|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

בית המשפט העליון קובע:

ספר ייגנז בעקבות פגיעה קשה בפרטיות <br>

קובע: התיאורים מבוססים על המציאות ויפגעו באישה עימה ניהל המחבר רומן סולברג מדגיש את חשיבות השמירה על פרטיות בין בני זוג ומתווה דרך להכרעות בין חופש הביטוי לבין הזכות לפרטיות
22/05/2014  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תגובות
סולברג. לא זכות מוחלטת [צילום: פלאש 90]

כל עניין לגופו
"העמדה הראויה בהתנגשות בין הזכויות הנדונות הריהי בחינת כל עניין לגופו, ללא הכרעה עקרונית בדבר עדיפותה של זכות אחת על פני חברתה. פגיעה קשה בחופש הביטוי תגבר על פגיעה קלה ובינונית בזכות לפרטיות; פגיעה קשה בליבת הפרטיות תגבר על פגיעה קלה ובינונית בחופש הביטוי. כלל זה יש לפרוט לפרוטות, הלכה למעשה, כל אימת שהזכויות מתנגשות זו בזו"

פרטיות במופעה הרומנטי
"הזכות לפרטיות במופעה הרומנטי, היא למעשה זכותו של בן הזוג לא להיות מנוצל על-ידי בן-זוגו. מצב דברים בו בן-זוג אחד חושף בפני בן הזוג השני את כל אשר על ליבו, ובן הזוג השני משתמש במידע לצרכיו שלו - איננו נסבל. משטר משפטי שאיננו מונע זאת, איננו מגן על החוזה הבלתי כתוב של הנישואין"

תחסר האנושות
"אין להמעיט מחשיבותו של חופש היצירה בכלל, וזה האוטוביוגרפי בפרט. על דרך הכלל, לא ימנע בית משפט פרסום של ספר אוטוביוגרפי. מניעה מוקדמת היא מעשה נדיר ביותר. ברם, אין זה מן הנמנע כי כתוצאה מהמדיניות המשפטית המותווית בפסק הדין של בית המשפט המחוזי, והמאומצת עתה בפסיקתנו בבית משפט זה, תחסר האנושות כולה מספר יצירות ספרותיות"

איתמר לוין
סולברג על חופש היצירה ולשון הרע כ"בדיון"

פגיעה חמורה בפרטיות יכולה להביא לפסילת פרסומו של ספר, גם כאשר המחבר טוען שמדובר באירועים בדיוניים אך ברור שבפועל מבוסס הספר על אירועים אמיתיים. כך קובע בית המשפט העליון, בפסק דין רחב יריעה העוסק באיזון שבין הזכות לפרטיות לבין חופש הביטוי.

השופט נעם סולברג דחה את ערעורו של מחבר ספר על החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים לאסור את פרסומו. פסק הדין ניתן ב-24.4.14 והותר לפרסום (יום ה', 22.5.14) לאחר מספר השמטות שנועדו להגן על איסור הפרסום. המשנה לנשיא מרים נאור והשופט סלים ג'ובראן הסכימו עם סולברג.

הספר נכתב בשנת 2004 בידי אדם שניהל באותה עת רומן עם אישה, ולטענתה הוא כולל רכיבים רבים מאוד הפוגעים בצורה קשה בפרטיותה. המחבר טען שמדובר בספר בדיוני, בעוד האישה טענה שמדובר בספר אוטוביוגרפי. בית המשפט המחוזי קבע עובדתית שהצדק עם האישה, ושזכותה לפרטיות גוברת במקרה זה על חופש הביטוי של המחבר.

סולברג דחה כאמור את הערעור, תוך דיון רחב בשתי הזכויות ובמלאכת האיזון ביניהן. לדבריו, "העמדה הראויה בהתנגשות בין הזכויות הנדונות - דומני כי המציאות מחייבתהּ - הריהי בחינת כל עניין לגופו, ללא הכרעה עקרונית בדבר עדיפותה של זכות אחת על פני חברתה. פגיעה קשה בחופש הביטוי תגבר על פגיעה קלה ובינונית בזכות לפרטיות; פגיעה קשה בליבת הפרטיות תגבר על פגיעה קלה ובינונית בחופש הביטוי. כלל זה יש לפרוט לפרוטות, הלכה למעשה, כל אימת שהזכויות מתנגשות זו בזו. לא עלינו המלאכה לגמור, אך אין אנו בני חורין להיבטל ממנה".


פרשנות נדיבה ורחבה לפרטיות


סולברג עומד על חשיבותה של הכתיבה האוטוביוגרפית, בין היתר כמכשיר להגשמה העצמית ולהגדלת מאגר הידע האנושי (וגם מזכיר את חשיבותה באירועי "האביב הערבי"). עם זאת, הוא מדגיש, "על אף חשיבותו - חופש הביטוי, ובכללו חופש היצירה האוטוביוגרפית, איננו בגדר זכות מוחלטת, והוא לא חסין מפני פגיעה".

