|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  

  עופר וולפסון  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
דנקנר בבית המשפט [צילום: איל יצהר, באדיבות גלובס]

ביהמ"ש מינה משקיף באי.די.בי פיתוח

השופט אורנשטיין: אי-אפשר להתעלם מתמרורי האזהרה לגבי מצבה של החברה המשקיף, עו"ד חגי אולמן, לא יחליף את ההנהלה ולא יהיה בעל זכות וטו על ההחלטות
30/04/2013  |   איתמר לוין, עופר וולפסון   |   חדשות   |   אי.די.בי. - המשבר   |   תגובות
אורנשטיין. ביקורת על הבנקים [צילום: בוצ'צ'ו]

השמרטף של אורנשטיין
עו"ד חגי אולמן יהיה השמרטף על נוחי דנקנר והנהלת אי.די.בי פיתוח - אך לא מטעם מחזיקי האג"ח אלא מטעם בית המשפט. כל פעולה מהותית תעבור תחת עיניו והוא ידווח לבית המשפט על המתרחש בחברה, דבר המבטיח שלא ייעשו פעולות חריגות כלשהן. מצד שני, העובדה שאין לו שום סמכות מעשית אומרת שהניהול יישאר בידי הבעלים ונציגיהם, ושלא יהיו עיכובים משמעותיים בקבלת ההחלטות. בכך השיג השופט איתן אורנשטיין איזון ראוי, וגם רמז על הסיכוי הלא-גבוה שיקבל את הבקשה העיקרית של מחזיקי האג"ח: להעביר את החברה לידיהם.

עו"ד חגי אולמן מונה כמשקיף באי.די.בי פיתוח, ללא הפקעת סמכויות הניהול מידי מנהליה הנוכחיים וללא סמכות וטו על פעולותיה. כך החליט (יום ג', 30.4.13) שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין. אולמן יגיש דוח ראשון תוך 14 יום.

אולמן ישתתף בישיבות הדירקטוריון של החברה, יהיה מודע מראש לפעולותיה המתוכננות ולמימוש נכסיה, יוכל לקבל מהחברה ומן הרשויות כל מידע שלדעתו נחוץ לו למילוי תפקידו, יבדוק את ההתקשרויות בין החברה לבין הגורמים המממנים אותה ויהיה מעורה בהצעות לשינוי הממשל התאגידי בה.

אורנשטיין הדגיש, כי המינוי אינו מפקיע את סמכותו של איש מנושאי המשרה באי.די.בי פיתוח ואין בו כדי למנוע את המשך פעילותה הסדירה של החברה. עוד הוא אומר, כי אין מקום לעצור את התשלומים לנושים כפי שביקשו מחזיקי האג"ח, שכן מהלך כזה יוביל עד מהרה לפירוקה של החברה - שאינה מצויה כיום בחדלות פרעון.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, אייל גבאי, המשמש כמומחה באי.די.בי אחזקות, ישמש באותו תפקיד גם באי.די.בי פיתוח. תפקידו יהיה לסייע לבית המשפט להכריע בין חוות הדעת הסותרות לגבי מצבה של אי.די.בי פיתוח ולסייע לאולמן במילוי תפקידו. יצוין, כי גבאי כבר הביע את התנגדותו לבקשתם של מחזיקי האג"ח להעביר לידיהם את השליטה.


חוות דעת בעייתיות


לדעת אורנשטיין, אין כרגע מקום לתת משקל לחוות דעתה של חברת TASC, המומחית מטעם מחזיקי האג"ח, שכן היא נעשתה על-פי הערכת נכסי החברה בהפחתת התחייבויותיה, ולא על-פי תזרים מזומנים מהוון כפי שפסק ביהמ"ש העליון. במקביל, הדגיש אורנשטיין, קיים קושי גם בחוות הדעת של אי.די.בי, שכן בהליך אחר טענה החברה עצמה שיש להעריך את שוויה בשיטה בה פעלה TASC, והיא גם עדכנית לינואר השנה.

אורנשטיין הדגיש, כי אי-אפשר להתעלם מתמרורי האזהרה על מצבה של החברה, ובהם חוסר יכולתה לגייס אשראי נוסף ולמחזר חובות, יתרות שליליות של רווחים לחלוקה, הורדת דירוג האג"ח שלה בידי מעלות ואי עמידתה בקובננטס שנקבעו מול הבנקים. עוד עמד אורנשטיין על ניגודי העניינים בהם מצויים חלק מבכיריה, בשל ריבוי תפקידיהם באי.די.בי פיתוח ובחברות אחרות בקונצרן - הן מעליה והן מתחתיה. הוא גם ציין, שמנהלי החברה ממשיכים לקבל מיליוני שקלים מדי חודש, ושהיא מעסיקה כמה מבני משפחותיהם.

