|
עיר מודל לתחבורה בת קיימא [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
אשדוד. עדנה אחרי הגראדים [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
|
|
| רשת נתיבי תחבורה ציבורית באורך 20 ק"מ | |
| אוטובוסים רבי-קיבולת | |
| קווים מזינים ובינעירוניים | |
| טכנולוגיות מתקדמות | |
| מערכות כרטוס מחוץ לאוטובוס | |
| קדימות לאוטובוסים ברמזורים | |
| שילוט דיגיטלי בתחנות | |
| מערכת אכיפה אוטומטית בנת"צים | |
| יותר מ-100 תחנות אוטובוס חדשות | |
| יותר מ-200 תחנות ישודרגו | |
| התחנה המרכזית תשודרג | |
| מסוף אוטובוסים חדש | |
| רשת שבילי אופניים באורך 22 ק"מ | |
| 13 ק"מ של צירי הליכה להולכי רגל+מדרחוב | |
| הסדרה של החניה במרכז העיר ובסביבת החוף | |
| ביטול מקומות חניה לאורך מספר רחובות | |
| תמרוץ לעובדים שיוותרו על מקום החנייה | |
| עידוד עובדים להגיע לעבודה באופניים | |
| כרטיסי מינוי חופשי-חודשי לכל עובד | |
| שימוש באופניים בקרב תלמידים | |
| הקמת מערך השכרת אופניים חשמליים | |
|
|
|
|
העיר אשדוד נבחרה לשמש כעיר מודל לתחבורה ציבורית ולתחבורה בת-קיימא. זהו פרויקט ראשון מסוגו בישראל ויושקעו בו כרבע מיליארד שקלים, בפיתוח תחבורה ירוקה ובעידוד המעבר מרכב פרטי לרכב ציבורי.
הבחירה בעיר, אחת מיני רבים שהגישו את מועמדותן, נעשתה תוך חריגה של חודשים מלוחות הזמנים של הפרויקט, שמאחוריו עומדים משרדי האוצר והתחבורה.
אשדוד תהנה ממערכות תחבורה מהמתקדמות בעולם, מתשתיות משודרגות ומסביבה עירונית איכותית שיהפכו את העיר למודל חיקוי לשאר הערים בישראל. מדובר ברשת תחבורה ירוקה הכוללת בין השאר עשרות קילומטרים של נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית, מסלולים מיוחדים לרוכבי אופניים וצירים ייחודיים להולכי רגל.
ועדת המכרזים הבינמשרדית של משרדי התחבורה והאוצר בחרה באשדוד לאחר שהגישה את ההצעה הטובה ביותר מבין כל ההצעות שהתקבלו.
הצעתה של אשדוד מציגה תוכנית פרטנית ואיכותית, הכוללת הקמת רשת נתיבים של תחבורה ציבורית, המבוססת על אוטובוסים רבי-קיבולת (BRT). המערכת המשלבת אמצעים בני-קיימא, המהווים חלופה אמיתית לשימוש ברכב הפרטי, תוך נכונות של העירייה לבצע ויתורים בכל הנוגע לרכב הפרטי, לטובת השיפורים במערך התחבורה הציבורית.
הצעת עיריית אשדוד שתיושם במלואה כוללת בין השאר; הקמת רשת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים), בצירים המרכזיים בעיר, באורך כולל של 20 קילומטרים. הרשת תאפשר מעבר מהיר של קווי BRT וכן קווים מזינים ובינעירוניים. פריסת טכנולוגיות מתקדמות לשימוש וניהול תחבורה ציבורית, הצבת מערכות כרטוס מחוץ לאוטובוס, הקמת מערכת בקרת רמזורים, מתן העדפה לתחבורה ציבורית ברמזורים, התקנת שילוט אלקטרוני, המעדכן את הנוסע על זמני הגעת האוטובוס לתחנה והקמת מערכת אכיפה אוטומטית בנת"צים.
במסגרת שיפור תשתית התחבורה הציבורית, יוקמו יותר מ-100 תחנות אוטובוס חדשות לאורך צירי קווי ה-BRT וישודרגו יותר מ-200 תחנות בכל רחבי העיר. התחנה המרכזית תשודרג ותכלול הקמת סככות חדשות לקווי האוטובוסים. כמו-כן יוקם מסוף אוטובוסים חדש בעיר.
