|   15:07:40
דלג
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

מבחן אמת לחוק שי דרומי

הזכות להגנה עצמית - והגנה על רכושך ובני ביתך, היא זכות קונסטיטוציונית בסיסית ומושרשת במדינות דמוקרטיות
01/11/2008  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   תגובות
דרומי. שעת מבחן

פורץ במושב בן שמן נורה על-ידי בעל החווה. הפורץ שוהה בלתי חוקי, נורה ונפצע ומת לאחר מכן מפצעיו, שני שותפיו לפריצה נמלטו תוך ניצול החשיכה. בעל החווה המחזיק נשק ברישיון, טוען שירה להגנה עצמית.

חוק שי דרומי אושר בכנסת ע"י 44 ח"כים + 2 שרים, ברוב מכובד, הרבה מעבר לחוקים חשובים לא פחות, להתנהלות החיים התקינים בחברה מודרנית.

כמובן, היו גם מספר מתנגדים הן בכנסת ובציבור כמו ח"כ גלאון ממר"צ וח"כ טלאב א-סנע מהמגזר הבדואי - שטענו במרץ, שהחוק מתיר את דמם וגופם של הפורצים מעבר לנדרש, ולמעשה מהווה אישור להוצאה להורג ללא משפט.

הטענות הללו נשמעות לכאורה, מאיימות ומציגות את בעלי הנכס, בעלי הרכוש והחוות החקלאיות המנסות להתקיים בכבוד, כקבוצה של צמאי דם וקלי הדק - שלא יהססו מעתה ואילך לירות בפורצים/גנבים - כדי לפגוע, להרוג ולא רק לגרש כדי לשמור על רכושם.

הטוענים כך - ויש הרבה כאלה, כפי שציינתי, בכנסת ובציבור, לא מבינים כי החוק החדש, לא שונה במהות ובפועל הרבה מעבר למה שהיה בחוק הפלילי עד כה - פרט לעובדה החשובה - כי העביר והטיל על הפורצים/גנבים נטל כבד יותר מבעבר. לאמר: היזהרו כשאתם מחליטים, להכנס לבתים, חצרים, חווה חקלאית כדי לגנוב, לפגוע ברכוש ובדרך גם בחיי אדם, מתוך פחד, מתוך בהלה או מתוך לקיחת סיכון מחושב.

המתנגדים - לא מבינים כנראה, שהזכות להגנה עצמית, הזכות להגן על ביתך, רכושך, חיי משפחתך וקרוביך - היא זכות קונסטיטוציונית, מושרשת בתולדות החברה בעולם ובישראל מימים ימימה - והייתה קיימת בחוקים הקדומים ביותר כמפורט בהיסטוריה.
החוק העביר בתיקונים שלו - את העדיפות מהפורצים/גנבים לידי בעלי הרכוש. כאשר לפני התיקון בעלי הנכס פחדו להגן על עצמם, להשתמש בנשק קר וחם גם כשחייהם היו בסכנה, בשל הפחד מהעמדה לדין פלילי, כמו שקרה לשי דרומי, שהגן על רכושו ומצא עצמו בבית משפט וצפוי לעונש כבד על שימוש בנשק ופגיעה באדם שגרמה למותו.

האבסורד, שבסיטואציה זו, הוא שהביא ליוזמת החקיקה ולתיקון החוק הקרוי על שמו. העובדות בקצרה היו אלה: שי דרומי, בעל חווה חקלאית בדרום, סבל שנים, כמו יתר בעלי החוות ותושבי הנגב בערים, במושבים ובכפרים מגניבות חקלאיות מכל הסוגים, החל מבעלי חיים ועד יבולים + ציוד חקלאי מכני, מכוניות, ודברי ערך אחרים.

לחווה של שי דרומי נגרמו נזקים כבדים וסמוך לאירוע הירי - היו ניסיונות לפריצה לחווה, כלבי השמירה הורעלו ומאחר והחווה מבודדת ואין סביבה ישובים, מצבה היה קשה מאוים ומפחיד.

שי דרומי היה ערני ומתוח וכאשר הבחין בדמויות חשודות בתוך החווה בלילה לא מואר וחשש שיפגעו בו במהלך הגניבה, פתח באש ואחד הפורצים נפגע ומת מפצעיו.

במעשיו אלה פעל כדין, בהתאם לחוק ומימש את זכותו להגנה עצמית והגנה על רכושו. התיקונים בחוק - באו לחזק את הנקודות החלשות, הלא ברורות שהיו בחוק הקודם, שניתן היה לפרשו גם לטובת הגנבים - במקום לטובת בעל הרכוש.

