|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח

גם יישום Dynamics CRM - הינו פרויקט IT

מעבר ליישומים ארגונים מחייב לא רק את מיקרוסופט אלא גם את שותפיה העסקיים לשנות כיוון ולהתייחס לנושא בצורה שונה באופן מהותי
22/07/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות

במשך שנים ארוכות, למעשה מאז הקמתה, הצטיינה מיקרוסופט בייצור כלי עבודה טכנולוגיים נוחים ופשוטים להפעלה. כלי התוכנה מבית מיקרוסופט הצטיינו ביחס עלות תועלת מהירים בעיקר בשל האינטגרציה של הכלים עם סביבת התשתית, מהירות ההתקנה, אינטואיטיביות ועוד.

התפקיד העיקרי של מיקרוסופט היה למכור חבילות תוכנה יותר מאשר לדאוג לפתרונות אצל הלקוחות - את המלאכה הזו ביצעו שותפיה הנאמנים של מיקרוסופט שתפקידם היה ליצור אינטגרציה בין הכלים השונים לבין סביבת המחשוב של הלקוח.

לפני כחמש שנים החליטה מיקרוסופט על שינוי אסטרטגי בתפישה - ומחברה שעסקה בתחום כלי ה End Users וכלי תשתית להפוך לחברה שעוסקת גם ביישומים הארגוניים כגון: ERP, CRM, BI ועוד.
שינוי זה הינו שינוי משמעותי ביותר שכן תהליך מכירת רישיונות Excel או Office או אפילו Exchange איננו דומה כלל ועיקר למכירה של כלים עליהם מתבססים פרויקטים משמעותיים וקריטיים בארגון.

מעבר ליישומים ארגונים מחייב לא רק את מיקרוסופט אלא גם את שותפיה העסקיים לשנות כיוון ולהתייחס לנושא בצורה שונה באופן מהותי.

בשנים הראשונות של הופעת כלי ה Dynamics CRM בישראל, הן מיקרוסופט והן השותפים נמדדו על כמות הרישיונות בפועל שנמכרו ולא על פרויקטים מוצלחים שקיימים - ובודאי לא על שביעות רצון של לקוחות. בשנים הראשונות השותפים שהיו רגילים למכור כלי תשתית כמו: Windows Server, Exchange ועוד מצאו כי בעת מכירת פרויקט CRM התמונה שונה בתכלית. מסיבה זו פרויקטים רבים לא הגיעו למיצוי הכלים ולא הגיעו לרמת הציפיות שהשותפים או מיקרוסופט נטעו בקרב הלקוחות.

שותף עסקי שבמשך שנים נהג למכור ולהתקין מערכות תשתית, מצא את עצמו נבוך בעת שהיה צריך להקים פרויקט CRM מלא. היום ברור יותר כי יישום Dynamics CRM איננו דומה כלל ליישום חבילת Exchange או Biztalk או כלי תשתית אחרים אלא דורשים התייחסות רצינית יותר כאל פרויקט IT לכל דבר.

בכל פרויקט IT ישנם שלבים קריטיים שגם ביישום ה Dynamics CRM חייבים לבצעם ללא קיצורי דרך וללא הבטחות ללקוח כי ניתן ליישם את המערכת/פרויקט במספר מועט של שבועות.

מתברר לאחר ניסיון של חמש שנים כי אין פרויקטים של "זבנג וגמרנו", אלא כמו בכל פרויקט IT יש צורך לעבור את השלבים הקריטיים כדלקמן:

  • מינוי צוות מיומן ומקצועי המנוסה בהנעת פרויקטי IT ובעיקר מנוסה ביישום מערכות Dynamics CRM וכן אימוץ מתודולוגיה נכונה של ניהול פרויקט ובכלל זה: מינוי ועדת היגוי, צוותי יישום, הגדרת פרוטוקול עבודה בין הספק המבצע לבין הארגון ועוד.

  • ביצוע תהליך איפיון מפורט ומדויק - שלב זה הינו חשוב ביותר שכן התוצר של שלב זה הינו מסמך (SOW - Scope of Work) המגדיר בבירור מה צריך לבצע, מהו תיחום הפרויקט, הגדרת ישויות מידע, הגדרת מימשקים, הגדרת תצוגות ושולחנות עבודה למשתמשים השונים ולתפקידים השונים בארגון, הגדרת דוחות, הסבות נתונים ועוד. רק לאחר שישי בידנו מסמך זה והמשתמשים אישרוהו נוכל לצאת לדרך.

