|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

החובה לגלות הסכמים קואלציוניים

הדברים האלו נקבעו בידי בית המשפט העליון כבר בשנות ה-90', לאחר ה'תרגיל המסריח' "אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר" מאז מחייב בג"צ את סיעות הכנסת לפרסם הסכמים קואליציוניים
06/02/2009  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   בחירות לכנסת 18   |   תגובות
ברק ושמגר. מי שמואשמים כיום ב"אקטיביזם שיפוטי" סייעו למעשה לחטא את המערכת הפוליטית

בעצם ימים אלו מתחייבת מפלגת ש"ס כי תתמוך בליכוד, אהוד ברק וציפי לבני מצהירים כי "ישבו עם ליברמן" (וזאת למרות תחושת המיאוס שחשים מליברמן מספר שרים במפלגת העבודה), וכל מפלגה רוקחת הבטחות מהבטחות למפלגות האחרות (במסגרת הסכמים קואלציונים) כמו גם לחברים בתוכה (אתנן תיקים).

האם 'הסכם קואלציוני' הוא חוזה לכל דבר או עניין, אשר חלים עליו דיני המשפט הציבורי, או שמא הסכם זה הינו עניין למשפט הציבורי לענות בו? לאור ריבוי ההסכמים הקואלציונים בישראל, נדרש בית המשפט העליון לא פעם לדון בהסכמים אלו.

הגם שהיום מואשם בית המשפט העליון ב"דריסת רגל ברשויות אחרות", בפועל התערבותו בפעילות הכנסת והממשלה מתונה. אולם מי שמקטרגים כנגד התערבותו של בית המשפט בחיים הפוליטיים כיום, שוכחים לאותו בית משפט עליון את חסד נעוריו: בית המשפט העליון, בשפיטתו ובהתערבותו בהסכמים הפוליטיים, יצק נורמות של טוהרה שלטונית אל תוך הסחי המדמנני הזה הקרוי "הסכמים פולטיים".

בהקשר להסכמים אלו קבע בית המשפט העליון כי "אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר". כשהוגדשה הסאה בראשית שנות ה-90', עם ה'תרגיל המסריח' של שמעון פרס (שחבר לחרדים בזמנו כדי להפיל את ממשלת האחדות עם שמיר), היה זה בית המשפט העליון שיצק הגינות שלטונית לסחי הפוליטי וקבע, בפסק דין מכונן וחשוב, כי על הסכמים פוליטיים להיות גלויים (משהו שמבקריו אינם זוכרים לו).

ראשית הדרך - בג"צ מסרב להתערב

הפעם הראשונה בה נדרש בית המשפט העליון לסוגית ההסכמים הפוליטיים הייתה בשנות ה-60'. על-פי חוק, הרכב המועצה הדתית צריך לשקף את הרכבה של הרשות המקומית, אולם בפועל כל הנציגים במועצות הדתיות היו אז דתיים, וזאת כתוצאה מהסכם בין המפלגות החילוניות למפלגות הדתיות.

בשנת 1964 עתר לבג"צ חבר המפלגה הליברלית, אלבז, בדרישה כי ייוצג במועצה הדתית. אומנם עתירתו נדחתה בטענת שיהוי (בג"צ 191/64 אלבז נ' שר הדתות) אך החשוב הוא כי לראשונה נדרש בית המשפט העליון להתערב בהסכם פוליטי.

בחלוף שלוש שנים שוב הועלתה סוגית ההסכמים הפוליטיים לפתחו של בית המשפט העליון ( בג"צ 313/67 אקסלרוד נ' שר הדתות ), אך נדחתה בטענת אי השפיטות. כך היה גם בשנות השמונים ב בג"צ 501/80, זועבי נ' אבו רביע - שוב נפסק כי הסכמים פוליטיים אינם שפיטים, אך בהערת אגב (אוביטר) נפסק כי על הסכמים פוליטיים יחול הדין החוזי.

