שר התקשורת,
גלעד ארדן, השיב (יום ד', 30.10.13) במליאה לשאילתה דחופה של ח"כ
אריאל אטיאס (שס) על גביית התשלומים לחברת "איקיוטק" בטענה שהם לקוחותיה.
זאת בעקבות פרסומים מהשבוע החולף, לפיהם איקיוטק, המספקת שירות מידע ב
סלולר על אודישנים לתוכניות טלוויזיה, דורשת מעשרות אלפי ישראלים חוב שנים רבות לאחר שהשתמשו לכאורה בשירותיה. החברה מאיימת על המשתמשים כי תפעיל נגדם את שירותי ההוצאה לפועל, ותגבה הצמדות וריביות - בסכום כולל הגבוה בהרבה מהחוב המקורי.
"החובות האמורים הם מהתקופה שח"כ אטיאס כיהן כשר התקשורת", אמר ארדן בעקיצה. "החברה אינה מפוקחת על-ידי משרד התקשורת ולמעשה, ככל שיש טענות להונאה צרכנית, הפעילות בהיבט האכיפה או הבדיקה צריכה להיעשות על-ידי המשטרה או המועצה לצרכנות ולכן אנחנו פועלים מול הגופים הללו כדי לראות איך לסייע לאותם אזרחים".
ארדן הוסיף כי "ברצוני להבהיר שזה שהאזרחים מקבלים מכתבים מעורכי דין, זה לא תמיד נעשה בדרך נאותה. אני קורא מכאן לאזרחים שקיבלו אותם ואינם חייבים בכספים, שלא ילכו לשלם. אפילו אם נפתח נגדם תיק בהוצאה לפועל - אז כדי שלא יימשכו ההליכים, יש להגיש התנגדות ולפרט למה אין חוב כספי".
עוד אמר השר ארדן כי "מהפניות שהגיעו אלינו, מדובר באלפי אזרחים, מנויים בחברות הסלולר, שחלקם נרשמו וצרכו תוכן שסיפקה החברה עם או בלי הטעיה. הדברים הללו צריכים להתברר משפטית".
לדבריו, ב-2011 ביצע משרד התקשורת שינויים משמעותיים ברישיונות חברות הסלולר ובאופן מכירת התכנים. התיקונים חייבו לשלוח ללקוחות מידע בדבר עלות השירות ודרכי הניתוק ממנו. השינוי הפחית משמעותית את מספר התלונות שמתקבלות במשרד לנושא זה.
"לצערי לא ניתן לשנות את הדברים רטרואקטיבית לחובות שנוצרו מוקדם יותר. אל תיבהלו מכל מכתב של עו"ד. אפשר לפנות אלינו, למשטרה או למועצה לצרכנות ונשתדל לעשות ככל יכולתנו", אמר ארדן.
ח"כ אטיאס הגיב: "אכן התקנות נתנו מענה לפרצה יותר רחבה. עקרונית אם מכאן ואילך כל ההתקשרויות שייעשו על-ידי חברות הסלולר, גם אם לא ישירות, יטופלו על ידכם בתקנות, זה יפתור את הבעיות".
ח"כ
בועז טופורובסקי (יש עתיד), התייחס אף הוא ואמר כי לפי הידוע לו, "מדובר ב-100,000 איש שקיבלו מכתבים מעו"ד. ניצולת שואה שפנתה אליי קיבלה מכתב על חיוב של מעל 4,000 שקל על השתתפותה במאסטר דייט ועוד דברים לא הגיוניים. מה עושים כדי לעזור להם באופן כולל? לשלוח אותם למועצה לצרכנות ולעו"ד זה לא פתרון".
השר ארדן השיב: "אני מסכים שהמצב היה פרוץ בעבר והיו מי שניצלו אותו. הטיפול יכול להיות רק פרטני ולסייע בכלים שיש למדינה. אולי אפשר לעשות חקיקה רטרואקטיבית לגבי רמת הוודאות או הפוזיטיביות, שחברה שרוצה לקבל כספו של לקוח חברת סלולר אכן השתמש בשירותים. אבחן את הנושא בזכות זה שהעליתם אותו. אשמח לראות את התקנות שח"כ אטיאס מדבר עליהן".