|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

העיקר שיש את מי להאשים

עקב מדיניות דיור חסרת אחריות שהביאה למשבר המשכנתאות בארה"ב מזכירה את מדיניות אוסלו שהביאה עלינו את קציר "קרבנות השלום": שתיהן "פתרונות" למציאות לא-קיימת
23/11/2008  |   דפנה שמורק-נתניהו   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות

מובילי "מדיניות הדיור החדשה" פעלו בשני מישורים: מצד אחד, הם עודדו את המוסדות למשכנתאות להגמיש את התנאים לקבלת משכנתאות ולביטוחן, עד כדי ויתור על מימון אישי כלשהו מצד הלווה; מצד שני, הם עמלו לבלימת הביקורת מצד מתנגדיהם תוך שהם מכנים אותם "מיושנים"

במאמרו של סטן ג'יי לייבוביץ, "Anatomy of a Train Wreck” (בתרגום חופשי: "אנטומיה של הרס רכבת"), שהתפרסם בדו-שבועון National Review (20.10.08), מסביר הפרופסור לכלכלה מאוניברסיטת טקסס באיפוק מירבי את הסיבות למפולת של שוק המשכנתאות בארה"ב, אך זעקת ה"אמרנו לכם" בוקעת כמעט מכל פסקה של דבריו.

מתחילת 1990 הושקה בארה"ב על-ידי הממשל האמריקני - בעידודם של פעילים פוליטיים, פעילי דיור ורגולטורים למיניהם ובסיועם של אנשי אקדמיה ותקשורת - מדיניות דיור חדשה, שמטרתה המוצהרת הייתה להגדיל את מספרם של בעלי הדירות/הבתים, במיוחד במגזרי המיעוטים ומעוטי היכולת. העובדה שמרבית אוכלוסיית היעד של מדיניות זו לא עמדה בתנאים לקבלת הלוואות המשכנתא - תנאים שניסיון העבר הוכיח כי יש בהם כדי לנבא במידה רבה את החזר ההלוואות בפועל ואת השלמתן של רכישות הנדל"ן - לא הפריעה להוגיה של מדיניות המשכנתאות החדשה: הם פשוט שינו את התנאים הנדרשים. אלא שהמציאות, וההיגיון הכלכלי שעל פיו היא פועלת, סירבו משום מה להשתנות בהתאם.

כך למשל, בתקופה שקדמה ליישומה של המדיניות החדש, נהג שוק המשכנתאות להתנות את אישורן (ובכלל זה את חיתומן ואת הסחר בהן), בתנאי ה"מיושן" של הלוואה בגובה 80 אחוז מערך הנכס לכל היותר, תוך הטלת מימון היתרה של 20 האחוז הנותרים (לפחות) על הלווה עצמו. שהרי מימון עצמי בשיעור כזה מהווה תמריץ ללווה לפרוע את הלוואתו, כדי להבטיח שהשקעתו האישית לא תרד לטמיון (זאת, כמובן, כל עוד מחירי הדירות אינם יורדים ביותר מ-20 אחוז). לעומת זה, מימון עצמי של פחות מ-20 אחוזים עלול "לפתות" לווים להפסיק לשלם את החזרי המשכנתא דווקא כשהתנאים הכלכליים אינם במיטבם, כשאז יש לצעדם זה השפעה ניכרת על שוק הנדל"ן.


עושים כבוד למשתפי הפעולה

באופן מסורתי, כדי לא לסכן יתר על המידה את החברות המבטחות את המשכנתאות, נדרשו מבקשי ההלוואות לעמוד בקריטריונים כלכליים נוספים, כמו יציבות במקום עבודה, אשראי טוב והוכחת הרגלי חיסכון. כמו-כן הקפידו המבטחים על שמירת יחס סביר בין גובה ההחזרים החודשיים לבין גובה ההכנסה - יחס המבטיח עמידה בתשלומים לאורך זמן.

בקריטריונים אלה, שכאמור יש בהם כדי לנבא את העמידה בתשלומי המשכנתא, לא הצליחו לעמוד רבים ממגזר המיעוטים בעלי ההכנסה הבינונית ומטה - כלומר אוכלוסיית היעד של מדיניות הדיור החדשה. אך אל דאגה, לא מוביליה של "מדיניות דיור חדשה" יירתעו לנוכח מגבלות פעוטות ומיושנות אלה.

