|   15:07:40
דלג
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

בית המשפט העליון - לאן?

איך ייראה בית המשפט העליון 2009-2013 ומה יהיה הרכב השופטים העליונים האם ימשך קו האקטיביזם השיפוטי או פסיביות משפטית ואולי הקו הישן והקלאסי של מעמד בית המשפט העליון
01/09/2008  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   הוועדה לבחירת שופטים   |   תגובות
פניו לאן? בית המשפט העליון

עם פתיחת שנת המשפט 2009 נשאלת השאלה: בית המשפט העליון בהרכב החדש (אבל עדיין חסר) - לאן?

לטעמי, יש לאזן בין הקצוות הפועלים בעליון. אין מקום להמשיך בקו האקטיביזם, שפותח והושלט ע"י פרופ' אהרן ברק וממשיכתו הנשיאה דורית ביניש, וכן על-ידי מספר שופטי העליון שקו זה נראה להם מתאים לשאיפותיהם ומעמדם הרם; מאידך-גיסא, ברור היום שלא ניתן לחזור לתקופת שנות ה-60' – 80', בה בית המשפט העליון פעל בדפוסים קלאסיים של הפרדת רשויות, כפי שבאו לידי ביטוי בנשיאים דומיננטיים בנוסח השמרני האנגלו-סקסי, דוגמת הנשיאים אגרנט וזוסמן.

לא נראה לי שנוכל לחזור לתקופה שבה היה צורך כדי להגיע לבית המשפט העליון - להראות קודם כל - Locus Standi לאמור: "זכות עמידה" במשפט בעתירה. עמדה זו של המשפט אמרה שרק אדם שקשור לעתירה בצורה ישירה יכול לפנות לבג"צ - שיטה שצמצמה ומיינה את העתירות ואיפשרה למעטים בעלי עניין להתדיין בעליון.

כמובן, שעם התפתחות והתרחבות המשפט בארץ ובעולם, השינויים שחלו במדינה ובחברה, בתפיסות עולם, לא רק פוליטיות אלא גם חברתיות וכלכליות - מחייבות גם שינויים בקונספציות המשפטיות. אי לכך, לא נראה הגיוני שנוכל לשוב לימים ההם, אלא עלינו לאזן בצורה מידתית ויציבה את ההזדקקות להחלטות והכרעות משפטיות, ומאידך על בית המשפט העליון ובמיוחד בג"צ לרסן את עצמו מלפלוש לתחומים לא לו ולתת הכרעות שיפוטיות בנושאים רגישים כמו מוסר, דת, ביטחון, מפלגות והכרעות שבתחום הייחודי של החלטות ממשלה, כמו: חשמל ומים לעזה ובמיוחד - העדפת עקרונות אוניברסליים כלליים על חשבון בטחון המדינה, שרידותה, קיומה באזור עוין וטובת אזרחיה.

השינוי הראשוני החל עם החלטת בג"צ בדבר שידורי טלוויזיה בימי שישי בערב (סמוך להתחלת שידורי הטלוויזיה של רשות השידור) - בג"צ הקשור בשמו של עו"ד רסלר, שהגיש את העתירה בשם אזרח צרכן טלוויזיה, ואדם חילוני כמובן - ומאז אותה פריצת דרך משפטית, החל העליון להתרחב ולהתערב בסוגיות שהיו לפני כן "טאבו" בפניו - כמו פוליטיקה, חברה, מוסר ודת.

האקטיביזם השיפוטי התפתח בהדרגה ויש לייחס זאת לנשיאים דומיננטיים שהחלו ופיתחו אותו, דוגמת הנשיא מאיר שמגר - שהחיל את המשפט הבינלאומי על השטחים הכבושים, מיד לאחר מלחמת ששת הימים, לרבות כללי המלחמה וסעיפי אמנות ג'נבה הרביעית, למרות שישראל לא הייתה חתומה על האמנות הבינלאומיות הקשורות בהחזקת שטחים כבושים. הנשיא פרופ' ברק, פיתח את הנושא ע"י פתיחת הדלתות בצורה רחבה לכל תביעה בעלת אופי ציבורי ומכאן נולדה השיטה הידועה כ"הכל שפיט" - שאומצה ע"י חלק משופטי העליון ומשפטנים רבים, אך גם הולידה התנגדות אצל חלק משופטי העליון האחרים ומשפטנים רבים, כמו המשנה לנשיא (לשעבר) השופט אלון, הנשיא (לשעבר) לנדוי ואחרים שהביעו דעתם ועמדתם בנושא בראיונות, הרצאות וכנסים מקצועיים.

