|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

חברת הבקרה: רכבת קלה - לא לפני 2022

חברת בקרה בינלאומית חלוקה על הערכות נת"ע לפיהן יושלם הקו האדום עד 2020 מבקר המדינה: השרים כ"ץ ושטייניץ לא הפיקו לקחים והגישו לממשלה הצעה להעביר את הפרויקט לנת"ע מבלי שקדמה לכך עבודת מטה
15/10/2013  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   דוח שנתי 64א (2013)   |   תגובות
הקו האדום. לשקול את כדאיות הפרויקט

ליקויים משמעותיים בבחירתה של חברת נת"ע לבצע את פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש-דן. שר האוצר לשעבר יובל שטייניץ ושר התחבורה ישראל כ"ץ הגישו לממשלה בדצמבר 2010 הצעה להחלטה שעניינה להעביר את הפרויקט לנת"ע, לנוכח עיכוב של הזכיינית. אולם הממשלה קיבלה את ההצעה באופן שרירותי מבלי שקדמה לה עבודת מטה יסודית לבדיקת מלוא המשמעויות של בחירת החברה, העלות הכלכלית של כל התהליך לעומת חלופות אפשריות אחרות לביצוע באמצעות חברות תשתיות עתירות ניסיון קודם וכן היערכות לא נאותה דיה של נת"ע הלא-מנוסה לביצוע הפרויקט.

דוח מבקר המדינה מצא כי בידי משרד התחבורה, משרד האוצר ונת"ע לא היו מלוא נתוני העלויות ולוח הזמנים, ועל כן הוצגו בפני מקבלי ההחלטות נתונים שלא היו מבוססים דיים. לפי נתוני ינואר 2013 צפויה חריגה של כ-3.7 מיליארד ש"ח בתקציב ביחס לאומדן הראשוני - 10.7 מיליארד ש"ח, ולפי נתוני מאי 2013 דחייה של שלוש עד חמש שנים במועד הפעלת הקו האדום - נת"ע העריכה כי מועד ההפעלה יהיה בשנת 2020 ולפי הערכות חברת הבקרה הבינלאומית המועסקת על-ידי משרדי האוצר והתחבורה, מועד ההפעלה עלול להידחות אף לשנת 2022. מבקר המדינה כותב: "לא ניתן לדעת לאיזה לוח זמנים מדויק לצפות, דבר שיש לו השלכות על עלויות הפרויקט וכדאיותו, על העלויות למשק ועל מערך התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב".

עבודות מסוימות בפרויקט הקו האדום לא נכללו באומדן שהוצג לממשלה, למרות שהן בעלות השפעה על העלויות: הטיפול בקרקע מזוהמת ובזיהום של מי התהום בעת הקמת הקו האדום, פיצוי בעלי נכסים ותשתיות הסמוכים לתוואי הקו האדום ועוד. חרף זאת לא הובאו האומדן ולוח הזמנים המעודכנים לאישור מחדש של הממשלה.

משרדי האוצר והתחבורה לא הפיקו לקחים מדוח מבקר המדינה הקודם ("ייזום ומימוש של תוכניות פיתוח בתחום התשתית"), ולא שיפרו את דרכי הטיפול והניהול של תוכניות הפיתוח.

כבר היום ישנה אינדיקציה לכך שאף נתונים אלה אינם סופיים: העלויות צפויות לגדול ומועד הפעלת הקו צפוי להידחות ביותר מארבע שנים. יתר על כן, ביקורת חיצונית של רואה חשבון מטעם משרד התחבורה העלתה ממצאים על התנהלות כספית בלתי תקינה לכאורה של נת"ע.

ממצאים נוספים בדוח:

  • על-אף החלטת הממשלה, שקבעה כי על משרדי התחבורה והאוצר לחתום על הסכם מסגרת עם נת"ע, טרם נחתם הסכם כזה. למעשה, מאז הקמתה של חברת נת"ע בשנת 1997, במשך יותר מ-15 שנים, היא פועלת ללא הסכם מסגרת עם המדינה - שאמור להסדיר את מכלול היחסים בין הצדדים ואת התחייבויותיהם.

  • נחתמו הסכמים בין נת"ע, הממשלה וארבע מבין חמש הרשויות המקומיות שהקו האדום עובר בתחומי שיפוטן, המגדירים את זכויות השימוש במקרקעין של מתווה הקו האדום; כן נחתמו הסכמים כספיים רק עם שתיים מאותן חמש רשויות מקומיות לקביעת חלקה של כל רשות במימון הפרויקט. משרדי האוצר והתחבורה טרם גיבשו הסכמים מעודכנים עם הרשויות.