לדברי סולברג, "הזכות לפרטיות היא זכות חוקתית. עליה להתפרש על דרך 'נדיבה ורחבה', בהתאם להצדקותיה, על-מנת להגשים את הטעמים המונחים ביסודה. ברם, היקף ההגנה על הפרטיות, לא ייקבע בהרחבה או בצמצום, אלא באופן מדוקדק. לצורך איזון בין זכויות מתנגשות, כאשר לפתחו של בית המשפט מוטלת הכרעה המחייבת שרטוט של קווי המתאר המדויקים של הזכויות, יפנה בית המשפט אל דרך הפרשנות הדקדקנית, הבוחנת אילו מהרציונאלים המתגשמים במופעיהן של הזכויות שלפניו, יש לבכּר".

מכאן עובר סולברג להדגיש את חשיבותה העצומה של הפרטיות ביחסים זוגיים: "עולם בו פרטיות נרמסת וסודות הופכים לחזון נפרץ, הוא עולם שבו יסרבו אנשים לחלוק עם חבריהם את נימי נפשם, מחשש לחשיפתם בפני כולי עלמא. הדברים אמורים לגבי מערכות יחסים מקצועיות, מערכות יחסים חבריות, ולא כל שכן לגבי מערכות של יחסים רומנטיים.

"במערכות יחסים שכאלה, חושפים בני הזוג באופן הדדי זל"ז את מאווייהם, רצונותיהם ושאיפותיהם הכמוסים ביותר. גם את עמדותיו ודעותיו כלפי עמיתים לעבודה, בני משפחה, חברים ובני זוג מן העבר, חושף בן-זוג בפני בת-זוגו. מידע רגיש זה, ניתן לבן הזוג השני, על מגש של כסף, מתוך הנחה כי זה ישמש כבן-ברית נאמן וכבעל סוד. זהו החוזה ה'לא-כתוב' בין בני זוג, המנהלים מערכת יחסים רומנטית ארוכת-טווח. אלה הם 'תנאי העסקה'. כל בר-דעת יודע זאת".

סולברג מדגיש: "הזכות לפרטיות במופעה הרומנטי, היא למעשה זכותו של בן הזוג לא להיות מנוצל על-ידי בן-זוגו. מצב דברים בו בן-זוג אחד חושף בפני בן הזוג השני את כל אשר על ליבו, ובן הזוג השני משתמש במידע לצרכיו שלו - איננו נסבל. משטר משפטי שאיננו מונע זאת, איננו מגן על החוזה הבלתי כתוב של הנישואין.

"מערכת יחסי החיסיון בין פרטים שונים בחברה מוסדרת בחקיקה. האם ניתן להעלות על הדעת כי המשפט, אשר מסדיר יחסים בין עו"ד ללקוח; בין רופא לחולה; בין פסיכולוג למטופל; בין בנק ללקוח, לא יפרוש חסותו ויגן על מערכת היחסים הרגישה ביותר בחיי האדם - בין איש לאשתו, בין בני זוג?!".


האדם קודם לספר


לדברי סולברג, "בניגוד לשריון הקשקשים אשר אותו עוטה אדם עם יציאתו לעולם החיצוני המנוכר, מערכות יחסים מעין אלו מאופיינות בהסרת המעטפת החיצונית ובחשיפת העולם הפנימי. במהלכם נחשף בן הזוג במערומיו, הגשמיים והרוחניים, לפני בן הזוג השני. משטר משפטי ראוי מקנה הגנה על מערכת יחסים זו. סודות ופרטים אשר התגלו במסגרת יחסים בינאישיים, שבהם קיימת ציפייה גבוהה ליחסי-אמון, ראויים להגנה משפטית".

בסוגיה שלפניו, אומר סולברג, השאלה המרכזית "איננה כוחו של מי עדיף, חופש הביטוי או הזכות לפרטיות; אלא האם משקל התועלת שתצמח ממניעת פרסום הספר שלפנינו - הפוגע בזכות לפרטיות - עולה על משקל הנזק שייגרם לחופש הביטוי בעקבות המניעה".

סולברג קובע: "בחינת מידת בדיוניותה של היצירה שלפנינו, מעלה כי דמותה של גיבורת הרומן מכילה פרטי זיהוי רבים וייחודיים, אשר יש בהם כדי לזהות את המשיבה... התוצאה הבלתי נמנעת היא שבפרסום הרומן יהא כדי לגרום לפגיעה חמורה ועוצמתית בפרטיותה של המשיבה; הזיהוי והפגיעה חוברים להם יחדיו ליצירת משקל כבד על כף הפרטיות במאזניים החוקתיות".

