|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

מה עובר על ארדואן?

טורקיה מסתבר שארדואן אמר את מה שאמר במהלך מבצע "עופרת יצוקה" בכדי לרצות גורמים אנטי ישראלים בטורקיה ה'אנטי ישראליות' בטורקיה היא רבגונית וכוללת לאומנים טורקיים, מרקסיסטים, וכמובן- איסלמים רדיקלים
11/02/2009  |   אפרת אביב   |   מאמרים   |   אוניברסיטת בר-אילן   |   תגובות
[צילום: AP]

ביום שני ה-5 בינואר 2009 צוטט ראש ממשלת טורקיה ארדוהאן באומרו: "במוקדם או במאוחר משלמים על דיכוי", "ישראל משתמשת בכוח לא פרופורציונאלי", "צדק אלוהי ייעשה".1 ארדוהאן, שבאופן מסורתי מקיים מערכת דיפלומטית ידידותית עם ישראל, יצא הפעם מגדרו כדי לגנות את ישראל בהצהרות שטרם נשמעו כמותן בשנים האחרונות. המעבר החד משיחות עם ישראל על עתיד הסכם השלום עם סוריה, לגינוי חריף, מעלה תהיות באשר לנסיבות שהביאו את ראש ממשלת טורקיה לשנות את מדיניותו כלפי ישראל.

עמדתו של ראש ממשלת טורקיה כלפי ישראל נגזרת בראש ובראשונה מדעת הקהל במדינה כלפי הסכסוך הישראלי-פלשתיני. דעת הקהל בטורקיה בימים אלו כוללת ביקורת קשה מאד נגד ישראל וחלק מתושביה סוברים, כי על הממשלה הטורקית לנקוט במדיניות אנטי-ישראלית. המבצע הצבאי בעזה עורר עוד יותר את התחושות הקשות אשר רווחות בשנים האחרונות, בעיקר מאז אינתיפאדת אל-אקצה, כלפי ישראל ברחוב הטורקי. בעקבות המשבר בעזה יצאו רבים לרחובות על-מנת למחות נגד מדיניות ישראל בשטחים. בשלב זה מתקיימות הפגנות קבועות מול הקונסוליה הישראלית, שמכונה בפי המקומיים "השגרירות הציונית", באיסטנבול ומול שגרירות ישראל באנקרה.

שלוש קטגוריות של שונאי ישראל טורקיים
[צילום: AP]

ניתן לחלק את המפגינים לשלוש קבוצות עיקריות. הקבוצה הראשונה היא קבוצת האיסלאם הרדיקלי. הכוונה היא לקבוצות מוסלמיות-רדיקליות אשר נמצאות בתוך טורקיה. הקבוצות הללו פועלות בעיקר מתוך מסגדים וקוראות לתנועת החמאס להמשיך בהתנגדות. בקרב קבוצות אלו ניתן למצוא רבים שקוראים ל"המשך האינתיפאדה העולמית" ואף מבקשים מאלוהים להיפרע מישראל כמו שנכתב באחד השלטים שהונפו במהלך ההפגנות: "יא אלוהים מחץ את ישראל".2 מרבית התומכים בזרם זה נושאים במהלך ההפגנות תמונות של מנהיג ארגון חיזבאללה חסן נצראללה וכן של השיח' אחמד יאסין. כמו-כן, רבים מקרב קבוצה זו מבקרים את מנהיגי מדינות ערב על שאינם מסייעים לפלשתינים ונכנעים ללחץ האמריקני.

הקבוצה השנייה היא קבוצת השמאל המרקסיסטי-לניניסטי. הקבוצה הקומוניסטית הטורקית ידועה בשנאתה לישראל. תנועות השמאל בטורקיה יצרו קשרים עם ארגונים פלשתינים החל מסוף שנות ה-60. פעיליהם עברו הכשרה בקובה ואף שלחו את אנשיהם להתאמן במחנות טרור בירדן ובלבנון. חלק מהפעילים השתתפו בפעולות כנגד ישראל במלחמת ההתשה ובתמורה סיפקו להם הפלשתינים אמצעי נשק וחבלה. לחלק מהקבוצות הללו אג'נדה אנטי מערבית ניהיליסטית, אבל גם אנטי ישראלית.