הם פעלו בשני מישורים: האחד ישיר והשני תעמולתי. מצד אחד, הם עודדו את הבנקים ואת המוסדות למשכנתאות להגמיש את התנאים לקבלת משכנתאות ולביטוחן, עד כדי ויתור על מימון אישי כלשהו מצד הלווה, הורדת סף הדרישות להוכחת יכולת פירעון ואי-הקפדה על יחס הולם בין החזרי המשכנתא לבין ההכנסה. המוסדות המלווים והמבטחים, שפעלו בהתאם להמלצות הממשלה האמריקנית, גם זכו ליחס מועדף מצד חברת פאני מיי, שהיא למעשה הגוף המרכז את הטיפול בכל המשכנתאות בארה"ב. עוד אחד מהאמצעים שננקטו כדי לעודד את המוסדות המלווים היה הענקת מעמד חברתי לגופים כאלה: כך למשל, זיכה העיתון האמריקני המוביל בשפה הספרדית את חברת Countrywide, שהפכה למלווה הגדולה ביותר בסאב-פריים, בתואר "חברת השנה" על תרומתה ל"מיעוטים".

מצד שני, פעלו מובילי מדיניות הדיור החדשה בתחום התעמולה: הם עמלו היטב כדי לבלום את הביקורת מצד מתנגדי המדיניות הזו, שהרחיבה ללא מגבלות את מעגל מקבלי המשכנתאות, כלומר רוכשי הנדל"ן, וגרמה להאמרת מחירי הדירות בקצב שלא תאם את הצמיחה הכלכלית בשאר המשק. עלייה זו במחירי הדירות גררה בעקבותיה שומה גבוהה מאוד של הבתים לצורך מתן המשכנתאות, וזו בתורה גרמה לעלייה תלולה בשיעור אי-העמידה בתשלומי המשכנתאות, דבר שהביא למימושן באמצעות עיקול הנדל"ן הממושכן.

תוצאה נוספת של העלייה במחירי הדירות ושל הגמשת התנאים לקבלת הלוואות-משכנתא עד כדי אִיוּנָם, הייתה חדירתם לשוק הנדל"ן של ספקולנטים, ששיעורם מוערך בכרבע (!) מכלל משקיעי הנדל"ן שנכנסו לשוק עם "פרוץ" מדיניות הדיור החדשה. ספקולנטים אלה, שלא היה להם מה להפסיד, היות שלא חויבו לסכן כמעט שום הון עצמי, ושעל-פי-רוב בחרו בהלוואות בריבית משתנה, היו כמובן הראשונים שהפסיקו לפרוע את תשלומי המשכנתא. וכך, חלקה ברכישת הנדל"ן הספקולטיבית של אוכלוסיית היעד המוצהרת של מדיניות הדיור החדשה, קרי - בעלי הכנסה נמוכה ובינונית - הוא הגדול ביותר, ורכישה ספקולטיבית זו היא הסיבה העיקרית למימוש המשכנתאות, או במילים אחרות - למשבר הנוכחי.

אולם, תומכי המדיניות החדשה דאגו לכך שהשפעתם של מתנגדיה לא ממש תורגש. אלה הוצגו כ"מיושנים", וכך הוצגו גם אותם אמצעי זהירות בדמות תנאי סינון קפדניים, המנבאים את החזר הלוואות המשכנתא בפועל, ואשר נועדו דווקא לזמנים שבהם תנאי השוק אינם טובים. את ביטולם של אמצעי זהירות אלה כינו תועמלני מדיניות הדיור החדשה "חידוש במתן משכנתאות". כמו מקדמי "המזרח התיכון החדש" אצלנו, גם מובילי "חידוש" כלכלי זה לא טרחו להסביר מדוע אמור ה"חידוש" הזה לפעול, כפי שלא הסבירו מדוע אין עוד לאמצעי זהירות "מיושנים" חשיבות או טעם.