תנאים מגבילים

אבל שלא תהיה אי הבנה - גם בחוק הישן וגם התיקון החדש - התנאים המגבילים את השימוש בנשק הם רבים, קפדניים, ברורים ולא בקלות ניתן ללחץ על ההדק, גם אם הפורץ/גנב נמצא מול עיניך. החוק מכיל 6 תנאים מצטברים - שרק מי שימלא אותם, יזכה לפטור מאחריות פלילית.

בראש וראשונה - התנאי החשוב והעיקרי שמותר להפעיל כוח, רק כדי להבריח פורץ/גנב מהבית מהנכס ומהחדרים. רק לאחר ששוכנע הבעלים שכוונת האדם הלא קרוי היא פלילית. כך גם לגבי יתר הסעיפים, שלא פועלים אוטומטית לטובת הבעלים או היורה, אלא יש צורך בהוכחות, עובדות ומעשים בשטח.

הזכות להגנה עצמית, היא זכות מושרשת ועמוקה בהיסטוריה המשפטית של כל העמים. במדינות רבות בעולם, עוצמתה ומקומה, בראש זכויות היסוד של האזרח והפרט - הזכאי מעצם טבעו להגנה של השלטון ובמקביל זכאי ורשאי להגן על עצמו, משפחתו, רכושו וביתו.

הפתגם העממי - "ביתו של אדם מבצרו" - לא נולד על-רקע פולקלוריסטי בלבד, אלא על סמך מציאות בשטח חיי היום יום. בתקופות הקדומות, כאשר התנועה הייתה בעיקרה באמצעות סוסים והארצות היו נשלטות ע"י נסיכים, מושלים ובעלי אחוזות, שלטון החוק היה בידי הנסיכים למיניהם. בתקופות אלה, ההגנה על הבית והרכוש היה מהיסודות החשובים והעקרוניים והזכות להגנה עצמית הייתה רחבה ופרחה גם מעבר לנדרש.

אבל למרות שינויי העיתים, שינוי החברה והשלטון וביסוס השלטון המרכזי, במדינות מתפתחות ודמוקרטיות, הזכות להגנה עצמית נשארה תקפה ופעילה, אבל שוליה צומצמו, הוגבלו וסמכויותיה הוגדרו במפורש בחוקה ו/או בחוקים של מדינות שאין בהן קונסטיטוציה כתובה ובפסקי דין עקרוניים של בתי המשפט בסוגיה העקרונית הזו.

החוק בארץ מכיר בזכויות של התגוננות, שמירה על חיים, על משפחה ורכוש במסגרת "ההגנה" שהחוק מעניק ומפרט על מגבלותיו.
חוק העונשין התשל"ז-1977, מפרט את ההגנות הבאות:

א) הגנה עצמית (סע' 34י) - לא ישא אדם באחריות פלילית למעשה שהיה דרוש באופן מיידי כדי להדוף תקיפה שלא כדין, שנשקפה ממנה סכנה מוחשית של פגיעה בחיים, חירותו, גופו או ברכושו.
ב) הגנת הצורך (סע' 34יא) לא ישא אדם באחריות פלילית למעשה שהיה דרוש באופן מיידי להצלת חייו חירותו, גופו או רכושו, או של זולתו, מסכנה מוחשית של פגיעה.
ג) כורח (סע' 34 יב).
ד) צידוק (סע' 34יג).
ה) חריגה מן הסביר (סע' 34ט"ז) - הוראות סעיפים 34י', 34יא, 34יב, לא יחולו כאשר המעשה לא היה סביר בנסיבות העניין לשם מניעת הפגיעה, כלומר: החוק הפלילי של ישראל - נותן הגנה רחבה לפרט, במידה ויעמוד בסכנה של פגיעה מוחשית ומיידית, בחירותו, גופו, רכושו או משפחתו, אך הנושא חייב להיבדק עפ"י עובדות המקרה היבשות - והמידתיות של הפעלת הכוח והשימוש בו.


סכמה מוחשית


הפסיקה של בתי המשפט המחוזיים ובית המשפט העליון - בנושאים אלה רבה למדי וגם ברורה וחדה. הפרשנות שניתנת לעובדות המקרה - יש בכוחן להכריע את המקרה בין זיכוי לבין הרשעה.

כב' השופטת ארבל, מבית המשפט העליון, פרטה רק לאחרונה את תנאי הקבלה וההגנה של ההגנות שבחוק, בכך שתנאי מוקדם לתחילת ההגנות - הוא קיום סכנה מוחשית, ולא סכנה מסתברת, רחוקה או צפויה בעתיד. האזרח שתקף או ירה - חייב להוכיח שלא הייתה לו דרך אחרת של פעולה, אחרת היה נמצא בסכנת חיים מיידית.

