|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

"רק במקרים קיצוניים מוצדק לפסול מפלגה"

ד"ר אביעד הכהן, היועץ המשפטי של תנועת מימד, היה אחד הבודדים שהתנגדו לפסילת המפלגות הערביות מלהשתתף בבחירות "הזכות לבחור ולהיבחר הינה זכות יסוד חוקתית"
13/01/2009  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   בחירות לכנסת 18   |   תגובות
"לא פסלתי". ד"ר אביעד הכהן

ועדת הבחירות של הכנסת פסלה (יום ב', 12.1.08) את הרשימות הערביות מלהשתתף בבחירות. אחד הבודדים מבין חברי הוועדה אשר התנגד לפסילת הרשימות, היה ד"ר אביעד הכהן, דיקן מכללת שערי משפט ויועצה המשפטי של תנועת מימד. הכהן, ד"ר למשפט ציבורי, הינו בין היתר מועמד לכהונה בבית המשפט העליון, ופעיל בעמותת 'במעגלי צדק' - עמותה לצדק חברתי ברוח מורשת ישראל.

לשיטתו, כל עוד לא מתקיים מבחן ה'ודאות הקרובה' שמצע הרשימה יתממש, אין לפסול את הרשימה. הזכות להיבחר ולבחור, לשיטתו, היא כה חשובה, עד כדי כך שרק במקרים קיצוניים ביותר (כגון: מקרה תנועת כ"ך) יש לפגוע בה מפאת ערכים ואינטרסים אחרים. הוא סבור שערכי השוויון אינם סותרים את היותה של המדינה מדינה יהודית, אלא דווקא מעוגנים בהיות המדינה יהודית שכן "משפט אחד יהיה לכם ולגר", ככתוב בתורה.

האם ההחלטה תעבור את מבחן בג"צ?

הכהן: "את זה נדע לאחר שבג"צ יפסוק. אני אינני נוהג להתנבא על פסיקותיו העתידיות של בג"צ. אבל מה שניתן לומר בהקשר הזה הוא שבג"צ עד היום, למעט מקרה אחד או שניים שבו נפסל מאיר כהנא, נמנע מלפסול רשימות מלהשתתף בכנסת, וזאת מתוך תפישה ולפיה הזכות לבחור ולהיבחר במדינה דמוקרטית הינה זכות יסוד חוקתית כל-כך חשובה, אשר ניתן לפגוע בה אך ורק במקרים קיצוניים ביותר, ואינני משוכנע כי המקרה הנוכחי הינו אחד מאותם מקרים קיצוניים".

מדוע אינך סבור כי מקרה זה עולה כדי 'אותם מקרים קיצוניים?
"משתי סיבות: מבחינת חומר הראיות, כפי שציין היועץ המשפטי לממשלה בתגובתו לוועדת הבחירות, הפסיקה הציבה רף ראייתי גבוה מאד בכדי לפסול רשימה. לא די בהתבטאויות שצוטטו מכלי שני ושלישי, לא די בהתבטאויות חד-פעמיות ואקראיות, אלא יש צורך שאותן ראיות שמהוות עילה לפסילה תהוונה מרכיב דומיננטי בפעילות של הרשימה ובמעשיהם של המועמדים, ובנוסף לכך, גם לאחר התקיימותם של כל היסודות הראייתיים, צריך שהסכנה אשר נשקפת מן הרשימה תהא ברמה של ודאות קרובה להתממשות, ולא רק בגדר חלום רחוק".