סולברג דוחה את טענתו של המחבר בדבר פגיעת רוחב בז'אנר האוטוביוגרפי. הוא אומר: "אין להמעיט מחשיבותו של חופש היצירה בכלל, וזה האוטוביוגרפי בפרט. יש להעניק לו מקום של כבוד בממלכת הזכויות הישראלית. על דרך הכלל, לא ימנע בית משפט פרסום של ספר אוטוביוגרפי. מניעה מוקדמת היא מעשה נדיר ביותר.

"ברם, אין זה מן הנמנע כי כתוצאה מהמדיניות המשפטית המותווית בפסק הדין של בית המשפט המחוזי, והמאומצת עתה בפסיקתנו בבית משפט זה, תחסר האנושות כולה מספר יצירות ספרותיות. טיעון זה, כאמור, אין בו כדי לדחות את הכרעתנו. ישנם ערכים שעבורם ראוי להפסיד גם כמה 'ספרים טובים'. האדם קודם לספר. הספר נועד לשרת את האנושות ולא להפך".

סולברג מסכם: "אילו ביקש המערער לקיים תערוכת צילומים שבה יציג לראווה את המשיבה עימו עֵרום ועריה, דומה כי היה ניתן צו מניעה, על-מנת שלא יעשה כן. לא כל שכן לגבי הספר, בציירוֹ את גופה של המשיבה בחדרי-משכבה, ובחושפו גם את נימי נפשה וסודותיה הכמוסים. בדין ניתן אפוא בבית המשפט המחוזי צו מניעה קבוע האוסר על פרסום הספר". המחבר חויב בתשלום הוצאות בסך 75,000 שקל. את המחבר ייצגו עוה"ד אפרים אברמזון ויפעת ארן, ואת האישה - עו"ד עמיר פישר.



ע"א 8954/11, פלוני נ' פלונית / פס"ד
ביהמ"ש העליון מאשר גניזת ספר בשל פגיעה קשה בפרטיותה של מי שמחבר הספר ניהל איתה רומן. דיון עקרוני רחב יריעה באיזון בין חופש הביטוי לזכות לפרטיות, פרטיות ביחסים בין בני זוג וחשיבות היצירה הספרותית

תאריך:  22/05/2014   |   עודכן:  22/05/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ספר ייגנז בעקבות פגיעה קשה בפרטיות
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חושבת
22/05/14 12:04
2
ברוריה מקרית מוצק
22/05/14 12:49
3
יואב.............
22/05/14 15:01
4
חרד
22/05/14 15:19
5
טיל אוילנשפיגל
22/05/14 17:56
6
מזועזע
22/05/14 18:11
7
משה הכהן
22/05/14 18:46
8
יורם גאון
23/05/14 03:04
9
יורם גאון
23/05/14 03:04
10
יורם גאון
23/05/14 03:05
11
יורם גאון
23/05/14 03:05
12
יורם גאון
23/05/14 03:05
13
יורם גאון
23/05/14 03:05
14
יורם גאון
23/05/14 03:05
 
ערעור
23/05/14 09:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יקבי בנימינה רשאים להשתמש בסימנים מסחריים הכוללים את המילה "selected" ולכרמל מזרחי אין זכויות בלעדיות בשימוש בה. כך קובעת יערה שושני-כספי, פוסקת בקניין רוחני.
22/05/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
שירות הביטחון הכללי, בשיתוף ימ"ר צפון של משטרת ישראל, לכדו פלשתיני תושב ג'נין החשוד בניסיון חטיפת ישראלים מבתיהם ביישוב אבטליון ובהשלכת בקבוקי תבערה באזור משגב שבגליל התחתון.
22/05/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
דוד עירון מקריית ביאליק מנהל ובעלים של מפעל בחיפה העוסק בציפוי מתכת באבץ חם לשם הגנה נגד קורוזיה הואשם על-ידי המשרד להגנת הסביבה בזיהום אוויר בלתי סביר על-ידי פליטת עשן שחור לרשות רבים בניגוד לתקנות ולתנאי הרישיון של המפעל.
22/05/2014  |  יצחק דנון  |   חדשות
עובדת שגנבה כספים מן המעביד בדתה תביעה על הטרדה מינית, בניסיון "לאזן" את התביעה נגדה. כך קובע (יום ד', 21.5.14) שופט בית הדין האיזורי לעבודה בבאר שבע, יוסף יוספי, אשר חייב את התובעת לשלם למעסיק 105,000 שקל.
22/05/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
תלמידי כיתה ה' בבית הספר רמת כורזים לא תיארו לעצמם שכבר ביום הראשון של החפירה הארכיאולוגית באתר העתיקות בכורזים הם יימצאו מטמון.
22/05/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il