יושב-ראש ועדת הכלכלה, ח"כ
אבישי ברוורמן, חשף (יום ג', 17.6.14) כי גונב לאוזניו שקיימת תוכנית מיפוי שהכינה עבור
משרד התחבורה חברת עדליא, ליצירת קווי תחבורה ציבורית מהירים למקומות תעסוקה בגוש-דן, בשעות הבוקר ואחר-הצהריים.
בדיון בוועדת הכלכלה, בנושא קידום תוכניות לעידוד הגעה ירוקה לעבודה ועידוד השימוש בתחבורה הציבורית, שאל ברוורמן מדוע לא נחשפה תוכנית זו לציבור ומדוע היא אינה מיושמת.
מנהל אגף בכיר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, דרור גנון, אישר את דבר קיומה של התוכנית, בתקצוב של 30 מיליון שקלים בשנה, והתחייב שהתוכנית תצא לפועל בחודשים הקרובים לדרך. לדרישת היו"ר תועבר התוכנית לוועדה.
הדיון בוועדת הכלכלה נפתח בדברי ברוורמן, שהתייחס לנושא הגעה ירוקה לעבודה, ואמר כי התשלום על אחזקת רכב יוצר תמריץ שלילי להשתמש בתחבורה הציבורית, מה שמוביל בסופו של דבר לזיהום ולגודש במרכזי הערים. הוא ציין יוזמה שמקדמת הממונה על תחום התחבורה תל אביב, מיטל להבי, לאפשר לעובדים להמשיך לקבל את התוספת עבור הוצאות רכב גם אם יגיעו לעבודה בתחבורה ציבורית או באופניים. לדבריו, הוא שוחח בנושא עם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ששוחח עם הממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם, והשניים הביעו תמיכה בהצעה. הוא הוסיף כי כעת הממשלה צריכה להגיע להסכמות עם המעסיקים וההסתדרות, כדי לקדם את היוזמה, והבטיח תמיכה מהוועדה בראשותו.
להבי אמרה כי תלוש המשכורת בעצם מאלץ אנשים שרוצים הטבה בשכר לרכוש רכב, שלפעמים הוא בכלל לא נחוץ ורק עומד על בלוקים. היא הוסיפה כי התוכנית תהיה וולונטרית, כך שמי שירצה להמשיך להחזיק רכב יוכל לעשות זאת ומי שירצה יוכל לקבל את אותו סכום כהחזר הוצאות במסגרת עידוד הגעה ירוקה לעבודה. "רק בתל אביב כמעט 5,000 עובדים מקבלים אחזקת רכב וזה עולה לעירייה מעל 110 מיליון שקל בשנה", אמרה. להבי הסבירה כי את אותו סכום שמשלמים עבור רכב ניתן לשלם עבור עידוד שימוש בתחבורה ציבורית - כך שזה לא יעלה למדינה שקל אחד נוסף והעובדים לא יפסידו מכך. אולם במצב היום עובדים מחויבים להחזיק רכב גם אם אינם מעוניינים בכך.
בתוך שנה: אזור מופחת פליטות בת"א ובי-ם
נציג תחום תחבורה במשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג, אמר כי התחבורה הציבורית בישראל לא הגיעה לרמה של המדינות המפותחות ביותר. לדבריו, לפי נתוני ה-
OECD בישראל מתים 2,500 איש כל שנה כתוצאה מחשיפה לזיהום אוויר, ש-50% ממנו מגיע מתחבורה.
המשרד להגנת הסביבה ממליץ לנקוט בפעולות קיצוניות. הוא ציין כי המשרד דוחף לאשר תוכניות שהוכנו בעיריית ירושלים ותל אביב, להגדרת אזור מופחת פליטות שבו תתוגבר התחבורה הציבורית ותיאסר הכניסה של רכב מזהם. "בתוך שנה נהיה עם תוכנית פעילה כזו בירושלים ובתל אביב", אמר, "כפי שקיימת ב-200 ערים בעולם".
