|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

מה מפחיד את אופנהיימר בקמפיין יש"ע?

יריב אופנהיימר חושב שהקמפיין החדש של מועצת יש"ע הוא תעמולה אנטי ציונית. אך האמת היא שאופנהיימר מפחד בעצם ממשהו אחר
26/10/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
[צילום אילוסטרציה: איציק וולף]

בפחד משתמשים בעיקר בסופו של קמפיין בחירות טוב. בתחילת הקמפיין נקבל את המנהיג המשפחתי המחייך והנחמד, עם כמה אמירות נוקבות במקרה הטוב. בסופו נקבל אותו יותר תקיף, האמירות יטילו את האחריות לקטסטרופה שתחולל אם לא ייבחר האדם הנכון, עלינו, הבוחרים

   רשימות קודמות
  מותה של הדמוקרטיה?
  יש עורכות דין הזקוקות לוואליום

הקמפיין החדש של מועצת יש"ע הוא כנראה סיפור הצלחה. איך אני יודע את זה? פשוט מאוד. אם יריב אופנהיימר טורח לכתוב 'מאמר נגד' חריף, כנראה שמשהו מציק לו. היה עדיף לו להתעלם ולתת לקמפיין הזה לעבור לידינו. אם הוא בחר לא לעשות את זה ולהזהיר אותנו, כנראה שהוא חושב שאנחנו עלולים להשתכנע.

אל תבינו אותי לא נכון, זה בטח לא הקמפיין המושלם, יש כמה נקודות שאפשר היה לשפר, במיוחד בתשדירי הרדיו. אבל משהו השתנה בגישה הבסיסית של מועצת יש"ע בקמפיין הזה. והשינוי הזה היה קריטי, מספיק קריטי כדי להוציא את יריב אופנהיימר משלוותו.

על פניו אפשר היה לתלות את זה בשנאתו העזה של אופנהיימר למפעל ההתיישבותי ביש"ע אותה הוא לא מנסה להסתיר, או אולי לדאגתו הכנה להצלחת הקמפיינים של יש"ע. במאמרו הוא הזכיר את המילה "דת" כל כך הרבה פעמים עד שלרגע חשבתי שהוא חוזר למקורות, או שמא הקמפיין עורר גם אצלו אי אלו רגשות דתיים קמאיים והוא נתמלא בעתה. בכל מקרה, אני אנסה להתייחס רק לפן השיווקי, שגם אם אופנהיימר לא מודע אליו לחלוטין, לדעתי הוא הפן שיותר מטריד אותו.

אפקט הפחד

תושבי יהודה ושומרון לא נזקקו לקמפיינים רציניים עד תחילת שנות ה-90'. למרות דיבורים על החזרת שטחים, לא ממש היה למי להחזיר. ערפאת היה בתוניס ומישהו אחר בשטח לא ממש היה קיים. הם הרגישו די בטוחים ובצדק. הקמפיינים הרציניים הראשונים שנזקקו להם היו הקמפיינים של הסכמי אוסלו. מהרגע שרבין בחר ללכת בדרך השלום והתחילו דיבורים על מסירת שטחים לפלשתינים וגם לסורים, מפעל ההתיישבות התחיל להבין שהסכנה מוחשית יותר.

מטבע הדברים, כשאתה נלחם על חייך אתה לא ממש חושב לטווח ארוך. החשיבה הייתה שכנוע בטווח הקצר, שמסירת יהודה ושומרון תביא אסון למדינה או שאין מנדט למסור שטחים. לכן הקמפיינים הראשונים (למעט אולי "העם עם הגולן") השתמשו בשיטות שכנוע לטווח קצר. פחד ואשמה היו שתי השיטות המרכזיות בקמפיינים האלה. שתי שיטות יעילות וחזקות, אך עם זאת שיטות שההשפעה העיקרית שלהן היא לטווח הקצר.