לדוגמה ניקח את בג"צ ג'נין-ג'נין שהוא, להערכתי, כתם שחור בפסיקה, בהרחבה מיותרת של חופש הדיבור והיצירה המוגזמת - על גבו, חשבונו ותדמיתו של צה"ל, קציניו וחייליו, שחרפו נפשם למען המדינה - ובג"צ אישר לשחקן והאזרח הערבי מוחמד בכרי לשלב בסרט שקרים, דברי הסתה כלפי המדינה וחייליה תוך ניצול ציני ורעיל של מטריית חופש הדיבור והיצירה, וכל זאת בפסק דין של בג"צ.

במאמרים אחדים שפרסמתי בנושא זה, התנגדתי נמרצות להתרחבות המשפטית או ל"אימפריאליזם השיפוטי" - שהנהיג פרופ' ברק - גם בתחום האזרחי וגם בתחום הפלילי. יחד עם זאת, יש לציין כי פרופ' ברק הוא עילוי משפטי בעל שם עולמי, שתרם וקידם את המשפט הישראלי לגבהים חדשים והביא את בית המשפט העליון לדרגת שיא ומעמד על, הן בארץ והן בהכרה המשפטית הבינלאומית. לעניין זה ראה את מאמרי "גוליבר בארץ המשפט" - שכתבתי לאחר פרישתו מהעליון.

אבל כמו לכל עילוי וגאון - שרואה 3-5 מהלכים קדימה, יש החלטות רבות, במיוחד בתחום האזרחי וחלק גם הפלילי, שאולי יתברר שהקדימו את זמנן, אבל במציאות העכשווית לא עמדו במבחן ויש להן מתנגדים לא מעטים. בתחום האזרחי (למרות שאיני מתיימר להיות מומחה בתחום), נראה לי כמשפטן שהלכת "אפרופים" אינה יכולה לעמוד בפני עצמה כהלכה מחייבת, ושני פסקי הדין של השופט העליון החדש, ד"ר יורם דנציגר, מכרסמים וכמעט ניתן לומר מבטלים את הלכת "אפרופים" של פרופ' ברק.

החלטת ברק אומרת שחוזה שנחתם בין שני צדדים בו הביעו את כוונותיהם אינה מחייבת את בית המשפט, כאמור בחוזה, ובית המשפט יכול לפרש את "כוונת הצדדים" גם בניגוד לחוזה. ד"ר דנציגר בשני פסקי דין החליט הפוך לאמור: כוונת הצדדים כפי שבאה לידי ביטוי בחוזה, כאשר היא ברורה ומובנת, היא הקובעת ומחייבת. לדעתי, יש לקבל את הפרשנות הזאת, כפי שהייתה גם בעבר, שהרי אחרת בית המשפט, שלא היה צד לחוזה ולא צד לכוונת הצדדים בעת חתימת החוזה - יתערב ויחליט מה הייתה מטרתם וכוונתם, דבר שיכול להוליך את כוונות הצדדים לכיוונים שונים ומשונים, ולהפך - את החוזה הכתוב - לנייר כמעט חסר תוכן.

הנשיאה ביניש מנסה בכוח ובציפורניים להיאחז ולהוביל את האקטיביזם של פרופ' ברק, אך נראה שבתחום זה יש נסיגה חיובית, לתיאוריה של המתנגדים, לעבר בית המשפט הקלאסי על תפישותיו כמוסבר לעיל. בשני פסקי דין חשובים מצאה עצמה הנשיאה ביניש במיעוט: בג"צ הנשיא קצב בו החליטה לבטל את "עסקת הטיעון" ובכך למעשה להתערב בשיקול דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, ויתירה מכך לפגוע אנושות בעצמאותו ובשיקול דעתו. החלטת הרוב לא להתערב בשיקול דעתו והחלטתו (למרות הביקורת על התנהלותו) הצילה את כבודו ומעמדו של היועץ. פסק הדין השני בו הייתה במיעוט, היה בנושא בג"צ "המפקד הלאומי", ובכך למעשה ניתן לראות את הנסיגה והכרסום באקטיביזם אותו מוליכה הנשיאה ביניש.

בתחום "חופש הביטוי" יש הטוענים, כמו פרופ' זאב סגל, שהעליון לאחרונה מצמצם את "חופש הביטוי" כלפי נבחרי ציבור ובכך נראית לכאורה מגמה חדשה בתחום זה. הכוונה היא שבית המשפט העליון במספר פסקי דין חדשים, מעדיף את ההגנה על הפרטיות ועל השם הטוב מול חופש הביטוי. בעניין זה ניתן לראות את פסק הדין בעניין שרנסקי נגד נודלמן ובעניין "צדוק נגד המפקד הלאומי".

