|   15:07:40
דלג
  עמוס גורן  
עיתונאי וסופר מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

תיקים באפילה

ב-60 שנות קיומה העניקה ממשלת ישראל לשריה 956 תיקים ממשלתיים, ואם לא יחול שינוי יסודי במנטליות הפוליטית שלנו לפני הקמת הממשלה הבאה, עלול המספר לחצות בקרוב את קו ה-1000
26/12/2008  |   עמוס גורן   |   מאמרים   |   בחירות לכנסת 18   |   תגובות
שרים ותיקים מלוא החופן [צילום: יצחק אלהרר/סקופ 80]

את מספר הפרוטקציונרים של כל המיניסטרים וסגני המיניסטרים שלנו אפשר להעריך בעשרות אלפים, ובמעגלים רחבים יותר אולי ב-100 אלף. כבר אין מדובר, בעצם, במועדון של קרובים לצלחת, אלא במעמד שלם של טפילים

בעם היהודי היו תמיד אנשי רוח, פילוסופים דגולים, סופרים מצוינים, מלומדים, חוקרים, רופאים, כנרים גאוניים, פסנתרנים בעלי שם עולמי, אנשי תיאטרון, אנשי קולנוע, אמנים, ורק במגזר אחד סבלנו תמיד מחסור חריף - במדינאים. בשנות הגלות הארוכות היה שר יהודי תופעה נדירה ביותר, ואם כבר נתמנה יהודי לשר במדינה כלשהי וצבר עוצמה, הרי שלא פעם הסיפור שלו נגמר לא טוב. עם הקמתה של מדינת ישראל השתנה המצב. לפתע היו לנו מיניסטרים מבני עמנו ובשנותיה הראשונות של המדינה היו ילדי ירושלים באים לרחוב המלך ג'ורג' לזון בהם את עיניהם כשהם יוצאים מישיבה של הכנסת, שהייתה ממוקמת מול קפה "טעמון", בבית פרומין שהיום הוא בניין-גרוטאה ההולך ומשחיר מפיח מכוניות, עד שאפילו את השלט המעיד על עברו כבר קשה לראות.


זיו הדיוקן על קיר הלשכה

לאחר ההתפעלות הראשונית מעצם קיומם של שרים יהודים במלכות יהודית, התברר כי בשל חוליי המשטר הקואליציוני, שנדבקו למדינה החדשה עם לידתה, מספר השרים הוא בעצם מוגזם. עוד לפני שהיו כאן מיליון תושבים, כבר היו בממשלה 18, 19 ו-20 שרים - מספר שדי בו לפרנס שלוש ממשלות במדינות אירופיות מהוגנות. בתקופת האימפריה, בין מלחמת ששת הימים לבין מלחמת יום הכיפורים, המספר התנפח עוד, והתחלנו לראות ממשלות שבהן 30 שרים, פחות או יותר. אז זה נראה מספר מביך בגודלו, אך מי היה יכול לשער שעוד נתגעגע אליו? אבל בישראל תמיד יש סיבה להתגעגע אל העבר, גם אם היה קלוקל למדי. משהתמנה יצחק רבין לראש ממשלה בפעם הראשונה, הוא חילק לא פחות מ-35 תיקים. מנחם בגין, שחיכה לתפקיד ראש ממשלה שנים ארוכות, חילק 37. יצחק שמיר שבא אחריו, הבין שריבוי התיקים הוא קטסטרופה ועשה משהו כדי לעצור את השיטפון, אך גם הוא לא יכול היה לרדת מ-25 שרים, ועד ימינו אלה איש כבר אינו מנסה להרכיב ממשלה נורמלית, חוץ משמעון פרס, שחילק בשנת 1995 רק 23 תיקים, אך מספר זה החזיק מעמד רק כמה חודשים.