  • יישום - Customization - הוא השלב בו הספק או המבצע אחראי לתרגם את מסמך ה SOW מהלכה למעשה - דהיינו לבנות את הדרישות כפי שסוכמו לתוך מערכת ה Dynamics ולייצר מוצר המתאים לדרישות הלקוח.

  • תכנות - מאחר ומערכת ה Dynamics CRM מהווה פלטפורמת פיתוח הרי יש צורך בהשלמה ופיתוח של רכיבים שאינם כלולים בחבילה הנרכשת - Vanilla

  • מימשקים - יש לזכור כי מערכת ה CRM איננה אי בודד ולכן במרבית המקרים נדרשים מימשקים רבים בין הסביבה הטכנולוגית של הארגון לבין מערכת ה CRM. חשוב ביותר שלב הגדרת המימשקים והקמתם ע"י צוות פיתוח המיומן למטרה זו.

  • בדיקות - זהו שלב חשוב ביותר שכן ספק יכול להשלים את עבודות התכנות והפיתוח אך התוצר הסופי שיימסר ללקוח יהיה ברמה נמוכה שאינו עונה על הדרישות. שלב הבדיקות מחייב את הספק מצד אחד והן את הלקוח מצד שני לבצע בדיקות מסודרות של התוצרים דבר שיבטיח עליה מסודרת של המערכת לאויר.

  • הסבת נתונים - הכוונה בדרך הסבת נתונים ממערכות ישנות למערכת החדשה. תהליך הסבת נתונים מחייב לא פעם תכנון קפדני ורצוי ע"י בעלי מקצוע מיומנים שהתנסו בתחום הסבת נתונים. הסבת נתונים יעילה ומקצועית מבטיחה שלא יאבדו נתונם בדרך ומבטיחה גם שהנתונים יותאמו למערכת החדשה.

  • התקנה ואינטגרציה - שלב זה מתייחס לכל הקשור להתקנת המערכת שפותחה לסביבה הטכנולוגית של הלקוח. מערכת עובדת במעבדות הספק לא תמיד מותאמת ועובדת בחצרי הלקוח.

  • הדרכה והטמעה - דומה שזה השלב עליו מדלגים מרבית הלקוחות ומתייחסים אליו כלאחר יד. מרבית פרויקטי ה CRM שנכשלים, נכשלים מהסיבה הנעוצה בהטמעה לא מספיקה ולא מתאימה למשתמשי הארגון. לכן חשוב ביותר לתכנן שלב זה בקפידה ולהקציב תקציב אשר יאפשר לבצע זאת בצורה נכונה ומקצועית.

  • תמיכה - עוד שלב חשוב ביותר המסייע להצלחת הפרויקט. שלב העליה לאויר איננו סוף פסוק. יש לתכנן בקפידה את כל תהליך התמיכה במשתמשים הן מיד לאחר העליה לאויר והן לאורך זמן.

  • שירות - תכנון יעיל של השירות יבטיח עבודה רציפה של המערכת ויבטיח שגם בעת תקלות המערכת תחזור לייעודה ותשרת את הארגון והמשתמשים.


לסיכום:

המיתוס שרווח בשוק שיישום Dynamics CRM הינו קל ופשוט ומקביל ליישום Excel או Office התגלה כמוטעה ביותר. ארגונים שהתנסו בהקמת מערכת CRM כמו גם שותפים עסקיים של מיקרוסופט מבינים יותר ויותר שגם שמדובר בכלי מיקרוסופט וגם שמדובר בכלים נוחים ופשוטים יחסית עדיין הטמעתם בארגון הינה פרויקט לכל דבר שאין להקל בו ראש. וכמו בכל פרויקט יש לתקצב אותו בצורה נכונה וללא קיצורי דרך. לכן אינני מאמין למיתוס שניתן ליישם פרויקט CRM (גם אם מבוסס על Dynamics) ב 100 או 200 שעות עבודה. בעיון בשלבים לעיל נראה שגם אם מדובר בארגון קטן עדיין יש צורך בהשקעת זמן ומשאבים מספיקים כדי להצליח.

