|   15:07:40
דלג
  יעל ויילר ישראל  
אמנית והיסטוריונית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

בארות מים ויחסים בינלאומיים

בעיית המים, שהייתה ועודנה אתגר חיוני וראשוני במעלה של התנועה הציונית, חושפת כמה עניינים על היחסים שנרקמו ונפרעו חליפות בין קהילות היהודים אשר כוננו חדש במרחב הארצישראלי, לבין קהילות הערבים אשר המשיכו ישן, אך גם כוננו חדש גמור, במידה רבה בעטיין של אותן קהילות יהודים עצמן
03/07/2008  |   יעל ויילר ישראל   |   מאמרים   |   תגובות

טיבם של חיבורים היסטוריים הבנויים לתלפיות, שהם מועילים ונדרשים למחקרים אחרים ולתובנות שונות ממה שכותביהם סברו וכיוונו. בעצם, נכון הדבר לגבי חיבורים בכל סוגה, אשר יוצריהם עמלו וגילפו אותם בעבודת פרך שקדנית, והצליחו להעמיד בהם טענה ושיטה על פרטיה ולדקדוקיה. כך הוא מאמרו העשיר והמרתק של ד"ר מאיר הילדסהיימר מאוניברסיטת בר-אילן, בשם: 'מי מריבה: פרשיות מים במושבות העלייה הראשונה בגליל', שראה אור לאחרונה בכתב-העת 'קתדרה' 126 של יד יצחק בן-צבי בירושלים.

שאלת המים הייתה משוכת הקוצים העיקרית בראשית דרכן במפעל ההתיישבות של המושבות העבריות הראשונות בארץ-ישראל ברבע האחרון של המאה ה-19. מושבות אלו, אשר בישרו למעשה את הריבונות העברית הממשמשת ובאה בארץ-ישראל, ידעו קשיים ותלאות רבות בשנותיהן הראשונות, שקשה לתאר את צליחתם ללא נדיבותו של "אבי הישוב" הברון אדמונד דה רוטשילד. "השאלה החמורה היא שאלת המים. אם אלה אינם - מה אפשר יהיה לעשות?" (עמ' 39), כתב הברון אל נאמנו שמואל הירש בפברואר 1883, כשנה לאחר שהתדפקו על דלתו נציגי המושבות והוא נחלץ ונרתם לעזרתן. וכך, אספקת מים סדירה ממקורות קיימים: מעיינות ובארות, שכלולם ופיתוחם על-ידי הקמת סכרים, תעלות ומאגרים, וחיבורם למכונות המופעלות בכוח החשמל, וכן, חפירתן ובנייתן של בארות חדשות ועל-פי ידע חדיש בגיאולוגיה, לשימוש הישובים החדשים, עמדה בראש מעייניהם של מתנחלי המושבות העבריות הראשונות בארץ.

החלוץ חיים חיסין איש תנועת ביל"ו, ולימים רופאה של השכונה 'אחוזת בית' שנהפכה לעיר תל אביב, רשם ביומנו (שתורגם מרוסית לעברית ונערך על-ידי שולמית לסקוב) תיאור מלבב של חפירת באר ומציאת מים במושבה ראשון-לציון שנוסדה ב-1882. חיסין, שהיה בין החופרים והמוצאים באפריל 1883, כתב: "בין כל השמחות ועגמות-הנפש שנפלו בחלקה של המושבה מיום שנוסדה, ריחפה מעליה תמיד עננה מאיימת כחרב דמוקלס; כבר הבאר הייתה עמוקה 30 מטר, ועדיין לא נמצאו מים. שאלת-המים הגורלית, שבה היה תלוי כל קיומה של המושבה, לא נתנה מנוח לאיש. יומם ולילה רדפה אותנו המחשבה המטרידה: האמנם ניאלץ להתפזר? האמנם יעלו מחדש קמשונים בשדות שעתה עובדו, ורק עתה ניעורו לחיים? בתים חדשים אלה שהחיים מפעמים בהם, האם יהפכו לחורבות עגומות ורק יזכירו לעובר-אורח את המחזה הנוגה שהתחולל כאן? ... הבאר כבר בלעה סכומי-כסף גדולים, כי לא רק חופרים אותה אלא בה בעת אף בונים את קירותיה הקמורים. ... ככל שמעמיקים יותר נעשית העבודה איטית יותר. ... והייתי יורד בעזרת חבל שהיה מושחל בגלגילה. ... אחרי שכבר קדחנו 13 מטרים, החל המקדח שלנו לחדור בקלות ... בראשי הבריק ניחוש. - רבותי - צעקתי אל שני חברי - אלה מים! ... חברי אף הם האמינו פתאום והשמיעו בתורם: מים! מים! תחי ראשון-לציון! צעקות השתוללות מילאו את האוויר. מים! מים! -שאגו מעל הבאר. - מים! - נענה ההד מן ההרים. במהירות הבזק הציפה הבשורה המשמחת את המושבה. הכול באו במרוצה מן השדות. גם תינוק לא נשאר בבית. הכול, מזקן ועד נער, נהרו לבאר, למקור-חיים זה. באוויר עמד שאון יריות מחריש אוזניים, קולות "הורה! מים!" מטורפות. קפצו, רקדו, הודו לאלוהים, התחבקו, בכו כילדים" (עמ' 97- 99).