זה המקום להבהיר שבמאמר זה מספרם של תיקים פירושו מספר הפעמים שתיק ממשלתי נמסר לפלוני או לאלמוני, למשל - אם המשרד לקליטת עלייה בממשלה הנוכחית נמסר לשר בוים, אחריו לשר אדרי, אחריו לשר אפללו ואחריו לשר יצחק כהן - ייחשב הדבר כמסירת ארבעה תיקים, שכן ארבעת האדונים הצהירו כל אחד הצהרת אמונים כשר לקליטת עליה, קיבלו איש איש בתורו את הזכות לאכלס בתפקידי המשרד השונים את נאמניהם, וזכו בתואר "שר הקליטה לשעבר" לכל ימי חייהם ולתליית זיו דיוקנם על קיר לשכת השר עד ביאת המשיח. העובדה שמשך החזקתם בתיק קצר ממשך קיומה של הממשלה הנוכחית, אינה פוגעת בטובות ההנאה שלהם.

וכך, יוצא שבממשלה הנוכחית מספר התיקים הרשמי הוא 32 אך מספר הצהרות האמונים של שרים חדשים הוא 67. ועוד לא הזכרנו את ממלאי מקומם של השרים (יש גם דבר כזה) ואת סגני השרים (הטעמים לחילופים התכופים - ענייני קואליציה, עזיבת פלוני את הממשלה מרצונו או שלא מרצונו, התערבותו של הטבע או כל סיבה אחרת - אינם מעניינו של מאמר זה אלא רק הקרקס שנגזר ממבנה הממשלה המתואר).


חשמלאי עם מיצובישי

האם יש קשר בין מידת הניפוח של הממשלה לבין ביצועיה המדיניים? קשה לקבוע בוודאות, אך עובדה היא ששתי הממשלות הקטסטרופליות ביותר בשנים האחרונות, ממשלת אוסלו וממשלת ההינתקות, היו גם המנופחות ביותר. בממשלת אוסלו חולקו 44 תיקים ממשלתיים ובמרוצת חייה של ממשלת ההינתקות, ממשלתו השנייה של שרון, חולק המספר המבעית של 68 תיקים. כיוון שזהו מספר הגדול מן הרוב הדרוש בכנסת, כך חיסל שרון במכה אחת הן את האידיאה של ממשלה והן את האידיאה של פרלמנט. כדי שהעומס על השרים לא יהיה גדול מדי, העניק שרון גם 19 תפקידי סגני שרים, כולל "סגנית שר המשנה לראש הממשלה", תואר שאפילו במדינות העולם השלישי עוד לא העזו להמציא שכמותו.

בסך-הכל היו בממשלת ישראל מאז כינונה 214 סגני שרים. מספר השרים שקיבלו תיק בלי כלום, כלומר מספר השרים בלי תיק, היה 79. אלה, לפחות, לא היו צריכים להתבייש בכך שיש להם תיק עם תואר חסר כיסוי. התואר "בלי תיק" אומר ביושר שהשר בעל התיק הזה מקבל באישור רשמי משכורת בלי תמורה ואינו צריך לטרוח להיות מוסווה.

מיהם אפוא אותם כ-1,200 שרים וסגני שרים שפרנסנו ושאנחנו ממשיכים לפרנס גם עכשיו? זהו המון מנומר שאפשר למצוא בו הכל: מדינאים אמיתיים בעלי חזון, עסקנים מסורים לעסקנותם שעלו לגדולה מכורח הנסיבות על-פי העיקרון הפיטרי, מלומדים, אינטלקטואלים, עורכי-דין גדולים, עורכי-דין קטנים, יהודים של כל ימות השנה, תמהונים, שתיינים, נוכלים קטנים, פושעים פליליים, אופורטוניסטים, בטלנים מקצועיים שמעולם לא עשו שום דבר ממשי, אידיאליסטים נוקשים, פוליגלוטים, בוגרי אוקספורד וקיימברידג', בורים ועמי ארצות שאינם יודעים לדבר בשום שפה, דיפלומטים, אנשים חסרי טקט וגסי רוח, אנשים אנינים שהקשר בינם לבין העם אינו קיים, אנשים וולגריים שמספרים בדיחות תפלות לסגניהם ולמלחכי פינכתם תוך שהם מניחים רגליים בגרביהם הסרוחים על גבי שולחן השר שלהם, אנשי צבא משועממים, סנובים, חרמנים כפייתיים שמתקשים לרסן את יצריהם, אנשים צנועים וישרי דרך, פקחים, שנונים, ערמומיים, בעלי חוכמת רחוב, טיפשים, רודפי בצע, מסתפקים במועט, אנשי עקרונות ואפילו חשמלאי מן השורה שהיה מוכן למכור הכל תמורת מיצובישי.