זלצברג ציין כי שליש הזיהום מתחבורה נגרם ממשאיות ומאוטובוסים, למרות שהללו מהווים רק 5% מכלל הנסועה. הוא הדגיש כי אוטובוסים ישנים מזהמים הרבה מאוד לעומת אלה החדישים המזהמים מעט מאוד, והמליץ לעבור משימוש בכלי רכב ישנים לאוטובוסים חדישים.
לא יעלה אגורה
רכז תחבורה באגף התקציבים באוצר, אשר דולב, אמר כי האוצר מכיר את היוזמה מזה מספר שנים ותומך בה, אך יש בעיות ביישום ויש חשש לתביעת הפרשות פנסיוניות שיכולות להגיע למיליארדי שקלים. סגנית הממונה על השכר באוצר, חמוטל בן-דרור, הוסיפה כי לאוצר אין התנגדות בתנאי שניתן לוודא שהדבר לא הופך לרכיב שכר שמחייב הפרשות פנסיוניות. היו"ר ברוורמן אמר כי כדאי לסמוך על דבריו של עו"ד אשר חלד, העוסק בדיני עבודה ושכר, שאמר בדיון כי אפשר להגיע לפתרון שלא יעלה אגורה לאף אחד ולא יהפוך את המרת תוספת הרכב למרכיב שכר שיש לו עלויות נוספות (פנסיוניות). "אין פה מפסידים, כולם מרוויחים", אמר.
דולב התייחס גם לקידום נתיבי תחבורה ציבורית, ואמר כי האוצר, יחד עם משרד התחבורה, מקדמים זאת אך לעיתים נתקלים בקשיים שמערימים ראשי ערים, שדורשים דברים נוספים. הוא הביע חשש מגורם נוסף - בית הדין, אך ברוורמן השיב לו כי בתי הדין נרתמים כאשר כל המערכת מגויסת לעניין.
נציג ההסתדרות, אלי יריב, אישר כי ההסתדרות מוכנה לשתף פעולה ומקווה שרשויות נוספות יצטרפו. נציג משרד התחבורה גנון אמר כי "דברים זזים, אך יש לנו עוד עבודה". הוא ציין כי ראשי הערים הגדולות פועלים בשיתוף המשרד, אולם ראשי ערים בינוניות מערימים מקשים על המשרד ופועלים לתמוך בלובי הרכב הפרטי. גנון הוסיף כי המשרד הציע הצעה אחרת לעידוד הגעה ירוקה לעבודה, לאפשר לעובד לקבל כופר חניה - תשלום עבור החניה שבה הוא לא עושה שימוש.
בעניין אחר, גילה גנון כי דחייתה בוועדת השרים לחקיקה של הצעת החוק אותה הגישו חברי הכנסת
תמר זנדברג ו
יריב לוין נעשתה בניגוד לדעתו של שר התחבורה ישראל כ"ץ שדווקא תמך בהצעה. הצעת החוק ביקשה לחייב לתכנן מראש דרכי תחבורה וגישה בכל תוכנית בנייה חדשה ולערוך תסקיר מקדים. ח"כ זנדברג ביקשה מברוורמן כי ועדת הכלכלה תסייע בקידום הצעת חוק מתחייבת זו.
עד פי ארבעה יותר זמן
מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, אמר כי בדיקת זמני הנסיעה לעבודה שערך הארגון מראה שהתחבורה הציבורית לא מהווה תחרות לרכב הפרטי, בעיקר מאחר שאין מספיק אוטובוסים. לדבריו, זמני הנסיעה בשעה 08:00 למוקדי תעסוקה בכל רחבי הארץ בתחבורה ציבורית ארוכים פי 4-2 מהזמנים ברכב פרטי. ח"כ תמר זנדברג אמרה כי "אם נמשיך לבנות חניונים, מחלפים וכבישים השימוש ברכב הפרטי ימשיך להיות יותר נוח".