|
מטוס אל-על [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
טסים הרבה לחו"ל - כנראה שאתם חשופים לקרינה מסוכנת. כך עולה מנהלי התפעול וההתנהגות החדשים שפרסם מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה.
מדובר בדוח שיועד לחברות התעופה הישראליות הנוגע לרמות החשיפה המותרות בכל הנוגע לצוותי אוויר, לרבות טייסים, נווטים, דיילים, בלדרים אוויריים וכיו"ב.
קרינה קוסמית - מייננת
קרינה קוסמית היא קרינת רקע טבעית; המדובר בקרינה מייננת, אליה נחשפים, בין השאר, צוותי האוויר במהלך עבודתם, בשיעור גדול יותר מזה אשר בקרינת הרקע הטבעי שעל פני כדור-הארץ. היקף החשיפה השנתית של אדם בישראל לקרינה עומד על 1 מיליסיוורט. עובד קרינה מוגדר כמי שעלול להיחשף ליותר מ-5 מיליסיוורט. מנת קרינה ל-1,000 שעות טיסה, של איש צוות האוויר ישראלי, הטס ליעדים אופייניים של חברת תעופה ישראלית, היא בין 2 ל-4 מיליסיוורט. כלומר, פחות מהמנה הגבולית.
לכן, לא ניתן להגדיר את צוותי אוויר כעובדי קרינה אמנם, אך עם זאת, כדי להגן עליהם, הוכן נוהל לפיו מומלץ לתכנן מסלולי טיסה ושעות טיסה שלהם על-מנת להגביל את חשיפתם לקרינה קוסמית ולמנוע פגיעה בעובדים החשופים למנות קרינה שבטווח הארוך עלולות לפגוע בהם.
בעולם המערבי נקבעו נהלים ותקנים שונים לבעיה, שהפכה מוכרת ובלתי ניתנת להתעלמות. כך לדוגמה, פרסם האיחוד האירופי הוראה המגדירה את הצעדים שעל חברות התעופה לנקוט על-מנת לצמצם את חשיפת צוותי האוויר שלהן לאותה קרינה ובהם: הערכת חשיפת העובדים לקרינה, ארגון שעות העבודה באופן שיצמצם את מנות החשיפה לקרינה של הצוותים החשופים במיוחד, יידוע העובדים על-אודות הסיכונים הבריאותיים הכרוכים בעבודתם והגבלת חשיפתן של עובדות בהריון. גם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, בתקן שפרסמה בשנת 2011, קבעה אמות-מידה הנוגעות לחשיפתם של צוותי אוויר לקרינה קוסמית.
לאור הצטברות המידע המחקרי והרגולטורי בתחום הגנת צוותי אוויר מפני קרינה קוסמית, מינתה מפקחת העבודה הראשית וראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה, ורדה אדוארדס, ועדה שהורכבה מנציגי משרד הכלכלה, הוועדה לאנרגיה אטומית, רשות התעופה האזרחית ונציגי הטייסים.
המלצות הוועדה, שהוגשו ואומצו במלואן:
על-מנת לצמצם את מנות הקרינה אליהן עלולים להיחשף צוותי אוויר, מוטלת חובה על המעביד ליידע את העובדים על-אודות הסיכונים הבריאותיים הכרוכים בעבודתם ולנקוט בפעולות הבאות:
1. ביצוע הערכת החשיפה של צוותי האוויר לקרינה קוסמית.
2. לצמצם החשיפות של צוותי אוויר תוך התחשבות בבריאותם בעת קביעת מסלולי טיסה, שעות הטיסה ותכנון תוכניות העבודה.
3. לוודא כי מנות החשיפה של צוותי האוויר לא יעלו מעל 6 mSv בשנה.
4. ליידע את העובדים בדבר הסיכונים הבריאותיים הכרוכים בעבודתם בהקשר לחשיפה לקרינה מייננת.
5. לגבי נשים הרות המהוות חלק מצוות אוויר - לקיים תנאי עבודה המבטיחים כי המנה השקולה לעובר תהיה נמוכה ככל שניתן ותהיה נמוכה בכל מקרה מ-1 mSv.
6. תיעוד מנות הקרינה של עובדי צוותי האוויר ולשימור התיעוד במשך 50 שנים.
7. חברות התעופה יעשו שימוש בתוכנות שפותחו לצורך הערכת חשיפות לקרינה, לאחר שנועצו במומחים של שטח בטיחות קרינה של ממ"ג שורק שהתמחו בנושאי הערכת מנות קרינה של צוותי האוויר.
גורמים במשרד הכלכלה מציינים כי אף על-פי שנהלים אלו אינם מהווים חובה חוקית, הרי שאלו מהווים - code of practice. משמעות הדבר בפועל היא כי לא ניתן להתעלם מהן, היות שלאחר שהוכרו על-ידי הרגולטור נדרש מהמעסיקים הסברים מאוד טובים לאי-יישום הנהלים במקרה של חולי בקרב העובדים, בכל מקרה של תביעה על רשלנות רפואית תעסוקתית מצד העובדים ובמקרים נוספים כמו ביקורת או העלאת דרישות ארגוניות או קיבוציות מצד העובדים הנוגעות לעניין זה.
ורדה אדוארדס, ראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה: "מעבר לפיקוח שוטף על עמידה בדרישות תקנות הבטיחות בקרינה מייננת, יזם מינהל הבטיחות מהלך של הכשרת למעלה מ-20 אנשי מקצוע בתחום הקרינה המייננת על-מנת שישמשו כבודקים מוסמכים לקרינה. את ההכשרה מבצעת היחידה לבטיחות קרינה במרכז למחקר גרעיני בנחל שורק".