שר הביטחון משה יעלון אומר (יום ד', 29.10.14) כי ההחלטה למנוע מפועלים פלשתינים לנסוע יחד עם ישראלים בקווי השומרון של חברת אפיקים, היא למעשה יישום דוח
מבקר המדינה משנת 2009, שקבע כי לא הופעלה סגירת מעגל במעברי איו"ש, וכך לא היה מידע האם פלשתינים שיצאו לעבוד בישראל חזרו לשטחים. הוא אמר את הדברים במענה לשאילתה של ח"כ
דב חנין (חד"ש).
המבקר קבע בזמנו כי נוהל זה לבדיקת הפועלים 'עשוי לסייע רבות לקיום בקרה להגברת היכולת להרתעת פלשתינים השוהים בישראל ללא היתר שהייה תקף ואף עשוי לאפשר את הענשתם בעת הצורך. אשר על כן, ראוי שכל הגופים המופקדים על ניהול המעברים יפעלו במשותף כדי לבצע את הנוהל".
שר הביטחון הסביר כי בכביש חוצב שומרון (כביש 5) אין נקודת יציאה של פועלים ערבים לכיוון העבודה בישראל. מדובר על למעלה מ-40 אלף פועלים שעובדים במדינת ישראל, ולרשותם 13 מעברים חוקיים בהם יש בידוק, שמהם ניתן לצאת על-פי אישורי עבודה.
באזור כביש חוצה שומרון יש שתי פרצות במכשול שאמור למנוע יציאה בלתי חוקית, שההשלמה שלהן התעכבה, בשל עתירות לבג"ץ, והיום הפרצות האלה הולכות ונסגרות. כמו-כן, פועלים יוצאים באישור דרך נקודת מעבר מותרת דוגמת מחסום אייל וחוזרים ללא בדיקה דרך כביש חוצה שומרון.
לדברי יעלון, כבר בינואר 2014 קיבל החלטה לחסום את הפרצות ולבצע בחינה של משמעות הדרישה למי שיוצא לעבוד בישראל, לחזור ולהיבדק במחסום בכניסתו בחזרה. הוא סיכם שהניסוי להוצאת קווי הפועלים ממעבר הבידוק יחל ב-1 בינואר 2015. את העיכוב ביישום נימק בהבשלת התהליך.
יעלון התייחס לחברי הכנסת יושב-ראש מרצ,
זהבה גלאון, שטענה כי זוהי גזענות איומה מצד המתנחלים שאינם רוצים לראות לידם פלשתינים באוטובוס, והשיב כי "לא צריך להיות איש ביטחון כדי להבין שכשיש 20 ערבים בתוך אוטובוס שהנהג שלו יהודי ויש בו עוד שניים או שלושה נוסעים ואולי חייל או חיילת עם נשק, שזו ערובה לפיגוע".