|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

ביבי בלוף, קדימה בלוף

ביבי מבקש מה"חברים" שלו "לעזור" לו אלו אותם "חברים" שבהיותו שר אוצר, הרעיב אותם בקיצוץ קצבאותיהם קדימה בפאניקה יש לאסור בחוק תעמולת בחירות דמגוגית
06/12/2008  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   בחירות לכנסת 18   |   תגובות
תעמולה דמגוגית [צילום: AP]

אודה ולא אבוש. אני לא אוהבת לצפות בתעמולת בחירות. אלא שכמו ילד קטן שנדבק לשמשה שלך עם מטלית ומנקה אותה בכוח (תוצר הקפיטליזם החזירי של ביבי שעכשיו מבקש את ה"עזרה" של ה"חברים" שלו, קרי, אותן אמהות שבלית ברירה הילדים שלהן נאלצים לנקות שמשות בצמתים, אבל אני מקדימה את המאוחר), כמו אותו ילד קטן (או לחלופין, כמו סלקטור בכניסה למועדון שגופו הרחב מכסה את דלת המועדון) - כך - תעמולת הבחירות דוחפת ניחוחותיה לאפי - ולי - אין ברירה. אז הנה, דחפתם מול אפי, עכשיו קבלו את זה:


ביבי בלוף

כשהייתי ילדה קטנה, בערך בת 8, סבתא שלי, אשר נהגה לארגן אירועי התרמה לבית החולים הדסה, אירגנה עוד אחד מאירועים אלו בביתה. היא ציוותה עלי תפקיד: היה עלי לעמוד בכניסה לביתה ולחלק פרחים לאורחים. היה ברור לי שזה כולל מילות נימוס שאני כילדה בת 8 הייתי צריכה לומר בנימת אילוץ, וקבלת הרבה מאד נשיקות וצביטות בלחי (אז עוד לא הייתה פרשת רמון + הלקחים שלה) מדודות מבושמות ומפודרות (אז עוד לא היה מייק-אפ נוזלי). לו הייתי מבצעת את המטלה הזו, הייתי מבצעת אותה כמי שכפאה השד. איני זוכרת איך זכיתי לפטור מהמטלה, אבל בהחלט, שנתיים על ספת הפסיכולוג נחסכו, למרבה המזל.

בכל מקרה אני נזכרת בסצנה (שלא הייתה), עכשיו, ולא סתם. ביבי, אשר עושה כמצוות האדלריסט התורן שלו (קרי הקמפיינולוג שלו, יהא זה אדלר, יהא זה אחר, הם כולם אותו דבר, ואני עוד אגיע לכך בהמשך רשומה זו) - ומדקלם במצוות אותו אדלריסט (כינוי למנהל קמפיין לפוליטיקאי) מלל סוציאליסטי ביסודו, נראה כמי שכפאו השד. הוא נראה כל כך מלאכותי ומאולץ. ולא בכדי. ביבי, זה שהטיל את כל עמישראל (שעכשיו הוא "חברים" שלו, ועל כן הוא מבקש את ה"עזרה" שלהם) אל תוך גוב האריות הקפיטלסטי-חזירי ושלח אותם לעבוד בכפייה בתוכניות ויסקונסין המזוויעות, הוא אותו ביבי שעכשיו מבקש מכל מי שנשלח לעבוד בכפייה בתוכנית ויסקונסין, להניח לרגע את המעדר או את המטאטא או את הסמרטוט או את המה שזה לא יהיה בצד, כי הוא הרי "חבר של ביבי" (ששלח אותו רגע לפני לעבודת כפייה), ו"לעזור לו". אותו ביבי שאמר שכל אחד יסתדר בעצמו אחרי שהוא קיצץ את הקצבאות. יופי.


גם קדימה בלוף

ואל תחשבו שאני מקלה עם קדימה. הקמפיין של קדימה נראה כמו עבודת גמר של כיתת מחוננים ל'עריכת וידאו ופרסומות'. דומה כי הם עשו חריש על ביבי. כשקדימה כל כך מתמקדים בביבי, בסאבטקסט שלהם הם מגלים לנו כמה הם חושבים שהוא חשוב: מעניין כמה שעות עבודה לקח לעוזר זוטר למנהל הקמפיין לאתר בארכיון הטלוויזיה את התמונה של ביבי מזיע ומנגב זיעה: הרי עצם העובדה שהם נטלו קטעי ארכיון אודות ביבי, מעידה הרי שהם חרשו שעות את כל הארכיונים, מה שמלמד אותנו שהם ייחסו לו חשיבות עליונה.

