חברת נמל אשדוד פנתה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע בבקשה לקבוע כי העיצומים, שננקטו על-ידי עובדי החברה המשתייכים לוועדי התפעול והציוד המכאני הכבד ננקטו במסגרת שביתה חלקית בלתי מוגנת והיו בבחינת עיצומים בלתי חוקיים. בנוסף, מתבקש בית הדין להכריע בסמכותה של ההנהלה לנכות שכר בגין העיצומים ולקבוע מהו שיעור השכר הראוי לתשלום לעובדים בגין הימים במהלכם נקטו בעיצומים במסגרת שביתה חלקית בלתי מוגנת.
בבקשה מצוין כי בנמל מועסקים כ-1,285 עובדים המאוגדים ב-10 סקטורים שונים שמתוכם כ-650 עובדים מהווים את ליבו הפועם של החברה ומאוגדים תחת ועד התפעול בראשות אבינועם ששון (250 עובדים) ותחת וועד הציוד המכני בראשות אלון חסן (400 עובדים).
עוד נאמר בבקשה כי החל ביום ה-1 בנובמבר ועד ליום ה-11 בנובמבר נקטו עובדי התפעול והציוד המכני הכבד בהוראת ועד העובדים בעיצומים פראיים, וזאת בשעה שכלל לא הוכרז על סכסוך עבודה ועל-אף החלטת בית הדין הארצי שניתנה בעיצומם של השיבושים.
לדברי החברה, בהתאם להוראת חוזר הממונה על השכר היא נדרשה לפעול לניכוי שכר מהעובדים שהשתתפו בעיצומים באופן חד-צדדי, ועל כן הודיעה לנציגות העובדים כי העובדים אינם זכאים למלוא שכר עבודתם בגין תקופת העיצומים אלא לשכר ראוי בלבד.
בתגובה, טענה נציגות העובדים כי החברה אינה רשאית לנכות שכר לעובדים שנקטו בשיבוש העבודה. לנוכח המחלוקת המשפטית והעובדתית סבורה החברה כי על-מנת שלא להימצא במצב של הפרת הוראות הדין ו\או ההסכמים הקיבוציים ועל-מנת להביא לישוב המחלוקת, עליה לפנות לבית הדין בבקשת צד בסכסוך קיבוצי על-מנת שיקבע כי מדובר בשביתה חלקית בלתי מוגנת ויכריע בסמכותה של ההנהלה לנכות שכר בגין שיבושי העבודה.
החברה סבורה עוד כי נקיטה בפעולות חד-צדדיות בהקשר זה עלולה להחזיר את הצדדים למסלול של סכסוך אשר עלויותיו אדירות. במסגרת פנייתה של החברה לבית הדין נאמר כי מעת שנודע ללקוחותיה דבר שיבושי העבודה בחרו שתי אניות הנושאות מטען מכוניות ייבוא לסטות ממסלולן המיועד לנמל אשדוד ולפרוק את המטען בנמל חיפה, דבר שהסב לחברה נזק כספי משמעותי של למעלה מ-1.5 מיליון ש"ח.
עוד נאמר בבקשה, שהוגשה באמצעות משרד עורכי הדין
הרצוג, פוקס, נאמן ושות', כי בימים אלו, ועל-אף שהעובדים שבו למתכונת עבודה רגילה, קיימים לקוחות של החברה אשר לאור העיצומים הפראיים שננקטו, עדיין מסרבים להמשיך את עבודתם הרציפה עם החברה.
לא זו בלבד, אלא שלקוחות נוספים של החברה מעלים בימים אלו דרישות לפיצויים על עלויות העברה חריגות, חיובי אחסנה חריגים, וביטולי הזמנות אשר נבעו מהעיצומים, כך שהנזק של החברה מהעיצומים האמורים ממשיך להצטבר.