באשדוד החלו לפעול (יום ג', 9.4.14) חמישה קווי מוניות שירות המסיעות נוסעים אל תחנת הרכבת באשדוד וממנה. באופן תמוה, נכנסות מוניות השירות לחלל הקיים בשירות התחבורה הציבורית בעיר, המופעלת באוטובוסים.
כדי להפעיל את הקווים, עברה תחנת "מוניות העיר" אל אזור תחנת הרכבת, ולטקס ההשקה, שהתקיים בשבוע שעבר (יום ה', 3.4.14) הגיעו שר התחבורה ישראל כ"ץ, ראש העירייה
יחיאל לסרי ומנכ"ל מוניות השירות בישראל שהוא גם מנכ"ל מוניות העיר - בן בדרי, שגזרו את הסרט למרות שמדובר באירוע תחבורתי חסר חשיבות.
מדיניות
משרד התחבורה בישראל רואה במוניות השירות שירות משלים ולא כשירות עיקרי המהווה תחלופה לתחבורה הציבורית. במקום לתת אישורים לתגבר את קווי האוטובוס הקיימים, המופעלים בידי חברת
אגד תעבורה, ולהוסיף קווי אוטובוס חדשים, העדיפו במשרד התחבורה, משיקולים שיש לעמוד על טיבם, לפתוח קווי מוניות החדשים, כאמור.
בניגוד לאוטובוסים של התחבורה הציבורית, מוניות השירות יקרות יותר (בחישובי ערך חוזי), לא ניתן לעשות בהן שימוש בכרטיסי רב-קו, אין להן לוח זמנים קבוע וגם הבקרה עליהן מועטה ואינה מחמירה כמו באוטובוסים. כמו-כן, נתוני הבקרה על מוניות השירות אינם מפורסמים לציבור הרחב.
הקווים החדשים הם: 8, 18, 5, 15 ו-12 והם יובילו נוסעים אל/מרבעים א'-ט', י"א-י"ג, ט"ו ורובע הסיטי.
ממשרד התחבורה נמסר ל-News1 כי "על-מנת לשפר את היעילות של התחבורה הציבורית לרכבת באשדוד, הוחלט להשתמש בקווי השירות שממילא עוברים בסמיכות לרכבת, בנוסף לקו שירות המוניות שכבר קיים בעיר אשדוד. יצוין, כי כיום קיימים ארבעה קווי אוטובוס לרכבת וכי ישנה חברת בקרה, הפועלת מטעם משרד התחבורה ותפקידה לבקר ולפקח על פעילות קווי מוניות השירות".
הטענה לגבי קווי האוטובוס מתחנת הרכבת מוזרה, שכן מדובר בתחבורה דלילה ביותר. הקו הקיים (קו 66) מכסה רק מקצת משכונות העיר. יתר הקווים שמגיעים לתחנה הם קווים מהיישובים הסמוכים לאשדוד, גן יבנה ואחרים, וגם הם מגיעים בתדירות נמוכה והם אינם מתואמים עם זמני הרכבות. מהשכונות הצפוניות של העיר אין קווי אוטובוס לרכבת.
כזכור, זכתה העיר אשדוד ותהיה הראשונה בישראל להיות "עיר מודל לתחבורה ציבורית". התחבורה הציבורית בה תשודרג בשנים הקרובות באופן משמעותי. על-פי התוכנית, באפריל 2014 אמור להחתם החוזה בעניין ועד דצמבר 2016 אמורה העיר להיות בהפעלה מלאה. פלא אפוא שדווקא עיר שכזו פונה לאפיק מוניות במקום להפעלה באוטובוסים.
דובר עיריית אשדוד מסר בתגובה כי "הזכייה להיות עיר מודל לא באה בעלמא, אלא לאור התוכניות שהעירייה מקדמת בנושא התחבורה הציבורית באשדוד. כבר בימים אלה, אנו נערכים לתחילת המסע אשר ישנה את פני התחבורה המקומית ויהווה מודל ארצי לתחבורה ציבורית בת-קיימא. אשדוד, אם כן, לא יכולה להיות מואשמת באי-דאגה לתושביה, אדרבה היא משמשת חלוצה בעניין זה כמו גם בנושאים רבים אחרים שבהם שימשה אשדוד כמודל להצלחה ולחיקוי".
עוד אמר הדובר כי "'מוניות העיר' מעניקים שנים רבות שירותי תחבורה לציבור תושבי העיר, בלו״ז מסודר ובנתיבים המקיפים כמעט את כל העיר. משרד התחבורה העניק ל'מוניות העיר' אישור זמני למתן שירותי תחבורה מתחנת הרכבת ואליה, שירות אליו מייחלים ציבור משתמשי הרכבת, אשר יקיף את כל הרובעים וישדרג משמעותית את הנגישות אל תחנת הרכבת. מדובר אם כן בהיתר המשפר באופן משמעותי את שירותי התחבורה אל תחנת הרכבת וממנה מכל ואל כל חלקי העיר, בזמינות ובנוחות אופטימליים. ברור, שכעיר הדואגת לתושביה, אנו נעקוב אחר השירות וככל שיידרשו שיפורים או שינויים הם ייקבעו בעצה אחת עם משרד התחבורה".
בחברת
אגד תעבורה בחרו שלא להגיב והפנו אותנו לקבלת תשובות ממשרד התחבורה.