ישראלה שפרינגר, יועצת שיווקית ועסקית, טוענת כי היא המחברת של רב-המכר העסקי "מעסק שורד לעסק מצליח", שעליו חתומים ארבעה יועצים עסקיים מוכרים ואשר הוצא לאור והופץ על-ידי איגוד לשכות המסחר. טענתה הועלתה בתביעת זכויות יוצרים שהגישה (יום א, 1.9.13) לבית המשפט המחוזי בתל אביב.
התביעה היא על סכום של 380 אלף שקל, בגין הפרת זכויות יוצרים, כמו-כן התבקש בית המשפט להורות לנתבעים לספק מידע מדויק על כמות הספרים שהודפסו ונמכרו מאז ספטמבר 2006 ובהימסר נתונים אלה, יתוקן כתב התביעה ויתבקש צו לקבלת תמלוגים בשיעור 20 אחוז מיום הוצאתו לאור על-ידי איגוד לשכת המסחר.
עוד תובעת שפרינגר מבית המשפט להוציא צו שיורה על הוספת שמה כמחברת הספר בכל אחת מן המהדורות שלו שיודפסו מהיום ואילך.
שפרינגר הגישה את תביעתה נגד עזי גרסטנר, יו"ר איגוד היועצים העסקיים, וחבריו חיים איזנפלד, יורם רביב ויוסי וקס. כולם אנשי פיננסים בעלי רקע מקצועי בתחום הייעוץ העסקי, אשר בעקבות הצלחת הספר קנו להם מוניטין רב כמומחים בתחומים של כלכלה וניהול עסקים קטנים ובינוניים.
בתביעה טוען עו"ד אלי הלם, המייצג את שפרינגר, למרות שהנתבעים, הן בספר בראיונות לתקשורת ובאתרי אינטרנט המקדמים אותם, מציגים עצמם ככותבי הספר, הרי שמדובר במצג שווא. "מדובר בפעולה נפשעת בה נכסו הנתבעים את יצירתה של שפריגר לעצמם", טוען הלם, "מדובר בהפרה בוטה של זכויות יוצרים שנעשתה באופן מכוון, מודע וזדוני מתוך כוונה לקפח את זכויותיה הקנייניות וליצור לעצמם רווחים על חשבונה".
לטענת שפרינגר, בשלהי שנת 2005 פנו הנתבעים אליה לצורך כתיבת ספר הדרכה המכיל עקרונות לבניית עסקים מתחילים וכלים לניהול עסקים קיימים. לדבריה, היא פיתחה את מבנה הספר ואף החלה בכתיבת תוכן העניינים, פרק מבוא וכתיבת פרקים נוספים, אשר היוו את השלד והבסיס לספר כולו.
עו"ד הלם ציין כי למרות שהנתבעים היו מרוצים מעבודתה, לא הגיעו הצדדים להסכמות מחייבות בדבר תמלוגים וזכויות הקניין הרוחני שלה, אך למרות שלא נחתם הסכם בין הצדדים, היא המשיכה לכתוב פרטים נוספים. בסופו של דבר, אחרי ששולם לה סכום זניח של 950 דולר, שנועד בעיקרו להוצאות, היא החליטה לחדול מכתיבת הספר ולא העבירה פרקים נוספים שלו לארבעה.
בראשית 2007 היא גילתה להפתעתה ולגמרי במקרה את הספר בחנויות הספרים וכאשר פתחה אותו הופתעה לגלות, כי חלקים גדולים של הספר הם למעשה פרי יצירתה, תוך שהארבעה עושים שימוש במבנה הספר שהיא יצרה, בתוכן העניינים ובשם. לדבריה, הארבעה עשו שימוש בסגנונה הייחודי אשר פותח עבור הספר כדי שיהווה כלי לימודי ומנחה, תוך שילוב סיפור מחיי היומיום בשפה פשוטה.
לטענת עו"ד הלם, הארבעה לא הסתפקו בהוצאה לאור של הגניבה הספרותית, אלא הקימו אתרי אינטרנט ובהם פרסמו מאמרים שכביכול נכתבו על ידם בעוד שמדובר בטקסט של שפרינגר שהם ניסו להסתיר.
הספר זכה להצלחה רבה והוא נחשב לאחד מספרי ההדרכה והייעוץ המובילים בתחום. הספר נמכר בחנויות ספרים, בקורסים שהתקיימו באיגוד לשכות המסחר ובקורסים אחרים. לטענתה, היא פנתה אליהם כדי להגיע להסכמות, אך הארבעה איימו עליה "שיקברו" אותה בתביעה נגדית ושלא ישאירו לה שקל אחד.