רשת של שבילים מיוחדים לרוכבי אופניים, באורך של כ-22 קילומטרים תחבר בין רובעי העיר למרכזים העירוניים, תוך אינטגרציה מלאה עם התחבורה הציבורית ו- 13 קילומטרים נוספים של צירים להולכי רגל יוקמו ברחבי העיר, הכוללים בין השאר הקמת מדרחוב חדש במרכז העיר, באורך של כקילומטר אחד.
הצעת עיריית אשדוד מעודדת מדיניות חנייה בת-קיימא, במסגרתה תוסדר החנייה בחניונים קיימים, במרכז העיר ובסביבת החוף, ויבוטלו מקומות חנייה לאורך מספר רחובות. אמצעים נוספים שנועדו להגדיל את השימוש בתחבורה בת-קיימא: עידוד עובדים להגיע לעבודה באופניים, תמרוץ לעובדים שיוותרו על מקום החנייה, חלוקת כרטיסי מינוי חופשי-חודשי לכל עובד, שימוש באופניים בקרב תלמידים והקמת מערך השכרת אופניים חשמליים.
בתחרות השתתפו 17 ערים בגודל בינוני, שאוכלוסייתן מונה בין 70 אלף ל-250 אלף תושבים. הערים שהתמודדו הן: נצרת, חדרה, נתניה, כפר סבא, הרצליה, רמת-גן, בני ברק, פתח תקוה, מודיעין-מכבים-רעות, בית שמש, לוד, רמלה, חולון, בת ים, רחובות ואשקלון.
הערים שהגישו את מועמדותן לתחרות הכינו תוכנית השקעות מפורטת בתחומים הנוגעים לתשתיות תחבורה בת קיימא שבתחומן, שיעודדו מעבר נוסעים מרכב פרטי לתחבורה ציבורית ולתחבורה לא ממונעת.
שר התחבורה ישראל כ"ץ אמר כי התחרות נועדה לעודד מעבר נוסעים מרכב פרטי לתחבורה ציבורית ולתחבורה ירוקה, במטרה לשפר את איכות החיים של התושבים בעיר. לדבריו, בכל עיר בעולם שבה הונהג הפרויקט נרשמו אחוזי הצלחה גבוהים, בצמצום השימוש בכלי רכב מוטוריים בכלל וכלי רכב פרטיים בפרט.
לדבריו, מתן העדפה משמעותית לתחבורה הציבורית, שדרוג המרחב הציבורי וסלילת רשת שבילי אופניים יאפשרו לצמצם באופן משמעותי את השימוש ברכב פרטי, בתוך הערים ולהפחית באופן דרסטי את זיהום האוויר הנפלט מכלי הרכב. לדבריו, המהפכה התחבורתית שתתרחש באשדוד בשלוש השנים הקרובות צפויה להוביל לשיפור משמעותי באיכות החיים של תושבי העיר.
שר התחבורה ציין כי הפרויקט צפוי לשפר את הנגישות של כל שכבות האוכלוסיה באשדוד ובפרט בקרב אוכלוסיות מעוטות יכולת. כמו-כן, הוא צפוי לצמצם את הגודש בכבישים ולהפחית את מספר תאונות הדרכים בעיר. בנוסף הוא עתיד לפנות שטחי חניה וכבישים לטובת הולכי רגל ולשפר באופן משמעותי את איכות הסביבה בעיר. "אם הפרויקט יצליח הוא יועתק לערים נוספות בארץ ויהווה תמריץ להמשך השקעה מאסיבית בפיתוח תחבורה עירונית בת קיימא", הוסיף כ"ץ.
משרדי התחבורה והאוצר יעמידו לרשות עיריית אשדוד תקציב למימון מסע פרסום נרחב להגברת המודעות לשימוש בתחבורה הציבורית ובאמצעים לא ממונעים וכן תקציב נוסף להגדלת סבסוד התחבורה הציבורית בעיר. בראש ועדת המכרזים שבחרה את העיר הזוכה עמד השופט (בדימוס) בועז אוקון וחברים בה בין השאר נציגי של משרדי התחבורה והאוצר, מהנדסים ונציגי ציבור.