|
התעשייה האווירית תהיה שפן הניסיון
הרכבל העירוני?
|
|
|
|
עסקי האוויר של הרכבל העירוני
|
עידן יוסף
|
עשרות אלפי שקלים תשקיע המדינה במיזם קרוניות רכבל בצורת ביצה וזאת מבלי לבדוק את יעילותן ככלי לתחבורה ציבורית. האם הושפעו משרדי התחבורה והאוצר ממסע יחסי ציבור במקום לבדוק את הנושא לעומק?
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
מומחי תחבורה מותחים ביקורת על התעשיה האוירית, שהחליטה להיכנס למיזם הסקייטראן (SkyTran), רכבל המורכב מקרוניות דמויות ביצה, האמור בשלב הראשון לנוע בקמפוס התעשיה האוירית.
מיזם הביצים המרחפות עלה במסגרת חבר-דיון בוועידת ישראל לתחבורה (יום ה', 26.6.14). נציג בומברדיה, יוסי דסקל, התייחס ליכולת הקיבולת הנמוכה של סקייטראן יחסית לחבורה הציבורית המוכרת: "זה מתאים לגני שעשועים וללונה פארקים. זה לא כמו רכבת קלה שיכולה להכיל 25 אלף נוסעים. כדי להסיע כמות כזו של נוסעים אתה זקוק ל-12-11 אלף קרונות בשעה. זה דמיוני. אולי זה יקושר להסעה המונית, אבל זה לא יותר מאשר תחליף למונית".
נציג סימנס, מוטי גטניו, זלזל במיזם ואמר: "מעבר לקיבולת, צריך לזכור שהסקאי-טראן אינה עובדת בשום מקום בעולם. חוץ מ"חדשנות" אני לא מבין למה בכלל חושבים על זה. צריך להשתמש בדברים מוכחים בעולם".
יו"ר חברת נ.ת.ע, אלכס ויז'ניצר, מתח ביקורת על התעשיה האוירית על שהתפתתה מלכתחילה להיכנס למיזם: "ראיתי קרונות כאלה בסידני. זה שעשוע יפה, אבל - 1. לא יעזור לתחבורה הציבורית בישראל, שאם בעשור הקרוב לא תהיה בדרך לישראל - זה לא יקרה לעולם; 2. יש פתגם שאומר שמי שיודע להכין מרק - שיכין מרק, ומי שיודע ליצוק בטון - שיצוק בטון. אם מי שיודע ליצוק בטון יכין מרק - המרק שלו ייצא כמו בטון. התעשיה האוירית מתעסקת בתחום שאינה מבינה בו. דווקא בכובעי הקודם בחברת מקורות, אני יכול לומר שזה טוב שלתעשיה האווירית יש פיתוח עסקי, אבל מוטב שהם ידבקו במה שהם עושים, ולא יתעסקו במים, ברכבות סטארט-אפ מעניין".
לקרוניות הסקייטראן ניתן יהיה להכניס שני אנשים (ככל הידוע, הרעיון לשלושה נוסעים נגנז). על-פי היזם ג'רי סנדרס, מערכת תעבורה עילית זו תהיה מונעת במנוע חשמלי, אך בניגוד לרכבל היא תייצר שדה מגנטי בו שבאמצעותו תוכל לנוע ללא חיכוך ותנועת חלקים מכניים על הפס במהירות מירבית של 240 קמ"ש. סנדרס מעריך שלאחר שתיפרס המערכת, היא תוכל לתפוס 1/10 או 1/20 מנפח הסעת ההמונים בתל אביב. מומחי התחבורה, כאמור, ספקנים.