|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

עסק האוניברסיטאות: תואר מהיר במחיר מופקע

​אוניברסיטאות פותחות ללא אישור קורסים שאינם מתוקצבים על-ידי הממשלה - כדי לגרוף יותר ממאה אלף שקל מסטודנט יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ אמנון כהן: בסוף הם יקרסו כמו ב"הדסה". חובה להסדיר את הנושא
18/02/2014  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   כנסת 19   |   תגובות
כמה עולה תואר? [צילום: פלאש 90]

שר"פ בהשכלה הגבוהה. הוועדה לביקורת המדינה, דנה היום (ג', 18.2.14) בהרחבה בדוח מבקר המדינה על הפיקוח על ההשכלה הגבוהה בישראל. יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן (ש"ס) הדגיש כי עולה בו "תחושה קשה ביותר של חוסר פיקוח על האוניברסיטאות, המתוקצבות על-ידי המדינה. המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) כשלה בתפקידה ולא שמרה על האינטרס הציבורי ולכן האוניברסיטאות הפעילו תוכניות לא מאושרות ולא שוויוניות. כשיש השתוללות תקציבית ללא-פיקוח, בסוף הם יקרסו כמו בהדסה".

כהן קרא לשילוב נציגי הסטודנטים והדרג הזוטר במל"ג ובוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת), כחברים בעלי זכות הצבעה ולא רק כמשקיפים, ודרש לקבל את תוכנית העבודה של מבקר הפנים במל"ג. כהן הוסיף כי תוכניות אלו פוגעות בשוויון, שכן הקבלה היא על בסיס יכולת כלכלית, ואין צורך בדרישות אקדמיות גבוהות על-מנת להתקבל. לדבריו, העלייה במספר התוכניות מסוג זה, ללא הליך פיקוח ובקרה הוא סממן נוסף של הפרטה מתחת לרדאר של מל"ג-ות"ת ומשרד החינוך, וללא אישורם. משמעות התוכניות: האוניברסיטה גובה סכומי-עתק בעוד שהשקיעה בכיתות-לימוד שכבר קיימות, ורוב הסכומים מגיעים לכיסי המרצים, בניגוד להסדרים וללא אישור או ביקורת של מל"ג וות"ת.

על-פי מבקר המדינה, האוניברסיטאות התמודדו עם קיצוצי התקציב הממשלתי, עלייתן של המכללות הפרטיות, שכר המרצים, ובריחת מרצים וסטודנטים למוסדות הפרטיים, על-ידי פתיחת תוכניות חוץ-תקציביות, ששימשו כמקור הכנסה נוסף לכל דבר ועניין. עלות תואר בתוכניות אלו באוניברסיטת תל אביב, נע בין 37 אלף ל-117 אלף שקל לתואר. התוכנית לתואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב עולה 59 אלף שקל בשנה, תואר שני בחוג הבינלאומי לתואר שני במנהל עסקים עולה 32 אלף דולר, תואר שני בתוכנית למשפטים ללא-משפטנים (ייצור כלאיים הקיים רק באוניברסיטת בר-אילן) - שנמשך שנה אחת בלבד, עולה 25 אלף שקל. תנאי הקבלה בקורסים אלו - נמוכים במיוחד.

תוכניות חוץ-תקציביות קיימות אומנם מסוף שנות השמונים, אך בעוד אז היה מדובר בעיקר במנהל עסקים, כיום הוא חולש על תחומים רחבים כמדעי הרוח, ניהול טכנולוגי, פוליטיקה וממשל, דיפלומטיה וביטחון, הנדסה ופילוסופיה, מידע ותרבות דיגיטלית, רפואה, חינוך, מימון וחשבונאות. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת הלימודים תשס"ט למדו 2,096 סטודנטים בתוכניות חוץ-תקציביות. באוניברסיטת תל אביב פעלו נכון לשנת הלימודים תשע"א 19 תוכניות כאלו, שאף לא אחת מהן אושרה בידי המל"ג. באוניברסיטת בר-אילן פעלו 30 תוכניות מיוחדות בשנת הלימודים תש"ע, ובהן 26 תוכניות לימוד ייעודיות לתואר ראשון וארבע תוכניות לימודים חוץ-תקציביות לתואר שני, אף הן לא קיבלו את אישור המל"ג.