  • בינואר 2013 היו בנת"ע שבעה נהלים תקפים בנושאי מִחשוב, אבטחת מידע ואישור חשבון ספק. החברה לא קבעה נהלים בתחומי פעולה חשובים אחרים, ובהם כספים, רכש, גיוס כוח אדם, גיוס בכירים ונסיעות לחו"ל. כמו-כן, החברה לא קבעה נהלים בתחומי הליבה של עיסוקה, ובהם ביצוע פרויקט הקו האדום ותכנון.

  • במועד סיום הביקורת, ינואר 2013, מנה תקן החברה 227 משרות. 80 מהן טרם אוישו. חלק מהמשרות שאינן מאוישות שייכות לתפקידים בכירים בתחומים מקצועיים (כגון: סמנכ"ל תכנון, סמנכ"ל תחבורה, מנהל רכש ומכרזים, מנהל חשבונות ראשי), ומילוים נדרש לביצוע פעילות הליבה של נת"ע וחיוני לביצוע מקצועי ואיכותי של פרויקט הקו האדום. החברה מסרה כי בסוף פברואר 2013, לאחר מועד סיום הביקורת, אישר דירקטוריון החברה נוהל גיוס פקידים בכירים.
ביצוע תקציבי רכבת קלה תל אביב / הצעה להחלטה
בהמשך להחלטת הממשלה מספר 4329 (חכ/178) מיום 26.10.2005, ולאור הודעת המדינה על ביטול חוזה הזיכיון בינה לבין זכיין הרכבת הקלה, ולנוכח חשיבותו הלאומית של הפרויקט – 1 . להטיל על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לקדם פיתוחה של מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב ולבצע את הקו האדום, זאת באמצעות חברת נתיבי תחבורה עירוניים להסעת המונים (נת"ע) בע"מ (להלן: "החברה"), המהווה זרוע ביצוע של הממשלה לעניין תקנות חוק חובת המכרזים, התשנ"ג-1993 (להלן: "תקנות חובת המכרזים"), לצורך הקמת מערכת הסעת המונים במטרופולין תל אביב. החברה תישא באחריות הכוללת כלפי הממשלה להקמת הקו האדום, ולהשלמת הפרויקט, כמפורט בהסכם שייחתם בין המדינה לחברה כאמור בהחלטה זו. ביצוע הפרויקט באמצעות החברה ייעשה בכפוף להוראות כל דין, בסטנדרטים הדומים לאלו שנכללו במכרז שפורסם על ידי הממשלה בשנת 2003 ביחס למאפייני הקמת המערכת והפעלתה, ובהתאם לתב"ע המאושרת בשינויים המחויבים, ככל שאלו יידרשו. 2 . להקים ועדת היגוי עליונה להובלת וליווי הפרויקט ולהסרת חסמים בראשות מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ובהשתתפות נציג נוסף של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, סגן החשב הכללי במשרד האוצר, נציג החברה, נציג עיריית תל אביב ונציג שימנה שר התחבורה והבטיחות בדרכים מקרב יתר הרשויות המקומיות הרלוונטיות לפרויקט הקו האדום (להלן: "ועדת ההיגוי העליונה"). ההחלטות בוועדת ההיגוי העליונה תתקבלנה ברוב קולות. ועדת ההיגוי תהיה רשאית למנות ועדות משנה מטעמה בהשתתפות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשרד האוצר, ככל הנדרש לשם מילוי תפקידיה. תפקידי ועדת ההיגוי העליונה יהיו, בין היתר: א. מעקב אחר ביצוע החלטה זו וברור מחלוקות, ככל שיתעוררו, ביישומה. ב. אישור תוכניות העבודה של חברת נת"ע לפרויקט. ג. מעקב אחר ביצוע הפרויקט לרבות עמידה בלוחות זמנים ובתקציב. ד. קידום האמצעים הנדרשים להקלה על הליכי הביצוע של הקו האדום והאצתם. ה. אישור הצעת החברה לאופן הפעלת המערכת לרבות אופן מימון רכש, תחזוקת הציוד הנייד הנדרש במערכת והפעלתו. ו. הפעלת חברת בקרה לצורך מעקב ובקרה אחר ביצוע התוכנית. ז. דיווח לשרי התחבורה והבטיחות בדרכים והאוצר על התקדמות הפרויקט אחת לשלושה חודשים. ועדת ההיגוי העליונה תתכנס באופן עיתי, ולפחות תוך שבועיים מבקשת אחד מחבריה או בהתאם לפניית אחד מהדירקטורים בחברה.
היערכות להקמת הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב / דוח מבקר המדינה
בכל יום עבודה נעים במטרופולין תל אביב מאות אלפי כלי רכב. הגידול המהיר בשימוש בכלי רכב פרטיים מביא לגודש בכבישי המטרופולין ומסב למשק נזקים, בין היתר בגין אבדן שעות עבודה, בזבוז זמן בשווי מיליוני ש"ח בשנה וירידה ביעילות וברמת השירות של התחבורה הציבורית. בהתאם להחלטת ממשלה מ-1996, הוקמה בשנת 1997 חברת נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים להסעת המונים בע"מ (להלן - נת"ע או החברה), כחברה ממשלתית בבעלות מלאה של המדינה. אחת ממטרותיה המרכזיות הייתה לבצע בדיקת היתכנות של מערכת תחבורה עתירת נוסעים (להלן - מתע"ן) במטרופולין תל אביב ולהמליץ לממשלה על חלופה מועדפת . באוגוסט 2000 אישרה הממשלה את תוואי הקו האדום - אחד משבעת קווי הנסיעה המתוכננים למערכת הסעת ההמונים במטרופולין תל אביב. בספטמבר 2010 ביטלה המדינה את חוזה הזיכיון שנחתם עם זכיינית עוד במאי 2007, להקמה ולהפעלה של הקו האדום (להלן - פרויקט הקו האדום או הפרויקט), מאחר שנוצר עיכוב של כשנתיים וחצי במועד תחילת ביצוע הפרויקט. בדצמבר 2010, לאחר ביטול חוזה הזיכיון, החליטה הממשלה להטיל על משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים (להלן - משרד התחבורה) את קידום פיתוח המתע"ן ולבצע את פרויקט הקו האדום במימון מלא של המדינה באמצעות חברת נת"ע.