לדברי אורנשטיין, הטענות המשפטיות שהועלו נגד הבקשה - ובהן ההכרח שהחברה תהיה צד לתוכנית ההבראה וחוסר נקיון כפיים מצד מחזיקי האג"ח - יידונו בהליך העיקרי ואין בהן כדי לדחות על הסף את הבקשה. כך גם לגבי משמעותה ניהולה של החברה ללא גרעין שליטה, אם הבעלות בה תועבר לידי הנושים הפיננסיים.


הדיון הבא - בעוד חודש


בתחילת הדיון אמר אורנשטיין: "אני חושב שכדאי שייעשה עוד מאמץ להגיע להסכמה, לפני שההחלטה שכתבתי תיחתם. קראתי את התגובות. לא נראה לי שהפערים כל כך גדולים". ואולם, תגובות הצדדים הבהירו לו שאין אפשרות ממשית לכך. בסיום החלטתו קרא אורנשטיין לצדדים להמשיך ולהידבר וקבע את הדיון הבא ל-30.5.13.

נציג מחזיקי האג"ח, עו"ד אייל רוזובסקי, הסכים בתחילת הדיון שיש מקום להגיע להבנה, אך אמר שעדיין יש דחיפות במינוי בעל תפקיד שיפקח על המתרחש בחברה - הסעד הזמני שביקשו מרשיו. אורנשטיין אמר, כי החברה מוכנה להתחייב שלא לבצע מימושים מהותיים ב-45 הימים הקרובים, אך רוזובסקי אמר שהוא שומע על כך לראשונה ועדיין עומד על מינוי בעל התפקיד.

נציג החברה, עו"ד צוריאל לביא, חזר על ההתחייבות להימנע ממימוש ועל הסכמתה לשנות את מבנה הדירקטוריון של החברה ולהוסיף דירקטורים בלתי תלויים, "כדי לוודא שלא תיטרף עלינו דעתנו". הוא גם הסכים לדיון מהיר בבקשותיהם העיקריות של מחזיקי האג"ח, שבראשן כאמור העברת השליטה לנושים הפיננסיים (הבנקים, חברות הביטוח ומחזיקי האג"ח).

"נמנע ניסיון השתלטות עוינת שנשען על דוח מגמתי"

מאי.די.בי נמסר בתגובה: "היום נמנע ניסיון השתלטות עוינת על אי.די.בי פיתוח, מצידן של יורק ופסגות, אשר נשענו על דוח מגמתי שהזמינו מחברת טאסק. אי.די.בי פיתוח היא חברה כשרת פירעון אשר פועלת בשקיפות מלאה. בקופתה 1.1 מיליארד שקלים, ובבעלותה נכסים מצוינים, אשר ערכם הכלכלי גדול משמעותית מסך כל התחייבויותיה. בית המשפט החליט לאפשר את המשך התנהלותה התקינה והרגילה של החברה, וקבע כי אין מקום לתת משקל לחוות הדעת של טאסק, בהיותה מבוססת על שיטת הערכה שנדחתה בידי בית המשפט העליון. בית המשפט החליט למנות משקיף לחברה, אשר ישתתף בישיבות הדירקטוריון שלה ויקבל מידע על פעולותיה, והדגיש כי מינוי זה אינו מפקיע את סמכויות הנהלת החברה ונושאי המשרה שלה, וכי החברה רשאית להמשיך בפעילותה הרגילה לרבות ביצוע התשלומים שהיא מחויבת בהם לנושיה. עוד קבע בית המשפט כי לצדו של המשקיף יפעל מומחה כלכלי, אשר יבחן את מצבה הפיננסי של החברה, הערכות השווי, הנכסים, תזרים המזומנים, תרחישי מימוש ועוד. גם כאן הבהיר בית המשפט, כי אין בהחלטה למינוי המומחה הכלכלי, משום הכרעה כי יש לקדם הסדר הבראה. אנו מכבדים את החלטת בית המשפט ומברכים עליה".


"ביקורת קשה של השופט על הערכת השווי המוזרה"

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, אמר בעקבות החלטת בית המשפט להטיל פיקוח על הנהלת אי.די.בי: "הצעדים הראשוניים ורוח הדברים היוצאים מפיו של השופט איתן אורנשטיין בטיפול בתיק אי.די.בי מלמדים על כי ההתנהלות הבעייתית של כלל המעורבים בסאגת הקריסה של אי.די.בי בוערת בעורקיו והדבר מבטיח כי בבואו לנווט באוקיינוס האינטרסים יפעל בנחישות, תעוזה ונכונות ללכת מרחק רב בקבלת ההחלטות".