מה להם זה עם זה? המכנה המשותף לכולם הוא שאיש מהם לא סירב לקחת תיק של שר או של סגן שר במוסד המתקרא ממשלה ושכולם יודעים שאינו כזה באמת. לכלכלת משפחתם הם עשו את הצעד הנכון. לא זו בלבד שהם נעשו "מסודרים" עד סוף חייהם, הם גם יכלו לעזור יפה לבני זוגם, לילדיהם, לאחיהם, להוריהם הזקנים, לקרובי משפחתם המרוחקים יותר ולחבריהם וידידיהם ולסייע לכולם להתקדם בחיים בתחומי הצבא, הקריירה, העסקים, העבודה, הבריאות, השיקום וכל מה שצריך אדם לרווחתו. גם את תומכיהם ומקורביהם הפוליטיים והמפלגתיים לא שכחו, ורבים רבים מאלה נתמנו במשרדו של השר עצמו וגם במשרדים אחרים - בשיטת יד רוחצת יד, כך שאת מספר הפרוטקציונרים של כל המיניסטרים וסגני המיניסטרים שלנו אפשר להעריך בעשרות אלפים, ובמעגלים רחבים יותר אולי ב-100 אלף. כבר אין מדובר, בעצם, במועדון של קרובים לצלחת, אלא במעמד שלם של טפילים.

את מספר בעלי התיקים הממשלתיים שהביאו תועלת ממשית למדינה אפשר להעריך ב-5 אחוזים מציבור השרים. השר היחיד שאפשר להגיד עליו בוודאות שהביא תועלת של 100 אחוז היה דב יוסף, שר האספקה והקיצוב, שההיסטוריה עוד תדרוש בשבחו כשם שהיא דורשת כיום בשבחו של יוסף במצרים. הוא בין היחידים שבאמת שירת בממשלה במובנו האמיתי של המונח "מיניסטר". משמעותו המקורית היא לשרת, להגיש, לעזור, ובאנגלית עתיקה היא מופיעה כך לראשונה במאה ה-13. אגב, התואר מיניסטר לכומר שורשו בכך שגם הכומר הוא משרת - משרתו של האלוהים. גם במקרא היו השרים משרתים ועוזרים של הריבון, שהיה אז המלך, למשל שר האופים ושר המשקים, שישבו עם יוסף מחמל נפשנו בכלא המצרי.

כיום מבין כל מי שרואה את התצלומים המביכים של הממשלה במליאתה, שאין מדובר באנשים המבקשים לשרת את הריבון, שבימינו הוא העם. ממשלה לא יכולה לעזור באמת לציבור כשהיא מנופחת במידה כזאת, כשם שחולה נפוח מבצקת אינו יכול להשתתף בתחרות "איש הברזל" בהוואי. צריך לומר בגלוי: אין ממשלה בישראל, לא רק במובן המפלגתי המתחלף כל שנתיים-שלוש, אלא במובן המושגי, החוקתי, הדמוקרטי העמוק. מיניסטרים אמיתיים הם יועצים טובים, כנים, ענייניים, לא לקקנים, אך ב"ממשלת" ישראל המנופחת מושיבים אותם, בעצם קונים אותם, כדי שלא ייעצו, כדי שדעתם לא תישמע ולא תשפיע, ובעברית פשוטה - כדי שיסתמו את הפה.

לפיכך, כל מי שרוצה לראות בעצמו ראש של ממשלה אמיתית וגם להיות מסוגל להסתכל בראי בשעת הגילוח או סירוק השיער הצידה, יהיה חייב לצמצם את מספר התיקים מיד לכשיוזמן אל הנשיא.

