלא גם כסוגיות שכרוכות בהן מחויבויות חוקיות אשר חייבים למלא אחריהן. לאור העובדה שהפרות זכויות האדם הן סיבת הסכסוך, לא ניתן ליישב בהצלחה סכסוך ללא התייחסות לזכויות האדם ולחוק ההומניטארי הבינלאומי".

מנכ"ל בצלם קושרת בין הייעוד של הארגון לבין יישוב הסכסוך הישראלי-פלשתיני בהיבטים הקשורים לזכויות האדם, וזאת בסוגיות הבאות: מחסום ההפרדה (בצלם תומך בפירוקו המוחלט בשטחי איו"ש), הפליטים הפלשתינים (במשתמע - תמיכה בזכות השיבה), ההתנחלויות הישראליות (בצלם תומך בפרוק מוחלט של כל ההתנחלויות בשטחי איו"ש) ועתידה של ירושלים (בעיני בצלם העיר הערבית נכללת במסגרת השטחים הכבושים).

בכירה בהנהלת בצלם: בעד שיבת הפליטים הפלשתינים

פרופסור ענת בילצקי, הנמנית על בכירי הנהלת בצלם, הינה אחת החותמות על "מסמך אולגה" (12.7.04) המביע תמיכה מפורשת בזכות השיבה של הפלשתינים ורואה בנוסחה של מדינה דו-לאומית דרך מועדפת ליישוב הסכסוך. ב"מסמך אולגה" נאמר בין היתר כדלהלן:

"מדינת ישראל... בונה עכשיו את הגטו הגדול ביותר בכל תולדות היהודים; מדינת ישראל היתה אמורה להיות מדינה דמוקרטית - היא כוננה מבנה קולוניאלי המשלב יסודות מובהקים של אפרטהייד עם שרירות לב של כיבוש צבאי אכזרי... נוכח פני המחנה הישראלי... המבועתים מפני שדי הדמוגרפיה... חיוני להציב חלופה רעיונית שעיקריה הם: חיים בצוותא של עמי הארץ, המבוססים על הכרה הדדית, על שותפות שוויונית ועל עשייה של צדק היסטורי".

"... אנו מאוחדים בהכרה כי הארץ שייכת לכל בניה ובנותיה - אזרחים ותושבים, נוכחים ונפקדים - ללא הבדל אישי וקיבוצי; אזרחי ולאומי; דתי, תרבותי, ומיגדרי. הנה כך, אנו תובעים את ביטולם לאלתר של כל החוקים, התקנות והנוהגים המפלים בין האזרחים היהודים והערבים בישראל, ואת פירוקם של כל המוסדות, הארגונים והרשויות המבוססים על החוקים, התקנות והנוהגים האלה.

"אנו מאוחדים באמונה כי שלום ופיוס מותנים בהכרה של ישראל באחריותה לעוולות שנגרמו לבני העם הארץ הפלשתיני ובנכונות לתיקונן. הכרה בזכות השיבה נגזרת מעקרונותינו. תיקון העוול המתמשך שנגרם לפליטים הפלשתינים, דור אחרי דור, הוא תנאי הכרחי הן לפיוס עם העם הפלשתיני והן לתיקון נפשותינו שלנו - יהודי ישראל".

שיבת מיליוני הפליטים "תעשיר את החיים והתרבות" בישראל

במאמר בעיתון מעריב (6.9.04) הבהירו ענת בילצקי ומיכאל ורשבסקי, מיוזמי "מסמך אולגה", את עמדתם על-רקע מאמר ביקורתי של בן דרור ימיני. וכך הם כותבים:

"חותמי "מסמך אולגה" תומכים בזכות השיבה, מוסיף ימיני וטוען. אמת לאמיתה. ראשית, כי זכות השיבה של פליטים לביתם-מולדתם היא זכות יסוד, שכל עוד לא נכיר בה, פירושו של דבר שלא נכיר באנושיותם של אלה שגרמנו לפליטותם. שנית, לא זו בלבד שאין אנו רואים בחזרתם של פליטים, אם כך ירצו, איום, אלא העשרה של חיינו ותרבותנו. שלישית - וזוהי הקביעה העיקרית ביוזמתנו - רק הכרה ישראלית בזכות השיבה, דהיינו לקיחת אחריות על העוול שגרמנו לבני הארץ עת הוקמה מדינת ישראל, תוכל לרפא אותנו-עצמנו מרדיפת שדי העבר ומהדיסוננס שבינינו לבין המציאות שבה אנו חיים ופועלים".

