|   15:07:40
דלג
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

לחם מן השמים

פרשת בשלח - על הניסים המופלאים שנעשו לבני ישראל במדבר
06/02/2009  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
הבצק הדובשני העגול

שבת פרשת בשלח נקראת שבת שירה, על שום שירת הים שבמרכזה, שאמרו ישראל לזכר נס קריעת ים סוף. בשירה זו נטלו חלק פעיל בנפרד גם הנשים, שיצאו בריקודים ובמחולות בעקבות מרים הנביאה, אשר לראשונה במקרא מופיעה כאן בשמה ובהנהגתה הלאומית הגלויה כנביאה.

השכפ"ץ של ישראל

מתברר שנס יציאת מצרים ונס קריעת ים סוף הם לא לבד. מעתה כל המציאות הפיסית של ישראל במדבר היא ניסית. החל מהמזון הניסי המן, דרך הביגוד הניסי ועד למסע הניסי בהנחיית השכינה - ענני הכבוד. עננים אלה היו רב תכליתיים ורב שימושיים. בראש ובראשונה הם שימשו כמורי דרך ליהודים במסעם ובחנייתם במדבר. מלבד זאת, הם שימשו למטרות תאורה בלילה, כאשר עמוד הענן הפך
לעמוד אש שהאיר לעם את דרכם.

אולם בכך לא די. ענני השכינה, שהיו כאמור מולטי-פונקציונליים, שימשו גם למטרות ביטחוניות. הם היו השכפ"ץ של ישראל, שהגן עליהם מפני חיצי המצרים שרדפו אחריהם, ומגן אקולוגי ששמר עליהם מפני פגיעות של חיות רעות ומפני פגעי מזג האוויר. הם גם בנו סוכות ליהודים במדבר. לזכרן של סוכות הפלא, שהיו עשויות מענני כבוד, אנו חוגגים את חג הסוכות.

יתר על כן, באורח ניסי, העננים תיפקדו גם על תקן המכבסה לניקוי יבש (או לח) ומגהצת הקיטור, שכיבסה את בגדי העם במדבר וגיהצה אותם, ושמרה על ניחוח רעננותם. ענני הכבוד, כפי שמצביעים חז"ל, שירתו את ישראל גם ככלי תחבורה. הם היו המטוס הקל שהסיע אותם אחר כך לקראת עלייה לרגל לירושלים.

מזון כל-בו

בדומה לכל-בו ענני הכבוד גם המָן, המזון הניסי של ישראל במדבר, נהנה מקשת רחבה של טעמים. האוכל המוכן, הגיע טרי, חינם אין כסף, באספקה יומיומית לישראל בשדה, היישר מן התנור החם של... השמים. מכאן כינויו של הבצק הדובשני העגול, אנין ורב-הטעם, מוצר איכותי וייחודי מבית המאפה של הקב"ה, שרשם עליו את הפטנט הבלעדי - לחם מִן השמים.

המָן לא רק היה לחם רב טעמים, אלא מזון הגוּרְמֶה הצטיין גם בתכונותיו הרוחניות ובחיישנים מסתוריים שבהם היה מצוייד. המינון היה מדוייק, עומר לגולגולת, בהתאם למספר הנפשות במשפחה. כדי לא ללקוט את המן בשבת, קיבלו היהודים ביום שישי מנה כפולה, שלמרבה הנס נשארה טרייה גם למחרת ביום השבת, וזאת ללא כל אמצעי קירור דוגמת מקרר או מקפיא. זֵכֶר למן הכפול נוהגים לקַדש בשבת על שתי חלות, מנהג שזכה לכינוי 'לחם משנֶה', שמקורו אפוא בפרשתנו.

גם השירות היה פונקציונלי, בהתאם לרמה הרוחנית של האדם. ככל שהאדם הצטיין במצוות, כן המן הגיע קרוב יותר לביתו. הצדיקים לא נזקקו ל'טייק אווי' ונהנו משירות עד הבית. בקיצור, התגשמות החלום הקולינרי והכלכלי של כל אדם לו היה במדבר.

שיעור בפסיכולוגיה

אין ספק, כי מֵעֵבֶר למטרות תזונה, המָן שסוּפק על בסיס יומי (ובשבת נשאר טרי), היה מתכּוֹן מצויין להנחלת מידת הביטחון בה'. הוא משמש מודל לאמונה אולטימטיבית. כל המתפרנס היום, ושואל מה אוכל למחר, הרי הוא כפי שמצביעים חז"ל, מקטני אמונה. ואומנם הקב"ה משבח את אמונתם של ישראל במדבר: "כה אמר ה' זכרתי לך חסד נעוריך, אהבת כלולותיך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה".