נושא מאמרו של הילדסהיימר, שנהירותו ובהירותו אינה מסתירה את סבך הפרטים והמעשים שהוכרח לטפל בהם כחוקר, הוא בעיית המים של המושבות העבריות על השתלשלויותיה והשלכותיה ביובלן הראשון, משלהי המאה ה-19 עד העשור השלישי של המאה ה-20; וכל כך, כמקרה פרטי של בעיית המים והמצאתם, שהייתה ועודנה אתגר חיוני וראשוני במעלה של התנועה הציונית כשליחתה של האומה בארץ-ישראל. אך מזוית ראיה אחרת, חושפות פרשיות המים כמה עניינים על היחסים שנרקמו ונפרעו חליפות בין הנציגים האקראיים של שני לאומים; בין דוברי עברית, ולו כשפת קודש עתיקה - קהילות היהודים אשר כוננו חדש במרחב הארצישראלי, לבין דוברי ערבית - קהילות הערבים אשר המשיכו ישן, אך גם כוננו חדש גמור, במידה רבה בעטיין של אותן קהילות יהודים עצמן.

העניין הראשון. בואם של היהודים המתיישבים והקמתן של המושבות העבריות טלטלה, וליתר דיוק הזניקה את רמת החיים וערך הקרקעות באזור כולו. הנהנים המיידים מכך היו 'האפנדים' בעליהן, שהיו בדרך כלל יושבי ערים. ערב רכישת הקרקעות, קבעו הימצאותם או אי-הימצאותם של מקורות מים אם תצאנה כלל לפועל. לאחר הקמתן של המושבות, העלתה מציאת מים את מחיר הקרקעות הסמוכות; כך למשל, "הברון אדמונד דה רוטשילד ביקש במרס 1884 כי אם בקידוח באר ארטזית (שמימיה מתפרצים מעובי האדמה) בראשון-לציון יתגלה סימן למציאת מים, תופסק הכרייה כדי שיהא סיפק בידו לרכוש את הקרקעות שבסביבה" (עמ' 41). הילדסהיימר אינו מפרט מדוע ולמה מחיר הקרקעות צפוי היה לעלות, ומחמת אלו מבקשים או ביקושים; גם אינו קורא בשמם של בעליהן הממולחים: האם יהודים או ערבים, שאוזנם כרויה להעלות מחירים לאחר כרייה מוצלחת; גם אינו זקוק להרצאת דבריו להסבר וסקירה על האצת גידולו בעין ובמציאות של הישוב הערבי בארץ; הן מפאת אפשרות ההעסקה אצל היהודים במושבות ובשל כוחו של ההון יהודי, שתרמה מצידה לשיפור תנאי החיים והגידול הטבעי של תושבי הכפרים הערבים, ועודדה למעשה הגירת מבקשי עבודה דוברי ערבית אל הארץ מארצות המזרח-התיכון כולו.

העניין השני. פיתוח משק המים באמצעים ובכלים חדשים במושבות היהודים, גרם בפועל למאבק ואלימות גופנית ומשפטית ארוכת שנים בין ערבים ליהודים. כך למשל, במושבה ראש-פינה שהוקמה ב-1882. לאחר שבנו המתיישבים בריכה ושוקת חדשות למעיינות שבשטחם, מצאו לנכון בני השבט המוסלמי הבדווי ערב-א-זנגריה, אשר התגורר בסביבות המושבה וחסר מקורות מים משלו מימים ימימה, לתבוע להלכה ולמעשה את השימוש במים. התנגדותם של אנשי ראש-פינה לא הועילה; רועי העדרים של השבט ניסו לכבוש בכוח הזרוע, האלה והאבן את מאגרי המים, וחיבלו במכוון בשטחי המרעה של המושבה. לאחר קטטות המוניות חוזרות ונשנות, בין אנשי השבט ושלוחיו לבין איכרי המושבה וצעיריה, פנו שני הצדדים אל ערכאות השלטון הבריטי.

