|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

בעקבות החור השחור

הפעלת מאיץ החלקיקים החדש בז'נבה פותחת פתח להצעדת הפיסיקה והאנושות בכיוון בלתי צפוי
20/09/2008  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
מאיץ החלקיקים

ייתכן שנגלה שהמרחב מכיל מימדים נוספים על אלה הידועים לנו; ייתכן שנגלה את מקורו של 'החומר האפל', האחראי לחלק ניכר ממסתו של היקום

ביום רביעי, ה-10 בספטמבר, קפאה ישראל מפחד. ילדים נמנעו מלכת לבית ספר וצפו, יחד עם הוריהם, בשידור הישיר של הפעלת מאיץ החלקיקים החדש בז'נבה. חור שחור עתיד להיווצר בשל הניסוי, קבעו נביאי הזעם, וחור שחור זה יבלע את כדור הארץ על יושביו. למכון ויצמן הגיעו טלפונים נואשים. "איך אתם מעזים לבצע ניסוי שתוצאותיו אינן ידועות?" - הטיחו בנו כמה דוברים. "איך אתם יכולים להיות בטוחים בכך שלא ייווצר חור שחור וישאב לתוכו את כל העולם?" - היקשו אחרים. "אנחנו פוחדים!" -התחננו חלק מהפונים, "אין לכם לב? מדוע אינכם מתחשבים בפחדינו ואינכם מבטלים את הניסוי?"

קשה למדוד פאניקה, אך משיחות עם עמיתים בחו"ל ברור שהחרדה בישראל הייתה גדולה מבכל ארץ אחרת בעולם. את ניתוח הגורמים לפאניקה זו והשפעתם על המתחולל במדינה אשאיר למומחים. בשורות הבאות אנסה להסביר את מה שהתרחש, ועתיד להתרחש, במרכז האירופי לחקר פיסיקת החלקיקים CERN שבג'נבה.

ממה עשוי היקום?

פיסיקה של חלקיקים היא ענף מדע העוסק במחקר אבני היסוד שמהן עשוי החומר. ההנחה הבסיסית היא, שעל-ידי לימוד והכרה של רכיבי היסוד, ניתן להבין את העצמים המורכבים מאותן אבני יסוד, להסביר ואף לחזות את תכונותיהם; שהבנת החלקים מובילה להבנת השלם. הנחה זו עמדה עד עתה במבחן המדע. למשל, הבנת הגרעין, האלקטרונים והכוחות הפועלים ביניהם, מאפשרת לחשב ולהסביר ואף לחזות את תכונותיו של אטום נתון.

מטבען, אבני היסוד קטנות מכל דבר אחר, שאותו הן מרכיבות. בעבר הרחוק שימש המיקרוסקופ מכשיר לגילוי ולהבנת אבני היסוד, אך יכולתו של מכשיר זה להגדיל עצמים היא מוגבלת. כדי לחשוף את קיומם ותכונותיהן של אבני יסוד קטנות יותר, נבנו מאיצי החלקיקים - מעין מיקרוסקופים ענקיים. המאיץ החדש (Large Hadron Collider - LHC) שנחנך בימים אלה, גדול ועז בהרבה מכל קודמיו. LHC עתיד להאיץ שתי אלומות של פרוטונים (גרעיני אטום מימן) למהירות דמיונית של 99.999999% ממהירות האור. האלומות ינועו זו כנגד זו, ויתנגשו בעוצמה חסרת תקדים תחת עינם הפקוחה של כארבעה גלאי חלקיקים גדולים מתוחכמים ביותר.

סיפור בנייתם של המאיץ ושל הגלאים הוא סיפור מרתק. מחירם קרוב למחיר שתי טיסות לירח, אך מורכבותם עולה אלפי מונים על מורכבותה של טיסה כזו. כדי להצליח בבנייתם היה צורך בשיתוף פעולה בינלאומי חסר תקדים. אלפי מדענים מכ-50 מדינות חברו יחד לשם מימוש האתגר. בניית המתקן העצום פוצלה לבניית עשרות חלקים במדינות שונות. כלי תכנון חדשניים נבנו כדי לאפשר את הניהול והתיאום של הפרויקט. גם מקומה של ישראל לא נפקד.

הקבוצות הישראליות מהטכניון, מאוניברסיטת תל אביב וממכון ויצמן בנו אלפי גלאי-חלקיקים, מהירים כברק, המותקנים בשישה גלגלי ענק בקוטר של 24 מטר כל אחד, והמאפשרים לניסוי "אטלס" לזהות את ההתנגשויות המעניינות ביותר. המערכת הישראלית תהיה אחראית לכרבע מיכולת הגילוי של הניסוי כולו. לפני כחמש שנים החלו רכיביה של מערכת הענק לזרום לז'נבה מכל קצות תבל. אט-אט, כפאזל ענק, החל הניסוי, העולה בגודלו על כל ניסוי מדעי שנערך עד היום, לקרום עור וגידים.

