הודעה לעיתונות החרדית מטעם לשכתו של ח"כ
ישראל אייכלר (יהדות התורה) בישרה על כך שמשבוע הבא כל תלמיד ישיבה שיציג "כרטיס תלמיד" מישיבה מוכרת יזכה להנחה של 50% בקווי החברה בצפון הארץ. אולם עיון בפרטים מצביע על הטעיה של הקוראים או על מחדל מצידה של
נתיב אקספרס. נסביר:
ראשית, אם אכן עד היום לא כיבדה נתיב אקספרס את כרטיסי התלמיד ונתנה 50% הנחה לתלמידי ישיבות קטנות (לפני גיל 18), הרי שמדובר בעבירה על הכללים. ההודעה כי רק משבוע הבא יכובד ההסדר בעייתית, שכן
כבר היום חייבת נתיב אקספרס במתן ההנחות.
על-פי חוק, ילדים ונערים, מגיל 5 עד הגעתם לגיל 18, או עד סוף כיתה י"ב, זכאים להנחה של 50% ממחיר הנסיעה ברכישת כרטיסיות נוער בלבד (בניגוד לכרטיס בודד).
כמו-כן, תעודות הנחה לתלמיד יינתנו רק לתלמידים הלומדים במוסד חינוכי המאושר על-ידי משרד החינוך ומחיר הנסיעה מביתם לבית הספר הוא מקוד 16 ומעלה (לכרטיס בודד בלבד). ההנחה היא בשיעור של 50% באמצעות תעודת הנחה לתלמיד אשר מנפיק מפעיל התחבורה הציבורית לאחר שקיבל פנייה מהמוסד החינוכי. מדובר בתעודת תלמיד מיוחדת, שונה מתעודת התלמיד הרגילה שמונפקת על-ידי בתי הספר, ועולה כ-35 שקלים. נושא התעודה זכאי לנסיעה במסלול ובקווים המצוינים בתעודה בלבד. ההנחה ניתנת ברכישת כרטיס בודד בלבד, ותקפה רק בימי הלימודים בלבד המאושרים ע"י משרד החינוך או בהתאם למצוין בתעודה.
יודגש כי בחורי ישיבות מעל גיל 18 אינם זכאים להנחות בתחבורה הציבורית.
גם ב
משרד התחבורה מבהירים כי נתיב אקספרס לא תוכל לתת הנחות שלא על-פי הכללים ואומרים ל-News1 כי "בדיקת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית אל מול המפעיל מעלה כי אין כל שינוי במדיניות ההנחה הניתנת לתלמידים ובני נוער עד גיל 18 והיא עומדת כיום על 50%".
בנתיב אקספרס חוששים מאוד ממשרד התחבורה, ובצדק. מאז החלה בביצוע הפעימה השלישית בקווי הגליל, שכללה את קווי נהריה-עכו-חיפה וכפרי הערבים בגליל המערבי, גדל מספר התלונות על החברה וכך גם הקנסות שהושתו עליה בשל חריגות מהתחייבותה בחוזה השירות. בשלב מסוים, סבלנותו של משרד התחבורה תמה. לא כן היה באשר לתקלה במוקד השירות של החברה בתקופת "בין הזמנים", חופשתם של בני הישיבות, שגרמה לקריסה ממושכת של המוקד בשל מה שהוגדר "לחץ חריג". לאירוע זה, כאמור, הגיב המשרד בסלחנות.
בנתיב אקספרס מוטרדים מהקנסות, ובפגישת הנהלת החברה, המנכ"ל האני דעקה והדובר זאב סוננזון, עם ח"כ אייכלר ביקשו כי תלונות מצד הציבור החרדי ייעשו ישירות לחברה "ללא צורך התערבות גורמים אחרים". למרות בקשה זו של נתיב אקספרס (והוא הדין ביתר החברות), מומלץ לנוסעים להתלונן ישירות למשרד התחבורה, שבמקרה הצורך גם יקנוס את מפעיל התחבורה הציבורית.
מדברי הנהלים בפגישה עולה עוד כי בציבור החרדי רווחות תופעות לא ראויות שבהן חוסמים אוטובוסים באמצעות חסימת כבישים, ומעליבים נהגים ונוסעים.