כמו אצלנו, במקום נימוקים הפריחו נביאי הסדר הנדל"ני החדש לחלל האוויר "קביעות" ו"אמיתות", כגון, שכאשר מדובר בהלוואה לבעלי הכנסה נמוכה, הדרישה ליחס מסוים בין סכום ההלוואה לערך הנכס הממושכן אינה רלוונטית כמדד להערכת הסיכויי של פירעון ההלוואה. והביסוס לקביעה זו? מן הסתם, אותו ביסוס שהיה לקביעה כי ערפאת נטש את דרך הטרור. מובילי המדיניות החדשה גם ביטלו את חשיבותו של מדד האשראי של הלווה כמנבא את החזר הלוואתו, וזאת מבלי לספק הסבר לביטול ה"פתאומי" הזה, כמו גם לדרישה אחרת שלהם: להבטיח שהסטנדרטים החדשים לחיזוי הסיכון של אי-עמידה בפירעון ההלוואה יתאימו "לתרבות הכלכלית של הצרכנים העירוניים הבלתי מסורתיים ובעלי ההכנסה הנמוכה", ובתרגום לשפת אנוש: היספאנים. גם דרישה זו מבוססת על הנחות שתקפותן דומה להנחה כי הרשות הפלשתינית תגן עלינו מפני החמאס.


רק לא להיחשד ב"גזענות"

אך מעבר להפרחת "קביעות" ו"הנחות" כאלה, נקטו המצדדים במדיניות הדיור החדשה גם בשיטות תעמולה מתוחכמות יותר, המתמקדות בנטרול מתנגדיהם. ב-1975 נחקק בארה"ב חוק (HMDA) המחייב בנקים למסור מידע מפורט על טופסי הבקשה למשכנתאות. ב-1991, כשהורחב היקף הנתונים שהם חויבו למסור, החלו להישמע טענות, שכמובן זכו לפרסום נרחב בתקשורת, כי דחיית הבקשות למשכנתא נעשית לכאורה על-פי מוצאו של המבקש - וזאת למרות זה שהאוכלוסיה שעליה הוכרז מלכתחילה כי היא שעומדת בראש מענייהם של תומכי המדיניות החדשה, היא אוכלוסיית המיעוטים.

ב-1992 ערך הבנק Boston Fed סקר שהוכיח, לכאורה, כי שיעור דחייתן של בקשות למשכנתא במגזר המיעוטים גבוה בהרבה מזה שבמגזרים אחרים. בעקבות הסערה שעורר הפרסום, החלו פרופ' לייבוביץ' ועמיתו, טד דיי, לבדוק את נתוני הסקר הנזכר. התברר להם כי היו בו נתונים מופרכים, ולאחר שאלה תוקנו - לא נמצאה כל אפלייה כלפי מגזר כלשהו. אבל הטיעון בדבר "אפליה" והחשד ב"גזענות" כבר התפשטו בציבור, ואפליה הרי צריך "לתקן" - דינמיקה המוכרת היטב ממחוזותינו, בין השאר מדיווחי "בצלם" או מפרשת הילד מוחמד א-דורה.

החשש להיות מתויגים כ"גזענים" היווה ללא ספק מניע מרכזי בהחלטתם של מוסדות פיננסיים לקנות ולבטח את המשכנתאות, תוך התעלמות משיקולים כלכליים. אסור,כמובן, להעלות על דל שפתיים את ההרהור, שאולי דווקא בעצם העדפתם של לוֹוים בשל מוצאם יש משום גזענות.

וכך מזכירה השתלשלות האירועים הקשורה במדיניות הדיור החדשה בארה"ב לא מעט את התנהלותו של "מחנה השלום" אצלנו, המצויד תמיד ב"פתרונות", וכל מה שנחוץ לו הוא לברוא את ה"מציאות" אשר בבעיותיה נועדו "פתרונות" אלה לטפל. כשמתנפצת אותה "מציאות", היא מביאה בארה"ב מפולת כלכלית, ואצלנו - קורבנות שלום.

אלא שהדמיון בין מובילי משבר המשכנתאות בארה"ב לבין מובילי ה"שלום" אצלנו אינו נגמר כאן. היום, בעיצומו של המשבר, כשיש להצביע על גורמיו ולדרוש ממחולליו לשאת באחריות לנזקים שהסבו, מדיניות הדיור החדשה - זו שהטיפה להגדלת מספרן של ההלוואות לדיור, שגררה "חגיגת" הלוואות רבתי והאמרת מחירי נדל"ן חסרת בסיס כלכלי - אינה מוזכרת כלל, וממילא מחולליה אינם נדרשים לשאת באחריות לתוצאותיה. הרבה יותר נוח להפנות אצבע מאשימה בארה"ב לעבר המוסדות המלווים בסאב-פריים ואצלנו - לעבר ה"מתנחלים", ו"אויבי השלום". העובדה שפעולתם של מוסדות אלה תאמה את מדיניותה של ממשלת ארה"ב ונענתה לשידוליה, ושחברת Countrywide, שהייתה חביבת ה"מיעוטים" הפכה לפתע ל"אויב העם" - אינה נדונה כלל. גם העובדה ששיעור אי-הפרעון של הלוואות הסאב-פריים הוא 39 אחוז בעוד ששיעור אי-הפירעון של הלוואות הפריים הוא "רק" 69 אחוז - לא הצליחה לבלבל את מאשימי הסאב-פריים במפולת.

