90 אוטובוסים רבי-קיבולת להסעת המונים (BRT), שרכשה המדינה בעלות של יותר מ-100 מיליון שקלים, עומדים כאבן שאין לה הופכין בחניונים בבת ים ובבני ברק. כך דווח (יום ג', 20.8.13) בחדשות 2.
האוטובוסים הוזמנו כדי שישמשו בקו המקדים, חלופת הסעת המונים בתוואי הקו האדום של הרכבת הקלה, שאמורה הייתה לפעול ב-2017 אך תתעכב בכמה שנים נוספות.
התכנון המקורי היה לרכוש אוטובוסים שיכולים להכיל 180 בני אדם, וליצור להם נתיבי נסיעה מועדפים. הפרויקט קיבל את השם "הקו האדום המקדים", והתוואי המתוכנן התחיל בתחנה המרכזית בפתח תקוה, דרך רחוב ז'בוטינסקי ברמת גן, מרכז עזריאלי ועד חולון. המכרזים הוכנו, והוחלט שחברת דן תפעיל את הקו. אבל אז, על-פי הדיווח בערוץ 2, יצאה ההוראה לרכוש 90 אוטובוסים חדישים, במחיר של 1.3 מיליון שקלים כל אחד, ובסך הכול 117 מיליון שקלים מכספי הציבור. ההבטחה הייתה להתחיל להפעיל את הקו הזה בינואר 2013. החודשים נקפו, התכנון נתקע, והאוטובוסים נותרו עומדים בשמש וצוברים בלאי ואבק בחניונים.
גורמים שהיו מעורבים בתכנון הפרויקט סיפרו שאחרי שהושקעו בו כבר 15 מיליון שקלים בתכנון, הוחלט לפתע להעביר אותו לאגף שונה בתוך חברת נ.ת.ע, החברה שאחראית על הרכבת הקלה. אך למרבה האבסורד, בינתיים כבר הוזמנו אותם 90 אוטובוסים, למרות שאין עדיין תאריך יציאה לקו זה.
בארגוני התחבורה הציבורית מתכוונים לפנות לנ.ת.ע ול
משרד התחבורה כדי לדרוש הבהרות. מדי שנה מתוספים לגוש דן יותר מ-200 אלף כלי רכב חדשים. בזמן שנוסעים עומדים צפופים באוטובוסים, פתרון חלקי לעומס נמצא בחניונים האמורים.
- ממשרד התחבורה ומחברת נ.ת.ע נמסר: "משרד התחבורה וחברת נ.ת.ע מקדמים את פרויקט הקו המקדים מתוך כוונה להפעילו כבר ברבעון הראשון של שנת 2014. מדובר בפרויקט מורכב, המיועד לייעל את השירות לנוסעים, ומטבע הדברים, בפרויקטים גדולים בסדר גודל כזה יש עיכובים".
במשרד התחבורה אין עדיין ודאות כי הקווים האמורים רבי-הקיבולת יקבלו עדיפות תנועה כלשהי ברמזורים ובצמתים. הים פורסם כי משרדי האוצר והתחבורה שוקלים הקמת מערכת מטרו-עילית מהירה שתקיף את מטרופולין דן מצפון ומדרום. נוסעים יוכלו אפוא לעצור בכמה תחנות במקביל תוך שימוש בקרונות ייעודים בהם אין מקומות ישיבה.
המסלול יעבור בין כפר סבא במזרח ועד המסילה שמושלמת בימים אלו ממערב לעיר (לאורך כביש 531), עד לאזור הרצליה. משם הרכבת תמשיך דרומה לאורך כביש החוף ועד לתחנת ראשל"צ (משה דיין), ואילו במזרח היא תקשר בין כפר סבא דרומה לאזור פתח תקוה.
הסיכויים להקמת רכבת קלה בגוש-דן הולכים ופוחתים. הקו האדום שלה שאמור היה להיפתח ב-2017, ייפתח לפי דברי מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי רק ב-2020 או 2021. בחברת נ.ת.ע אופטימיים פחות ומסרבים אפילו להתחייב על תאריך זה.