עם זאת, על-רקע אמונה מופתית זו, ולאור ניסי מצרים וקריעת ים סוף, נשאלת השאלה כיצד זה הפכו ישראל למתלוננים סדרתיים בפרשה, המקטרים ללא הפסקה. הם מבקשים לחם ומים, ושוב מים, ורוצים לחזור לצינוק של מצרים שאותו הם מעדיפים על פני החיים הטובים במדבר. איך מצרים הפכה פתאום לחלום הרטוב של היהודים, ל"סיר הבשר" הנכסף, והשבי המצרי לגן העדן האולטימטיבי עלי אדמות ולמחוז געגועים מיתולוגי? יש מפרשים שה'ערב רב', הלא הם גֵּרֵי מצרים, שהסתפחו לישראל (ועליהם נאמר שהיו קשים להם כספחת), הם היו המסיתים והמדיחים של העם, והם שגרמו לו לחטוא ולקַטר.

אולם מעבר לכך, הפרשה מלמדת שיעור יסודי בפסיכולוגיה.

בפרשת וארא ראינו שה' מבטיח לגאול את ישראל ולהוציאם מתחת סִבְלוֹת מצרים. הצבענו על הלשון המיוחדת, המשַקפת דומני לא רק את הסבל, אלא לא פחות את הסבלנות והסובלנות שפיתחו כלפי הסבל במצרים כמנגנון הגנה. אִם הם לא יכלו להילחם בעבדוּת, הם הסתגלו אליה ואף התאהבו בה. כך העבדוּת הפכה ל'ידידותית' ופחות מציקה. הלם השבי, שישראל היו נתונים בו, היה תוצאה בלתי נמנעת של העבדוּת הממושכת במצרים. תסמונת זו היא שהולידה את המנטליות הגלותית, שעליה מצביעים חכמינו: "יותר משקשה להוציא את ישראל מן הגלות, קשה להוציא את הגלות מתוך ישראל" - האפקט הפסיכולוגי הזה ליווה את עמֵנו שנים רבות אחרי יציאת מצרים, לאורך כל הגלויות, ובעצם, עד היום הזה.

סדרת התלונות של העם מלמדת מֶסֶר פסיכולוגי חשוב אחר. פרשת המים המרים, שהיקנו למקום את שמו 'מרה', מצביעה על הפסוק שהפך לסמל של דפוס התנהגות אנושית "כי מרים הם - על כן קרא שמה מרה". כאשר יש באדם ליקוי מר, הוא נוהג להשליך אותו על אחרים, ולראות בזולתו שהוא מר. ובקיצור: הפוסל - במומו פוסל, כפי שאומרים חז"ל. התנהגות זו הולידה את האימרה החסידית, כי חסרונות שאדם רואה בזולתו אינם אלא מראָה למגרעותיו הוא. הם מהווים השלכה מובהקת של פגמים המשתקפים בהתנהגותו, וקְנֵה מידה לחסרונותיו שלו שעליו לתקן.

אופטימיסט ללא תקנה

מעֵבר לכך, נראה לי כי הפסוק משַקף תפיסת עולם. כאשר אדם הוא טיפוס מדוכא, במצב נפשי ירוד ובעל השקפה פסימיסטית, הוא רואה מתוך השלכה את כל העולם באור דומה. ולהיפך, אדם המחייך אל העולם, העולם מחייך אליו בחזרה. אדם המקרין אור פניו לסביבתו, הסביבה כמשוב מחזירה לו אור. ידוע המשל העממי על אותו כַּפְרִי שנתקל לראשונה במראָה בבית מלון עירוני וקָבַל על כך שהאיש מהעֵבֶר השני תמיד מחמיץ לו פנים. יעץ לו בעל המלון לחייך אל אותו איש 'מיסתורי', וכך עשה. וּרְאֵה זה פלא, החיוך חזר גם ל'איש' שממולו בראי. על כך כבר אמר החכם מכל אדם "כמים הפנים לפנים - כן לב האדם לאדם".

עם זאת, הכתוב מציין "ושם ניסהו" הניסיונות של האדם, כפי שמבואר בתורת החסידות, רק מחשלים אותו ומרוממים את התנהגותו על נס. הכשלונות הרוחניים הם מנוף להצלחה ולקידום אישי. מהשלילה, בחינת יש מאין, הוא לומד איך להסתייג ממנה ולהעריך את הטוב.

