"בשל המצב הביטחוני כל ענף התיירות כולו נימצא היום בפני קריסה מוחלטת. נכון להיום אין לנו שום סמכות בחוק להורות לחברות התיירות שלא לגבות דמי ביטול מאנשי המילואים. כמו-כן אין מנגנון פיצוי מוסדר מטעם המדינה לחברות התיירות במקרה חרום. צריך לזכור שחברות תיירות בחו"ל כלל לא כפופות להנחיות של משרד התיירות", כך דברי עו"ד אלי ליפשיץ, נציג משרד התיירות בדיון ועדת פניות הציבור שהתקיים (יום ד', 23.7.14) בכנסת בעקבות חיוב מילואימניקים רבים לשלם על חופשה שאין ביכולתם לממש.
יושב-ראש הוועדה ח"כ
עדי קול (יש עתיד) ציינה בפתח הישיבה כי לא ניתן עוד להתנהל כבשגרה ולדרוש מאנשי המילואים לשלם. "אנשים עומדים מול שוקת שבורה מצפים להתחשבות ולהבנה למול המצב הביטחוני. אומנם קיימת מגבלה חוקית אך לאור המצב והרגישות, אני מצפה ממשרד התיירות לצאת בפנייה לחברות ולבקש להתחשב באנשי המילואים ובני משפחותיהם".
לאור דרישתה, עדכן עו"ד ליפשיץ כי משרד התיירות יצא בפנייה לחברות התיירות לבוא לקראת משפחות אנשי המילואים.
אל-על מבטלת את דמי הביטול; ישראייר מחזירה את הכסף
מנכ"ל חברת ישראייר זיו סירקיס ציין כי "לא נכון לטעון שאנחנו מרווחים הרבה מאוד כסף. בשל מגבלות החוק אנחנו מחויבים להוציא טיסות בזמן ובשבועיים האחרונים אנחנו מוציאים טיסות כשהן חצי ריקות בלי שיש לנו את אפשרות לאחד בין שתי טיסות. נכון להיום אין גוף אחד שמרכז את הנושא ומאפשר לסנכרון בין כל הגורמים ולפתח מנגנון שיאפשר מתן פיצוי במצבים דומים. ביקשנו להגדיר באופן זמני את שדה התעופה "עובדה" כשדה תעופה בינלאומית חלופי כדי למנוע מצב שבו חברות זרות ימנעו מלנחות בארץ. מנכ"ל החברה ציין כי ההנחיה בחברת ישראייר היא שכל מי שהוקפץ למילואים בצו 8 נחזיר לו את הכסף ובמקביל לפעל לסייע לבני משפחתו.
עו"ד עומר שלו מחברת אל-על ציין כי "החברה מכירה בצורך לתת פתרונות רחבים ככול הניתן כך שהנחייה בחברה היא לבטל את דמי ביטול לא רק למי שקיבל צו שמונה אלא גם לבני משפחתו". עוד אמר מנכ"ל החברה כי "המבצע הזה מטיל עלינו עליות ונזקים כספים לא מבוטלים, כולל מכיוון תיירים מחו"ל שלא מגיעים לארץ בשל המצב הביטחוני. אנחנו חושבים שנכון לקדם בכנסת חוק שיחייב את גופי הממשלה לטוס רק עם חברות ישראליות, כפי שנהוג בארצות הברית".
מנכ"ל חברת גוליבר, זיו רוזן, אמר כי "פגיעה בתיירות בחודשי הקיץ היא פגיעה אנושה. ולמרות זאת אנחנו קבענו עקרון שהחברה לא תגבה דמי ביטול מאנשי המילואים. זה הוא מצב מאוד מיוחד שבו כולם צודקים. ישנם חברות שעלולות ליפול בסיטואציות כאלה".
בסיכום הדיון ציינה היו"ר קול כי "לא יכול להיות מצב שבו מילואימניק שגויס לא יקבל הגנה מהמדינה. אנחנו נקיים דיון נוסף כדי להגדיר מענה למקרים דומים גם עבור הצרכנים וגם כפתרון לחברות התיירות".