|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח

פלוג: יש להגדיל את מס ההכנסה השלילי

בהופעת הבכורה שלה בוועדת הכספים הציגה הנגידה תחזית אופטימית למדי, עם צפי צמיחה של 3.3% ב-2014 אומרת כי ההשפעה של שער החליפין על התעסוקה גבוהה בהרבה מאשר על הייצוא וכי המשבר בשוק הדיור נובע מהיעדר היצע ואלטרנטיבות השקעה
06/01/2014  |   עופר וולפסון   |   חדשות   |   כנסת 19   |   תגובות
מאת: עופר וולפסון  |    |  תגובות    כנסת 19
פלוג בוועדת הכספים [צילום: פלאש 90]

תחזית אופטימית באופן יחסי, הציגה הבוקר (יום ב', 6.1.14) נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, בהופעת הבכורה שלה בוועדת הכספים.

בסקירה המאקרו כלכלית לוועדה אמרה פלוג, שהצמיחה ב-2014 צפויה לעמוד על 3.3% בלבד, זאת לאחר עשור שבו שיעור הצמיחה בישראל היה גבוה מאשר ברוב המדינות המפותחות. לעומת זאת, הייצוא הישראלי עדיין מדשדש בעקבות ירידה בהיקפי הסחר העולמי בעקבות המשבר והייסוף בשער החליפין. עם זאת ציינה פלוג, כי "התחזקות השקל לא בהכרח תפגע בייצוא". עוד הפתיעה בקריאה לממשלה "להגדיל את מס ההכנסה השלילי במשק כדי לצמצם את שיעורי העוני בקרב אנשים עובדים שמשתכרים שכר נמוך".

בסקירה המאקרו-כלכלית, פתחה פלוג בנתוני הצמיחה: "ב-2013 הפעילות הגלובלית עדיין הייתה ממותנת. ארה"ב מסיימת עם צמיחה של 1.6% ואירופה עם צמיחה שלילית של 0.4%-. הצפי ל-2014 עומד בארה"ב על 2.6% ובאירופה על 1%. הצמיחה בסחר העולמי ב-2013 עמדה על 2.9% ואילו ב-2014 הצפי הוא 4.9% וזה עשוי להשפיע לחיוב על הייצוא הישראלי. הצמיחה אצלנו הייתה הרבה יותר גבוהה לעומת המדינות המפותחות וכך גם צפויה להיות בשנים הקרובות. בשנים 2014-2013, שיעור הצמיחה יעמוד על כ-3.3%, אך בניכוי התרומה מהפקת הגז, מעט פחות - בין 2.6% ל-2.9%. אחרי ההתאוששות בסחר החוץ בעקבות המשבר הגלובלי, הייצוא עדיין מדשדש, בעיקר בגלל הביקושים הממותנים בעולם וגם הייסוף בשער החליפין תרם לכך".

עם זאת קבעה פלוג: "התחזקות השקל לא צפויה לפגוע בייצוא. תעשיית ההיי-טק והטכנולוגיה-המעורבת, מהווה את חלק הארי בייצוא; 80% מכלל הייצוא והתעשיה המסורתית מהווה כ-20%".

"פער הולך ונפער בשיעורי הפריון"

ביחס לתעסוקה אמרה כי דווקא התעשיה המסורתית והמעורבת-מסורתית מהווה 58% משוק התעסוקה, כך שההשפעה של שער החליפין על התעסוקה רבה יותר מאשר על הייצוא. בשוק העבודה, שיעור התעסוקה בקרב גילאי 64-25 עלה במהלך העשור האחרון והתייצב בתחילת 2012 ועמד על 74.5%, שיעור ההשתתפות, 78.7%, הוא שיעור גבוה מאוד בהשוואה בינלאומית. פלוג ציינה כי "עיקר הגידול במשרות בשנתיים האחרונות הוא בעיקר בתחומי השירותים ולא במגזר העסקי. מבחינת הפריון, משנות ה-80' יש גידול מתון בשיעור הפריון שזה התוצר לשעת עבודה והוא צומח בקצב איטי בהשוואה למרבית המדינות המפותחות והפער הולך ונפער, מכיוון ששיעור ההשקעה שלנו נמוך בהגדלת ההון לעובד ובהבאת טכנולוגיות חדישות. השכר גם מבטא את הפריון הנמוך יחסית למדינות ה-OECD".