בניגוד לניסי מצרים וים סוף, שהטילו מורא על כל העמים, שלא 'להתחיל' עם ישראל, והצביעו על נוכחות הבורא בעולם ועל נפלאות ההשגחה העליונה, עמלק היה הראשון שפרץ את מחסום ההרתעה ונלחם ביהודים. עמלק, שהוא גם התגלמות היצר הרע, האמין במקריות בניגוד לאמונה היהודית בהשגחה פרטית. משום כך התשובה הנצחית נגדו, מעֵבר לכוח הצבאי, היא התפילה וקבלת המצוות. "וכי ידיו של משה", אומר המדרש, "עושות מלחמה? אלא בזמן שישראל מסתכלים כלפי מעלה, היו מנצחים".

תאריך:  06/02/2009   |   עודכן:  06/02/2009
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחרונה ציינה מדינת ישראל 40 שנה לתחילת מאבקם של יהודי ברית-המועצות לעלות ארצה. לשם כינונו של מפעל זה הוקמה ועדת אישים מכובדת, אשר פעלה מטעם המדינה להעלאת היהודים. המחפש במקורות המידע הזמינים חומר אודות מאבקם של יהודי ברית-המועצות ואודות הסיוע שקיבלו מהמדינה, ימצא בעיקר מידע הירואי אך סינתטי משהו אודות פעילות העלייה. קשה יותר למצוא מידע אודות קבוצות השורש - קבוצות חוץ-מוסדיות שפעלו נמרצות למען העלייה, ובגישה שונה בתכלית מן הגישה הממסדית.
06/02/2009  |  ערן בר-טל  |   מאמרים
בשנת 1995 פרסם בנימין וילקומירסקי, בונה כינורות שוויצרי, ספר אוטוביוגרפי בשם "קרעים". היצירה ראתה אור לאחר שנים של טיפול פסיכולוגי שבמהלכן השיב לעצמו המחבר קרעי זיכרונות שהדחיק במהלך השנים. היו אלה זיכרונותיו העגומים כילד בתקופת השואה. הספר "קרעים" זכה להצלחה רבה, תורגם לשפות רבות, ומחברו אף היה למורה דרך עבור רבים נוספים שביקשו לחלץ מתת-המודע זיכרונות שעמם לא הצליחו להתמודד כבוגרים. בעקבות הספר נשפך דיו רב בדיון התיאורטי על סגולותיו של הטיפול הפסיכואנליטי לשחזור חוויות ילדות שהודחקו, וכנראה שהיה ממשיך להישפך אלמלא פורסם תחקיר עיתונאי שחשף אמת מביכה ביותר: מחבר הספר כלל לא חווה את השואה, יתכן אף שנולד לאחר סיומה. וילקומירסקי עצמו, ששמו האמיתי היה בכלל ברונו גרוסיאן, המשיך זמן רב להגן על מהימנות זיכרונותיו, ובמנוסתו מתחקירנים אף הגיע להתגורר בישראל.
06/02/2009  |  אור איתן  |   מאמרים
למרות שאני רחוק מתמיכה בברוך מרזל ובסגנונו, אני מתנגד בתוקף לשיטתו של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הנובעת בעצם מפסיקת בית המשפט העליון והיא יחידה במינה בין המדינות המכבדות את החוק. זוהי השיטה שלפיה, כאשר בריון מאיים לפגוע בחוק ובשומריו, מרחיקים דווקא את הקורבן המיועד, מפייסים את הבריון ונותנים לו פרס על בריונותו, בטענה שהאירוע המתוכנן "יפגע בסדר הציבורי בוודאות קרובה". זוהי השיטה, שבעטיה נאסרה כל תפילה יהודית בהר הבית, ובעבר אף נאסרה כניסת יהודים לשם - לדראון עולם.
06/02/2009  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
השנה הייתה 1993 כשנתגלה ליועץ המשפטי לממשלה שח"כ דדי צוקר ממרצ עומד בראש עמותה ("המועצה הציבורית לחילופי צעירים ונוער") שמקבלת המון כסף ממשרד החינוך, משרד שבראשו עמד השר אמנון רובינשטיין ממפלגתו. כשח"כ (מהרשות המחוקקת) מבקש ומקבל כסף משר (מהרשות המבצעת) קוראים לזה ניגוד עניינים. כששניהם באים גם מאותה מפלגה והח"כ מושך לעצמו כספים והוצאות מהעמותה הזו, יש לזה עוד שמות, אבל בדרך כלל משתמשים בהם רק נגד ש"ס ואנשיה.
06/02/2009  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
בעצם ימים אלו מתחייבת מפלגת ש"ס כי תתמוך בליכוד, אהוד ברק וציפי לבני מצהירים כי "ישבו עם ליברמן" (וזאת למרות תחושת המיאוס שחשים מליברמן מספר שרים במפלגת העבודה), וכל מפלגה רוקחת הבטחות מהבטחות למפלגות האחרות (במסגרת הסכמים קואלציונים) כמו גם לחברים בתוכה (אתנן תיקים).
06/02/2009  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il