כלומר: אם המצב מאפשר, יריות באוויר, או איום אחר על הפורץ/גנב כדי להבריחו יש להשתמש בו, לפני שנוקטים בצעד הדרסטי של יריות ישירות. גם אז - רצוי לא לירות כדי להרוג, אלא פציעה בלבד כמו ירי ברגליים.

תנאי נוסף חיוני - שפעולת המנע או ההגנה תעמוד ביחס ראוי למעשה התקיפה או הגניבה, כלומר: יש מקרים שעל המתגונן לוותר ולסגת, אם הדבר אפשרי ואם המעשה לא יסכן את חייו, לפני השימוש הקיצוני והלא מידתי בירי או שימוש בכלי נשק קטלני אחר.
מגבלה נוספת חשובה ומכרעת מוטלת על המתגונן, והיא נטל הראייה המוטל עליו להוכיח שפעל במסגרת ההגנות שבחוק.

לתחום זה, נכנס נושא "הספק הסביר", כאשר נטל הראייה על המתגונן או הנאשם. בספרו של השופט המחוזי לשעבר מיכה לינדנשטרואס (כיום מבקר המדינה) על הספק הסביר, מוקדש פרק שלם (יב) לנושא הנדון, תוך פירוט פסיקה ענפה של בית המשפט העליון.

בסיכום אומר המחבר: המבחן שעל הנאשם לעמוד בו במשפט פלילי, כאשר נטל הראייה עליו, הוא להוכיח ברמה הנדרשת במשפט אזרחי, כי העובדות שהוכחו נוטות יותר לטובת גרסתו מאשר נגדו.

כלומר: אם הצליח הנאשם לעורר ספק סביר, והוכיח שגרסתו עולה לכדי אפשרות קרובה, ייצא ידי חובתו וכמובן ייצא זכאי (ראה לעניין זה את פסיקתו של השופט אגרנט בפרשת גרינוולד. עפ"י 232/55 - פד"י יב 2017), ופסקי הדין הנוספים המפורטים שם.
במקרה הספציפי של החוואי מהדרום, שירה בפורצים/גנבים - התשתית העובדתית כפי שבאה לידי ביטוי בגרסתו של היורה, תוך שילוב הממצאים בשטח, הם בעלי חשיבות מכרעת לקביעת גורל התיק.
יאמר מיד, הנושא כולו הוא קשה מסובך והעובדות לרוב הן גבוליות, ונעות על הקו האפור בין המותר והאסור.

יש להדגיש ואסור לשכוח שהמקרים הרבים של גניבת רכוש בערים, כמו פריצה לבתים, גניבת מכוניות ומתוך מכוניות, הפכה למכת המדינה, ללא מענה רציני ומרתיע. הגניבות החקלאיות הן מכה קשה בפני עצמה, הפוגעת כספית, אישית, נפשית בחקלאים, מסכנת את חייהם וגופם ומשבשת את סדרת חייהם.

עלינו לזכור, שכבר היו מקרים רבים, בהם הפורצים/גנבים השתמשו באלימות, הן פיזית והן בנשק חם או קר, ובמקרים מסוימים, אפילו האירועים נגמרו בפגיעות פיזיות קשות ופציעות, יריות ואפילו מוות.

הגענו למצב אבסורדי, בו אזרחים שביתם נפרץ שמחים שלא היו בבית, וכך נמנע מהם עימות עם הפורצים או פגיעה פיזית. זהו מצב בו הביטחון הציבורי והאזרחי והאישי נמצא בשפל, ולא פלא שקמים אזרחים שלא מוכנים להיכנע ומשיבים מלחמה בהגנה על רכושם.

בין הפורצים והגנבים בעלי עבר פלילי עשיר, שזאת אומנותם ומקצועם, כמו: גונבי ושודדי רכבים, ובוזזי בתים, עלולה להתפתח נטייה, לא לפחד מהחוק ומתגובת האזרחים, אם המשטרה, בתי המשפט וזרועות החוק, לא ירתיעו אם ע"י פעולות נגד ואם ע"י עונשים כבדים.

אז נכון שהמשטרה, בכוחותיה הנוכחיים, ותקציבה הקצר, לא תוכל לתת תגובה הולמת ביטחונית ומשטרתית, ולכן את "החור" הזה נאלצים האזרחים לסתום בעצמם, אם על-ידי משמר אזרחי או על-ידי חברת אבטחה פרטית. כשפורץ נכנס לתחום הפרט עליו לקחת את הסיכון שיפגע והאחריות כולה עליו.

בארה"ב נושא ההגנה על הרכוש והגוף, מפותח ביותר והסמכות לירות, לפצוע ולהרוג "פולשים" מקבל הגנה משפטית ותמיכה ציבורית רחבה.

התגובות התקשורתיות והציבוריות לירי בפורצים בחווה בדרום, יצרו מצב אבסורדי, לפיו במקום להפחיד, להרתיע ולגנות את הפורצים, מנסים להפחיד את החקלאים.