לדעתי, גם בתחום זה חזר בית המשפט העליון לקו הקלאסי של הגנת הפרטיות ושמירה על שמו הטוב של האזרח, מול היכולת של האזרח האחר או התקשורת, בשם עקרון "חופש הביטוי", לפגוע בשמו ובפרטיותו של נבחר ציבור ושל אזרח "שביתו הוא מבצרו". לעניין זה ראה את מאמרי: "הזכות לפרטיות של אנשי הציבור".

לסיכום: ניתן לומר כי פסקי הדין וההלכות של בית המשפט העליון מחייבים את הערכאות הנמוכות, אך לא את בית המשפט העליון. מכאן שהרכב השופטים החדשים, במיוחד אלה שבאים מהמגזר האזרחי דוגמת ד"ר יורם דנציגר, מלצר ואחרים שיבואו אחריהם - הם שיקבעו את פסקי ההלכה המחייבים בכל התחומים: אזרחי, מסחרי, מנהלי ופלילי. אם שופטי העליון ישמרו על איזון נאות ונכון בין שלושת הגופים הקובעים - הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת - מעמדו של העליון יתחזק ושלטון החוק יצא נשכר.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  01/09/2008   |   עודכן:  01/09/2008
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בג"צ קציר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בית המשפט העליון - לאן?
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלכסנדר
1/09/08 19:08
 
אלכסנדר
2/09/08 11:28
2
ע. סובול
1/09/08 19:22
3
חכם ששון
1/09/08 20:03
4
מרק טווין
2/09/08 03:13
5
הרשלה
2/09/08 09:17
6
בנימין
2/09/08 09:25
 
ברוטוס
3/09/08 06:12
7
דורי
2/09/08 11:14
8
ציונה
2/09/08 11:38
9
שום דבר לא אץ להם
2/09/08 12:51
10
תמרה
2/09/08 18:32
11
י.ש
2/09/08 20:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מדינת ישראל, לאחר מלאות שישים שנה להיווסדה, היא מדינה שיש הרבה סיבות להתגאות בה. אכן, מדובר במפעל אנושי והיסטורי ראוי לציון בכל המימדים. עם זאת, אין להכחיש ויהיה זה אף שקר לעצמנו, אם נסתיר עינינו ממעט ביקורת שראויה לציון בהקשר לאותה התפתחות חיובית. מאמרי זה מבקש להיות ביקורת בונה בכדי להקדים תרופה למכה.
01/09/2008  |  עו"ד עוז גדות  |   מאמרים
בפרשת שיבוצו או אי שיבוצו לתפקיד אחר של ניצב אורי בר-לב, מפקד המחוז הדרומי של המשטרה, ישנם רק מפסידים ובסדר היורד הבא: השר לביטחון פנים אבי דיכטר, המפכ"ל דודי כהן וניצב בר-לב עצמו. מפסיד נוסף חשוב מכל האחרים: משטרת ישראל.
01/09/2008  |  מנחם רבוי  |   מאמרים
רעלת הריון הינה אחד הסיבוכים הקשים בהריון, ואחת מהסיבות המובילות לתמותה ותחלואה של האם והעובר. תסמיני המחלה כוללים יתר לחץ דם, הפרשה מוגברת של חלבון בשתן ולעתים גם פגיעה במערכות שונות בגוף כמו הכבד, הכליה והמוח. נכון להיום, הגורם לרעלת הריון אינו ידוע, והמחלה, המכונה "המחלה של התיאוריות", נחשבת לתעלומה רפואית שטרם נפתרה. על המחלה, הסיכון והפתרון המסתמן
01/09/2008  |  פרופ' רון גונן  |   מאמרים
לפעמים מערכים מינהליים מגיעים בקלות לשיאי טמטום, וחושפים את עצמם בשיא כיעורם ובטלנותם בפני הציבור. זה דבר שכיח למדי במשטרת ישראל.
01/09/2008  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
לקראת דעיכתה הסופית של הלהבה בנר החיים הפוליטי של ראש הממשלה אהוד אולמרט דואגים ה"ספיניסטים" שעדיין נותרו בצלו המתפוגג להפיץ בתקשורת, חדשות לבקרים, ידיעות ממש-מרעישות על אודות המשא-ומתן - או אולי בעיקר המתן - שמנהל ראש הממשלה עם ראש הרשות הפלשתינית בדבר "ההסכם הסופי" עם הפלשתינים, הכולל את חלוקת ירושלים, הכרה מוגבלת ב"זכות השיבה" ועוד כופתאות שאולי יהיו ניתנות למאכל אדם ואולי לא יהיו אלא דיבורים ריקים מתוכן. חלק מן המו"מ הווירטואלי הזה עוסק, ככל הנראה, גם בשאלת הקמתה של מדינה פלשתינית, על בסיס הסיסמה החבוטה של "שתי מדינות לשני עמים".
01/09/2008  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il