תאריך:  15/10/2013   |   עודכן:  15/10/2013
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חברת הבקרה: רכבת קלה - לא לפני 2022
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
ישראל הופכת בהדרגה ל"מיני-מעצמה" של חיפושי גז טבעי. נוסף על כמויות מסוימות של נפט, התגלו ארבעה מאגרי גז גדולים ביותר בשנים 1999, 2000 ו-2009. תגליות אלה הביאו לידי הגברת הפעילות בענף, רובה בים העמוק. אולם, דוח מבקר המדינה 63ג מוצא (יום ג', 15.10.13) כי הסכנות הסביבתיות הרבות הנובעות מן הקידוחים, אינן מקבלות מענה מספק.
15/10/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ליקויים רבים התגלו בתפקודם של תאגידי המים, הרשויות המקומיות ורשות המים בתחום משק המים והביוב ויחסי הגומלין ביניהם. זאת, עד כדי ניצול לרעה של מנגנוני השליטה של הרשויות המקומיות בתאגידים - כך עולה (יום ג', 15.10.13) מדוח מבקר המדינה 63ג.
15/10/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
משרד הביטחון התקשר עם חברת דוראד בהסכם לרכש חשמל בתהליך לקוי, שכן לא היה בידי החברה רישיון תקף. מנכ"ל המשרד באותה התקופה היה עמוס ירון, שכיהן קודם לכן כעשר שנים כיו"ר קצא"א, כשבעת חתימת ההסכם החזיקה קצא"א בכמחצית מהון מניותיה של דוארד.
15/10/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
משרד האוצר, בנק ישראל ורשות ניירות ערך לא הכינו תוכנית מסודרת ומאוחדת להמשכיות עסקית של הגופים הפיננסיים החיוניים בעת התרחשותו של אסון בקנה מידה גדול. כך אומר (יום ג', 15.10.13) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
15/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
ליקויים מבניים ותפעוליים מהותיים התגלו בתפקוד חברת הדואר ובתפקוד הגורמים המפקחים עליה. כך עולה (יום ג', 15.10.13) מדוח מבקר המדינה 63ג.
15/10/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   תחבורה ציבורית  /  מי ומי    / 
השרים שלום ולבנת צפצפו על החלטת הממשלה  /  איציק וולף
ה"תספורות" באו אחרי פיקוח לקוי  /  איתמר לוין
נישומי מס - יותר קל להיתפס לעסקים הקטנים  /  עופר וולפסון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il