|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

אתה כאן - ואינך

ספרה של אפרת ארנון על המסע שצפוי לכל אחד: פרידה מאדם אהוב. הספר מתאר את תהליך ההתמודדות עם מחלה קשה ועם מותו של אביה. סיפור כואב, מתובל בהומור ועם סוף מקורי מפתיע
16/12/2008  |     |   ספרים   |   תגובות
אתה כאן ואינך

   רשימות קודמות
  ידיים של חורף

אתה כאן - ואינך, ספר ביכורים של אפרת ארנון מרמת גן מספר על המסע שצפוי לכל אחד: פרידה מאדם אהוב. הספר המתאר את תהליך ההתמודדות עם מחלה קשה ועם מותו של אביה יצא בימים אלה בהוצאת הדים והוא שזור בפרקים כואבים, מתובלים בהומור ועם סוף מקורי, מפתיע.

אפרת ארנון, 42, היא מטפלת ומורה ברפואה משלימה. אביה, ישראל, היה גמלאי אגד שיום אחד לקה בדום לב, בלכתו ברחוב. העזרה בוששה לבוא וכאשר אושפז, התברר כי לקה בתרדמת בשל חוסר אספקת חמצן למוח. כאשר פקח את עיניו, לאחר כשבועיים, התחוור למשפחה הנורא מכל: ישראל ארנון איבד את זכרונו ואת יכולת ההבנה. הרופאים הכינו את המשפחה לכך שאין מזור וכי הוא יחיה על זמן שאול. אשתקד מת ארנון והוא בן 71 וחצי שנים.

אפרת ארנון, מוזיקאית ומדריכת טיולים בעבר, מתארת בספרה - ביד רגישה - את תהליך התמודדותה עם מחלתו הפתאומית של אביה ועם מותו. חרף הסיפור הכואב והצורב, מתובל סיפורה בחוש הומור ושזור תמונות מחיי המשפחה שהיו ולא ישובו עוד. סיפורה של אפרת הוא הסיפור של כל אחד מאיתנו, של כל מי שאיבד אדם אהוב. הספר הוא מסע של השלמה עם הנורא והקשה מכל.

אפרת ארנון מסבירה, כי המסר שלה לספר ולסיפור כולו הוא לא לנצור דברים בבטן. לספר, לשתף ולא לשתוק. "אני גדלתי שותקת ואיש לא ידע מה עבר עלי. האומץ שלי היה להעלות על הכתב את הרגשות ואת התקופה הקשה כל כך שעברתי. אני שואפת לשתף בכך את כולם, לתת אומץ לאנשים אחרים. מדובר גם בהתמודדות שלי עם ביקורת בתקופה קשה ועם מצב של בחירה בין חיים לבין מוות בין חולי ובין בריאות. בין אבא חולה לבין המשך החיים שלי".

בספר משובצים גם שירים וקטעים אשר כתבה אפרת והלחינה בתקופות שונות והם חלק מהביטוי שלה.

הספר נכתב מספר חודשים לאחר פטירת אביה. הוא מתאר את התהליך שעברה איתו במהלך החודשים שבהם חלה וניסה לשרוד ולהיות כאן. "לתהליך הזה קראתי תהליך פרידה, שכן בשלבים בו התרחש, הבנתי והשלמתי עם העובדה שאני מאבדת אותו". הספר כתוב בגוף ראשון, כאשר אפרת מספרת לאביה כל מה שהתרחש מיום שנפל למשכב. נדבך נוסף לחיבור הוא החיבור בין הרפואה המשלימה לזו המערבית. הרפואה המערבית נתנה לאביה את חייו והמשלימה את איכותם, מסבירה הסופרת.