כאמור, פלוג הפתיעה כשקראה לממשלה להגדיל את מס ההכנסה השלילי. "יש עלייה בשיעור העוני בקרב משפחות ללא מפרנסים, הנתמכות בקצבאות, במשפחות עם שני מפרנסים שיעור העוני נמוך יחסית אך יש עלייה בשנים האחרונות. במשפחות עם מפרנס אחד, שיעור העוני עומד על 25.9%. החדשות הטובות הן שכשיש גידול בשיעור התעסוקה, זה אכן משפיע על הירידה בשיעורי העוני. יש גידול בשיעור התעסוקה, התייצבות בשיעורי העוני, אלא שאפילו בקרב משפחות עם שני מפרנסים קיימים שיעורי עוני. יש להגדיל את מס ההכנסה השלילי כדי לצמצם את העוני בקרב אנשים שכן מצטרפים לשוק העבודה".

בעניין מדיניות בנק ישראל אמרה: "הבנק ממשיך במדיניות של שמירה על היציבות הפיננסית, שמירה על טווח האינפלציה, טיפול בייסוף וצמצום הסיכונים על נוטלי המשכנתאות. הממשלה קבעה שהיעד של האינפלציה יהיה קבוע בין 1% ל-3% ואנחנו בתוך היעד והחשיבות בציפיות לטווח הארוך, לצורך החוזים העתידיים של המדינה. הציפיות אכן מעוגנות בתחום הזה. לגבי שער החליפין, בנק ישראל פעל לקיזוז תנודות חריפות באמצעות רכישות מט"ח, כדי לקזז את ההשפעה של רכישת הגז על החשבון השוטף".

"פעלנו להפחית הסיכון במשכנתאות"

בנושא הדיור אמרה פלוג כי המשבר נובע בעיקר בגלל מחסור בהיצע הדירות למגורים וירידה באטרקטיביות של אפיקי השקעה אחרים. "מדיניות הבנק היא שימוש בכל הכלים - קודם כל באמצעות הריבית, שהורדה עד ל-1%, כדי לתמוך בפעילות ולמתן את הייסוף. הבנק פעל להפחית את הסיכון במשכנתאות, להגביל את החלק של המשכנתה בריבית משתנה, שכשתעלה הריבית, זה ישפיע על גובה ההחזר החודשי. המטרה לחזק את יציבות המערכת וקודם כל להפחית את הסיכון לנוטלי משכנתאות".

לגבי ההתערבות בשער החליפין אמרה פלוג כי אלה נעשות "במקרים של תנודות חריגות בשער החליפין שאינן תואמות את התנאים הכלכליים הבסיסיים - רכישות מט"ח לקיזוז לחצי הייסוף הנובעים מתגובת היתר של השוק להפקת הגז". יש לציין, כי יתרות המט"ח של בנק ישראל עלו בצורה משמעותית בשנים האחרונות וכיום הבנק מחזיק מעט יותר מ-80 מיליארד דולר לעומת כ-30 מיליארד דולר בתחילת 2007.

חדשות טובות מסרה לוועדה לגבי היחס חוב-תוצר: "אם התקציב ינוהל בתוואי הגירעון החוב הלאומי (3%), החוב ירד ל-68%. אומנם תידרש התאמה בהיקף ניכר כדי לעמוד ביעד הגירעון, ביחס ההוצאה לתוצר בתוואי מדיניות שונים, כגון מדיניות המיסים, העמקת הגבייה של ההון השחור לעומת הקטנת ההוצאה הממשלתית".

