|
אלכוהול כמים [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
נהוג לומר כי משנכנס אדר מרבין בשמחה, ולכן בסוף השבוע הקרוב יחלו אירועי חג פורים אשר ילוו בהרבה אלכוהול. על-פי נתוני הסקר שביצעה עמותת "אור ירוק", באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, נשמרת יציבות לאורך השנים במספר האנשים המודים כי נהגו בהשפעת אלכוהול. לעומת זאת, במהלך השנים האחרונות דווקא נרשמה ירידה משמעותית של 26% במספר הדוחות שרשמה משטרת ישראל בגין נהיגה בשכרות.
הרוב - שותים קפה או מים
כשנשאלו לסיבות שבנהיגה בהשפעת אלכוהול, כל נהג שני טען כי הוא נוקט אמצעי זהירות כמו שתיית קפה או מים. 35% מאמינים כי האלכוהול לא משפיע עליהם, 12% טענו כי לא היה מי שינהג במקומם ולכן נהגו בהשפעת אלכוהול, 28% טענו כי למרות ששתו אלכוהול הם נוהגים בזהירות רבה ו-7% טענו כי שתו כמות קטנה שלא משפיעה עליהם.
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הסברה היא כלי חשוב במאבק בנהגים שיכורים שמסכנים את כולנו בכביש, אך היא לבדה לא מספיקה. על משטרת ישראל להגביר את האכיפה לתפיסת נהגים שיכורים בכל ימות השנה ולא רק באירועים מיוחדים. המדינה חייבת להקצות למשטרה 160 מיליון שקלים כפי שנקבע בתוכנית הלאומית, ליותר שוטרים ויותר ניידות שיתפסו את הנהגים השיכורים. אכיפה מוגברת תשדר מסר חד וברור כי לא משתלם לשתות אלכוהול ולנהוג".
בכל שנה נהרגים בממוצע כ-18 בני אדם בתאונות דרכים על-ידי נהגים שיכורים ו-666 נפצעים בממוצע, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני הלמ"ס (2012-1999). מהנתונים עולה כי בשנת 2012 נפגעו 487 בני אדם בתאונות שבהן הנהג היה בהשפעת אלכוהול, תשעה בני אדם נהרגו ו-37 נפצעו קשה. בשנת 2012 אירעו 279 תאונות דרכים כשהנהג היה בהשפעת אלכוהול.
בשנת 2013 רשמה משטרת ישראל כ-7,000 דוחות לנהגים שיכורים (נתונים נכונים לסוף חודש אוקטובר), ומשנת 2009 ועד שנת 2012 חלה ירידה חדה של 26% במספר הדוחות לנהגים שיכורים.
כדי להרתיע נהגים מלשתות אלכוהול ולנהוג, אחת הסנקציות המרכזיות שמפעילה המשטרה היא החרמת כלי הרכב ל-30 יום. בשנת 2013 השביתה משטרת ישראל 3,819 כלי רכב בגין נהגיה בשכרות או סירוב הנהג לבדיקת אלכוהול.
אוכלוסיית הצעירים (24-17) נמצאת בסיכון גבוה למעורבות בתאונות הדרכים הנגרמות בעקבות שימוש באלכוהול. 75 נהגים צעירים שנהגו בהשפעת אלכוהול היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2012. שיעור מעורבותם של הנהגים הצעירים בתאונות אלכוהול גבוה פי 2.5 ביחס לשאר האוכלוסיות. ממוצע הדוחות לנהגים צעירים בשנים האחרונות עומד על כ-17% מסך כל הדוחות לנהגים שנתפסו נוהגים בשכרות.
כדי להילחם בתופעה שבה נהגים צעירים שותים ונוהגים חוקק בשנת 2010 חוק 0% אלכוהול, כלומר, לנהגים צעירים (כמו גם נהגים מקצועיים) אסור לשתות אלכוהול בכלל ולנהוג. מזה שלוש שנים משטרת ישראל לא אוכפת כמעט את החוק.
עונשים מרתיעים?
מסתבר שלא - במקום 24 חודשי שלילה, הממוצע הוא רק 13 חודשים. מחקר שבוצע על-ידי פרופסור מימי אייזנשטדט וד"ר שומרון מויאל מהאוניברסיטה העברית בירושלים, מצא כי ב-1,280 תיקי הרשעה של נהגים שיכורים, 77% מהמורשעים קיבלו עונש נמוך ממה שהחוק מחייב ורק 23% קיבלו את העונש הקבוע בחוק - לפחות 24 חודשי שלילה. העונש הממוצע בגין נהיגה בהשפעת אלכוהול הוא שלילת רישיון נהיגה לכ-13 חודשים כמו-כן, הקנס הממוצע על נהיגה בהשפעת אלכוהול הוא 1,332 שקלים.
על-פי המחקר, שופטי התעבורה בוחרים להפעיל שיקול דעת ולמעשה מקלים בעונש. בתי המשפט נוהגים לבחון את רמת השכרות בה היה מצוי הנהג ובהתאם לכך מחליטים, מה יהיה משך הפסילה שתוטל על הנהג השיכור. ככל שרמת השכרות נמוכה יותר, הרי שאז נוהג בית המשפט לפסול את רישיונו של הנהג השיכור לתקופה קצרה יותר.