את המאמרים ניתן לקרוא גם באתר החברה בכתובת: www.widelink-crm.com.
אבי עסיס (M.Sc.) – הינו מנכ"ל WideLink מקבוצת אמן מחשבים בע"מ – המומחים ליישום מערכות CRM ו BI.
תאריך:  22/07/2008   |   עודכן:  22/07/2008
אבי עסיס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גם יישום Dynamics CRM - הינו פרויקט IT
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אם הבנקים תוקפים בחריפות מהלך חקיקה בנושא העמלות שהציבור משלם - הרי שברור שהוא רק מיטיב עם הציבור. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ג', 22.7.08) את יישום חוק עמלות הבנקים החדש, בדיון שאליו הוזמן נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר. החקיקה מתייחסת לכך שיתאפשר לכל לקוח פרטי או עסקי קטן לבצע ארבע פעולות בסיסיות בחודש - ללא עמלה. כלומר הגבייה תתחיל רק מהפעולה החמישית.
22/07/2008  |  דרור מרום  |   מאמרים
הרשימה האחרונה שלי ("קיפוח עדתי - בעיה שלא רוצים לפתור!") זכתה למספר תגובות, עם חלקן אני מזדהה באופן אבסולוטי, עם החלק האחר הרבה פחות. אולם מעל כולם הגדילו שניים, כאשר כל אחד בסגנונו הוא התייחס לסוגייה מזווית שונה בתכלית. הראשון, משום מה, וזו זכותו, סבור כי "נישואי התערובת" המתחוללים במדינה הם סוג של פתרון, בעוד שהשני הטיל טין ורפש בבני עדות המזרח, כאשר לשיטתו עליהם ללמוד מניצולי השואה וילדיהם, שבמקום לבכות וליילל הם שיקמו עצמם והמשיכו הלאה לחיות את חייהם.
22/07/2008  |  עמוס שריג  |   מאמרים
הדו-שיח על וירטואליזציה מזכיר את הסיפור על הפיל וחמשת העיוורים. כל אחד מחמשת העיורים נחשף לחלק אחר של הפיל, אך כל אחד טוען שכתוצאה מהחשיפה החלקית הוא יכול לתאר במדויק וללא כל ספק פיל מהו.
22/07/2008  |  אריה עמית  |   מאמרים
ח"כ עזמי בשארה נחשד כי שיתף פעולה עם האויב בזמן מלחמה. ח"כ בשארה נחקר על חשדות אלה. יום אחד נטל את רגליו, ברח מהמדינה, ועתה הוא משתף פעלוה עם הגרועים שבשונאינו.
22/07/2008  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
נראה שבאופן פרדוכסלי דוקא סופם הטראגי של גיבורי מצדה הוא גם זה שהעניק להם חיי נצח. קודם כל בכניסתם לאתוס הלאומי שקיבל תוקף מחודש עם הציונות והשיבה לארץ ישראל ועכשו נראה שגם בזכות עץ דקל צעיר בן 5 שנים שעיני רבים נשואות אליו ולא בכדי. עץ הדקל הצעיר הוא תוצר של גלעין לא כל כך צעיר, ליתר דיוק בן 2,000 שנה שהיה בין הגלעינים שנמצאו בחפירות שערך הפרופ' אהוד נצר על פסגת המצדה בשנת 1963. הגלעינים נמצאו בתוך כד עתיק, שכפי הנראה שימש פח ונשמרו בתנאי קרור עד ליום שהטכנולוגיה החקלאית תהיה מפותחת מספיק להנביט אותם מחדש.
22/07/2008  |  תמר הר-פז  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
כיצד התקיימנו בעולם חסר התגלות, בגיא צלמוות של לאומים, נתונים לסכנת השמדה? מגילת אסתר הכינה אותנו לעולם כפי שמוכר כיום, שבו מוכרחים לתמרן בסבך הפוליטיקה העולמית כדי להשיג את הבסיס:...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
יעקב הוא עיתונאי אשר לא היו לו שאיפות אחרות מלבד תקשורת, עיתונאות, יצירת סיפור, הגשה, הבאת חדשה, כתיבה, הבאת מידע על נושאים מנושאים שונים
בלפור חקק
בלפור חקק
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה    הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il