שר התחבורה יוסמך להפקיע מגרשים הנמצאים בבעלות הרשויות המקומיות, לצורך סלילת מסילות ברזל, כולל הרכבת התחתית בתל אביב ורכבות קלות אחרות - כך קובעת הצעת חוק שהמשלה הגישה בימים אלו לכנסת.
על-פי הצעת החוק ודברי ההסבר, מדובר במגרשים בבעלות עיריות ומועצות מקומיות, הדרושים לסלילת או להרחבת מסילות ברזל. שר התחבורה יודיע על כך מראש לרשות המקומית, לאחר שקיבל חוות דעת מקצועית על נחיצות ההפקעה. הרשות המקומיות תוכל להגיב ולהתנגד, אך ההחלטה הסופית תהיה בידי השר.
עם זאת, הרשות המקומית תוכל לערער בפני "ועדת השגות", שהוקמה לפני שנים על-פי פקודת המקרקעין. אם ההפקעה תצא לפועל, תפצה הממשלה את הרשות המקומיות על-פי הערכה של השמאי הממשלתי, כיום טל אלדרוטי. הרשות תוכל, כמקובל, לערער גם עם גובה הפיצויים שנפסקו לה.
סעיפים אחרים בהצעת החוק מתירים ל
משרד התחבורה ולחברות הרכבות להיכנס באופן מוגבל למגרשים פרטיים לצורך עבודות. מותר להיכנס, ללא הגבלה, לצורך עריכת בדיקות שונות, בהתראה של 15 יום. אם חברות הרכבות רוצות להיכנס לשטח פרטי כדי להניח כבלים, לחזק מבנים וכדומה, עליהן לבקש רשות מהבעלים. במקרה שהבעלים מסכימים, יהיה עליהן לפצותו. אם הבעלים מתנגדים, קיים הליך שיקבע אם חברת הרכבת תוכל להיכנס, אם לאו. במקרים דחופים, אפשר להכנס בהתראה מראש של ארבעה ימים. בכל מקרה, על החברה להחזיר את המצב במגרש לקדמותו, עם גמר העבודה.