צוות בראשות מאיר חן המגבש את רפורמת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית טרם השלים את עבודתו, ובין נציגי
משרד התחבורה לנציגי משרד האוצר עדיין קיימת מחלוקת באשר למקורות המימון הרפורמה, דבר העלול לתקוע אותה לאורך זמן.
מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי התחייב על השלמת גיבוש הרפורמה עד החודש הבא בפני הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בכנסת. אולם עד עתה לא קבעה היושב-ראש
עדי קול דיון מעקב כדי לוודא שהדברים אכן מתקדמים, כפי שנאמר
במהלך דיון בחודש ינואר 2014.
נודע כי שלא כפי שפורסם במקומות שונים, אין כל כוונה להוזיל את כל קווי הרכבת, אלא לקבוע מחיר יחסי לנסיעה באוטובוסים בין יעדים דומים. הצפי הוא שנסיעה ברכבת עדיין תהיה יקרה מאשר נסיעה באוטובוס, אולם בחלק מהנסיעות תהיה הוזלה ובאחרות תחול התייקרות.
כפי שדווח ב-News1, הרפורמה תכלול טבעות מרכזיות ואזורים שונים. האחרונים ליהנות ממנה יהיו היישובים הכפריים בפריפריה, שאליהם תגיע הרפורמה כשנה אחרי שתתחיל במטרופולינים הגדולים.
עד היום היו רפורמות קטנות יחסית בנסיעות עירוניות בגוש-דן ובחלק מהשרון ובכמה מקומות במטרופולין חיפה. על-פי חישוב ראשוני, צפויה התייקרות מינורית בתעריפי הנסיעה הבין-עירונית באוטובוסים.
משרד התחבורה מעוניין בהורדת התעריף והשלמתו בסובסידיה ואילו במשרד האוצר מעוניינים בכך שהסובסידיה תנוצל לצורך הוספת שירות בתחבורה הציבורית. המטרה הסופית המוצהרת של שני הצדדים היא להגיע למערכת תעריפים ברורה ושקופה שתפתור את העיוותים הקיימים כיום.
ספיח למחלוקת בין המשרדים ניתן בסוף השבוע, כאשר חתם שר התחבורה ישראל כ"ץ על הארכה נוספת של הסדר נסיעות החינם לתושבי שדרות והלומדים בעיר, הנהוג מאז פתיחת הקו לפני שישה חודשים. הדבר נעשה משום שמשרד האוצר אינו מוכן להוריד את המחיר של הגבוה של הנסיעה ברכבת. הסדר הנסיעה ללא תשלום פוגע חברות האוטובוסים, שאינן זוכות לתנאי תחרות הוגנים. ממשרד האוצר נמסר ל-News1 כי "לא נתקבלה פנייה ממשרד התחבורה להפחית לחצי את תעריפי הנסיעה לשדרות. משרדי האוצר והתחבורה עמלים בחודשים האחרונים על רפורמה כוללת במבנה התעריפים, רפורמה שעתידה להיטיב עם הרוב המכריע של ציבור הנוסעים ונשמח לקדם אותה בהקדם האפשרי".
בחודשים האחרונים ויתרה
רכבת ישראל על הכנסות מפרסום והמודעות בתחנות עסקו בפרסום עצמי. גורמי מקצוע הסבירו שהדבר נועד למתג את רכבת ישראל ולהגדיל ממילא את מכירת הכרטיסים באופן שיניב הכנסות. אולם הם לא הסבירו מדוע המיתוג נעשה גם מול מי שאינם קהל היעד - הנוסעים השוהים בתחנות הרכבת, שממילא עושים שימוש בשירותי החברה.