הקמפיין של קדימה אידיוטי ומטופש: אם חרשו שעות את ארכיון הצילומים של ביבי, ומצאו רבעון שניה שבו ביבי מנגב זיעה ועוד רבעון שניה שבו הוא נראה בפאניקה, ועוד שליש אמירה של שרון שאף אחד אינו יודע מתי נאמרה ואיך נאמרה, ואם חיברו הכל ביחד, למרות שכל מקטע צילום או מקטע 'אמירת-שרון' בא בהקשר אחר במקור, הרי ברור שקדימה בפאניקה. ברור שהתחזיות שהוגשו לאדלריסט שלהם אומרות שביבי עומד לנצח, וכהם יוצאים בקמפיין היסטריה ("רק אל תתנו לביבי לנצח") הם אומרים בסבטקסט שלהם שהוא ינצח. הם ב-פ-א-נ-י-ק-ה.


הקמפיין של קדימה: לו היה...

לקדימה היו ארבע שנים בשלטון כדי לבצע את תעמולת הבחירות שלהם. בארבע שנים אלו הם לא יכלו לייחל לכר-דשא-הזדמנותי נוח יותר ממה שקיבלו בפועל: אבו מאזן, שבאמת חפץ שלום (במגבלות מסוימות, אך בגדר הסביר) מצד אחד, בוש, הנשיא ש"מי אוהב אותנו יותר ממנו", מצד שני, הפירוד בין חמאס לפאתח, גל האהדה לישראל עקב ההינתקות ואף התפיסה הפרו ישראלית בראשית מלחמת לבנון. לו הייתי רוצה לנהל קמפיין לקדימה לא הייתי משתמשת באדלר, או בכלי פרסומי כלשהוא. במקום זה הייתי מחפשת ברחוב המסגר בתל אביב איזה בעל מלאכה שמייצר מכונות זמן. הייתי מבקשת ממנו אחת כזו, והייתי שולחת את 'משלחת קדימה' אחורה בזמן לשנת 2005. הייתי מייעצת להם לנהל את המדינה אחרת: לנצל את ההזדמנות היסטורית שבה בוש בשלטון בארצות הברית מחד, ואבו מאזן פה, כדי לכונן שלום של אמת, בתנאים נוחים (ושכחנו בכלל את היוזמה הסעודית, שבניגוד לכל מה שאומרים, אינה כופה על ישראל פתרון של פליטים, אלא מאפשרת לה זכות וטו).

אבל קדימה אינה יודעת לשים לב לפרטים הגדולים והחשובים (כמו שאומרים בפרסומת לקפה מאג, אם אנחנו בקטע של פרסומות: "תתעוררו, סעודיה רוצה לעשות אתכם שלום!"). היא רק שמה לב לפרטים קטנים ושוליים כמו אמירה שאף אחד לא יודע באיזה הקשר נאמרה במקור, של שרון אודות ביבי, ופריים אחד שבו ביבי נתפס מנגב זיעה (עדיף להיות בפאניקה כשהמדינה בצרות מאשר לנשק חיילת כאילו אין מחר). קדימה שמה לב לפרטים קטנים ושוליים כגון רבעון רגע שבו ביבי מנגב זיעה ולא לפרטים האמיתיים: מדינות ערב מציעות שלום, אבו מאזן מוכן לפשרות, בוש אוהב אותנו (אופס, זה נגמר, לכו תתמודדו עם אובמה, ברק חוסיין אובמה, אחרי שהחמצתם הזמנות), ויש הזדמנות לעשות שלום. אבל קדימה החמיצה את זה. היא ערה "רק" ל"פרטים" חשובים "באמת": ביבי מנגב זיעה. אין לה זמן לשים לב לכך שכל מדינות ערב מציעות שלום.


בלוף תעמולת הבחירות

תעמולת הבחירות היא בכלל בלוף וצריכה להיות מבוטלת. תעמולת בחירות מעצם טבעה סותרת את עקרון היסוד של המשפט המנהלי ולפיו על הרשות לגלות שקיפות מלאה כלפי מי שמושפעים ממעשיה. על הרשות חלה חובת גילוי מוגברת אשר מגולמת בין היתר בחוק חופש המידע, אך גם בלעדי חוק זה לרשות חובת גילוי מוגברת אשר נובעת מחובת הנאמנות של השלטון כלפי הפרט, והחובה לאפשר לפרט את כל המידע, כדי לאפשר לו להעלות השגות בפני הרשות, השגות שהוא יוכל להעלות בפני הרשות אך ורק אם הרשות תספק לו את כל המידע באשר לפעולותיה ולמעשיה.

