ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה (יום ג', 7.1.14) להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק רישוי שירותים לרכב, שנועדה לקדם את התחרות בענף ולהוזיל את מחירי המכוניות החדשות והחלפים.
בדיון היום החלה הוועדה לדון בפרק העוסק בהסדרת יבואני הרכב. בפתח הישיבה ביקשה נציגת
משרד התחבורה, עו"ד שרית זוכוביצקי אור, להוסיף להצעת החוק הגדרה שנועדה להקל ולהסיר חסמים מהיבוא המקביל. לפי ההצעה, יבואן מקביל יוכל להתקשר עם אדם שסוכן ראשי הסמיכו בכתב, לתקופה של שנתיים לפחות.
מנהל הפיתוח העסקי בקבוצת אלון, חיים פילצר, התייחס להצעה ואמר שהוא כיבואן מקביל עדיין לא יוכל לעמוד בה, והיא לא תסיר את החסם. לדבריו, לא ניתן להגיע להסכם בכתב עם סוכן מורשה ולרוב ההסכמות נעשות בדרכים אחרות. ח"כ
גילה גמליאל הציעה להסיר את החובה להתקשר בהסכם בכתב, בתנאי שהיבואן המקביל יגדיל את הביטחונות שלו ואת הערבות הבנקאית, למניעת פגיעה בצרכנים במקרה של קריסת חברות.
ח"כ
יצחק וקנין התנגד ואמר כי ההצעה משמעותה סכנת נפשות. הוא הזהיר כי במקרה כזה היבואן יסיר מעצמו אחריות לנושא בטיחות כלי הרכב והטיפול בקריאות תיקון (ריקול).
מנהל חברת הליסינג קשת ליס, רון מלכה, אמר כי היצרן הוא זה שאחראי על הבטיחות בכל מקרה, ולא משנה איזה ייבואן הביא את הרכב לארץ. היועץ המשפטי של אילון מוטורס שעוסקת בייבוא מקביל, ניל סמולט, ציין אף כי היבואן של פורד הוציא באוגוסט האחרון חוזר למוסכים שלו שהורה לטפל גם במכוניות החברה שמגיעות בייבוא עקיף. לכן, לדבריו, אין בעיה של אחריות. מנהל המחלקה הכלכלית באיגוד חברות הביטוח, שמואל מלכיס, אמר כי כאזרח הוא סבור שהחסמים מעל היבוא המקביל יוסרו רק אם היצרנים יחויבו למכור את הרכבים ל-3 יבואנים לפחות במדינה.
ברוורמן תמך בהסרת החובה להתקשר בהסכם כתוב, אולם ביקש לוודא שהבטיחות לא תיפגע וכן שלא תהייה פגיעה בצרכנים. לכן הציע כי ההסכם עם סוכן בחו"ל יוכל להתבצע הן בכתב והן בדרכים אחרות שקיבע שר התחבורה, ובתנאי שהדבר יובא לאישור הוועדה. השר ישראל כץ ונציגי משרד התחבורה קיבלו את הדברים והוועדה אישרה את ההצעה. כמו כן בדיון היום אישרה הוועדה סעיפים נוספים הנוגעים לרישיון ליבוא רכב ותמשיך לדון בהצעה בשבועות הקרובים.