קטע מתוך הספר: "פרידה"

אבא,
לא בהלוויה ולא בשלושים הייתי מסוגלת לדבר בקול רם. לומר כמה דברים עליך. לדבר אליך. לא עמדו לי כוחותיי. אז אני עושה זאת כאן ועכשיו.
אתה הוא זה שלימדת אותי, שיושר ונאמנות הם מצרכים יקרים, שלא ניתן להשיג אותם במכולת. לימדת אותי, שעל עקרונות מתעקשים ולא מרימים ידיים. אני מוצאת את עצמי פעמים רבות, גאה ועיקשת, נלחמת על צדק ויושר מלחמה ללא פשרות.
בחודשים האחרונים ראיתי אותך שבר כלי. נקרעתי ונשברתי. ואתה נלחמת כמו גדול. לא הרמת ידיים בלי שניסית. בדיוק כפי שלימדת אותי.

עזרת לכל כך הרבה אנשים. את זה למדתי רק בשבעה ולאחריה. אני גאה להיות בתך.
הקשבת לכל אחד תוך כדי שהתאמצת והשתדלת תמיד להיות זה שאומר את המילה האחרונה. לעיתים נדמה היה לי, כי מבין כל האנשים מסביב, רק אני יכולתי להגיד את המילה האחרונה אחריך. היינו מתווכחים שעות על "סתם" רק לשם הוויכוח. כל כך נהנינו. כמה זה חסר לי עכשיו! כינית אותי "איבניצקי" (שם משפחתך הקודם לפני שעברתת לארנון). הייתי שלך. הייתי אתה.

הרבה לא ביקשתי ממך. הידיעה, שכשאבקש תהיה כאן, שווה הייתה הכל. את החוסר הזה אני חשה ומרגישה כעת. אני יודעת, שבכל רגע ורגע במהלך חיי נתת לי כל מה שידעת לתת, ועשית זאת כמיטב יכולתך, עם מעט הכלים שהיו ברשותך. פעם ידעת את התשובות לכל השאלות. פעם היית אבא שלי.

לעיתים, נוח לי ונעים לי להאמין, שאתה שם בשמים רואה הכל. נוח לי ונעים לי להאמין שאתה שומר עלי. אני לא בטוחה שכך הם פני הדברים. עוד לא החלטתי. למקרה שלא, גוללתי כאן את הסיפור מיום מחלתך הראשון ועד עתה. שתהיה בעניינים.

חיפשתי דרך לדבר איתך. לתעל את האבל ליצירה ובה בעת, לשמר את זכרך. לא הייתה יכולה להיות דרך נפלאה יותר בשבילי להנציח אותך ולזכור אותך מאשר הכתיבה. הייתה זו דרכך שלך להתבטא ובדרך זו תיזכר אצל רבים.

אבא,
אני חושבת שלא הספקת להיפרד ממני. ואולי כן ואני לא יודעת.
עזבת בהפתעה ומוקדם מידי.

אני נפרדת ממך.

אבא,
תודה שהיית אבא שלי. תודה שהיית שם כשגדלתי. בחייך ובמותך אתה דמות משמעותית מאוד בחיי שלי.

זו אני
הבת שלך
אפרת

פרידה

אפרת,
זה אני, אבא, מדבר אלייך, ובפעם הראשונה – כמו שאת רוצה – מהלב. לא פשוט לי לדבר מהלב ובטח לא כאשר מדובר במכתב פרידה, ואני אעשה זאת למרות הקושי. מגיע לך.

אני כן זיהיתי אותך וכן ידעתי מי את. אוי ואבוי אם לא הייתי מזהה אותך. זיהיתי אתכם כמעט למין ההתחלה. העניין הוא, שלא יכולתי לדבר. לא יצאו לי המילים מהפה. ניסיתי והתאמצתי והן לא יצאו. קשה היה לי גם לקחת אוויר וגם להפיק קול. הייתי חלש מידי בשביל זה. דברים שהיו לי כל כך קלים וברורים קודם, לא היו בני ביצוע יותר. ראיתי ושמעתי אתכם כולכם מנסים לדבר איתי ומנסים כל הזמן לבדוק כמה אני מבין. הבנתי ולא יכולתי לענות. את יודעת כמה הייתי מתוסכל? כמה זה הוריד לי את מצב הרוח? כמה התביישתי שלא יכול הייתי לבצע פעולות פשוטות ואחרים צריכים היו לעשות בשבילי דברים, גדולים כקטנים? נמצאתי כמו בתוך קופסא. חנוק ולא יכול לפרוץ. ניסיתי להסביר ואתם הסתכלתם עלי והקשבתם לי ולא הבנתם. אולי לא דיברנו באותה שפה. אולי ככה גם לתינוק ברור מה הוא רוצה ולא תמיד המבוגרים מבינים אותו. אני כמעט התייאשתי מלנסות.
נדמה לי שהיית זו את ששמת לי עט ביד וניסית לראות אם אני יכול לשרבט. ובכן, זיהיתי אותיות ולא יכולתי להזיז את היד על-מנת ליצור צורה על הדף, שלא לדבר על לכתוב. לא יכולתי להתבטא בשום צורה שהיא.
אני בטח לא מחדש לך שום דבר בעניין יכולת הביטוי שלי.

