ההסתדרות הכריזה (יום ב', 21.10.13) על סכסוך עבודה ברכבת, הנוגע לכלל 2,300 העובדים המועסקים ברכבת.
סכסוך העבודה הוכרז בעקבות טענות העובדים להמשך השימוש במיקור חוץ על-ידי ההנהלה ואי-קליטת המתדלקים המועסקים כעובדי קבלן בהסכם קיבוצי. בהסתדרות מציינים כי כבר בשנת 2012 היו אמורים המתדלקים להיקלט תחת ההסכם הקיבוצי אך ההנהלה ממשיכה להעסיקם כעובדי קבלן.
בנוסף הסכסוך הוכרז בעקבות טענות לנקיטת צעדים חד-צדדיים של ההנהלה כלפי העובדים הפוגעים בפרטיות העובדים, שכן ההנהלה רוצה להתקין מצלמות מעל לקופאיות.
עוד טוענים בהסתדרות, כי ההנהלה נוקטת בצעדים חד-צדדיים כלפי העובדים, הפוגעים בבטיחות העובדים, זאת על-ידי ביטול חד-צדדי של נהלים והוראות בטיחות שהיו עד כה.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסר בתגובה: "הנהלת הרכבת ממשיכה להתנהל באופן חד-צדדי כלפי עובדיה. עם זאת ההסתדרות והוועדים יקפידו שלא לפגוע בציבור הנוסעים. אנו קוראים להנהלת הרכבת לפתור את המחלוקות".
יו"ר ועד עובדי
רכבת ישראל, ניקה שימחוביץ, הוסיף: "חודשים אנו מנסים להגיע להסכמות בהדברות, אולם נראה כי הנהלת הרכבת מעדיפה להמשיך ולנקוט בדרך אגרסיבית תוך פגיעה בעובדי הרכבת ובבטיחותם של הנוסעים. אנו מצרים על כך שהם לא הותירו לנו שום ברירה אלא לבקש סכסוך עבודה".
שימחוביץ הדגיש כי למרות המחלוקות הקיימות עם הנהלת רכבת ישראל, הוועד יקפיד שלא לפגוע בציבור הנוסעים. "יש מספיק דרכים לקיים פעולות ארגוניות יצירתיות שיבהירו להנהלת הרכבת את עמדתנו ללא פגיעה בציבור הנוסעים", אמר.
"דרישות משוללות כל יסוד"
תגובת רכבת ישראל: "צר לנו כי ההסתדרות מאיימת בשיבוש פעילותה של חברת רכבת ישראל, זאת לאחר שחתמה על הסכם קיבוצי לשינוי מבני ברכבת ישראל, הכולל מענקים כספיים לעובדי הרכבת והתחייבות לשקט תעשייתי. נציין כי לפני שבוע הגיעה הנהלת החברה להסכמות עם ההסתדרות באשר לשעות העבודה של נהגי רכבות המשא ורכבות הנוסעים.
"דרישותיהם של ההסתדרות ונציגי העובדים הינן משוללות כל יסוד ומפתיעה במיוחד עמדת ההסדרות באשר להצבת המצלמות בקופות הרכבת, לאחר שלפני חודשים ספורים בלבד חשפה הנהלת הרכבת מעילת ענק של הקופאיות. זאת לאחר דרישת ההסתדרות לקלוט את הקופאיות כעובדות בחוזה קיבוצי ברכבת ישראל. הנהלת הרכבת תמשיך בפעילויותיה להתייעלות ושיפור התרבות הארגונית למען מתן שירות טוב יותר לציבור לקוחותינו".