הארגונים התומכים בארגון בצלם ו"זכות השיבה"

רבים מהארגונים הבינלאומיים התומכים כלכלית בארגון בצלם, מצדדים במימוש תביעת השיבה הפלשתינית ו/או מסייעים פיננסית לארגוני פלשתינים וישראלים בעלי אוריינטציה אנטי - ישראלית קיצונית שחלקם תומכים ב"זכות השיבה", כמפורט להלן (בהסתמך בין היתר על NGO Monitor):

Christian Aid - ג'ון דלדווין נשיא חבר הנאמנים של הארגון טען ביולי 2002, כי שיבת הפליטים הינה תנאי לשלום כולל. כמו כן, הוא צוטט כמי שתומך בהקמתה של מדינה דו-לאומית הנשלטת ע"י הרוב המוסלמי פלשתיני.

Ford Foundation תומך בארגונים הפועלים להטיל חרם כלכלי על ישראל ומתנגדים לפתרון של שתי מדינות.

DanChurchAid - תומך בשיבת הפליטים ומסייע פיננסית לארגון "בדיל" הפלשתיני הפועל למימוש זכות השיבה.

TROCAIRE תומך בארגון "בדיל".

Sivmo תומך בארגוני שמאל קיצוניים הקוראים למימוש זכות השיבה, הקמת מדינה דו-לאומית ולהשתמטות מצה"ל, ובהם: זוכרות, יש גבול, פרופיל חדש, גוש שלום, שוברים שתיקה, קואליציית הנשים למען השלום, לוחמים למען שלום.

New Israel Fund - תומך במוסאווה, מחסום, עדאלה, ועוד ארגונים ערביים - ישראלים התומכים במימוש תביעת השיבה הפלשתינית ובהפיכת ישראל למדינה דו-לאומית. נשיאת הארגון, נעמי חזן, מצדדת בחיזוק החברה האזרחית והפיכת ישראל ממדינה יהודית למדינה רב-דתית, רב-לאומית ורב תרבותית.

Shefa Fund תמכה בעבר בארגונים יש גבול ובאומץ לסרב.

Diakonia תומך בארגונים פלשתינים המצדדים בזכות השיבה.

ICCO תומך בארגון זוכרות, הקורא למימוש זכות השיבה ולהקמת מדינה דו-לאומית ובארגונים הפלשתינים המחזיקים בתפיסה דומה.

International Commission of Jurists-Swedish Section - תומך בארגונים פלשתינים התומכים בזכות השיבה.

Foundation for Middle East Peace - תומך בעדאלה, בקרן ישראל החדשה ובארגוני שמאל קיצוניים.

Irish Aid תומך בארגונים אנטי ישראלים המצדדים במימוש תביעת השיבה.


מנכ"ל בצלם שומרת על זכות השתיקה

ביום 29 באפריל 2008 שלחתי מכתב למנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל, את השאילתה הבאה:

מנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל, שלום

במאמר פרי עטך (אוגוסט 2004) כתבת את הדברים הבאים (צוטטו לעיל)...

מנוסח הדברים משתמע באופן ברור, כי הינך תומכת בפרוק גדר ההפרדה ממקומה הנוכחי, ביישום זכות השיבה הפליטים הפלשתינים לשטח ישראל, ובנסיגה משטח ירושלים שנכבש ב-67'.

השאילתה:

האם את סבורה שיישום שיבת מיליוני הפליטים וצאצאיהם באמת ישים מבחינה מעשית?