התפנית - "אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר"
[צילום: בן-ציון ציטרין]

מהפכת השפיטות אשר החילו השופטים (בדימ.) אהרן ברק ומאיר שמגר החל משנות ה-80', לא פסחה על ההסכמים הקואלציונים.

אחד מציוני הדרך החשובים ביותר הוא בג"צ 669/86 רובין נ' ברגר: באותה פרשה, אשר נתרחשה בלשכת עורכי הדין, ערך ברגר הסכם קואלציוני עם מספר סיעות בלשכת עורכי הדין, אשר הבטיח את נצחונו בבחירות לרשות הלשכה. רובין, אשר הבין שהוא עומד להפסיד את הבחירות, תקף משפטית את ההסכם הפוליטי וטען לפגיעה בטוהר הבחירות של ההליך הדמוקרטי. באותה הלכה מכוננת קובע השופט (בדימ.) אהרן ברק כי דיני החוזים אינם חלים על ההסכמים הפוליטים, והיות ואין חלל משפטי חלים על הסכם זה עקרונות היסוד של השיטה וכללי המשפט הציבורי, וזאת בהיות איש הציבור נאמן הציבור: הוא אינו מתקשר בהסכם פוליטי בשם עצמו אלא בשם הציבור אשר בשמו הוא רץ לכנסת/לכהונה ציבורית.
שקיפות הסכמים פוליטים, לשיטת ברק, מתחייבת מכוח עקרונות ההגינות והסבירות, עקרונות אשר קנו אחיזה בחיים הציבוריים במדינת ישראל בעידן השפיטות אשר הובילו שמגר וברק.

הגם שהעתירה נדחתה לגופה נתקעה יתד שיפוטית בחיים הציבוריים בישראל ונקבע כי על הסכמים פוליטיים חלים כללי המשפט הציבורי- והם שפיטים. גם בבג"צ 1635/90 ז'רז'בסקי נ' ראש הממשלה (אשר דן בהסכם בין 'סיעת הרעיון הציוני' לבין הליכוד אשר נכרת בשנת 1990) נפסק כי הסכמים פוליטיים הם שפיטים, הגם שמרבית סעיפי העתירה נדחו ובוטל אך ורק סעיף בהסכם אשר עסק במחילת חוב כספי מצד הליכוד לסיעת הרעיון הציוני.

שתי העתירות שלעיל נדחו, אך החשוב הוא שבית המשפט קבע כי הסכמים פוליטיים הם שפיטים והחל לדון בהם במלוא הרצינות.

שנות התשעים - מחטאים את התרגיל המסריח
[צילום: יותם פרום]

בתחילת 1990, על-רקע הצעת מזכיר המדינה האמריקני בייקר, כי ישראל תישא ותתן עם משלחת פלשתינית, הצעה אשר נדחתה בידי שמיר, החליט פרס לחבור עם הסיעות החרדיות להפלת ממשלת שמיר. הגם שהפלת ממשלת שמיר נכשלה, ה'תרגיל המסריח' עורר תרעומת בציבור, והמונים יצאו להפגנות תחת ססמא אשר טבע בזמנו נתן זהבי: "מושחתים, נמאסתם".

מושחתים, בית המשפט העליון מאחוריכם

בית המשפט העליון נדרש לשאלת ההסכמים בבג"צ 1601/90 עו"ד משולם שליט נ' פרס. באותה פרשה קבע נשיא בית המשפט העליון (בדימ.) שמגר כי הסכמים פוליטיים נועדו להסדיר עניינים ציבוריים, ואישי ציבור עורכים אותם כנאמני הציבור, ועל כן הסכם פוליטי יבחן לפי אמות המידה של המשפט הציבורי. אפיונו של הסכם פוליטי כעניין למשפט הציבורי לענות בו משליך הן על נורמות עריכת ההסכם וביצועו והן על אופן התייחסות בית המשפט אל ההסכם.

