"אם בתוך עשר שנים לא תקום רשת להסעת המונים - נהפוך למוסקבה, שבה כבר עדיף ללכת ברגל". כך מזהיר אלכס ויז'ניצר, יושב-ראש נת"ע, החברה הממשלתית שמקימה את פרויקט הרכבת הקלה בגוש-דן. ויז'ניצר, בעל ניסיון של 14 שנים בתחבורה, הוסיף: "הפתרון הוא שנפסיק לגחך וכל אחד יתן כתף".
הוא דיבר בישיבת הוועדה לביקורת המדינה (יום ג', 7.1.17), שדנה בפרק הרכבת הקלה בדוח
מבקר המדינה האחרון, ואמר כי בתוך שבועיים עד חודש תוגש ל
משרד התחבורה תוכנית העבודה המלאה, שתכלול את האומדנים וההערכות באשר למיזם, ויאומצו התאמות נהלים לאלה של החברה הלאומית לדרכים. נכון להיום צפויה רכבת קלה בגוש-דן בשנת 2021.
מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי החמיא לנת"ע ואמר כי החברה עלתה על הפסים וכי התפישה הניהולית בה כיום היא אחרת לגמרי. לדבריו, "בשנתיים האחרונות יצאו עשרות מכרזים ובחלק מהאתרים כבר החלו לעבוד. האומדנים שמוצגים כיום הרבה יותר מציאותיים".
רוב הפרויקטים הגדולים בקו האדום (ת"א-פ"ת) כבר יצאו לדרך, וכעת גם מתבצע מכרז בעניין הכרטוס לקו המקדים - אוטובוסים רבי-קיבולת שינועו על ציר ז'בוטינסקי בתוואי הרכבת הקלה. "בעוד שלושה חודשים יחלו לנסוע אוטובוסים בתוואי קו זה", הבטיח ויז'ניצר.
ויז'ניצר ב-15 השנים האחרונות התבצעו בישראל עבודות ב-15 מיליארד שקל, רובן בתחום התחבורה. הוא הסביר לחברי הוועדה כי ליבת הרשת תהיה 8-7 קווים, ואליהם יתוספו קווים נוספים בהמשך. לדבריו, התכנון כעת הוא שיהיו 7 קווים - חמישה קווי LRT ושני קווי BRT (רכבות קלות לעומת אוטובוסים רבי-קיבולת הנעים בנתיבים ייעודיים). "אם התחזית של BRT תהפוך ל-LRT, נהפוך אחד או שניים מהקווים ל-LRT - הקו החום (לוד/רמלה-ראשל"צ מערב) והקו הכחול (צומת חולון-צומת ביל"ו).
"לקחנו אומדן של 20% חריגה מהתקציב, ויש להתמודד עם קידוח אופקי של תוואי הרכבת, הוצאת קרקע מזוהמת ועוד. אנחנו פועלים לביצוע כל הקווים ביחד, אך שבעת הקווים הראשונים הם הליבה", הסביר יו"ר נת"ע וציין כי מנהל המיזם הוא מהנדס שמאחוריו שבע רכבות קלות ברחבי העולם.
נציג משרד מבקר המדינה, צבי ורטיקובסקי ציין כי במיזם שכזה "דרושה ראיה מערכתית כוללת. באמצע המיזם הוחלף הזכיין בגלל התעכבות הביצוע, האומדנים הכלכליים משתנים כל העת והמילה האחרונה בתקציב - טרם נאמרה. כ-3 מיליארד שקלים השקיע משרד התחבורה במיזם עד היום".
דרור סופרו, מנהל הקו המהיר של
רכבת ישראל לירושלים, הוסיף כי "הבעיה היא שלמשרד התחבורה יש כל האחריות אך לא את כל הסמכויות, וגופים רבים יכולים לעכב ולדרוש שינויים כל העת. זו הסיבה לעיכובים ולאומדנים משתנים".