העניין השלישי. נראה, כי פיתוח משק המים הפך בעיני הערבים השכנים לאחד מסמניו וסמליו של הישוב היהודי החדש. כמה מהם לא היססו לפגוע בו, גם אם ניזוקו מכך בעצמם, ובכך הפכו לגורם מעכב את פיתוחו, גם אם משני בחשיבותו. כך למשל, במושבה משמר-הירדן שהוקמה ב-1890. הובלת המים מן הנהר "הייתה כרוכה במאמץ רב" פגעים, נזקים ועיכובים היו כרוכים בה. לאחר חפירות שונות במושבה לשם כריית באר שלא הביאו לתוצאה המקווה, נתקבלה החלטה להביא "מכונת שאיבה אשר תעלה אליה את המים" (עמ' 60). מימוש ההחלטה נתעכב שנים רבות, מפאת עלותו הגבוהה של מכשיר כזה אך גם בגלל הסתייגותם של "האיכרים מבניית 'מוטור' להעלאת מי הירדן למושבה דרך צינורות, מחשש שהערבים יגנבו אותו או יחבלו בו", כלשונו של הילדסהיימר. רק "באוגוסט 1923 הותקנה טורבינה אשר הונעה בכוח נפילת מי הירדן במדרון התלול". אך, "כעבור חמש שנים, ביוני 1928, פוצצו ערבים את הטורבינה וכן זיהמו את מי הירדן. וכדי למנוע חבלה חוזרת נבנתה כעבור חודשים מספר משאבה תת-מימית" (עמ' 63).

הילדסהיימר מסכם את מאמרו בין השאר, באמירה הפוכה מפרשנותה של כותבת שורות אלה. הוא כותב ש"סכסוכי המים לא היו בעיקרו של דבר תוצאה של מפגש בין בני לאומים שונים, אלא היו מאבק על יכולת הישרדות כלכלית או על פיתוחה של המושבה לרמה כלכלית נאותה" (עמ' 66). אך, כאמור בראשית רשימה זו, טיבם של חיבורים היסטוריים הבנויים לתלפיות, שהם מועילים ונדרשים למחקרים אחרים ולתובנות שונות, ממה שכותביהם סברו וכיוונו.

קתדרה, רבעון לתולדות ארץ ישראל ויישובה, 126, טבת תשס"ח, מרכז המערכת: בנימין זאב וכסלר, יד יצחק בן-צבי ירושלים, 192 עמ'.
תאריך:  03/07/2008   |   עודכן:  03/07/2008
דר' יעל ישראל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בארות מים ויחסים בינלאומיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מומלץ לה לממשלת ישראל, שתאסוף את מעט כוחותיה ותמנה ועדת חקירה שתחקור את התנהלותו של חבר ועדת וינוגרד, פרופ' יחזקאל דרור, מאז פרסום הדוח ועד היום הזה ממש.
03/07/2008  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
טראומה קולקטיבית מוגדרת כהשפעה של אירועים טראומטיים המשפיעים על מספר רב של אנשים. טראומה קולקטיבית יכולה להיגרם על-ידי אירועים חד-פעמיים (צונאמי), מצבים טראומטיים מתמשכים (איומי טרור) או אירועים טראומטיים מרובים (דיכוי ועוני).
03/07/2008  |  ג'ינה רוס  |   מאמרים
בשנים האחרונות הטיפולים ההוליסטיים נכנסו לכל בית לישראל. כולנו מתרחצים בסבונים מבוססי שמנים ארומתרפיים, עושים טיפולי דיקור סיני וכמובן דואגים לעסות כל איבר דואב בגופנו. בשנה האחרונה אנו רואים שתופעת הטיפולים ההוליסטיים מתרחבת ונהיית נפוצה גם בטיפול בבעלי חיים.
03/07/2008  |  ד"ר דני פרוידנטל  |   מאמרים
המלחמה הראשונה של העלייה השנייה לא הייתה על אדמה, מים, או אפילו ביטחון אישי. היא הייתה על עבודה. כיצד להסביר ליהודי המעסיק שכדאי לו להעסיק יהודי, ולא להעסיק ערבי. לצורך העניין התארגנו הפועלים היהודים באופנים שונים שיאפשרו להם להתגבר על היתרון העצום של הפועל הערבי, שהיא הסתפקות במועט, והשלמה בגניבה. העלייה השנייה נכשלה במלחמה הזו, והראייה שבמהלך השנים היגרו מאות אלפי ערבים לארץ ישראל שבה המעסיק היהודי קבע תקן חדש, הומני, אירופי, ששום מעסיק ערבי לא העלה על דעתו.
03/07/2008  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
הטחול הוא איבר שמשקלו הוא כ-100 גרם, והוא ממוקם מאחורי הצלעות התחתונות מצד שמאל. לטחול תפקיד במערכת החיסון, והוא מהווה מסננת אשר כולאת תאי הדם זקנים ופגומים, וכן עוזר לגוף להתמודד עם זיהומים מסוימים על-ידי סימונם של החיידקים.
03/07/2008  |  ד"ר עמיר סולד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il