מבחן ודאות הקרובה הינו מבחן אשר ראוי להיות מיושם במקום בו הרשות - על כל עוצמתה, עומדת אל מול האזרח הקטן. אבל כאשר אנו עומדים אל מול מפלגה מאורגנת וממוסדת, אם נחכה עד שנעמוד על-פי תהום, זה עלול להיות מאוחר מדי. אם היו מפעילים בגרמניה של ויימר את 'מבחן הודאות הקרובה' באותה דווקנות שבה מבחן זה מיושם במשפט הציבורי הישראלי, כשהיו פוסלים מפלגה זו, זה היה, קרוב לוודאי, כבר מאוחר מדי. אנו צריכים לזכור כי כל הרעיון של פסלות מפלגות אשר משתמשות בשיטה כדי לחתור תחתיה הוא רעיון שנולד מהלקחים של מלחמת העולם השנייה

"מבחן הודאות הקרובה הוא 'שם קוד'. זהו אינו המבחן אשר אותו תנקוט הרשות בבואה לצנזר ביטוי פוגעני, לאור בג"צ קול העם נ' שר הפנים. גם בפסיקה נשמעו כל מיני הגדרות שונות לרמת ההסתברות שצריכה לחול במקרה של פסילת רשימה. הכוונה היא שלא כל חשש רחוק בזמן, רחוק מבחינת ההסתברות יהווה עילה לפסילת רשימה, אלא אך ורק חשש ממשי, ולא משהו שהוא רחוק או בגדר רעיון מופשט.

"לגבי ההשוואה, ברור שבכל דמוקרטיה מתגוננת, לצד החובה שלה להבטיח את הזכות לבחור ולהיבחר, היא חייבת להגן על עצמה. מלאכת האיזון היא מאד עדינה, היא לא מתמטית.

"הנשיא (בדימ.) ברק דיבר בהקשר הזה על הפרדוקס הדמוקרטי, מצד אחד הרצון שלו הוא לאפשר לכל קבוצת אנשים להציג את עמדותיה ולהביע אותן ברבים, גם בדרך של חירות ביטוי וגם בדרך של חופש ביטוי פוליטי על-ידי היבחרות לפרלמנט, ומצד שני יש חובה למדינה להגן על עצמה. מלאכת האיזון בין השניים הינה מלאכה עדינה מאד".

"לא לפקוד את עוונו של עזמי בשארה על בל"ד"
בשארה בדמשק [צילום: AP]

מה היו נימוקי הפסילה של הרוב באותה ועדת הבחירות? על מה הם הושתתו?

"הטענות לא היו מגוון אחיד, אבל בעיקרן הנימוקים התבססו על התבטאויות של ראשי המפלגות, גם של בל"ד, וגם של רע"ם ותע"ל. במקרה של בל"ד, התמיכה הבלתי מסויגת שלהם בעזמי בשארה, כמו גם הרעיונות שלהם בדבר 'מדינת כל אזרחיה', סותר את היות מדינת ישראל מדינה יהודית.

"באשר לרע"ם-תע"ל ולאחמד טיבי, חברי הוועדה התבססו על ההתבטאויות שלו בתקשורת, וגם על מעשים מסוימים המיוחסים לאנשי אותן מפלגות. בין השאר, כך לטענתם, אבל זה לא הוכח, חברי רע"ם-תע"ל תמכו תמיכה פוזיטיבית וממשית באנשי החיזבללה, ונפגשו עם אנשים שבעצם שואפים להשמיד את מדינת ישראל".

האם עצם העובדה שעזמי בשארה ניצל בזמנו את החסינות הפרלמנטרית בכדי להיפגש עם אנשי החיזבללה, אינה מוכיחה כי יש דברים בגו, ועולה חשש ממשי כי החברות בכנסת, הפעילות הפרלמנטרית, תהווה גם כסות לפגיעה בבטחון המדינה, והכל תחת מעטה החסינות הפרלמנטרית?

"יש להבחין בין שני דברים. אם עזמי בשארה הוא עבריין, צריך להעמיד אותו לדין ולהעניש אותו. הבעיה היא תמיד ליצור קשר בין אדם שבמקרה הזה לא נמצא במדינת ישראל, לבין מפלגה, ולשאול עד כמה הרוח שלו, הדברים שלו, המעשים שהוא עושה אכן משליכים על המעשים של המפלגה עצמה. זו שאלה עובדתית, שכדי להוכיח אותה נדרשת רמה מאד גבוהה של ראיות, וזאת מעבר לשאלה מה תוצאת הראיות, אם יש כאלו.