הרבה דברים שרציתי לומר לך במהלך חיי לא אמרתי. לא אמרתי כאשר הייתי צריך לומר ולא אמרתי כאשר ניתנה לי הזדמנות שנייה לומר. אני יודע שזה לא תירוץ. אני פשוט לא יודע ולא ידעתי איך לדבר. לא ידעתי איך להביע רגש. מעניין, הייתי דמגוג לא רע. דיברתי עם כל העולם ועל כל העולם, רק עם הדברים הכי חשובים הסתבכתי. לו הייתה לי אפשרות להחזיר את הגלגל לאחור, אולי הייתי מנסה לעשות דברים אחרת. לא תמיד הייתי האבא הטוב והמבין. אני יודע. אני גם יודע, שתמיד הייתי שם בשבילך. אני מקווה שאת יודעת את זה.

מההתחלה, רצית לדעת מה קרה לי בלב. אני חושב שאת צודקת. היו אלה הדברים שלא אמרתי שהתפוצצו בסוף. גם אני לא חשבתי שאגיע למצב הזה. לא הבנתי את החשיבות של דיבור, ובמיוחד דיבור מהלב. ללא ספק אני מבין עכשיו. לצערי וגם לצערך, אני מבין מאוחר מידי. הנזק שנגרם גדול מידי והתקשיתי להחזיק מעמד. מהרגע שנפלתי ברחוב ועד שהגיע האמבולנס ועשו לי החייאה, ביקשתי מאלוהים שיוציא אותי בנזקים קלים ושייתן לי ולנו עוד קצת זמן, לנסות לעשות דברים אחרת. אלוהים עשה איתי עסקה: אוציא אותך עם נזקים כאלה, שיאפשרו לך את הזמן להיפרד ולאפשר לאחרים להיפרד ממך.
אז הייתי כאן. מולך. ראיתי את העיניים שלך, ולא היה לי איך לומר לך שאני יודע שאת אפרת, הבת הגדולה שלי.
אני רוצה לומר לך, שלא ידעתי כמה זמן אחזיק מעמד כך. ניסיתי לחייך ולהקרין חיוניות וזה לא תמיד הלך. לא היו לי הכוחות לכך. השתדלתי להיות ער כאשר את הגעת ולא תמיד זה הצליח לי. כן, גם לי היה קשה עם זה שהתהפכו התפקידים ואת היא זו שהאכלת אותי. חיכיתי לביקורים שלך ונהניתי מהטיפול שלך בי. במיוחד נהניתי מטיפולי הרפלקסולוגיה וכבר אינני צוחק עליך. מי היה מאמין. הם באמת עזרו לי. בכל אופן, הם היו אחת מדרכי התקשורת בינינו בעת האחרונה. היית מאמינה שאני אמליץ על הרפלקסולוגיה כאן.

ביום בו הלכתי סופית, אני רוצה שתדעי שבאמת לא יכולתי יותר להחזיק מעמד. אם לא יכולתי לתקשר, אז אין טעם.
עוד אני רוצה שתדעי, שכל המילים שלא אמרתי לך, כמו: אני גאה בך, כמה את מיוחדת, אני אומר לך עכשיו. חשוב לי שתדעי, שאני חושב ומרגיש את הכל ולא יכול לומר.