האם את סבורה שישראל תוסיף להתקיים כמדינה יהודית לאחר שיבת מיליוני הפליטים הפלשתינים?

האם סבורה שמדינת ישראל תתקיים לאחר שיבת הפליטים?

האם את תומכת בהקמת מדינה דו-לאומית בכל שטח ארץ ישראל/פלשתין?

הערה: ג'סיקה מונטל בחרה שלא להגיב לשאילתה וטעמיה עימה. זכות התגובה שמורה ותישמר לג'סיקה מונטל ולארגון בצלם.

תאריך:  07/06/2008   |   עודכן:  07/06/2008
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בצלם בעד זכות השיבה
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודה דרורי
7/06/08 11:27
2
ד"ר אביבה לביא
7/06/08 11:37
3
י.ש.ל
7/06/08 12:08
4
נחום שחף
7/06/08 12:29
5
שי אלידע
7/06/08 14:49
6
ע.ג1
7/06/08 19:21
7
מיכל מירושלים
7/06/08 21:04
8
שלום כלפה
8/06/08 00:01
9
עונשה
8/06/08 08:25
 
ע.ג1
8/06/08 08:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בערב חג 08.06 צפוי שילוב המחזק את האווירה ההרמונית. השמש והוונוס במזל תאומים, ישפיעו על האווירה, היופי ישפיע ונראה אותו גם על השולחן הערוך לחג. למעשה, השילוב הזה כבר משפיע מתאריך 01.06 וימשיך עד לתאריך 19.06.
06/06/2008  |  טובה ספרא  |   מאמרים
פרשת השבוע שלנו נקראת תמיד בסמיכות לחג השבועות. שבת אחרי או שבת לפני, כמו בשנה זו, אבל תמיד בסמוך. בעבר עמדנו על כך שברוב השנים פרשת נשא נקראת לאחר החג, ואז עניינה הוא העמקת והפנמת המסר של מתן תורה. לעתים היא נקראת לפני החג, ואז עניינה הוא הכנה לקבלת התורה, כמו השבוע. מבחינת התוכן, קצת קשה לראות מה הקשר בין תוכן הפרשה לבין הכנה למתן תורה, שהרי לכאורה, תוכנה של הפרשה מתייחס לשבת שלאחר קבלת התורה. מאותה סיבה, יותר קל לכאורה ללמוד מפרשת השבוע כיצד להעמיק ולהפנים בנפשנו את העניין של קבלת התורה.
06/06/2008  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
חוגגים בגאווה
06/06/2008  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
השאלה אם תהיה בעזה פעולה צבאית - לא תוכרע בגלל או בקשר למצב הביטחוני ביישובי עוטף עזה. תושבי יישובים אלו וכן הערים הסמכות, שדרות, אשקלון, נתיבות ובקרוב גם אשדוד, מעניינים את הממשלה כקליפת השום. אין להם נציג אמיתי בממשלה ולא הם יקבעו אם הכנסת תתפזר מוקדם מהמועד הקבוע בחוק כיום.
06/06/2008  |  עו"ד משה גולדלבט  |   מאמרים
בימים האחרונים אני שומע על הצעת חוק מהפכנית במדינת ישראל: את הענישה הפלילית אפשר יהיה להמיר בתרומה למטרות ציבוריות חשובות או בשירות לציבור או בקנס כספי זה או אחר.
06/06/2008  |  אלכס לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  
בצלם: הסרטון מוכיח - צה"ל חרג מהמידתיות  /  עידן יוסף
בצלם: פגז פלאשט ברצועה - מנוגד לחוק  /  איציק וולף
עצומה: להוציא את בצלם מחוץ לחוק  /  מחלקה ראשונה
ההיגיון המגוחך של בצלם  /  יהונתן דחוח-הלוי
בצלם הולך ומסתבך בגרסאות  /  יהונתן דחוח-הלוי
בצלם דבק בגרסה המופרכת  /  יהונתן דחוח-הלוי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il