כדי להמחיש את גודלו של הניסוי נציין שהמאיץ מכיל אלפי מגנטים המצויים בטמפרטורה הקרובה מאוד לאפס המוחלט - טמפרטורה נמוכה מזו השוררת בחלל החיצון. משקלם הכולל של מגנטים אלו עולה על משקלו של מגדל אייפל! גלאי החלקיקים, שתפקידם 'לצלם' את תוצאות ההתנגשויות שייצור המאיץ, כוללים מאות מיליונים של ערוצי מידע, וייצרו בכל שנייה כמות מידע העולה בהרבה על כל המידע המועבר ברשת הטלפון העולמית. כ-100,000 מחשבים חוברו יחד כדי לאפשר את ניתוח הנתונים. זוהי המערכת המורכבת, המתוחכמת והשאפתנית ביותר שנבנתה אי-פעם, מעין קתדרלה של המדע או מגדל בבל מודרני.

ערב השקתו של LHC, ניתן לתמצת ולומר שקיימים ומוכרים לנו 12 חלקיקי 'חומר' ו-12 חלקיקי 'כוח', וכדי להשלים את התמונה חסר (עדיין) חלקיק 'יוצר מאסה' (משקל) הידוע בשם "הבוזון של היגס". הניבוי, שחלקיק זה אכן קיים, יעמוד למבחן מכריע בניסוי החדש. אם הוא יתגלה - יהיה זה ניצחון אדיר למדע שחזה את קיומו של סוג חדש של חלקיק כ-40 שנה לפני גילויו. לתגלית כזו יהיו גם משמעויות פילוסופיות, שכן בפעם הראשונה תבין האנושות מהי מאסה ומדוע היא קיימת. אם יוברר שהבוזון-של-היגס אינו קיים, תעבור הפיסיקה רעידת אדמה עצומה, וניאלץ לחזור 40 שנה אחורה, בניסיון להבין איפה טעינו. אתגר זה כשלעצמו מצדיק את ביצוע הניסוי, אך הציפיות מהמאיץ LHC גבוהות הרבה יותר.

מה יכול להיות משמעותי וחשוב מהבנת החומר המרכיב את כל הדברים המוכרים לנו, והבנת מהותה ומקורה של המאסה? ממדידות שונות מתברר שהחומר ממנו אנו עשויים מהווה רק 5% ממשקל היקום. ממה, אם כן, עשוי יתר היקום? ייתכן שפתרון חלקי לשאלה זו יימצא בניסויים שנערוך ב-LHC. אם אכן כך יהיה הדבר, הרי שבאופן מדהים יביא חקר הדברים הקטנים ביותר להבנת הדבר הגדול ביותר, דהיינו, להבנה טובה יותר של היקום. אך הציפיות מהניסוי גבוהות אפילו יותר מכך.

זה שנים רבות מתחבטת הפיסיקה המודרנית ומנסה למצוא הסבר להבדל האדיר שבין עוצמת הכוח החשמלי לבין עצמת כוח הכובד. איינשטיין עצמו הקדיש את 30 שנותיו האחרונות לשאלה זו. מאמרים לאין ספור נכתבו על כך ועשרות מודלים הוצעו. המודל המושך ביותר פותר חלק מהבעיה על-ידי ההנחה שלכל חלקיק שאנו מכירים קיים בן זוג שעדיין לא התגלה. מודל זה, הידוע בשם 'על-סימטריה' מציב מעין מראה, המכפילה את מספר החלקיקים. אישוש לקיומם של בני הזוג העל-סימטריים הללו צפוי להיחשף ב-LHC.

לאוסף ההסברים בדבר ההבדל העצום בין עוצמת כוח הכובד לעוצמת הכוח החשמלי הצטרף, לפני כחמש שנים, הסבר נוסף, כדלהלן: המרחב האמיתי כולל, בנוסף לשלושת מימדי המרחב ולמימד הזמן, מספר מימדי מרחב נוספים. אלו הם מימדים קטנטנים, הייחודיים לכוח הכובד. כוח הכובד הוא הכוח היחיד היכול להתפשט באותם מימדים, ולפיכך הוא 'מבזבז' את מרבית עוצמתו במרחבים הנעלמים מעינינו. 'בזבוז' זה יחדל כאשר שני גופים יהיו קרובים מאוד זה לזה - אז יופיע כוח הכובד במלא הדרו, ויהפוך לכוח הדומה בעוצמתו לכוח החשמלי.

ומה אם הוקינג טועה?