ח"כ שמולי - כל בדיקה במל"ג תחשוף בעיות

שר החינוך שי פירון הגיב לדברים ואמר כי הנתונים מדברים בעד עצמם. "נעשה רפורמה גם בהשכלה הגבוהה, ונסדיר את היחסים והסמכויות בין הממשלה, ות"ת ומל"ג. לפעמים תחת הכסות 'שלטון' או 'חופש אקדמי' מתרחש מה שלא ראוי שיתרחש. עלו מהדוח ליקויים חמורים, ואני מבטיח בעוד חצי שנה לבוא עם תשובות". פירון ציין כי מינה ועדה בעניין בראשות הפרופ' חגית מסר-ירון, שתגיש מסקנותיה בתוך חצי שנה. גדי פרנק, ממלא-מקום מנכ"ל המל"ג, טען מנגד כי במכללות יש רק תוכנית אחת שאינה מתוקצבת, ועוד תוכניות בודדות במכללות לחינוך, והבטיח לשקול שיתוף נציגי הסטודנטים במועצה - כמשקיפים.

ח"כ איציק שמולי (העבודה) הדגיש כי מדובר בדוח חמור אך לא מפתיע, וכי "כל בדיקה בכל פינה במל"ג ובות"ת תחשוף בעיות, כיוון שאם-כל-חטאת הוא המצב בו המפוקחים הם המפקחים על עצמם. כך הועלמו גירעונות ענק במיליארדי שקלים כי המפקחים-מטעם-עצמם החליטו להעלים זאת". לדבריו, אין זה מקרי שהמל"ג נוהגים בסחבת בפיקוח על תוכניות לימודים. "על מכללות חדשות הם מצליפים בעוצמה, ואילו לאוניברסיטאות הוותיקות הם נותנים חסינות". הפרופ' דודי שוורץ, רקטור הקריה האקדמית אונו, הוסיף כי המכללות הלא-מתוקצבות הן רק 5% מכלל ההשכלה הגבוהה בארץ, קרא למל"ג לאסור - כבר כעת - פתיחת תוכניות שאינן מאושרות, ודרש שגם המכללות יוכלו ללמד מחוץ לשטח הקמפוס שלהם - כשם שמאפשרים לטכניון.