אם המשטרה לא מסוגלת לתת ביטחון לאזרחים, על האזרחים למלא את החלל ואם צריך יש לתקן את החוק - כפי שאכן נעשה בימים אלה.
הטענה שהחוק בא כדי לפגוע בעיקר במגזר הבדואי בדרום או המגזר הערבי - היא מגוחכת. זהו חוק שבא להגן על רכושם, ביתם וחייהם של כל אזרחי המדינה וכך צריך לראותו ולהתייחס אליו.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  01/11/2008   |   עודכן:  01/11/2008
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מבחן אמת לחוק שי דרומי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גדעון אמיר
1/11/08 20:20
2
אסף בן דור
2/11/08 10:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
באחד מערבי חול המועד סוכות, בשעה 6 לפנות ערב צלצל הטלפון הנייד. על הקו הייתה אורלי "מעיריית תל אביב" - כך היא הציגה עצמה. מנגנון הטלת הספק התעורר מייד ותשובתי הייתה: "לא יכול להיות. העירייה לא עובדת בחול המועד וגם בימים כתיקונם אין סיכוי שפקיד עירייה יתקשר אלי ב-6 בערב...". בכל זאת התפתחה השיחה ומסתבר שמספר ימים קודם לכן, הגשתי בקשה לפטור זמני מתשלומי ארנונה על דירה שעומדת ריקה לפני שיפוץ. "אז מי את, אורלי?" הקשיתי על המתקשרת שנכנעה וסיפרה שהיא בעצם לא עובדת עירייה, אלא עובדת חברה קבלנית שלקחה על עצמה (אאוטסורסינג, מיקור חוץ) את הטיפול בשירותי העירייה במספר תחומים. אורלי קבעה פגישה לביקורת בדירה, נשוא הבקשה, כדי לאמת שהדירה אכן ריקה.
01/11/2008  |  מוטי היינריך  |   מאמרים
מפעל ההתנחלות פורח למרות גזירות הקפאה שלא היו כמותן אפילו בימי הטורקים והבריטים. היישובים מלאים והתור להצטרף אליהם ארוך. הבנייה מתחדשת כמעט בכל היישובים. בעלי המזימות נכשלו בתוכניתם לרוקן את יהודה ושומרון מיהודים ע"י חקיקה נבזית של תשלום פיצויים לנוטשים. נהפוך הוא: יהודים משקיעים את כספם וקונים או בונים דירות. קרוואנים שאסור לשנע מגיעים מפורקים ומוקמים, או מיוצרים, במקום, ובכלל - כישורים וכישרונות שדורות על דורות של יהודים פיתחו, כיצד לעקוף גזירות זדוניות - מפרעה ועד לצאר ניקולאי - באים עכשיו לידי ביטוי אצל בניהם ובני בניהם, הנתקלים בגזירות אנטישמיות של ממשלה יהודית נגד יהודים במדינת היהודים.
01/11/2008  |  אליקים העצני  |   מאמרים
ביום שני השבוע, יום לאחר שנפל הפור ויו"ר קדימה הודיעה כי פניה לבחירות, כבר החלו להופיע הסקרים הראשונים. כצפוי, בשרו אלה ניצחון לקדימה. יו"ר המפלגה לבני, שטעם ניצחונה המריר והדחוק על מופז אל מול מצהלות הסקרים עדיין מורגש היטב בפיה, נכנסה בצהריים אל ישיבת הסיעה. "כולנו קמנו הבוקר אל סקרים מחמיאים", הטעימה לבני והוסיפה כשהיא מישירה מבט אל הנוכחים, כאילו אמרה להם שמבחינתה הסקרים הללו הם בבחינת "כזה ראה וקדש!" כי: "כדי לתרגם את הסקרים הללו למציאות, יש צורך בקדימה מלוכדת - בקדימה מאוחדת".
31/10/2008  |  חגי סרי לוי  |   מאמרים
יום רבין
31/10/2008  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
בשנותיה הראשונות נשלטה ארצות הברית על-ידי המפלגה הפדרליסטית, מפלגתם של הנשיאים הראשונים ג'ורג' וושינגטון וג'ון אדאמס ושל אלכסנדר המילטון - שר האוצר המפורסם ומנהיג המפלגה. המפלגה הפדרליסטית ייצגה את אוליגרכיית העושר בארצות הברית ואת האינטרסים של המעמדות העליונים במזרח.
31/10/2008  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
דן מרגלית
דן מרגלית
ברט סטיבנס, מכותבי הטורים המרכזיים בניו-יורק טיימס, ציין כי ניר ברקת לא הצליח להשיב כראוי לשאלות על מדיניותו של בנימין נתניהו, בכל תחום, בכל חזית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il