|   15:07:40
  יורם דורי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

חיסון, ויטמינים וניתוח יצילו את הכלכלה

המשבר הכלכלי דומה, לא במעט, למגפה. הגלובליזציה מעבירה את הוירוסים והחיידקים הכלכליים ההרסניים ממשק אחד למשנהו העולם יכול להתגבר על סכנה זו בפעילות רב מערכתית שתכלול חיסונים, הדברה, תרופות, בנייה ושיקום
17/12/2008  |   יורם דורי   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

מגפות של מחלות מדבקות היו, בעבר הלא כל כך רחוק, האיום הגדול על המין האנושי. וירוסים מתפשטים וחיידקים נטולי מעצורים הרגו מיליונים ברחבי העולם. מגפת דבר הרגה כ-25 מיליון נפש ואילו אלו של כולירה, שחפת, אבעבועות שחורות, פוליו ואחרות הפילו מיליוני חללים אחרים. העולם התגבר על סכנה זו בפעילות רב מערכתית שכללה חיסונים, הדברה, תרופות, בנייה ושיקום.

בימים אלו, המשבר הכלכלי דומה, לא במעט, למגפה. הגלובליזציה מעבירה את הוירוסים והחיידקים הכלכליים ההרסניים ממשק אחד למשנהו ללא גבולות וללא יכולת לעצור בעדם.

המשבר החל בשוק המשכנתאות האמריקני אך מהר מאוד התפשט לכל המשקים בעולם. חברות ענק מתמוטטות, בתי אשראי גדולים פושטים את הרגל. מיליוני בני אדם מאבדים את מקום עבודתם ואחרים את יכולתם לחיות בכבוד בעת פרישתם מהעבודה.

הכפר הגלובלי שהיה ביסוד הצמיחה הכלכלית הגדולה בישראל מסכן עתה את כל הישגינו. התמודדות מול וירוס ממאיר זה שהפך ממשבר פיננסי למשבר בכלכלה הריאלית מחייב את ישראל לשינוי דפוסי מחשבה.

במגפה ויראלית מתמודדים כאמור במספר מישורים: השלב הראשון הוא של חיסון, אחריו באה הבלימה ולבסוף השיקום וההחזרה לכשרות. גם המשבר הכלכלי דורש התייחסות דומה.

הכלכלה הישראלית נכנסה למשבר חזקה יותר מרוב מדינות העולם. בישראל ידעו לנצל היטב את שבע השנים השמנות. הישראלים, אולי בגלל הגלות היהודית ואולי בגלל חלום יוסף, הם עם חוסך ועם יוצר. אומה שאזרחיה דואגים לעתידם. בשונה מהאמריקנים - להם אנו רוצים להידמות - התל"ג הישראלי אינו מוצא רק על צריכה ועל כן יכולתנו להתמודד עם המשבר טובות יותר. גם המערכת הבנקאית שלנו, בעיקר זו של מתן אשראי, פועלת באופן שונה, אחראי יותר, הרפתקן פחות.

לאשר תקציב לאלתר!

חוזקנו הכלכלי בכניסה למשבר אינו פוטר אותנו מקבלת החלטות מיידית. כל דחייה יכולה להביא לאסון.

הפעולה המיידית הראשונה הנדרשת היא אישור תקציב למדינה, בעיקר, בימים אלו, בהם שבה ועלתה חשיבותה של הממשלה בארגון הכלכלה. ה"יד מכוונת" ולא "יד נעלמה" חזרה להוביל בניסיון הגלובלי להציל את כלכלות העולם.

רק ב-18 בפברואר יחל נשיא המדינה בהתייעצויות להרכבת ממשלה כך שבמקרה הטוב נראה ממשלה במחוזותינו חודש לאחר מכן. גם הליכי חקיקה בכנסת של תקציב מדינה אינם דבר של מה בכך, מה שמלמד כי אנו צפויים לתקופה של 4 חודשים לפחות עד אשר ממשלה חדשה תוכל לפעול על-פי תקציב מדינה מאושר. החולי הנוכחי של הכלכלה הגלובלית אינו מרשה זאת. תקציב יש לאשר לאלתר. זהו החיסון האמיתי הראשון שיש להזריק נגד הווירוס הכלכלי. אחריות כבדה מוטלת על ראשי המפלגות הגדולות בכנסת הנוכחית. ציפי לבני, אהוד ברק, בנימין נתניהו, אלי ישי, אביגדור ליברמן וחבריהם חייבים, כן חייבים, להגיע להסכמה על היקף התקציב ומרכיביו, ולאשרו בכנסת עד 31 בדצמבר. קצת פחות אגו וקצת יותר אחריות וניתן יהיה להגיע להסכמה לאומית בתחום חיוני זה.

כאמור, אישור התקציב הוא תנאי בסיסי חיוני להתמודדות אך אינו מספיק. בשלב המיידי יש להתמודד גם עם התמוטטות החיסכון או נכון יותר הרצון לחסוך.

