|
אוניברסיטת בר אילן. דרך קשה
|
|
|
|
|
נייר עמדה שמפרסם (יום ג', 26.6.12) ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל מונה את ליקויי הנגישות התחבורתית בתחבורה הציבורית ומפרט הצעות אופרטיביות לשיפורם באזורי אוניברסיטת בר-אילן ותל השומר.
נגישות ממערב ראשל"צ ומראש העין
הסקירה מצביעה על תדירות נמוכה של קווים עירוניים, על קווים בינעירוניים שפועלים שעות בודדות ביום ועל היעדר נגישות ישירה בתחבורה הציבורית למקומות מתפתחים במהירות, כגון: מערב ראשון לציון וראש העין. המחברים ממליצים להוסיף קווים חדשים וישירים ממערב ראשון לציון ומראש העין, לתגבר משמעותית את תדירות הקווים מהשרון וממודיעין, שפועלים היום בשעות השיא בלבד, ולתגבר את תדירותם של קווים עירוניים החולפים באזור.
בית החולים שיבא הוא בית החולים הגדול ביותר בישראל, ובין הגדולים במזרח התיכון. עבור 7,000 עובדיו, הברירה הסבירה היחידה היא הגעה ברכב הפרטי, דבר הגורם לגודשי תנועה כבדים בכניסות לבית החולים ברבות משעות היום. מצב דומה קורה לעשרות אלפי עובדים ולומדים באוניברסיטת בר-אילן ולמשרתים במחנה תל השומר. זאת בעקבות ליקויים חמורים בנגישות מקומות אלה בתחבורה הציבורית.
על-פי הסקירה, תושבי מערב ראשון לציון, בשכונות המאכלסות כ-100 אלף תושבים, שרוצים להגיע לאזור תל השומר בדרך ישירה יכולים לעשות זאת 3 פעמים ביום בלבד - בשעות הבוקר המוקדמות ולכיוון אחד בלבד, בעוד שבשאר שעות היום עליהם לנסוע נסיעה ארוכה ופקוקה למרכז העיר ולהחליף שם לקו 164 שמגיע גדוש מרחובות.
בדומה להם, לתושבי ראש העין, שמונה כ-40 אלף תושבים ועשויה להכפיל את אוכלוסייתה בתוך שנים מעטות, אין דרך להגיע לאזור ללא מעבר בפתח תקוה. כך אפוא, דרך שאורכת כ-20 דקות ברכב פרטי, עשויה להתארך עד שעה וחצי בהגעה בתחבורה הציבורית.
4 נסיעות מרעננה
5 נסיעות מכפר סבא
גם מזלם של תושבי השרון לא שפר, כאשר מרעננה יוצאות 4 נסיעות בלבד בשעות הבוקר המוקדמות, מכפר סבא - 5 נסיעות, ומי שרוצה להגיע מנתניה אחרי השעה 08:00 יצטרך לנסוע דרך תל אביב או להסתמך על קו מאסף ופתלתו שנוסע 7 פעמים ביום. גם הקווים העירוניים הסדירים אינם יעילים די הצורך: חלקם פועלים בתדירות נמוכה, רבים מהם מסיימים את פעילותם בשעות מוקדמות או פועלים בתדירות נמוכה שאינה משרתת כראוי את עובדי בית החולים, ואת המבקרים הזקוקים לתחבורה ציבורית בשעה מאוחרת. כתוצאה מכך, נוצר מצב של כדור שלג שעל פיו חוסר האטרקטיביות של התחבורה הציבורית יוצר ירידה בביקוש, וזו מובילה לירידה בהצע.
הסקירה הוכנה בשיתוף ארגון "מגמה ירוקה", ומטרתה היא לשפר את התחבורה הציבורית לאוניברסיטת בר-אילן. לדברי כותב הדוח וסמנכ"ל ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, דני קומיסר, "היעדר מערכת תחבורה ציבורית ראויה לאזור תל השומר גובה מרבים מאיתנו מחיר כבד, תרתי משמע. נוטים לדבר על 'הקו הכחול' של הרכבת הקלה' שיגיע לאזור, אך הדבר יקרה בעוד 7 שנים לכל הפחות, בעוד שאת המחיר של תחבורה ציבורית לא יעילה אנו משלמים מדי יום ביומו. תחבורה ציבורית טובה היא חלק מהקטנת יוקר המחיה ואנו מצפים ממקבלי ההחלטות להסדרה מהירה של הנקודות הבעייתיות לפי המתווה שאנו מציעים".
המאבק בנושא זוכה לעידוד מצד הנהלת אוניברסיטת בר-אילן, הנהלת בית החולים שיבא, אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת בר-אילן והתאחדות הסטודנטים הארצית. השאיפה של מארגני המסע הציבורי בנושא היא להעביר את הנושא לדיון בדרגים הגבוהים.