אני לא יודע מה יש שם למעלה, ואם זה באמת למעלה. האם באמת יש גן עדן וגיהנם. למען האמת, אני לא יודע איפה אני. אל תשאלי, יש מבחני קבלה וצריך להביא קורות חיים. לא פשוט בכלל. ולא קר לי בכלל. אני לבוש לבן בבגדים נעימים ומחממים ומרגיש טוב. תגידי, מה הסיפור שלך עם הקור? את מרגישה טוב? גם בהלוויה פחדת שקר לי, והיה אז יום נעים וחמים. אני מבטיח, שאם אהיה במקום בו אוכל להתבונן בך ולעזור לך, אעשה זאת. אולי לא תדעי שזה אני עוזר לך. אני אדע. אני אמשיך להתווכח איתך, גם אם את לא איתי.
טוב. קוראים לי. אני חייב ללכת.
אני מבקש ממך רק את זה:

המשיכי והישארי כמו שאת!

אבא

נ.ב. אני מקווה שההתבטאות שלי כאן מוצאת חן בעינייך וזה מה שהתכוונת אליו. האמת, זה לא היה כל כך קשה.
תגידי, חשבת להעלות את הכל על הכתב ולעשות עם זה משהו? (אולי אני כבר עוזר לך...)

תאריך:  16/12/2008   |   עודכן:  16/12/2008
זוהר נוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"ידיים של חורף" הוא ספר ייחודי שיצא לאור: הסופרת רבקה גרנות כתבה אותו מתוך עוצמת הכאב והתמודדות עם קשיים משפחתיים והחוויות היום יומיות - מחלה המקשה על התפקוד. היא טווה בספר את מכלול חייה וחיים של מכריה שכולם נרקמים למסכת אחת האומרת הלל לאהבה, לחמלה, לסובלנות לשונה וליכולת להתמודד עם מצבים קשים בכוח ובעוצמה נפשית יוצאת דופן. הספר משמש מטאפורה לעולם הסובב אותנו ולאירועים שבהם אנו מתמודדים מול הבלתי צפוי בחיינו.
16/12/2008  |  זוהר נוי  |   ספרים
שמאי וארנה גולן הם יוצרים עבריים, וספריהם מוסיפים נדבך חשוב לספרות העברית ולביקורת העברית. ערב ההשקה הכפול לשני הספרים החדשים הוא חגיגה לכולנו, חגיגה שבאה לתת כבוד לספרים החושפים של שאלות של זהות והמשכיות בספרות העברית, הקושרים חוטים בין גולה לגאולה. אנסה להציג בכמה שורות את הספרים, ואני מקווה שקהל הקוראים יטעם מן הדפים הקסומים והעמוקים. לכולם מובטחת הנאה צרופה.
16/12/2008  |  בלפור חקק  |   ספרים
בעיר התגורר מדען מבריק אשר היה ידוע בציבור כלוחם מושבע באמונות טפלות ובדעות קדומות למיניהן. יום אחד הגיע אחד מידידיו של המדען לבקרו בביתו ונדהם לגלות "חמסה" התלויה מעל למשקוף הדלת.
24/11/2008  |  ד"ר משה זילבר  |   ספרים
ספר המיסוי הבינלאומי המקיף והעדכני רואה אור בימים אלו. הספר מציג מחקר משפטי מקיף ויחיד מסוגו בארץ, הכולל את כל סוגיות המס והאספקטים הכרוכים במיסוי עסקות בינלאומיות. המדריך מהווה אורים ותומים בתחום המיסוי ומתאים לעורכי דין, רואי חשבון, יועצי מס, מנהלי חברות, חשבים, מבקרי פנים ועוד.
19/11/2008  |  הילה ימיני  |   ספרים
הספר 'ארץ החלומות' מיועד לילדים בגילאי בית ספר יסודי ומתאר את הרפתקאותיה של ויקי, ילדה סקרנית ואמיצה, הנקלעת לחלום, שבו היא מגלה שהחלומות הטובים בסכנת הכחדה, ושעליה מוטל להושיע את ארץ החלומות מכוחות הרשע המאיימים להשמידה.
10/11/2008  |  בני גוגולשוילי  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il