העיתונות המזוהה עם השמאל הרדיקלי בטורקיה יצאה אף היא בתקיפות נגד ישראל והצהירה כי "ישראל רצחה את השלום עם עופרת יצוקה" ובשלטים שלהם נאמר: "השמידו את ישראל, צאו מפלשתין" או "מוות לאמריקה ולישראל".3 בתנועות השמאל הטורקי נוטלים חלק גם אנשי תקשורת, אנשי אקדמיה ואמנים. ההשפעה של אלו הביאה את הקריאות נגד ישראל גם אל תוך הקמפוסים. כך למשל, לפני כחודש הוצג באחת האוניברסיטאות הממשלתיות הטובות ביותר בטורקיה, "אוניברסיטת הבוספורוס", דוכן נגד ישראל הקורא לסטודנטים להצטרף להפגנה מול הקונסוליה הישראלית.

הקבוצה השלישית ואולי המסוכנת ביותר היא קבוצת הלאומנים הטורקים. קבוצה זו נתנה את קולה בבחירות לפרלמנט ל"מפלגת התנועה הלאומית"
(Milliyetçi Hareket Partisi). מפלגה זו, שזכתה במקום השלישי בבחירות (עם מעל 14% אחוזי הצבעה), חרטה על דגלה אג'נדה טורקית לאומנית המתנגדת להענקת זכויות למיעוטים החיים בטורקיה כמו גם אג'נדה אנטי מערבית וכמובן אנטי ישראלית. מקרב זרם זה יצאו רבים המתנכלים למיעוט היהודי בטורקיה, הנאמד ב-17 אלף יהודים, ומצהירים חדשות לבקרים כי אין לאחרונים מקום במדינה.

הקריאות האחרונות ברשימת התפוצה של המפלגה, תובעות להחרים סחורות וחברות אמריקנית וחברות מערביות (דוגמת "מקדונלדס" ו- "איקאה") וחברות בבעלות יהודית (למשל קנייניו של ג'ק קמחי, אחד הטייקונים היהודים בטורקיה). מגמה זו מדאיגה מאוד את תושביה היהודים של טורקיה, שכן, הימין הלאומני אינו בעל מאפיינים דתיים ובמקרים לא מעטים נמנים עליו גם אינטלקטואלים טורקים.

מול תנועות רדיקליות אלו צריך ארדוהאן להתמודד בבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו בחודש מרס הקרוב. בבחירות אלו נוטלות חלק 19(!) מפלגות, המבקשות להצדיק את ייחודן ולגייס להן כמה שיותר תומכים. לפיכך מבקש ארדוהאן לבסס את מעמדו ברחוב הטורקי על-ידי קריאות נגד ישראל, שמעניקות לו נקודות בזירה המקומית.

טורקיה רוצה לשוב ולהיות הגמונית במזה"ת
[צילום: AP]

סיבה נוספת למדיניות הנוקשה של ארדוהאן כלפי ישראל, קשורה בשאיפתה של טורקיה להפוך לכוח אזורי במזה"ת. טורקיה, שבמשך שנים צידדה בהצבת כוח אירופי באזור, מבקשת בעשורים האחרונים להיות כוח מוביל במזה"ת ולהוות גורם רב השפעה בעיצוב היחסים הפנימיים במזרח התיכון. בעיני ההנהגה הטורקית, העובדה כי מדינתם משלבת מערב ומזרח, דת וחילוניות, יחסים נאותים הן עם מדינות ערב והן עם ישראל, מכשירה אותה לבסס את מעמדה כמנהיגת המזרח התיכון. לפיכך כחלק מניסיונותיה לבסס את כוחה באזור היא נדרשת להשיג את תמיכתן של מדינות ערב ולהצניע את יחסיה עם ישראל. כך למשל המעורבות של טורקיה במאמצי השלום בין ישראל ובין סוריה (ולא משנה אם המניע הוא להסיט את ממשלת סוריה מן המחלוקת ההיסטורית הסורית-טורקית בנושא אלכסנדרטה או חבל האתאי – Hatay - או הרצון ליצור הפרדה בין אירן לסוריה), הינו ניסיון נוסף שלה לבסס את מעמדה האזורי.

