טובת הנוסעים לא נשמרה בעת הארגון מחדש של התחבורה הציבורית בירושלים - קובע (יום ד', 29.10.14)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא. הארגון מחדש לא בוצע לאור תכנון יעיל ומעמיק, לא נעשה בזמן סביר ולא הופקו לקחים מהפעלת הרכבת הקלה בבירה.
ממצאי הביקורת העלו ליקויים רבים עוד משלב התכנון של פרויקט הארגון-מחדש. בחוזה מול הזכיינית סיטיפס לא הובטחו התנאים הנחוצים לשם שמירה על האינטרסים הציבוריים, בראש ובראשונה של משתמשי התחבורה הציבורית, דבר שפגע בעיקר במעבר בין השכונות לאיזורים מרכזיים בעיר.
התכנון לביטול הקווים למרכז העיר משכונותיה בצפון-מזרח היה לקוי ביותר.
משרד התחבורה לא התריע על הצורך בשינוי בתוכנית בשלבי התכנון הסופיים או במהלך ביצוע הפעימות, ובכך לא מילא את תפקידו. המשרד גם לא ערך הפקת לקחים ולא דאג לשינוי מתווה הקווים בצפון ירושלים לפני ביצוע הפעימות או במהלכן.
קווים מהירים
לא בוצע מכרז לקווי BRT (אוטובוסים רבי-קיבולת) למרות מרכזיותם בתוכנית הארגון-מחדש, והאוטובוסים שהופעלו בקווים אלה אינם עומדים באמות המידה הנדרשות מקווי BRT על-פי התכנון. תכנון קווי ה-BRT נדחה לשנת 2025. זאת, למרות שכל פרויקט הסעת ההמונים בירושלים (תמ"מ 29/1" ו"ירושלים 8000") תוכננו למימוש מלא ב-2020, כולל שמונה קווי רכבת קלה.
משרד התחבורה מפעיל ארבעה קווים "מהירים" במסלולי ה-BRT המתוכננים. על-פי התכנון, על אגד להפעיל 150 אוטובוסים משודרגים מדגם חדש עתיר-קיבולת ובעל ארבע דלתות. בפועל הוא מפעיל רק 109, וחלקם משמשים גם קווים אחרים שאינם מוגדרים מהירים.
לשפר השירות לנוסעים
בתוכנית הארגון-מחדש לא נקבעו יעדים מוגדרים ומדידים, ולא נבדקה בפועל לאחר ביצועו מידת ההצלחה שלו. לא נקבעה מסגרת תקציב כוללת לפני הארגון-מחדש ולא בוצעה בקרה אחר ניהול התקציב, ועל כן אי-אפשר לדעת מה הייתה העלות הכוללת של הארגון-מחדש. אי-קביעת מסגרת תקציב ואי-הבקרה אחריו מעידות על ליקויים בניהול התוכנית.
לאור העובדה שחלקים מרכזיים של התוכנית לא בוצעו, השירות לחלק מתושבי העיר לא שופר במידה מספקת ובחלקים מסוימים אף הורע. המבקר קובע, כי על משרדי התחבורה והאוצר ללמוד מהליקויים בביצוע עד כה, ולפעול לשיפור מצבם של התושבים שנפגעו. במקביל, עליהם לפעול להשלמת הארגון-מחדש שאמורה להביא פתרונות כוללים לטווח ארוך, כדי להבטיח שיפור השירות לנוסעים. לדעת משרד מבקר המדינה, על משרד התחבורה לשקול מחדש את השינוי במערך הקווים בירושלים באופן שיענה על צורכי התושבים, במיוחד אלה שיעדם אינו מחייב מעבר במרכז העיר.