שיטות שכנוע לא מתות רק מתחלפות ומשתדרגות. תחילתה של התעמולה המודרנית במלחמת העולם הראשונה, וההמשך המוצלח יותר שלה, במלחמה השנייה, העמידה בראש סדר העדיפויות את השיטות הבוטות יותר אך מאידך גם נזילות יותר. אדולף היטלר וג'וזף גבלס, שני האנשים שככל הנראה הבינו טוב יותר מכל אדם אחר בתקופתם את עוצמת אמצעי התקשורת, לקחו את הפחד למקומות אפלים. מקובל להתייחס לקמפיינים שלהם כאל הצלחה במובן השכנועי-תעמולתי, הם הצליחו לשכנע יותר מעם אחד שיש להשמיד את העם המהווה סכנה לאנושות. אבל מי שמתבונן בעין ביקורתית יותר, מבין שביסוד ההצלחה מצוי גם הכישלון.

בכל מה שקשור לגרמנים, הקמפיינים הצליחו מעבר למצופה, אך בשאר אירופה, הפחד ושנאת היהודים הפכו לגורם היחיד לתמיכה בהיטלר. לכן אפילו סרטים כמו "היהודי הנצחי" ו"היהודי זיס" נכשלו באירופה, למרות שהיו הדבר היחיד ששודר בתיאטראות. הפחד מתמוסס עם הזמן. מחקרים הוכיחו, שככל שהמרווח בין השימוש בהפחדה לנקיטת הפעולה המתבקשת עולה, ההשפעה יורדת. יש מנגנון הגנה אנושי המשכנע אותנו שאין כל כך ממה לפחד ולוקח לו קצת זמן לעבוד. לכן האפקט הטוב ביותר נוצר מיד לאחר ההפחדה. ברגע האמת, עמי אירופה הכבושה הלכו עם המנצחים ולא תמכו בנאציזם ששחרר אותם מהיהודים, אך שיעבד אותם לגרמניה. הם לא האמינו ברייך השלישי וגם לא פחדו יותר מהיהודים, בטווח הארוך השכנוע הנאצי לא עבד מספיק טוב.

שייכות - שיטת השכנוע של מועצת יש"ע

זו הסיבה שבפחד משתמשים בעיקר בסופו של קמפיין בחירות טוב. בתחילת הקמפיין נקבל את המנהיג המשפחתי המחייך והנחמד, עם כמה אמירות נוקבות במקרה הטוב. בסופו נקבל אותו יותר תקיף, האמירות יטילו את האחריות לקטסטרופה שתחולל אם לא ייבחר האדם הנכון, עלינו, הבוחרים. הקמפיין ההיסטורי של הנשיא ג'ונסון ב-1964 נוהל בידי גאון תקשורת בשם שוורץ. האיש יצר קמפיין המאשים את המתמודד הרפובליקני, בארי גולדווטד, בהמשך החימוש הגרעיני ובפתיחת מלחמת גרעין. הוא ידע שבשנות ה-60 זו מילת הקסם שתטיל אימה על הבוחר. ככל שהתקרב מועד הבחירות, הפרסומות הפכו בוטות יותר. השיא הגיע בתשדיר החרצית (DAISY) שנודע לשמצה עד היום. התשדיר שודר פעם אחת בלבד אך עשה את העבודה. יש הטוענים כי התשדיר הזה היה אחד הגורמים לניצחון המוחץ של ג'ונסון. המועמד הרפובליקני, נשאר שמרן והמשיך בקמפיין ידידותי למשתמש עד הסוף. הדרך הבטוחה להפסד מוחץ.

במקרה של תנועת ההתיישבות, הקמפיינים היו נכונים לתקופתם, אבל אין דין אידיאולוגיה כדין מערכת בחירות. אידיאולוגיה צריכה להיות מטופטפת לאט, אך בעוצמות נכונות. שיטות שכנוע רבות עובדות על המתכון הזה. השיטה שבחרה מועצת יש"ע הנוכחית, היא אחת הטובות בעיני, שיטת השכנוע באמצעות פנייה לרגש השייכות.