"הרמה הראייתית הנדרשת לא הושגה במקרה הזה. גם אם היו נמצאות הראיות, עדיין יש לבחון עד כמה הן מייצגות את האיש כאיש בודד, או עד כמה הן מייצגות את המפלגה. לא ניתן לפקוד עוון של אדם אחד על רשימה שלמה. ישנם עשרות אלפי אנשים שמפלגה זו מייצגת אותם. יש להבחין בין השאיפה להעמיד עבריינים לדין, לבין המסקנה המתבקשת מעבריינותו של בשארה, שהיא פסילה של רשימה, אלא אם כן הרשימה שותפה פעילה לעבריינותו של חבר בודד בה".

אתה דן בעבריינותו של עזמי בשארה כאילו היא עבריינות פלילית, נייטרלית כביכול, אשר מנותקת מן הרשימה. אלא שזו עבריינות אידיאולוגית אשר צמחה בתוך חממת העמדות של המפלגה, תוך כדי שהחסינות הפרלמנטרית מאפשרת אותה. האם לא ניתן לומר, במקרה כזה, כי ישנן זיקות הדוקות בין עבריינותו של בשארה לבין החממה הפוליטית בה פעל?

"עבריין הוא עבריין. אם הוא עשה את מעשיו במסגרת תפקידו כח"כ הוא יהנה מחסינות, ואז הוא אינו עבריין. אבל אם יתברר שמעשיו הם לא חלק מהחסינות, אז הוא עבריין. חוק החסינות של חברי הכנסת תוקן, והוא אינו כולל מעשים שיש בהם כדי לתמוך בארגון טרור, אז במקרים כאלו, במידה ותוכח אשמתו של ח"כ, חסינותו לא תעמוד לו. אין קשר בין החסינות לבין השאלה אם הוא עבריין או לא. אם הוא נהנה מן החסינות הוא ממילא לא עבריין".

"יהודית ודמוקרטית" - פרדוקס?
השוויון כערך יהודי [צילום: AP]

המפלגות הערביות גורסות כי 'יהודית ודמוקרטית' זה אוקסימורון. מה שהתרחש אתמול אינו מוכיח את טענתן?

"לחלוטין לא. בעיני אין דבר יותר יהודי מאשר העקרונות הדמוקרטים. גם הביטוי 'מדינת כל אזרחיה', בניגוד לעמדת חלק מחברי ועדת הבחירות, הוא ביטוי יהודי. 'מדינת כל אזרחיה' הינה חלק מן הערכים היהודיים. כאשר אנו מתכוונים לכך שהמדינה הינה מדינת כל אזרחיה, אשר כל האזרחים בה צריכים להיות שווי זכויות, אנו מפנים בין היתר להלכה היהודית, לעקרון מרכזי בתורה אשר קובע כי "משפט אחד יהיה לכם ולגר". השוויון הינו ערך יהודי לא פחות מן השבת או מן הכשרות; אין שום סתירה בין היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית, לבין היותה מדינת כל אזרחיה. אין כל סתירה בין ערכי השוויון, חופש התנועה, החירות, לבין ערכי היהדות. חלק מן הערכים הללו מצוי במסורת היהודית".

המסורת היהודית כפי שהנך מפרש אותה, כיועץ המשפטי של תנועת מימד, אינה המסורת היהודית כפי שיפרשו אותה ליברמן, אפי איתם, 'הבית היהודי', פייגלין ודומיהם. בעבור ליברמן 'מדינה יהודית' מחייבת שלילת אזרחות ממי שלא ישבע אמונים למדינה.