עמוס גורן הוא עיתונאי וסופר ירושלמי
תאריך:  26/12/2008   |   עודכן:  26/12/2008
עמוס גורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תיקים באפילה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מ.אלקרייאף
26/12/08 22:38
 
י.ש
27/12/08 07:16
 
מ.אלקרייאף
27/12/08 14:53
2
י.ש
27/12/08 07:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על-פי שידורי החדשות מהיום בבוקר, ‏26 דצמבר 2008, בצד ההודעה על שיגורי עשרות קסאמים בלילה שחלף לעבר יישובי דרום מדינת ישראל, נודע למאזינים המופתעים כי שר הביטחון של מדינת ישראל, רב אלוף במילואים עטור המדליות אהוד ברק, נאלץ לשלוח עשרות... לא טילים, אלא: משאיות מצרכים מטעמים הומאניטאריים לרצועת עזה, ואל נא תחשדו כי מדובר בתרופות - מדובר ב: תרופות, מזון ודלק!!!
26/12/2008  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
מה בין סוקרטס ליוסף הצדיק? ידועה אימרתו של הפילוסוף היווני הנודע סוקרטס, כאשר נתפס למרבה הבושה במעידה על חם, בניגוד לפילוסופיה המוּסרנית שלו: "עכשיו אני סוקרטס האדם, לא הפילוסוף". תנועת ההשכלה באירופה, שצעדה בעקבות התרבות היוונית, שידרגה אימרה זו בפתגם הידוע שלה, שהפך לסיסמת התנועה: "הֱייה יהודי בביתך, ואדם בצאתך".
26/12/2008  |  ציפי לידר  |   מאמרים
כפי שהדברים נראים בשעת כתיבת שורות אלו, התהדייה, רגיעה בעברית, נפחה את נשמתה. המועד הפורמאלי לרגיעה הסתיים בימים אלו, אבל הקסאמים החלו לנחות בדרום לאחר שישראל הפרה את התהדייה באותה פעולה של פיצוץ המנהרה. עתה, עם הסיום הרשמי של הסכם הרגיעה, גבר מספר הפגזים הנורים לעבר ישובי עוטף עזה, ושליחי הצבא בעיתונות ("כתבים צבאיים" בעגה הרשמית) מבשרים "מפי מקורות בכירים" כי "הפור נפל" באשר לפעולה צבאית ישראלית, ועתה מחכים לעיתוי המתאים.
26/12/2008  |  גדעון ספירו  |   מאמרים
מערכת היחסים עם ארה"ב מהווה עמוד שדרה ביטחוני, דיפלומטי, פיננסי, מסחרי וטכנולוגי של ישראל. אבל, לנשיא האמריקני אין בלעדיות על עיצוב מערכת היחסים, גם אם למפלגתו רוב סוחף בשני בתי הקונגרס האמריקני. חלק ניכר מתוכן היחסים מעוצב על-ידי הסנאט ובית הנבחרים, ולעתים אף בניגוד לעמדת הנשיא. למעשה, ישראל אינה נושא חוץ שגרתי ונהנית מתשתית-ערכית-ייחודית שהונחה לפני הקמת ארה"ב ב-1776. מערכת היחסים אינה חד-סטרית, אלא דו-סטרית המניבה פירות לשני הצדדים. איך תושפע מערכת היחסים על-ידי ממשל אובמה?
26/12/2008  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
חוסר האונים הבלתי נתפס מצד מעצמה צבאית דוגמת ישראל מול מובלעת הטרור שנוצרה בעזה, אינו מפתיע. זהו אותו חידלון שהוביל את ישראל ליצור אותה, יש מאין, ולא לחסל אותה בעודה באיבה, בהמשך. מהממשלה הנוכחית אין ציפיות, לאחר שבהמשך לקודמתה, בראשות שרון, פעולותיה נגד הטרור נועדו יותר כתעמולה כלפי אזרחי ישראל מאשר כתרופה משמעותית לטרור. השיא היה בירי התותחים על שטחים ריקים לאחר שוידאו שאין שם איש...
26/12/2008  |  בעז העצני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il