בכך לא רק שמוסטת תשומת הלב מן האחראים העיקריים - הממשלה האמריקנית (בתקופתם של נשיאים דמוקרטיים ורפובליקניים כאחד), אשר כמו אצלנו בנוגע לאוסלו ולהינתקות, פעלה בלחצם של "פעילים חברתיים ופוליטיים", אנשי אקדמיה ואמצעי התקשורת - אלא שהפניית אצבע מאשימה לגורם הלא נכון מאפשרת לאותם מוסדות כמו פאני מיי להמשיך לפעול ממש על-פי אותה מדיניות משכנתאות כושלת שהביאה למשבר.

דפנה שמורק-נתניהו היא עורכת-דין, מרצה לשעבר למשפטים והעורכת הראשית של מגזין האינטרנט "מראה".
תאריך:  23/11/2008   |   עודכן:  23/11/2008
דפנה שמורק-נתניהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העיקר שיש את מי להאשים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בוקי סרוקי
23/11/08 19:15
 
נרי אבנרי
23/11/08 21:32
 
שרון ר.
24/11/08 00:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השמאל הישראלי מכור לאשליות שלום עם הפלשתינים. האשליה מסוכנת, מפני שתמיד בקצה שלה ימתין בנונשלנטיות מפח הנפש, שהוא קוקטייל של יקיצה ברוטאלית ואכזבה קשה. בימי אוסלו העליזים, הזהירו אנשי המודיעין את הממשלה מערפאת. "הוא מרמה", דיווחו. "אתם הורגים לי את השלום", נזף פרס, וכדי לחזק את המסר, הוא צירף לזעמו סיפורים על כישלונות היסטוריים של המודיעין.
23/11/2008  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
התפרקות המפד"ל היא לא רק פוליטית, אלא דומני מסמלת שֶׁבֶר בדרכה האידיאולוגית של התנועה.
23/11/2008  |  ציפי לידר  |   מאמרים
המאורעות הכלכליים שהתרחשו בעולם ובארץ בשבועות האחרונים הולכים ומתפתחים ללא ספק למיתון עמוק. מיתון עמוק זה רע, משום שהמשמעות שלו עבור הרבה מאוד אנשים היא אבטלה. לכולם ברור כי כדי להקטין את מימדי האבטלה ולקצר את משכה, הממשלה צריכה להזרים כסף למשק. לא חוכמה גדולה. נשאלת השאלה כיצד עושים זאת בצורה יעילה, וכיצד מיישמים את לקחי המשבר הזה, שהאבטלה היא רק אחת הבעיות שלו, כדי שהמשק יתפקד בצורה יותר יעילה מעתה ואילך. אינני מתיימר להתוות תוכנית כוללנית אך בהמשך אצביע על כמה צעדים רצויים, וכמה פגומים.
23/11/2008  |  קובי לירז  |   מאמרים
המשבר הכלכלי שהחל בארצות-הברית, המשיך באירופה, והגיע גם לשווקי יפן וסין, מחלחל ב'קטנה' גם אצלנו, אך אצל משרד האוצר שלנו שום דבר אינו קורה.
23/11/2008  |  רועי אורן  |   מאמרים
רגע לפני בחירות, פוליטיקאים רבים יוצאים בקריאה למשרד האוצר לפרוש רשת ביטחון לחסכונות הפנסיונים של הציבור בישראל אשר כידוע ספגו הפסדים לא קטנים במהלך השנה האחרונה בעקבות המשבר הכלכלי. בימים האחרונים אף נשמעים איומים לשביתה כללית במשק מצד מנהיגי ארגוני העובדים במידה ומשרד האוצר יבחר שלא להתערב בשלב זה בשוק ההון, עיר הבירה של השוק החופשי.
23/11/2008  |  אמיר גבאי, רו"ח  |   מאמרים
יוזמה טובה אבל...  /  ד"ר מרטין שרמן
איכה הפכה שכיית החמדה לשק חבטות  /  עמוס גורן
סלקו את ידיכם מהאהבה  /  אמיר חצרוני
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il