תאריך:  18/02/2014   |   עודכן:  18/02/2014
מחלקה ראשונה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אברהים צרצור   אברהם מיכאלי   אברהם (אבי) וורצמן   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי מקלב / Uri Maklev   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד טיבי / Ahmad  Tibi   איילת שקד / Ayelet Shaked   אילן גילאון / Ilan Gilon   איתן כבל / Eitan Cabel   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליהו ישי   אמנון כהן   אראל מרגלית / Erel Margalit   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   באסל גטאס / Basel  Ghattas   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka   דב חנין / Dov Hanin   דב ליפמן   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זבולון כלפה   זכות הצבעה   חגית מסר-ירון   חיים כץ / Haim Katz   חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar   חמד עמאר / Hamad Amar   חנא סוייד   חנין זועבי / Haneen  Zoabi   טלב אבו-עראר   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יעל גרמן / Yael  German   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יעקב מרגי / yaakov Margi   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יפעת קריב   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק הרצוג   יצחק וקנין   יצחק כהן / Yitzhak  Cohen   יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל חסון   ישראל כץ / Israel  Katz   כרמל שאמה-הכהן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מבקר המדינה / The State Comptrollr   מוחמד ברכה   מיכל בירן / Michal Biran   מיכל רוזין / Michal Rozin   מיקי לוי / Mickey  Levy   מיקי רוזנטל   מירב בן ארי / Merav Ben Ari   מירי  רגב / Miri Regev   מסעוד גנאים   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev   משה גפני / Moshe Gafni   משה מזרחי   משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon    משה זלמן פייגלין   משולם נהרי / Meshulam Nahari   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   נסים זאב   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סילבן שלום / Silvan  Shalom   סתיו שפיר / Stav Shafir   עדי קול   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עליזה לביא / Aliza Lavi   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   עמרם מצנע   עפו אגבאריה   עפר שלח / Ofer  Shelah   פניה (פאינה) קירשנבאום   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רונן הופמן   רות קלדרון   רינה פרנקל   שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli    שי  פירון / Shai  Piron   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שמעון  אוחיון   שמעון סולומון   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עסק האוניברסיטאות: תואר מהיר במחיר מופקע
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ד"ר גבי רבינוביץ
18/02/14 18:55
2
עו״ד דן פוגל
18/02/14 20:10
3
זאב וולבר
18/02/14 20:29
4
נעמי פורת
18/02/14 22:48
פורום: כנסת 19 כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 19
בשבע השנים האחרונות גביית האגרה של רשות השידור אמורה הייתה להכניס לה כ-3.4 מיליארד שקל - אולם איש לא יודע מה קרה עם הסכום הזה, הנמצא ללא כל פיקוח. כך עולה (יום ג', 18.2.14) מפרסום ממצאים העולים מדוח ביקורת פנימי חמור במיוחד של הרשות, המלמד על כשלים חמורים, על ניהול מופקר של כספים בהיקפים עצומים וכל זאת, בעוד ברשות מנהלים הליכי גבייה נוקשים ביותר נגד חייבים וחייבים-לכאורה.
18/02/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
פקודת בתי הסוהר, מאפשרת הפרדת אסיר בבית הכלא, כאשר הדבר נדרש מטעמים של בטחון המדינה; ביטחון בית הסוהר; שמירה על שלומם או בריאותם של האסיר או אסירים אחרים; מניעת פגיעה ממשית במשמעת ובאורח החיים התקין של בית הסוהר; מניעת עבירת אלימות, עבירה של עסקת סמים. אסיר קטין, מתאפשרת הפרדתו גם אם טובתו של הקטין דורשת את החזקתו בתא כשהוא לבדו.
18/02/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
כלי רכב פרטיים לא יורשו כלל להגיע להילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר-מירון. המגיעים להילולה בל"ג בעומר יחנו את רכביהם בחניונים ומשם יוסעו בשירות הסעיות. נכים יוסעו בכלי רכב מיוחדים של "עזר מציון". כך הודיע ניצב משנה אמנון איצקוביץ, מפקד אגף התנועה במשטרה.
18/02/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
כפיר כהן, יועץ משפטי, מרכז השלטון המקומי, היה הדובר היחיד שהביע התנגדות להצעת חוק רשויות מקומיות - מימון בחירות שעברה אתמול (יום ב', 17.2.14) בקריאה ראשונה בוועדה לקידום מעמד האישה. את ההצעה יזמו ח"כ יפעת קריב וח"כ עליזה לביא והצטרפו אליה ח"כים כמעט מכל הסיעות. על-פי ההצעה, רשימה שלפחות שליש מבין חברי המועצה שמכהנים מטעמה הן נשים, תהיה זכאית ל-115% מסכום מימון המפלגות.
18/02/2014  |  יפעת גדות  |   חדשות
הוועדה המיוחדת לשוויון בנטל תתכנס (יום ג', 18.2.14) לשתי ישיבות - בבוקר ובערב ותמשיך לדון. בגלי צה"ל דווח כי מפלגת ש"ס מתכוונת להודיע על פרישה מוועדת שקד. לדברי גורמים במפלגה, היושב-ראש אריה דרעי, המליץ על הפרישה, וכעת ממתינים לאישורה הרשמי של מועצת חכמי התורה. לפרישה אין משמעות הרמה המעשית והיא רק ברמה ההצהרתית, שכן כאשר החוק יובא להצבעה במליאה תידרש ש"ס להחליט אם להצביע נגדו או בעדו.
18/02/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   כנסת 19  /  מי ומי  
"חוק קידום הבנייה - רק עם דיור ציבורי"  /  אלעזר לוין
יהדות התורה תתמוך ביוזמות להגבלת בג"ץ  /  עידן יוסף
היבואנים הישירים יתנו שירות גם ליבוא המקביל  /  עופר וולפסון
באש ובמים, קנדה לצדכם  /  סטיבן הרפר
הרש"פ והנהגתה - לא פרטנר  /  יואל (יולי) אדלשטיין
ההיסטוריה תסגור חשבונות  /  סופיה רון-מוריה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il