תורת היחסות הכללית של איינשטיין עוסקת בכוח הכובד. אחד החיזויים של תורה זו הוא קיומם של חורים שחורים - אזורים במרחב שבהם צפיפות המאסה גדולה כל-כך, שכל דבר נשאב לתוכם, ואין כל דרך לצאת מהם. שנים רבות היה דבר קיומם של חורים שחורים נתון בספק, ורק לאחרונה אומת קיומם. היום ידוע, למשל, שבמרכז הגלקסיה שלנו (שביל החלב) שוכן חור שחור ענקי שמשקלו כמשקלן של ארבעה מיליון שמשות. כמו כן, לא מעטות מהתופעות עתירות האנרגיה ביקום מוסברות על-ידי פעילותם של חורים שחורים גדולים.

המודל החדש, הטוען שכוח הכובד למעשה חזק במהותו, ושחולשתו נובעת מקיומם של מימדים נוספים, פותח אפשרות חדשה: הוא מאפשר קיומם של חורים שחורים זערערים; חורים שחורים הקטנים בהרבה מגרעינו של אטום. המאיץ החדש יטיח פרוטונים זה בזה בעוצמה רבה, ויגרום להם להתקרב זה לזה - למרות הדחייה החשמלית ביניהם - למרחק קצר בהרבה מהמרחק שהושג בניסויים קודמים. כאמור, במרחק קצר כזה צפוי כוח הכובד להפוך כאמור לחזק, ובכך יקל עליו לייצר חורים שחורים.

אם אומנם ייווצר חור שחור זעיר שכזה, האם ישאב לתוכו את הניסוי, את ז'נבה ואת כדור הארץ כולו?

בעוד שֶחורים שחורים גדולים אינם רגישים, עקב גודלם הרב, לאפקטים של תורת הקוונטים, החורים השחורים העשויים להיווצר בניסוי יהיו זערערים, ויהיו חייבים להתנהג לפי העקרונות של מכניקת הקוונטים. סטיבן הוקינג, הפיסיקאי המפורסם הרתוק לכיסא גלגלים, היה הראשון שניסה לגשר בין מכניקת הקוונטים, העוסקת בעצמים הקטנים מאטום, לבין תורת היחסות הכללית, העוסקת בגדולים שבגרמי השמיים. חיבור זה בין תורות השונות כל-כך זו מזו הביא למסקנות חדשניות, וביניהן לטענה כי חורים שחורים פולטים קרינה. ככל שהחור השחור קטן יותר, כך הוא "חם" יותר ולפיכך פולט יותר אנרגיה. החורים השחורים, העשויים להיווצר על-ידי המאיץ החדש, צפויים להיות קטנים ביותר, ולפיכך צפויים להיות לוהטים. חורים אלה יתאדו תוך זמן קצר בהרבה ממשך הזמן בו חולפת קרן אור על-פני גרעין האטום. לפיכך, חורים שחורים אלה יתאדו לפני שיוכלו להספיק ולשאוב את האטומים הקרובים אליהם, לא כל שכן את כדור הארץ, ולכן אין בהם כל סכנה.

ומה אם הוקינג טועה? מה עלול אז לעלות בגורלנו? הרי כל כוכב הלכת שלנו עשוי להיבלע על-ידי החור השחור הראשון שייווצר בניסוי! גם מדענים גדולים כבר טעו בעבר, ולנוכח הסכנה הצפויה, לא יהיה זה אחראי לבטוח בחישובים מפולפלים! ואכן, המדענים העוסקים בניסוי אינם שונים בהרבה מבני תמותה רגילים, וגם הם היו מוטרדים מאפשרות מחרידה זו. לשם הערכת הסכנה, הפעילו המומחים בשטח, כדרכם של מדענים, את הכלי אותו הם רגילים להפעיל: הניתוח המדעי.

הטבע מאיץ חלקיקים לאנרגיות גבוהות בהרבה מאלה שייווצרו בניסוי (קרינה קוסמית). טבעם של 'המאיצים השמימיים' אינו ידוע, אך ידוע היטב שכדור הארץ מופצץ כל הזמן על-ידי חלקיקים בעלי אנרגיה עצומה. בהתנגשויות אלו אמורים להיווצר המוני חורים שחורים קטנטנים. אם הוקינג טועה, והחורים השחורים אלו יציבים ואינם מתפרקים, הרי שגשם של חורים שחורים צפוי היה לרדת על-פני כדור הארץ. ייתכן שעקב גודלם הזעיר ומהירותם העצומה, לא ניתן להבחין בחורים שחורים אלו. אך כדור הארץ אינו המקום היחיד בו עשויים חורים שחורים להיווצר. הקרינה הקוסמית פוגעת בכל גרמי השמיים ולו היו החורים השחורים הנוצרים עקב כך יציבים - היה היקום מלא בענן של חורים שחורים זעירים הנעים בכל המהירויות לכל הכיוונים. ביקום שכזה הייתה בליעת כוכב על-ידי חור שחור חזון נפרץ, וידוע לנו, למשל על סמך תצפיות קדמונינו, שאף אחד מהכוכבים שנצפו לא נעלם בחטף. אם כך, ההנחה שהחורים השחורים הם יציבים, סותרת את תמונת היקום המוכר, ולכן אינה יכולה להיות נכונה.