מהיותו של הסכם פוליטי נטוע במשפט הציבורי מתחייבת שקיפות, היות ואך ורק אם הציבור ידע את תוכנו של ההסכם הפוליטי, הוא יוכל להיות מעורב, ולפקח על הליכים פוליטיים. פיקוח ציבורי יוכל להתקיים אך ורק בהתקיימה של ביקורת שיפוטית אשר מרחפת מעל פני ההליך הפוליטי- הפיקוח הציבורי והביקורת השיפוטית שזורים זה בזה.

שמגר ציין באותה פרשה כי אין סתירה בין חוק חסינות חברי הכנסת לבין החובה הציבורית לפרסם הסכמים קואלציונים וזאת היות ומקום בו ח"כ יסרב לחשוף הסכם פוליטי אשר התקשר בו, הגם שתעמוד לו החסינות, מעשהו יוגדר כמנוגד לנורמות חובת פרסום הסכמים. עוד קבע שמגר כי סעיף 15 לחוק יסוד הממשלה אשר מחייב ממשל לפרסם את קווי היסוד שלה, אינו יוצר הסדר שלילי, שכן הוא אינו מתיימר להקיף את מלוא החובות הפרלמנטריות אשר נובעות מעקרונות היסוד של השיטה הדמוקרטית. נכון, שעדיף שהכנסת תסדיר את פרסום ההסכמים הקואליציונים בחקיקה ראשית, אולם כל עוד לא עשתה כן, והעותרים הביאו את הסוגיה לפתחו של בית המשפט, יכריע בה בית המשפט על בסיס עקרונות היסוד של השיטה.

שמגר קבע כי שיש לפרסם את ההסכמים הפוליטיים בין אם נשאו פרי ובין אם-לאו, כאשר המועד הראוי לפרסמם הוא טרם התייצבותה העתידית של הממשלה בפני הכנסת מכוח סעיף 15 לחוק יסוד הממשלה.

השופט (בדימ.) אהרן ברק קבע באותה פרשה כי ביסוד המשטר הדמוקרטי עומדת יכולת הציבור לבחור את מנהיגיו. בדמוקרטיה שלנו שהיא רב מפלגתית, בדרך להרכבת קואלציות מפלגתיות אשר מייצגות את הציבור, נכרתים הסכמים פוליטיים אשר מהווים חלק אינטגרלי מאותו תהליך ייצוג של המפלגות את העם ועל כן, באותה מידה שעל המפלגות לפרסם בפני העם את מצען הפוליטי כך עליהן לפרסם גם את ההסכמים הקואלציונים אשר ערכו ביניהן.

ברק ציין כי ללא זרימה חופשית של מידע מן האזרח לשלטון ולהפך, לא תוכל להתקיים חברה דמוקרטית, ותוכן ההסכמים הקואלציונים מהווה מידע חשוב לציבור האזרחים אשר ידיעתו תסייע להם לגבש מידע אודות נבחריהם. החובה לגלות את תוכנם של ההסכמים הקואלציונים נגזרת גם מעצם חובת הכנסת צריכה להביע אמון בממשלה: על-סמך מה תביע אמון באותה ממשלה אם לא תדע את תוכן ההסכמים הפוליטיים אשר יעצבו את פני אותה ממשלה? זאת ועוד: אך ורק אם ידעו הנבחרים כי הסכמיהם הקואליציונים פתוחים לציבור, יקפידו על ניסוחים ועל קיומם באופן חוקי, אשר עולה בקנה אחד עם עקרונות היסוד של השיטה.

חשיפת ההסכמים הקואלציונים לציבור תגביר את אמון הציבור בממשל , קבע ברק, ותחזק את שיטת הממשל.