פרסום מטופש, אווילי, טפשי ואידיוטי הוא אנטי מידע. פרסום מטופש, אווילי ואידיוטי כמו שקדימה נקטה הוא לא רק אנטי מידע אלא פוגע בחופש הביטוי: הפסיקה קבעה כבר בפרשת מוחמד בכרי כי חובת הרשות לגלות מידע לציבור מהווה חלק אינטגרלי מזכות הציבור לחופש ביטוי, שכן רק כאשר בפני הציבור פרוש מלוא המידע, הציבור יכול לגבש עמדה מושכלת ולהתבטא בהתאם.

כדי להמחיש עד כמה הקמפיין של קדימה מטופש להחריד, אשלוף סצנה מהבוקר. הבוקר הורדתי את הכלבה שלי לטיול, ובדרך פגשנו כלב שנראה כאילו הוא עוד מעט יתקוף אם היא רק תנבח לעברו. אמרתי לה "פונפונת, אל תתעסקי עם הכלב הזה, זהו כלב בלוף", ואח"כ, כשעמדה לבצע מעשה לא רצוי אמרתי לה "אל תהיי כלבת בלוף".

זה אך ורק ממחיש כמה קמפיין הטפשות והאידיוטיות של קדימה (וגם של ביבי "חברים", איפה היו החברים שלך כשהרעבת אותם ע"י קיצוץ בקצבאות???) אינו משכיל אותי כאזרחית, אלא רק דוחף למוחי, כמו דחפור אשר דוחף ערמות עפר ואדמה קדימה וקדימה, מערים ססמאות מטופשות וקליטות לתוך מוחי, שאח"כ נדבקות לשכל ולא יוצאות משם (כמו אותו שיר מעצבן שנדבק לך לראש ורק ניתוח מוח יכול להציל).

אני הייתי מציעה לבטל את קמפיין הבחירות. ביבי למשל, אם הוא כזה חבר של כל עמישראל היה יכול להשתמש בכסף הזה (שהוא שופך על קמפיין הבחירות) כדי לסיע למשפחות במצוקה שנקלעו לחובות עקב הקיצוץ בקצבאות של ה"חברים" שלו שהוא הפקיר אותם ועכשיו אומר להם "בואו תעזרו לי".


לא לתעמולת בחירות

אני סבורה שתעמולת בחירות היא מיותרת ומזיקה. במקום קמפיין בחירות יש להציג לקראת כל מערכת בחירות טבלה מלומדת אשר סוקרת מה המועמד עשה בכל השנים שבהן הייתה לו ההזדמנות להוכיח את כישוריו בפוליטיקה. לא בצורה דמגוגית, אלא טבלה, אשר מציינת את הפעולות שביצע, את התאריכים, האם שיקול הדעת היה סביר בנסיבות, ותוצאת המעשה (ישנן החלטות שהרשות השלטונית מקבלת שהן הטובות ביותר בנסיבות, אך היות ותנאי השטח הם גרועים, התוצאה אינה מניבה את הפירות הרצויים).

היייתי מציעה לבחור עיתונאי צמרת אשר יערכו להם ראיון מקיף ובו שאלות קשות, ולא יאפשרו להם להתחמק מן התשובות לשאלות, שכן פוליטיקאי ראוי הוא פוליטיקאי שחושף בצורה מפורטת וברורה לכל (לא מתחמקת ולא מתקמפיינית) את משנתו.

הייתי מציעה לעיתונאים הבכירים שייבחרו כדי לתשאל את אותם מועמדים לכתוב בסיום כל שאלה מספר בין 1 ל 5 אשר מציין את מידת השקיפות והפירוט שהתשובה לשאלה סיפקה. זה לא ייעתכן שכאשר עיתונאי שואל מועמד לראשות הממשלה שאלות, המועמד ישיב לו בתשובה חמקמקת פרי הוראת מנהל הקמפיין שלו שלימד אותו להעביר מסרים 'עמומים'. סבורתני בכלל שהעיתונות צריכה להחרים מועמדים לראשות הממשלה אשר אינם משיבים תשובות בהירות ומפורטות דיים, ומשיבים תשובות חמקמקות, מעין "אתה רוצה את בימת העיתונות? השב לנו".