לא נותר, אפוא, אלא להפעיל את המאיץ העצום, לכייל את גלאי החלקיקים המתוחכמים, ולצפות בקוצר רוח לתוצאות. ייתכן שבתוך תקופה קצרה ניווכח לדעת שהמרחב אכן מכיל מימדים נוספים; ייתכן שנגלה את מקורו של 'החומר האפל', האחראי לחלק ניכר ממסתו של היקום; וייתכן - ואולי סביר - שתוצאות הניסוי יעלו על כל דמיון, ויצעידו את הפיסיקה ואת האנושות צעד גדול קדימה בכיוון בלתי צפוי.

הכותב הוא פרופסור לפיסיקה במכון ויצמן למדע שמחקריו נערכים במאיץ החלקיקים בז'נבה.
תאריך:  20/09/2008   |   עודכן:  20/09/2008
אהוד דוכובני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בעקבות החור השחור
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לא מתלהב
20/09/08 15:04
 
אאא-א
21/09/08 10:31
2
ע.ג1
21/09/08 06:51
3
שמעוןן
21/09/08 07:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הכרנו אותו לפני עשרים ושלוש שנים, בימינו הראשונים בתקוע. חייל בסדיר היה, ובזמנו הפנוי בא לעבוד ב'תקוע מחשבים' וחזר מדי ערב לביתו בירושלים. איתנו נסע בקו 66 דאז, שלא היה סתם אוטובוס, אלא מועדון חברים. לימים, באותו אוטובוס, הכיר לנו את אלה, שנסעה גם היא לעבודה בתקוע מחשבים, ולא חלפו ימים רבים עד שעשו את ביתם כאן.
20/09/2008  |  אביבה ויוסף יובל  |   מאמרים
עם בוא הסתיו נעשים חופי ים המלח ואתרי מדבר יהודה שבעורפם למוקד-משיכה תיירותי מאין כמוהו, המציע מגוון גדול של אפשרויות נופש פעיל, יותר מכל אזור אחר בארץ. חוף ים המלח ומצוק ההעתקים המתנשא מעליו הוא פנינת-נוף מרהיבת-עין בקנה-מידה עולמי. זהו אזור של נופים ייחודיים, שמשובצים בו קניונים אדירים, שרידי-ישוב עתיקים, אתרים היסטוריים מפורסמים ומערות, שהכילו בעבר מגילות ומטמונים.
20/09/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
כאלף מתמודדים למערכות בחירות עתידיות הביטו בוודאי בחרדה על פריימריז קדימה. כך מנצחים יריב אהוד ממך: סקרים רווי 'פקטורים' א-סטטיסטיים, תקשורת אחידה, ולבושתינו, אפילו שופט (בדימ.) נכלל ברשימה - אם אמת או רק תחושה, זהו המסר שנקלט.
20/09/2008  |  אלון מרום  |   מאמרים
למישהו אצה כנראה הדרך (יום ה', 18.9.08) להרוס ולעקור אנדרטה ביד יאיר, מבנים ובית כנסת. האנדרטה הוקמה במקום לזכר יאיר מנדלסון שנרצח על-ידי מחבלים לפני כ-17 שנים.
19/09/2008  |  רותי אברהם  |   מאמרים
לפני שלושים שנה, בשלהי 1978, שירתתי חודש במילואים בסיני שהיה עדיין בידינו. זאת הייתה תקופה שבה הסכמי קמפ-דיוויד כבר נחתמו, אך המשא-ומתן על הסכם השלום הרשמי היה עדיין בעיצומו. המחיר הכבד שהיה על ישראל לשלם עבור הסכם השלום היה ידוע. בארץ, הלך הרוח נע בין אופוריה כמעט היסטרית לבין זעזוע עמוק לנוכח הכורח לפנות יישובים יהודיים בסיני ולוותר על מקורות הנפט ועל המרחב האסטרטגי העצום. עם זאת, נראה לי שבשל הוויתורים המפליגים, רוב רובם של תושבי ישראל לא יצאו מגדרם מרוב שמחה ובסתר ליבם או אפילו בגלוי קיוו שקמפ-דיוויד יתגלה באמת כמחנה דוד.
19/09/2008  |  דניאל פרדקין  |   מאמרים
תנו לנו פוליטיקה של פעם  /  אודי לבל
מכות מצרים - סיבוב חדש  /  מרדכי קידר
הצעה צנועה  /  יובל ברנדשטטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il