|
המטרונית. בינתיים לראותה בלבד [צילום: שמואל וולף]
|
|
|
|
|
למרות ההודעה על ביטול עליית נוסעים למטרונית, לא טרח משרד התחבורה לעדכן את מאגרי המידע. לגולשים באתר משרד התחבורה המבקשים מידע על נסיעות מה-2 באוגוסט מוצגת הנסיעה במטרונית כחלופה אפשרית, דבר העשוי להטעות ולבלבל. כמו-כן, נמסר מידע זה באמצעות נתוני ה-GTFS הנשלחים למפתחי האפליקציות השונות של התחבורה הציבורית.
|
|
|
|
נסיעת נוסעים במטרונית בחיפה, שאמורה הייתה להתחיל ב-2 באוגוסט, תידחה מסיבות שלא נמסרו, למועד לא ידוע. כך מסרה חברת "יפה נוף" בהוראת
משרד התחבורה. ההודעה נשלחה כ"הבהרה" ולא הובעה בה התנצלות כלשהי כלפי הנוסעים שממתינים בקוצר רוח לעלות על המטרונית.
בהודעה שנשלחה מצוטט סגן מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, האומר כי "אנו נמצאים בתהליך יישום מערך התחבורה החדש. הטמעת השינויים בתחבורה הציבורית תדרוש זמן הסתגלות מצד הנוסעים, עד להתייצבות המערכת. מניסיון של הפעלת הרכבת הקלה בירושלים, שלב ההרצה והטמעת המערכת נמשך בין שישה לשמונה חודשים. במידת הצורך, יבוצעו בעתיד התאמות, עד ליצירת מערכת מיטבית, לטובת כלל נוסעי התחבורה הציבורית".
גם במשרד התחבורה לא יודעים עדיין לומר מתי יאפשרו למטרונית להעלות נוסעים. גורם בענף התחבורה אמר ל-News1 כי ייתכן שזה יקרה ב-16 באוגוסט, שבועיים לאחר המועד המתוכנן.
דובר חברת יפה נוף, עופר עמר, סירב להסביר את פשר העיכוב ולנדב פרטים באשר לעיתוי ביטול הקווים החופפים. כל שהסכים לומר היה: "בתחילת ההרצה תיסע המטרונית ללא נוסעים. עם התייצבות המערכת תתאפשר העלאת נוסעים להתנסות במטרונית ללא תשלום. הודעה בנושא זה תצא בהמשך".
מה הסיבות לעיכוב?
אין זה העיכוב הראשון בהפעלת המטרונית, וכאמור - לא ברור ממה הוא נובע. עם זאת ניתן להעריך שיש לכך יותר מסיבה אחת:
- טכנולוגית - מערכות הכרטוס אינן עובדות כראוי. עדיין יש תקלות. כמו-כן, אין כרטוס משותף למטרונית, לאגד ולכרמלית באמצעות כרטיס רב-קו. אומנם בתחילה אין כוונה לגבות תשלום מהנוסעים, אך הסדר שכזה אינו יכול להחזיק מעמד לאורך זמן, והמפעיל מעוניין לצמצם למינימום את משך הזמן בו נוסעי המטרונית ייהנו מנסיעות ללא תשלום;
- בטיחותית - בחלק מהמקומות מתקשה המטרונית לנוע. כך למשל, נהג מטרונית הסתבך ברחוב אח״י אילת בקריית חיים בכיכר ליד ביטוח לאומי, נתקע וגרם לפקק תנועה בכביש הראשי. רק לאחר המתנה ארוכה הצליח הנהג לצאת מהמקום. בנוסף לכך, מתקשה המטרונית הארוכה בסיבובים חדים. בסרטון המצורף ניתן לראות נסיעה בדרך העצמאות לכיוון רחוב אליהו הנביא של קו 1 לחוף הכרמל. הנהג אינו מצליח לבצע נסיעה "חלקה" והרמזור מתחלף לאדום עוד בטרם מסיימת המטרונית את הפנייה. הדבר עלול ליצור סיכון בטיחותי ולהפריע לזרימת התנועה;
- תדמיתית - הכוונה היא לצאת לדרך עם מינימום תקלות המאפיינות חבלי לידה. חוששים כי דעת קהל עוינת ועיתונות נשכנית שתחשוף את הליקויים יגרמו לחלק משתמשי הדרך שלא לוותר על רכביהם הפרטיים ולעבור למטרונית, שמהירות הנסיעה שלה אינה עולה על 40 קמ"ש.
- מספור בעייתי - שלושת מספרי הקווים של המטרונית - 1, 2 ו-3 - חופפים לאלה של קווים קיימים של אגד, ובמקצת התחנות אף תחנות העצירה חופפות (כגון: שדרות המגינים ודרך ההגנה). מדובר בתקלה המעידה על תכנון לקוי. שניים מן הקווים של אגד יעבדו אומנם רק בשבועות הראשונים, אך קו מס' 3 של אגד צפוי להמשיך לפעול.