לא לאופיום להמונים

יקום מי שיטען שהציבור בישראל יכול לקבל ססמאות קליטות, ואינו יכול לקרוא טבלאות הסוקרות את הפעילות של המועמד במהלך כל השנים שהיה בפוליטיקה, ואשר מציגות את סבירות שיקול הדעת של אותן החלטות ושל אותם מעשים. יקום מי שיטען שהציבור בישראל, לא יהיו לו פנאי לקרוא ראיונות עומק שבהם תשובות מפורטות. התשובה שלי לכך מתחלקת לשניים:

  • א. - לו היו משקיעים יותר בחינוך, כל אזרח ישראלי היה יכול לקרוא תשובות מפורטות וסקירות מעמיקות. לו תרבות הרייטינג הייתה נסוגה מפני תוכניות ראויות, הציבור היה משכיל יותר ובעל יכולות מוגברות לקרוא סקירות מקיפות ולא נדרש לססמאות מטופשות וקליטות.

  • ב. - לו ביבי לא היה חולב את מעמד הביניים לטובת העשירונים העליונים (בזמן שהוא היטיב בהטבות מס את כל המשומנים והמרופדים, הוא גזל קצבאות ממעמד הביניים ואילץ אותנו לכרוע תחת נטל הקיום) - אלא היה, במסגרת הקיצוץ שלו כשלעצמו היה מבורך, בוחר לקצץ בשומנים (ביבי, אתה אוהב את תרבות הרייטינג, זה כמו "לרדת בגדול" - מקצצים משומן, לא מרזון, לא לוקחים קצבאות לנתמכי בט"ל, אתה הבנת את זה ביבי?), מעמד הביניים לא היה נאבק על פרנסה (ישנם מורים שמנקים משרדים בערב), והיה לו פנאי לקרוא סקירות מקיפות.

תאריך:  06/12/2008   |   עודכן:  06/12/2008
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ב-26 באוקטובר 2008 פרסמתי באתר של "המרכז לענייני ציבור ומדינה" את המחקר שכותרתו: "המאבק על הנרטיב של ישראל באמצעות נתוני ההרוגים הפלשתינים בפעולות צה"ל". המחקר בדק את שלמות ומהימנות הנתונים של רשימת ההרוגים הפלשתינים שפרסם בצלם לשנת 2007 ומתח ביקורת נוקבת על מערך ההסברה בישראל שאינו מספק נתונים משלו ומותיר לגורמים אחרים לכתוב את ההיסטוריה.
06/12/2008  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
התעוררתי בשמונה, כשעה אחרי שעת הקימה הרגילה שלי, ומצאתי את סברי, מארחי, בגינה, מתחֵחַ את ערוגת הכרוב. הוא היה ער כבר שעתיים, פתח את הבוקר, כהרגלו, בשתיית כף שמן זית, אך את קפה הבוקר לא שתה וחיכה לי. עוד לפני שהתחלנו לשתות, הגיע אדם מבוגר רכוב על חמור - חאג' מוסא מברטעה, כפי שהוצג לפני, והביא כמה שקיות של זרעים: בצל, במיה, שעועית, פטרוזיליה ועגבניות חורף. סברי נכנס הביתה להביא קפה, וחאג' מוסא קשר את החמור לעץ התאנה, ויחד התיישבנו על הקרקע, נשענים בגבנו אל גזעו הרחב של העץ מצידו האחר.
05/12/2008  |  עמוס גורן  |   מאמרים
מדינה אינה יכולה להשלים עם ירי טילים לשטחה, מה גם שכאשר מדובר במצב ברצועת עזה, זהו ירי טילים המכוונים ביודעין ליישובים אזרחיים, פעולה המוגדרת במשפט הבינלאומי כפשע מלחמה. באשר לשאלה האם המשפט הבינלאומי מטיל מגבלות על אפשרויות התגובה של ישראל, ניתן לשאול שלוש שאלות עקרוניות: האם המשפט הבינלאומי רלוונטי למצב זה? ואם כן, מה קובע המשפט הבינלאומי לגבי מעמדה של רצועת עזה ומה הוא קובע לגבי תגובה מותרת מטעם ישראל?
05/12/2008  |  ד"ר רובי סיבל  |   מאמרים
כן, אותם דברי הבל כרגיל, רק שנוספו להם אומרי הבל חדשים
05/12/2008  |  רות פורסטר  |   מאמרים
לפני שבוע פרצו נציגי הגי'האד העולמי לבית חב"ד במומבאי, והוציאו להורג ששה יהודים ויהודיות. הרצח היה על-פי מצוות הג'יהאד, להרוג את כל הכופרים שלא קיבלו עליהם את האיסלאם, או שלמו את כופר הנפש (ג'זיה) שהכובש המוסלמי זכאי לו מכוח הג'יהאד.
05/12/2008  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il