בסיכום הדגישה פלוג, כי "עדיין יש סיכונים, בעיקר בגלל אירופה שבה שיעורי הצמיחה נמוכים. ישראל צלחה את המשבר בגלל היציבות הפיננסית. המערכת הבנקאית איתנה, אך נדרש לחזק את הלימות ההון והנזילות, רמת היעילות התפעולית נמוכה בהשוואה בינלאומית ונדרשים צעדי התייעלות, כולל צמצום הוצאות השכר ואיזון מנגנוני התגמול. גובשו צעדים לשיפור התחרותיות של המערכת הבנקאית, בפרט למשקי הבית ועסקים קטנים. בטווח הקצר נדרש לנהל את המשק בסביבה עולמית של צמיחה איטית וריבית אפסית, תוך איזון בין תמיכה בצמיחה ובסקטור הסחיר לבין שמירה על היציבות הפיננסית ובכלל זה יציבות המשכנתאות. בטווח הארוך: עידוד צמיחה שתכלול אוכלוסיות בעלות שיעורי השתתפות נמוך, תוך עלייה בהון האנושי ובכושר ההשתכרות".

"ריבית גבוהה יותר הייתה פוגעת במשק"

חברי הכנסת איחלו לפלוג הצלחה בתפקידה. אחדים בחרו להעלות נקודות הדורשות בחינה. ח"כ אראל מרגלית (העבודה): "אם שער החליפין ב-2014 יישאר ברמה הנוכחית המשק הישראלי יעמוד לפני גל פיטורים גדול. בנק ישראל ניסה להתמודד עם האתגרים האלה ולא הצליח ונדרש שינוי דרמטי במדיניות".

ח"כ איציק שמולי (העבודה) העלה את עניין הריביות הנמוכות שהשפיעו לרעה על שוק הדיור. פלוג השיבה כי "אם היינו משאירים את הריבית יותר גבוהה הפגיעה במשק הייתה הרבה יותר גדולה ולכן היה חשוב האיזון והורדנו את הריבית".
סקירה מקרו כלכלית של המשק הישראלי - ינואר 2014 / מצגת
סקירת מצב המשק והכלכלה בפני ועדת הכספים