יש לנקוט בשורה של צעדים כדי שהחיסכון - כולל קרנות פנסיה וקופות גמל - לא יתנדפו ברוח. כאן השאלה לא פחות פסיכולוגית מאשר כלכלית. הפרסומים השונים בתקשורת מבריחים לא מעט חוסכים מחסכונותיהם ועלולים חלילה ליצור כדור שלג שקשה יהיה לעוצרו.

המדינה צריכה להתייצב לימין החוסכים כדי שכספם לא יירד לטמיון ועתידם לא יובטח.

האג"ח הקונצרני שהיה המאיץ הכלכלי העיקרי בשנים האחרונות, הקשר שהביא לצמיחה ולעלייה הגדולה ברמת החיים הוא היום האיום העיקרי על יציבות המשק. התמוטטות הקונצרנים תביא לפיטורים המוניים של עשרות אם לא מאות אלפי מועסקים, לפגיעה ביציבות הבנקים ולהתאיידות הפנסיה והחסכונות של מאות אלפים אחרים. המצב מחייב טיפול מיידי וייתכן כי מודל הצלת מניות הבנקים בשנות ה-80 צריך להיות מופעל גם כאן. רכישת החוב על-ידי המדינה בתמורה לדילול מניות השליטה והעברתן לנאמנות המדינה. כך הניהול המקצועי העסקי לא ייפגע (ראה מקרה בנק לאומי). אחרי ההתאוששות יוצאו הקונצרנים שבנאמנות למכירה.

אחרי הרוח

אחרי הטיפול המונע יש לעבור לשיקום ולצמיחה. זאת על-ידי הזרקת ויטמינים כלכליים למשק הישראלי. הראשון שבהם, שאותו ניתן לממש באופן מיידי הוא הקמת קרן הון סיכון לאומית אולי בהכוונת המדען הראשי. כאן נמצא עתידנו.

בלי הזרמה מסיבית של אמצעים למדען הראשי שיעמדו לרשות חברות ההזנק אלו יתמוטטו. המשבר יכה בחברות ההזנק היצירתיות שהן המסד של הכלכלה הגלובלית המודרנית והן יתרוננו היחסי מול כל העולם.

בנוסף לכך זקוק המשק למעין "תוספי מזון" שיאפשרו צמיחה עתידית. ויטמינים כלכליים אלו צריכים להיות מופנים לאפיקים בעלי פוטנציאל לביקוש עתידי כמו אנרגיה חלופית, מים, ביטחון פנים ומכשור רפואי.

בכל התחומים הללו קיים פוטנציאל עצום בישראל.

בישראל ישנם פיתוחים מעניינים בתחום האנרגיה הסולארית ובאנרגיית הרוח. יש לעודדם בכל דרך אפשרית.

ישראל נחשבת, ובצדק, לחלוצה עולמית בתחום הגברת ניצול מים ומיחזורם. שיטות ההשקיה הישראליות חוסכות אחוזים גבוהים בצריכת המים. מחזור המים בישראל מכפיל את פוטנציאל המים. התאמת צמחים המסתפקים בפחות מים או מסוגלים להתפתח ממים מלוחים - יוצרים פוטנציאל נוסף.

תחום נוסף בעל פוטנציאל ביקושים עולמי ניכר הוא זה של ביטחון הפנים. הכלים שנוצרו למלחמה קלאסית אינם הולמים בהכרח את הצרכים להילחם בטרור האישי והגלובלי.

גם כאן, ישראל, בכורח הנסיבות מובילה בעולם ויש להזריק אמצעים כדי לעודד מו"פ וייצור תחום זה.

ניתוחים עמוקים

תחום נוסף שישראל מצטיינת בו והעתיד להימצא על סדר היום הכלכלי העולמי הוא זה של מכשור רפואי, מחקר רפואי, השתלות והוזלת מחיר התרופות. גם כאן נדרשת הממשלה להזריק ויטמינים אשר יאפשרו לרך הנולד לגדול ולהתפתח.

העדפת תחומים אלו צריכה להתבצע באמצעות כלל הכלים הנמצאים בידי הממשלה: מיסוי, מענקים, ערבויות ועוד. בדרך זו תמשוך ישראל משקיעים שאת פירות השקעתם ניתן יהיה לקטוף בתוך שנים ספורות כאשר תחומים אלו יהפכו למבוקשים ביותר בעולם.