פגוט הסביר כי "מינוי הצמד גבאי ואולמן כמומחה כלכלי ובעל תפקיד בחברה מייצרים מצב עולם בו השולט הכל יכול באי.די.בי פיתוח במשך שנים, נוחי דנקנר, נוטרל מהאפשרות לנווט את נושאת המטוסים המקרטעת ושמה אי.די. בי לבדו. מכאן יידרש ליווי מקצועי, אובייקטיבי ומחייב שיגן על האינטרסים של כלל הנוסעים על נושאת המטוסים המאיימת לשקוע. החשש של בית המשפט הינו, בין השאר, כי מימוש פורטפוליו של אי.די.בי פיתוח על-ידי דנקנר וחבורתו, על-מנת להתמודד עם הבור התזרימי ייפגע בטובת הנושים האחרים ולפיכך מצוותים לו הורים מלווים".

מאידך, מסביר פגוט מדוע החלטת בית המשפט המחוזי היום איננה חד-צדדית לטובתם של מחזיקי האג"ח בלבד: "הבשורה הטובה מבחינתו של דנקנר היא כי הערכת השווי המוזרה שקבעה שווי נכסי שלילי עצום לקבוצה, עליה נסמכה נציגות מחזיקי האג"ח זכתה לביקורת קשה מפיו של השופט. אנו חוזרים על עמדתנו לפיה לא ניתן, לא נכון, ולא הוגן להמית את אי.די.בי פיתוח על בסיס הערכות שווי מנותקות, ויש לפעול בכלים חלופיים המשרתים את האינטרסים של כלל הצדדים, כמו במקרה המינויים שביצע היום בית המשפט".
פר"ק 36681-04-13, הרמטיק ואח' נ' אי.די.בי פיתוח ואח' / החלטה
מינוי משקיף לאי.די.בי פיתוח ומומחה כלכלי מטעם בית המשפט, כסעד זמני בבקשת מחזיקי האג"ח להעביר את השליטה בחברה לידי הנושים הפיננסיים + הוראה להעביר את ההחלטה למפקח על הבנקים לבדיקת התנהלותם

תאריך:  30/04/2013   |   עודכן:  30/04/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש מינה משקיף באי.די.בי פיתוח
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יעקב בר דעה
1/05/13 19:25
פורום: אי.די.בי. - המשבר כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אי.די.בי. - המשבר
ההכרעה בבקשתם של מחזיקי אג"ח אי.די.בי פיתוח להעביר בפועל לידיהם את ניהול החברה לא תיפול בימים הקרובים. מחזיקי האג"ח הודיעו (יום ג', 29.4.13) שאינם מתנגדים לתשלום החוב של החברה לקבוצת הראל השבוע, ולפיכך שוב אין דחיפות מיידית בהכרעה בבקשתם.
29/04/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
נוחי דנקנר ממשיך בקרב על השליטה בקונצרן שלו. המשקיע הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין שגויס לעזרתו מוכן לשים עוד 75 מיליון דולרים בקופה המתרוקנת של איי.די.בי. דנקנר המעודד התייצב מול מצלמת חדשות 2 והצהיר: "חתמתי עם אלשטיין הסכם ביום חמישי על השקעה באי.די.בי אחזקות. אנחנו מקווים לטוב".
28/04/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
הכנ"ר סבור, כי שאלת חדלות הפרעון של אי.די.בי פיתוח אינה צריכה להיות מוכרעת כרגע, אם כי אין צורך להמתין לקריסה על-מנת להיכנס לתוכנית הבראה. לדעת נציגו, עו"ד איתי הס, ניתן להסתמך על סעיף 350 בחוק החברות - כפי שעשו מחזיקי האג"ח - כדי להציג תוכנית הבראה גם ללא חדלות פרעון. עוד הוא סבור, כי נושה יכול לפנות בהליך הבראה לפי סעיף זה - בקל וחומר מכך שנושה יכול לבקש פירוק.
28/04/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פיתוח והחברה ינסו לגבש בשעות הקרובות הסדר, שימנע כפיית הסדר על החברה ומינוי בעל תפקיד שיעצור את פרעון חובותיה. שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין, ביקש מן הצדדים להידבר, תוך איזון בין הכרה בכך שהחברה במצב בעייתי לבין הימנעות מצעד שיגרום לה נזק חמור. אורנשטיין לא קבע מסגרת זמן, אך ברור שמדובר בשעות אחדות לכל היותר. אם לא יודיעו הצדדים על הסכמה, יתן אורנשטיין החלטה.
28/04/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין, החל לדון (יום א', 28.4.13) בבקשת מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פיתוח לכפות על החברה הסדר, בו תעבור השליטה בה לידי הנושים הפיננסיים - מחזיקי האג"ח, הבנקים וחברות הביטוח.
28/04/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il