תאריך:  06/01/2014   |   עודכן:  06/01/2014
עופר וולפסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 OECD   אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אברהים צרצור   אברהם מיכאלי   אברהם (אבי) וורצמן   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי מקלב / Uri Maklev   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד טיבי / Ahmad  Tibi   איילת שקד / Ayelet Shaked   אילן גילאון / Ilan Gilon   איתן כבל / Eitan Cabel   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליהו ישי   אמנון כהן   אראל מרגלית / Erel Margalit   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   באסל גטאס / Basel  Ghattas   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka   דב חנין / Dov Hanin   דב ליפמן   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זבולון כלפה   חיים כץ / Haim Katz   חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar   חמד עמאר / Hamad Amar   חנא סוייד   חנין זועבי / Haneen  Zoabi   טלב אבו-עראר   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יעל גרמן / Yael  German   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יעקב מרגי / yaakov Margi   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יפעת קריב   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק הרצוג   יצחק וקנין   יצחק כהן / Yitzhak  Cohen   יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל חסון   ישראל כץ / Israel  Katz   כרמל שאמה-הכהן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מוחמד ברכה   מיכל בירן / Michal Biran   מיכל רוזין / Michal Rozin   מיקי לוי / Mickey  Levy   מיקי רוזנטל   מירב בן ארי / Merav Ben Ari   מירי  רגב / Miri Regev   מסעוד גנאים   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev   משה גפני / Moshe Gafni   משה מזרחי   משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon    משה זלמן פייגלין   משולם נהרי / Meshulam Nahari   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   נסים זאב   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סילבן שלום / Silvan  Shalom   סתיו שפיר / Stav Shafir   עדי קול   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עליזה לביא / Aliza Lavi   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   עמרם מצנע   עפו אגבאריה   עפר שלח / Ofer  Shelah   פניה (פאינה) קירשנבאום   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קארין אלהרר / Karin  Elharar   קרנית פלוג   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רונן הופמן   רות קלדרון   רינה פרנקל   שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli    שי  פירון / Shai  Piron   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שמעון  אוחיון   שמעון סולומון   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פלוג: יש להגדיל את מס ההכנסה השלילי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
6/01/14 17:05
פורום: כנסת 19 כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 19
בשנת השמיטה הקודמת (תשס"ח) היו פערי המחירים בחלק מהפירות והירקות למהדרין לבין תוצרת היתר-מכירה קרובים ל-200%, וממוצע הפער היה 66%. הוועדה לביקורת המדינה בכנסת דנה בהיערכות לשמיטה המתקרבת (תשע"ה) בעקבות דוח מבקר ישן בנושא.
06/01/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
היקף הנזקים שנאמד עד כה מהסופה שפקדה את ישראל בחודש שעבר נאמד ב-290 מיליון שקלים בירושלים לבדה וזה לא הסוף. כך טוען (יום ד', 1.1.14) ראש העירייה ניר ברקת, בדיון שנערך על השלכותיה בוועדת הכספים של הכנסת. "מדובר בסכומים שאנחנו לא מכירים במקרי חירום. הסופה הסיגה אותנו לאחור בכמה שנים מבחינת התשתיות", אמר ברקת.
01/01/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה (יום ד', 1.1.14) דיון במשבר בחברת דואר ישראל, וכן קיבלה דיווח על עבודת הצוות הבין-משרדי, בראשות ד"ר זיו רייך, שמונה לטיפול במשבר.
01/01/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ועדת הכלכלה של הכנסת החלה (יום ג', 31.12.13) להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית להסדרת הרעייה בשטחי ציבור, שנועדה להסדיר את השימוש בשטחי מרעה לצורך שמירה על מקרקעי הציבור, השטחים הפתוחים והיערות.
31/12/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
משרד הרווחה מגבש בימים אלו נהלים חדשים להוצאת ילד מרשות הוריו, כך נחשף (יום ג', 31.12.13) בדיון בוועדה לזכויות הילד בכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד ביתנו) אמרה כי "מחד-גיסא, נרשמת קלות-בלתי-נסבלת של הוצאת ילדים מבתיהם, ומאידך-גיסא סרבול בהוצאת ילדים אחרים, כאשר באמת המצב דורש זאת. לפעמים מרוב עבודה לעובדים סוציאליים אין זמן לעשות בדיקות אמיתיות, ומאידך-גיסא מצפים מהם לחרוץ גורלות. הגיעה העת לפתח שרותי שיקום, הדרכה וליווי של המשפחה, ולא לפעול במנותק רק מול הילד". היא שאלה האם יש מדדים אחידים, והאם כאשר יש אסון נעשית חקירה במשרד הרווחה ומופקים הלקחים.
31/12/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מישהו יודע אם האיש הזה מספיק אטום או נוכל, שלאחר הכתבה ב"אולפן שישי" בערוץ-12 הוא יצא בשבת מביתו? מישהו זוכר על איזשהו זגזוג סיטוני, שקרים ונוכלויות כאלה אצל מישהו באיזושהי מפלגה י...
דרור אידר
דרור אידר
כיצד התקיימנו בעולם חסר התגלות, בגיא צלמוות של לאומים, נתונים לסכנת השמדה? מגילת אסתר הכינה אותנו לעולם כפי שמוכר כיום, שבו מוכרחים לתמרן בסבך הפוליטיקה העולמית כדי להשיג את הבסיס:...
בלפור חקק
בלפור חקק
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה    הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il