50% מהתלמידים הלומדים בשעת אפס, טענו כי זה השיעור בו הם "הכי עייפים". לעומתם, טענו 24% כי הם הכי עייפים בשיעור האחרון. 21% דיווחו על עייפות יומית, לעומת 13.8% מהמשכימים הרגילים.
נתונים אלה עולים ממחקר נרחב שנערך בטכניון, על הרגלי השינה של תלמידים בכיתות ד'-י"ב. במסגרת המחקר, נבחנה השפעת שעת האפס על שעות השינה, רמת העייפות, יכולת הריכוז והאיחורים לבתי הספר.
מהנתונים עולה עוד, כי 19.2% מהתלמידים הקמים לשעת אפס דיווחו על איחורים תקופתיים לבית הספר, לעומת 7.5% מהרגילים. 19.9% דיווחו על ישנוניות ונטייה להירדם בבית הספר.
14.3% דיווחו על מתחים תכופים עם ההורים בשל קשיי יקיצה בבוקר; 12% דיווחו על קשיי ריגוז בבית הספר; 32% דיווחו כי הם ישנים 8 שעות בלילה או פחות.
החוקרים הסיקו בעקבות כך, כי לשעת האפס בכיתות ה' יש השפעה שלילית על רמת העירנות ועל יכולת הריכוז בכיתה, כי היא מגבירה את המתחים עם ההורים, גורמת לאיחורים תכופים לבתי הספר ופוגעת בשעות השינה.
חוקרים בארץ ובעולם מצביעים באופן חד-משמעי, כי משך השינה ואיכותה, הם פרמטרים קריטיים להתרעננות ולתפקוד קוגניטיבי בבית הספר, וכי עייפות וחוסר עירנות עלולים לסכן את התלמידים במעורבות בתאונות דרכים.
נתונים אלה הביאו להחלטת משרד החינוך מחודש אוקטובר האחרון, לבטל את שעת האפס. משמעותה של ההחלטה: אין הלימודים מתחילים לפני השעה 08:00. עם זאת, במשרד החינוך מאשרים כי ידוע להם, שההחלטה על ביטול שעת האפס אינה מיושמת בכל בתי הספר.
מהמשרד נמסר עוד, כי ישנה בעיה בכמה בתי ספר, אשר הכינו את מערכת השעות קודם לפרסום ההחלטה, ולכן הם מתקשים עתה לשנותה. כן צויין, כי ישנם כמה בתי ספר שאושר להם השנה להשאיר את מערכת הלימודים כפי שהיא.
יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ אילן שלגי, אמר על-כך: "שנת הלימודים מתחילה בחודש ספטמבר, אך משרד החינוך הוציא הוראות בדבר ביטול שעת האפס רק בחודש אוקטובר. לפיכך, איני מתפלא שהדבר אינו מיושם. עם זאת, אני מצפה שמשרד החינוך יאכוף את החלטתו".
חיוב לימודי אומנות
ועדת החינוך והתרבות של הכנסת אישרה (יום ד') לקריאה שניה ושלישית, הצעת חוק עוד מתקופתה של הכנסת הקודמת, שתחייב לימודי אומנות בבית הספר. הצעת החוק הוגשה, כאמור, עוד בכנסת ה-15, על-ידי ח"כ דאז תמר גוז'נסקי, ועברה קריאה ראשונה.
באשר להצעת החוק, אמר ח"כ שלגי: "חשוב ביותר שהתלמיד הישראלי יחשף גם לתרבות ואומנות. מקצועות האומנות כגון: המוסיקה, התיאטרון, האומנות והמחול, הם נדבך חשוב בעיצוב דמותו של האזרח במדינה יהודית ודמוקרטית".