צעד משמעותי וחשוב בדרך להקמת קו הרכבת לאילת. ישראל וסין החלו היום (יום ד', 4.7.12) במשא-ומתן ראשוני על אפשרות הקמת קו הרכבת לאילת, באמצעות ממשלת סין שישמש להסעת נוסעים ומטענים מאילת למרכז הארץ.
המשא-ומתן בין ישראל לסין התאפשר בעקבות הסכם לשיתוף פעולה בנושא תחבורה ותשתיות שנחתם אמש בבייג'ין בין שר התחבורה, ישראל כ"ץ, לעמיתו הסיני, לי שינגלין.
השר כ"ץ אמר כי בתוך שבועיים צפויים להגיע לישראל צוותי עבודה סינים האמורים לגבש את הצעת ממשלת סין להקמת קו הרכבת לאילת. הצעת הסינים תכלול תוכנית לביצוע הפרויקט ודרכי מימונו, באמצעות הבנק הלאומי EXIM השייך לממשלה הסינית.
שר התחבורה הוסיף כי אם תתקבל הצעתם של הסינים היא תובא לאישור ממשלת ישראל. לדבריו, זאת הפעם הראשונה שהסינים מבקשים להיות מעורבים במיזמים תחבורתיים גדולים בישראל ולסייע במימונם.
כ"ץ ציין כי ההסכם שנחתם בין ישראל ובין הרפובליקה העממית של סין, נועד לקדם מיזמים תחבורתיים ושיתופי פעולה בין שתי המדינות ובין חברות תשתית ישראליות וסיניות. הסינים מגלים עניין רב גם בהקמת נמל תעלה באילת הנבחנת בימים אלה על-ידי
משרד התחבורה.
"ההסכם שנחתם מאפשר את מעורבותן של ממשלות ישראל וסין בפרויקטים תחבורתיים בשתי המדינות ופותח הזדמנויות חדשות בפני חברות ישראליות להשתתף בהקמתם של מיזמים תחבורתיים בסין", אמר כ"ץ.
112 אלף עובדים
על-פי ההסכם, החברה הלאומית לדרכים תהיה אחראית מטעם משרד התחבורה על יישום מזכר ההבנות ומהצד הסיני תהיה אחראית החברה לתשתיות ותחבורה הסינית CCCC. מדובר בחברה ממשלתית הגדולה ביותר בסין, המעסיקה יותר מ-112 אלף עובדים.
חברת CCCC מתמקדת בין השאר בתכנון ובבנייה של תשתיות תחבורה וחפירה ימית. החברה הייתה מעורבת בתכנון ובהקמה של נמלים גדולים ותעלות ניווט לאורך קו החוף של סין וכן בבניית כבישים מהירים, גשרים גדולים ומנהרות בסין, אסיה, אפריקה ודרום אמריקה.
הממשלה אישרה לפני מספר חודשים הצעת החלטה שהוגשה על-ידי השר כ"ץ להקים קו רכבת מאילת למרכז הארץ שישמש לנוסעים ומטענים. לדברי השר כץ מדובר במיזם בעל חשיבות אסטרטגית לאומית רבה שישמש להובלת מטענים מנמל אילת לנמל אשדוד ויהווה גשר יבשתי מאסיה לאירופה.
צוות מקצועי בוחן כיום שלוש חלופות אפשריות לביצוע הקו: הקמת מסילה באמצעות, הסכם בין ממשלתי בין ישראל לממשלה אחרת, הקמת המיזם בשיתוף הסקטור הפרטי או הקמתו באמצעות מימון מתקציב המדינה.
מדובר בהקמת מסילת ברזל כפולה מצין ועד אילת, באורך של כ-170 קילומטר. תוואי המסלול כולל 63 גשרים, באורך של-4.5 קילומטרים ו-5 מנהרות, באורך כולל של-9.5 קילומטרים.
אורך המסילה מתל אביב ועד אילת יהיה 350 קילומטר. משך הנסיעה מתל אביב לאילת יעמוד על שעתיים לכל היותר ומהירות הנסיעה המרבית של הרכבת תגיע עד 250 קמ"ש בקטעים בהם הטופוגרפיה תאפשר זאת.