ואולם בניגוד לנאמר לעיל, אין לחפש סיבות עמוקות מדי לתמיכה הטורקית בפלשתינים. הסיוע הטורקי לפלשתינים בשטחים אינו תופעה חדשה, אם כי נראה שהטורקים הגבירו אותו בשל המשבר ביחסים עם ממשלת ישראל. ימים ספורים טרם מבצע "עופרת יצוקה" ביקר ראש הממשלה אולמרט באנקרה ושוחח עם ארדוהאן על תהליך השלום עם סוריה. רק מעט לאחר מכן, נודע לארדוהאן כי אולמרט נתן "אור ירוק" למבצע בעזה. ארדוהאן מצדו כעס, התאכזב ונעלב. העיתונות הטורקית שביקשה את תגובתו של ארדוהאן לאירועים, הדגישה את האכזבה של ראש ממשלת טורקיה מהצעד שביצע אולמרט מאחורי גבו. כתוצאה מכך הפסיק ארדוהאן את מאמצי התיווך שלו בזירה הסורית והוסיף כי הברוטאליות הישראלית מהווה בעיה עבור טורקיה שמצטיירת כידידתה של ישראל.4 אמירותיו של ארדוהאן עלו שלב עם קריאתו להחרמת ישראל באו"ם. הצהרה זו הייתה אולי הקשה ביותר שהשמיע ארדוהאן כלפי ישראל עד כה.5

הג'יני לא כל כך נורא

לאור המצב בזירה המדינית הפנימית והחיצונית, ניתן להבין את מניעיו של ארדוהאן בהתבטאויותיו נגד ישראל. אך למרות האמירות הקשות צריך לזכור כי לטורקיה קשרים צבאיים הדוקים עם ישראל (נושא רכישת הנשק הוקפא באחרונה בטורקיה בשל המגמה לייצור עצמי ולא כאקט אנטי ישראלי) וכן קשרים מדיניים חמים שבאו לידי ביטוי בביקורים של אישים רמי דרג מישראל בטורקיה כדוגמת הנשיא קצב ב-2003, הנשיא פרס ב-2007, רה"מ אולמרט ב-2008 וכו'.

כמו-כן, טורקיה עדיין זקוקה ללובי היהודי בכדי לגשר בינה לבין וושינגטון. מעבר לכך, טורקיה מעוניינת להפוך לכוח מתווך במזה"ת. כך, ניסה נשיא טורקיה, עבדוללה גול, לומר שאמנם טורקיה ביקרה את ישראל אך גם דאגה לקדם את ניסיונות התיווך בין הצדדים, בכדי לשים קץ למבצע בעזה. כלומר הביקורת הטורקית על ישראל לא הייתה סתמית אלא חלק ממאמץ תיווך.6 כדאי גם להזכיר את דבריו של שר התיירות הטורקי, שקרא לבתי מלון באנטליה שלא להחרים את התיירים מישראל ואף אמר שכל המניף שלט בו נאמר כי כניסת ישראלים אסורה, פוגע ישירות בענף התיירות הטורקי.