"זה לא עניין של פרשנות. המקורות היהודים כוללים בתוכם קשת רחבה של דעות, כל אחד יכול למצוא בהם מה שהוא רוצה, החל מכהנא בימין ועד ל'שלום עכשיו' בשמאל. בשעה שאנו באים לעגן את הערכים של מורשת ישראל, השאלה היא מה נבחר מתוך המגוון הזה: ניתן לאתר במסורת היהודית מספיק דעות דומיננטיות, לא דעות קצה, אשר תומכות בערכים דמוקרטיים. בכל שיטה ניתן למצוא עמדות קיצוניות, אך ביהדות עמדות אלו אינן משקפות את העמדה הדומיננטית. ניתן למצוא בזרם הדומיננטי של המשפט העברי מספיק מקורות וערכים העולים בקנה אחד עם דמותה הדמוקרטית של המדינה, ועל כן, זוהי בדיוק המשימה שלנו, ליטול את העקרונות אשר עולים בקנה אחד עם הדמוקרטיה, ולא ללכת עם כל מיני קצוות שקיימים, שהן דעות קצה שאינן מבטאות את העמדה המרכזית של המשפט העברי".


אתה הולך לשיטת ברק, ולפיה יש לסנכרן את ה'יהודית' עם ה'דמוקרטית' ולאתר את המכנה המשותף הרחב ביותר. אבל גם במכנה המשותף הרחב מאד בין 'יהודית' ל'דמוקרטית' עמדותיהן של המפלגות הערביות, ולפיהן מדינת ישראל צריכה להתפרק מזהותה כמדינת העם היהודי, כמדינת הלאום היהודי, נשארות בחוץ.

"אני רוצה לומר שני דברים בהקשר הזה. אני מתנגד נחרצות לפסילה. איני אומר שאני מסכים עם רעיונותיהן של המפלגות הערביות. אני מתקומם כנגד חלק מן הרעיונות, אלו הם רעיונות שנוגדים את המסורת הציונית. בהקשר השני של שאלתך, כל מדינת לאום, ברגע שיש לך מדינת לאום, וישראל אינה מדינת הלאום היחידה בעולם, מן הסתם, יש לה ערכים אשר אינם משותפים ל 100% מן האזרחים. חלק מן האזרחים בכל מדינת לאום היו רוצים לראות מדינה מסוג אחר. אבל עדיין יש לאפשר להם להשתתף במשחק הדמוקרטי, ולהיאבק על עקרונותיהם בשוק הדעות. אני אאבק כנגד דיעותיהם, אך אני אשמח לעשות זאת בשוק הדעות החופשי".

ניתן לומר את אותו הדבר על כ"ך

"גם כאשר מדובר במפלגות מצד ימין, ההחלטות הללו צריכות להינתן מאחורי 'מסך של בערות', קרי, תוך התייחסות לעקרונות לפסלות מפלגה ללא התייחסות לזהותה של המפלגה. מעבר לכך, פסילת מפלגה היא לא הדרך, לחלוטין לא, זו גישה פסולה. הגישה העקרונית הינה שאין לפסול מפלגה, אלא במקרים קיצוניים ביותר, שבהם רף הראיות הוא מאד משמעותי, ואשר סיכויי התממשותן של עילות הפסלות הוא גבוה, ולא רחוק".


אם נלך לשיטתך, אתה מתנגד למצען של המפלגות הערביות, מצע אשר מעקר את מדינת ישראל מזהותה כמדינת לאום של העם היהודי, אך כל עוד למצע זה אין סיכוי להתממש, אתה, 'ברוח וולטר', "תתנגד לעמדתן אך תלחם על זכותן להביעה". אבל זו בדיוק הנקודה: אם תאפשר את התשתפותן של המפלגות, מדור לדור הנתח שלהן יגדל, עד שיהא בידן הכוח לממש את תפישתן באשר לדמותה של מדינת ישראל.

"יש הבדל בין היום לבין עוד 50 שנה. למרות כל האיומים שמרחפים מעלינו, הן לא הפכו להיות ל-50% ולא 30%. המפלגות האלו מייצגות פלח אוכלוסיה רחב ומשמעותי, ולחשוב שאם לא ניתן להן להיבחר, זה יפתור את הבעיה, זו טמינת הראש בחול. העמדות האלו קיימות בקרב ערביי ישראל, ויש להתמודד עם עמדות אלו, ולא רק דרך הכנסת. אי אפשר לפתור את הבעיה בדרך של פסילת רשימות. זו הדרך הקלה אבל לא הדרך האמיתית. רק מרף מסוים שבו הסיכון הולך להיות ממשי יש לפסול את הרשימות. אנו לטעמי לא הגענו לקו הגבול, ועל כן בהקשר הספציפי לא היה מקום לפסילה".