בשיטה הסולידית הזו עובדים גורמים רבים בשוק, והיא מאופיינת בתופעת "כרטיס המועדון" הידוע. המוצר הוא לא רק מוצר, כשאתה קונה את המוצר אתה הופך לחלק ממשהו גדול יותר. כשאתה קונה בסופר אתה כבר חלק מהמועדון, אז בפעם הבאה שאתה צריך לקנות דגים לשבת, אתה כבר יודע לאן ללכת. "הארץ - העיתון לאנשים חושבים" זו פרסומת שעובדת בשיטה הזו. המסר אומר לך שאם אתה חושב שאתה חלק מחבורת החושבים אתה צריך להיות מנוי. זה עובד כי בחברה העירונית התעשייתית המנוכרת, שזנחה את הקהילה, הצורך להשתייכות הוא צורך קריטי.

כאן מגיעה הנקודה החזקה באמת של הקמפיין הזה. אני מניח שהורדת האידיאולוגיה הגדולה של מועצת יש"ע לרמת המוצר, גבתה מחיר ערכי שהיה קשה להשלים איתו. אך בעולם בו הכל סחיר, גם דעות ואידיאות, זהו צעד נכון. אם הארדים והאדלרים משתמשים בשיטות האלה, צריך להחזיר להם בשפתם. מבחינה שיווקית הקמפיין של יש"ע ישווק אותה טוב מקודמיו מהסיבה הפשוטה: עד עכשיו יהודה ושומרון לא היו מוצר. הן היו שטח, שמבחינת המיצוב שלו בחברה הישראלית היה אדמת מריבה או שטח מלחמה, מקום שעושים בו מילואים. הקמפיין הזה ינסה למתג את יהודה ושומרון מחדש, כמוצר שרץ כבר יותר מ-3,000 שנה וכחלק מזהותו הבסיסית של כל יהודי. המסר הוא שאם אתה יהודי אתה שייך לשם, אם תרצה ואם לא. ואופנהיימר מבין בדיוק למה זה מסוכן מבחינתו.

בוגר החוג לתקשורת במכללת ליפשיץ.
תאריך:  26/10/2008   |   עודכן:  28/10/2008
אסף כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה מפחיד את אופנהיימר בקמפיין יש"ע?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יבנה
30/10/08 12:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כהכנה למערכת הבחירות תשס"ט הכניסה החונטה השלטת עז נוספת לארץ ישראל: כשש מאות לוחמים ערבים מאומנים היטב שתפקידם להציק לישוב היהודי בחברון. חברון היא המקום בו נשא אהוד אולמרט את נאומו המפורסם "אין מסירת חלקים מארץ ישראל". כמו נאסראללה בזמנו, שהכריז על ישראל כקורי עכביש, מכריז היום אהוד אולמרט בחברון כי אכן צודק נאסראללה - ישראל היא אכן פחות מקורי עכביש, זקוקה ללוחמים ערבים על-מנת לחזק אותה במערכה למחוק את עצמה.
26/10/2008  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
זה כמה עשורים מתבסמים "פעילי החברה האזרחית" בניחוחות "האחווה האזרחית", ומתגאים בפעילויותיהם של העמותות והארגונים הבלתי ממשלתיים (NGO'S). פריסת ה-NGO'S במרחב הארץ ישראלי מרשימה במיוחד ומאוחדת תחת מטרות לא פחות מרשימות, דוגמת "מדינת כל אזרחיה" ו"שתי מדינות לשני עמים". מרבית פעילי הארגונים הללו מציגים עצמם כמתנדבים נטולי אינטרסים אישיים, צדיקים, המקדישים את חייהם לשיפור מצבה הרעוע של הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, תוך קידום "סדר יום אזרחי שוויוני" וצמצום הקיפוח שממנו סובלים לכאורה אזרחי ישראל הערבים.
26/10/2008  |  אלון דהן  |   מאמרים
נפל דבר, וכלכלות מדינות העולם המערבי עומדות בפתחו של משבר התפוצצות בועות האשראי. גם אצלנו בישראל, לא נמלט מחשבון נפש ומתיקונים אשר ייאלץ הממשל לעשות בעתיד הקרוב על-מנת לתקן את העוולות.
26/10/2008  |  רונן לוי  |   מאמרים
תפקיד הרבנות הצבאית
26/10/2008  |  איתן גנור  |   מאמרים
לציפי לבני לא היו הרבה סיכויים. המפלגה אשר בשמה נשאה ונתנה, היא מפלגה אשר לא תהא לה תקומה.
26/10/2008  |  רות פורסטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il