תאריך:  06/02/2009   |   עודכן:  06/02/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החובה לגלות הסכמים קואלציוניים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
.
6/02/09 19:03
פורום: בחירות לכנסת 18 כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לשכת ראש הממשלה מנסה ליצור את הרושם שהעברת כספים מישראל לעזה היא עניין של מה בכך. כמו שהשמש זורחת במזרח מעבירה ישראל כספים לעזה. אין זה המצב.
06/02/2009  |  דוד בדין  |   מאמרים
מאז 1977 עת הגיע בגין לשלטון מהמדבר האופוזיציוני כאשר הסיסמה: "בלי חרות ובלי מק"י", הוחלפה מאז בסיסמה "בלי חירות ובלי בית"ר" - באופן ציני בפי מבקרי הימין המתפוגג, החל מאותה עת אנו רגילים כי אין "מפלגה דומיננטית" - נוסח מפא"י המשרה יציבות וקיבעון במערכת הפוליטית, וכי למעשה אף מפלגה אינה חסינה מדחיקתה לספסלי האופוזיציה.
06/02/2009  |  ד"ר דויד שוורץ  |   מאמרים
בשבוע שלפנינו ייערכו הבחירות בישראל והן תהיינה, לכל הדעות, גורליות. הכרעות קשות צפויות בעיקר בתחומי הביטחון והכלכלה, ובחלקן הגדול הן נגזרות של גורמי חוץ, ואינן תלויות רק בנו. יש לנו אויבים רבים סביבותינו; יש לנו גם מעט ידידים בעולם; יש משבר כלכלי חובק עולם המשלח זרועות גם אלינו; יש בצורת נוראית הגוזרת עלינו צחיחות ויש ויש ויש. כל אלו אינם בידינו, וישועתנו תלויה בחסדי שמים, בתושייתנו וגם באומות העולם ובראשן ארצות הברית, בה קם מלך חדש. האתגרים העצומים הללו יוטלו לפתחה של הממשלה החדשה, שתקום במהרה בימינו, ומן הסתם יחלוף עוד זמן רב עד שנדע מה יהיו חלומותיה.
06/02/2009  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
השבוע בימים 12.2-13.2 כוכב מארס מגיע למעלה 6 במזל דלי, המקום בו היה ליקוי החמה בתאריך 26.1.09. המארס מדליק את המולות סאטורן ואורנוס, זהו היבט לא קל ומומלץ לשים לב במיוחד כאשר אתם עובדים עם מחשבים, כיוון שקלקולים יכולים להתרחש כך סתם. ייתכן גם שתיתקלו ביותר תקלות ומכשולים, כך שהכינו את עצמכם לעסוק בתיקון דברים שבורים.
06/02/2009  |  טובה ספרא  |   מאמרים
רואה החשבון אבי גינדי, 32, מכר תוך שבוע מאות דירות, בתמורה של כ-330 מיליון שקל. חברת גינדי החזקות, בראשותו, מכרה מיום ו' שעבר (30.1.09) ועד יום רביעי השבוע (4.2.09) 250 דירות בפרויקט חדש בפתח תקוה, בתמורה של כ-290 מיליון שקל. באותו יום רביעי, בבוקר, מכרה החברה - על-פי דיווחה - דירה בת כ-500 מ"ר במגדל השופטים בתל אביב, ב-41.5 מיליון שקל, לקונה אנונימי. נראה גם שביומים האחרונים מכרה החברה עוד דירות בפרויקט בפתח תקוה. זהו הישג גדול, בייחוד בתקופת המיתון הנוכחית בענף.
06/02/2009  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות לכנסת 18  /  מי ומי  
מזוז: לפסול מרזל מקלפי ערבית  /  רותי אברהם, איציק וולף
ישורת אחרונה לפני בחירות: כל הסקרים  /  עידן יוסף
"לא נאפשר תעמולה לקדימה בכותל"  /  עידן יוסף
מאוכזבים? לכו להצביע!  /  מאיר אינדור
על מה הולכים לבחירות?  /  נסים ישעיהו
הכל פוליטי - אפילו שחרור שליט!  /  רו"ח חננאל ובר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il