תאריך:  13/01/2009   |   עודכן:  29/01/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"רק במקרים קיצוניים מוצדק לפסול מפלגה"
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מטאטא
13/01/09 20:56
2
איש מסוכן ביותר
13/01/09 21:36
3
תשצדמגכ
13/01/09 23:31
4
מצחיק
14/01/09 04:11
5
מה ההבדל בדיוק?
14/01/09 09:06
6
קורן נאוה,טבריה
14/01/09 09:56
7
כנניהו המיסר
14/01/09 10:25
8
מד' ליונה עיוורת
14/01/09 10:42
9
איש יהודי
14/01/09 10:50
10
אל תבליגו יותר
14/01/09 11:54
11
לא פסלו מזמן
14/01/09 12:14
12
שאול א.
14/01/09 12:20
13
בוריס ד
14/01/09 13:00
14
בוריסד
14/01/09 13:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כל הכתבים והפרשנים המסקרים את המערכה בדרום, מאוחדים בדעה שצה"ל ומערכות הביטחון האחרות הפיקו את הלקחים מהכשלים במלחמת לבנון השנייה. חיילי המילואים הופתעו פתאום לגלות צבא אחר – ציוד איכותי כמו לחיילים הסדירים, אספקה תקינה, אימונים יסודיים, פקודות ברורות, תוכניות סדורות, מידע שאינו דולף. הייתה כאן מערכת של לימוד הכשלים והטעויות ותיקון אמיתי שלהם.
13/01/2009  |  מנחם ברוד  |   מאמרים
מאמר זה נכתב בהשארת החוויות שנחשפתי אליהן לאחרונה ונכתב מאזור יישוביי עוטף עזה.
13/01/2009  |  לילך אברג'ל נצר  |   מאמרים
שמי סיימון אבאן דנג. אני מסודאן, בן לשבט שילוק ובן הדת הנוצרית. אני בן לעם הסובל מרצח המוני, עבדות, מעשי אונס שיטתיים, רדיפה דתית, הרעבה, עקירה, גלות ואיסלאמיזציה וערביזציה כפויות מידי מיעוט ערבי קטנטן בארצי. אנו קורבנות של רצח עם - פיזי ותרבותי. סבלותינו לא נפלו עלינו משמיים - היינו ונותרנו קורבנותיו של המשטר הג'יהאדיסטי הקיצוני בחרטום.
13/01/2009  |  סיימון דנג  |   מאמרים
אנו חיים במדינה המתיימרת להיות מדינה דמוקרטית, והדמוקרטיה ניכרת בה במערכת חוקים מתקדמת כבמתקדמות שבמדינות המערב. אלא שהבחינה האם המדינה היא דמוקרטית או שאינה כזו – נבחנת לא רק על-פי חוקיה, אלא גם על-פי כל מה שמעבר לחוק, מבחינת ההמשך מהחוק הכתוב והלאה, לכיוון הפסיקה ולכיוון האכיפה.
13/01/2009  |  ד"ר אברהם בן עזרא  |   מאמרים
רוב אוכלוסיית העולם אינה מודעת לכך, כי טענתם של הערבים ה"פלשתינים" לבעלות על שטחי ארץ ישראל מבוססת על תקופה בת 30 שנה בלבד – טיפה בים ביחס להיסטוריה העשירה בת אלפי השנים של האזור הזה.
13/01/2009  |  ד"ר הארי מנדלבאום  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות לכנסת 18  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת בשארה  /  מי ומי  
המאבק על הבית הלאומי  /  עידן יוסף
המפלגות הערביות: נחרים הבחירות לכנסת  /  איציק וולף
המלחמה טובה או רעה לקדימה?  /  יואב יצחק
בחירות ללא שפנים מהכובע  /  ראובן לייב
בסוף יהיו בחירות  /  אופיר פלק
שרת חוץ - תפקיד לא נחוץ  /  עו"ד משה גולדבלט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il