תחום נוסף המחייב שינוי דרמטי הוא החינוך. כאן יש צורך ביותר מאשר ויטמינים אלא בניתוח שורשי עמוק. ישראל זקוקה למדיניות חינוך ולא לניהול משברים. משרד החינוך כמעט מאז הקמתו, עסק בניהול מו"מ עם ארגוני המורים ופחות בשימוש בגניוס היהודי כדי לבנות מערכת חדשה העונה על צרכים ויכולות עתידיות. מחשב ואינטרנט לכל ילד אינה סיסמא אלא כורח. תוכנות לימוד עצמי, שינוי תפיסה ומעבר משינון לחיפוש הוא הא"ב של ימינו. זה מחייב השקעה בהכשרת מורים ולא פחות חשוב בפיתוח עזרים. כל ילד צריך לדעת משחר ינקותו כיצד מחפשים בגוגל וכיצד מתקשרים בדואר אלקטרוני. רבים ממוריו, לצערי, אינם בקיאים בכך ולמגזרים שונים אין כלל גישה לדיגיטציה.

לאורך 60 שנות קיומה הוכיחה ישראל חדשנות, מקוריות ויצירתיות בעיקר בתחומים בהם הרגישו אזרחיה מאויימים. המשבר הכלכלי הגלובלי הוא האיום הגדול היום, ויש לנו את היכולת להתמודד עימו בהצלחה. לשם כך יש לשקם את המערכת החיסונית שלנו, להזריק ויטמינים ותוספי מזון ובניתוח שורשי עמוק בתחום החינוך.

המשבר מחייב זאת והמצב מאפשר זאת.

ועל כל אלו אמר כבר לפני שנים רבות תיאודור הרצל בעברית את שאובמה תרגם לאחרונה לאנגלית Yes WE CAN - אם תרצו אין זו אגדה.

תאריך:  17/12/2008   |   עודכן:  17/12/2008
יורם דורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חיסון, ויטמינים וניתוח יצילו את הכלכלה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אריאלה מירושלים
17/12/08 16:42
2
שי א
17/12/08 22:30
3
רלטוני
17/12/08 23:55
4
הרופא המגיב
18/12/08 08:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פורסם כי הקוון שמעון דביר והשופט איתן תבריזי, ששגו שגיאות משמעותיות במשחקי סוף השבוע בליגת העל, משלמים השבוע את מחיר הטעויות שלהם. דביר, שסימן לשופט מאיר לוי להעניק לקריית שמונה פנדל מפוקפק סמוך לסיום מול הפועל תל אביב, לא שובץ למשחקי סוף השבוע הקרוב. תבריזי, שפסק על פנדל שלא היה לזכות סכנין במשחק מול נתניה, הורד לליגה הלאומית וישפוט את המשחק בין רמת השרון לאחי נצרת.
17/12/2008  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בתרבות שלנו, ובעיקר בישראל, קיים רגש הדוק בין אוכל לבין מצב הרוח. אנו אוכלים בדרך-כלל כאשר אנו חוגגים, כלומר כאשר מצב הרוח מרומם, כאשר קיימת אווירה משפחתית או זוגית נעימה ובנסיבות של ציון אירועים מיוחדים שבהם אנו מרגישים טוב.
17/12/2008  |  אילה אורי  |   מאמרים
יש הטוענים כי בבחירות מוניציפאליות אין טעם ברשימות מפלגתיות שיתמודדו על-רקע אידיאולוגי אלא רק על-רקע נושאים מוניציפאליים. במערכת הבחירות המקומיות האחרונה, טענה זו הופרכה כליל, בעיקר בנצרת עילית וכרמיאל.
17/12/2008  |  עמית ברק  |   מאמרים
למרות כל הדיבורים וההסברים על משבר כלכלי עולמי, בכל זאת נותר לנו, הצרכנים הקטנים, לא מעט כסף בכיס מסיבות שונות, בהן הירידה במחירי חומרי הגלם - נפט, חיטה, ברזל וכדומה, שמביאה בשבועות האחרונים גם לירידה במחירי הדלק, הלחם, הבנייה וכן הלאה. בשלב זה אני רוצה לספר לכם על משהו אפילו יותר יפה שמתרחש בימים אלה: מאחר והבנקים היו השחקנים הראשיים באותה סחרחורת כלכלית עולמית, הם מרסנים כעת את פעילותם ומעשיהם, על חשבון העסקים הקטנים והבינוניים. התוצאה של המדיניות הזו היא שאותם בעלי עסקים אשר עד היום נהנו מאשראי בנקאי, יצטרכו לצאת ולחזר אחר משקיעים פרטיים. זה מזכיר לי את יעקב אבינו, אשר הזהיר את 12 בניו לפני מותו: כאשר אתם מאוחדים, אף אומה לא תוכל לנצח ולשלוט בכם, אבל כשאתם מפורדים - אתם חלשים ופגיעים הרבה יותר.
17/12/2008  |  יוסף שניידר  |   מאמרים
עוד בטרם הגיע לקיצו תיאטרון האבסורד של "האח הגדול" בערוץ השני, וכבר נתבשרנו על תחייתו לעונה נוספת. אין זאת כי אם רייטינג השיא וחסר התקדים של המופע, הוא שדירבן את מפיקיו, שיכורי ההצלחה, לשוב ולתעתע בקהל-צופיו, שחזה בו משך שלושה חודשים תמימים.
17/12/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il