לאור כל זה, ולמרות הלחצים מצד טורקיה וכן האמירות חסרות התקדים יש להתייחס לטורקים בהרבה סבלנות והבנה. נראה שהתייחסות סובלנית תשרת את האינטרסים של ישראל בטווח הארוך. יש לבחון את התדרדרות היחסים בטווח הארוך ולראות אם אכן טורקיה יכולה לשמור על יחסיה הטובים המסורתיים עם ישראל או לא.

ומה לגבי הטורקים? כבר בערב השנה האזרחית החדשה הם החלו לעסוק בסוגיה אחרת, שמעסיקה אותם הרבה יותר, הסוגיה הכלכלית. התקוות לשינוי חיובי, בעיקר בכיוון הכלכלי, אינה מצליחות להתגשם והדבר גורם לחשש רב בציבור. ניתן לסכם את תחושותיהם של אזרחי טורקיה בציטוט מן העיתון Sabah ב-29 בדצמבר 2008, ובו נאמר:
Türkiye için 2009'un zor ve tehlikeli bir yıl olacağı." Nice yıllara!
שנת 2009 תהיה שנה קשה ומסוכנת לטורקיה. שנה טובה!

מקורות

1. Sabah, 4 January 2009.
2. Vakit, 29 December 2009.
3. Radikal, 29 December 2009.
4. Hürriyet, 29 December 2008.
Milliyet, 29 December 2008
5. Hürriyet, 16 January, 2009.
6. Hürriyet, 18 January, 2009.


פורסם במקור: אוריינט אקספרס - ביטאון לעניינים מזרח תיכוניים מטעם תלמידי המחלקה ללימודי המזרח התיכון (אוניברסיטת בר-אילן, טבת תשס"ט – ינואר 2009).
ד"ר אפרת אביב מלמדת במחלקה ללימודי המזה"ת בבר-אילן, מתמחה בתנועות איסלאמיות בטורקיה ובלימודים טורקיים.
תאריך:  11/02/2009   |   עודכן:  11/02/2009
ד"ר אפרת אביב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה עובר על ארדואן?
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מה?!
11/02/09 21:37
2
א ל י
11/02/09 22:01
3
קרטופל
11/02/09 22:10
4
חחח
11/02/09 22:13
5
מ.אלקרייאף
11/02/09 23:54
6
מחכה לגוג ומגוג
12/02/09 04:05
7
י.ש
12/02/09 08:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לקביעת יום הרכישה לצרכי מס שבח עשויה להיות השפעה גדולה מאוד על שיעור המס שישולם. נכסים שנרכשו בין השנים 1948 עד 1960 זכאים לשיעורי מס מופחתים בגין השבח החל מ-12% לנכס שנרכש ב-1948, ובתוספת של 1% ביחס לכל שנה נוספת לאחר מכן עד 24% לנכס שנרכש בשנת המס 1960 (שהסתיימה ב - 31.3.1961). נכסים שנרכשו החל מאפריל 1961 חייבים בשיעורי מס שבח גבוהים בהרבה, שהינם ממוצע משוקלל בין שיעור המס השולי ו-20% לפי יחס התקופות לפני ואחרי 7.11.1961.
דומה שמאז רימה אריאל שרון את מרכז הליכוד ובעקבות כך את בוחריו וביצע את הגירוש והחורבן בגוש קטיף וצפון השומרון, הפנים סוף סוף הבוחר הישראלי את המסר וביטל את הבחירה במפלגה זו או אחרת מכל וכל. מעתה, הבוחר הישראלי בוחר בגוש של מפלגות כשהוא מחזק או מחליש פלג זה או אחר באותו גוש על-פי צו מצפונו. הדבר מבטיח חישוק כלשהו על צוואר המפלגה הגדולה בגוש הנבחר, לבל תשוב לפקוד אותנו אותה רמייה אסונית.
11/02/2009  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
לכל תומך ליכוד, מוכר הזמריר הליכודי שמתנגן בעליצות בבחירות מ-1996 עד בחירות 2009 "הליכוד הוא הלב...". לטעמי - הליכוד הוא כבר לא לב, לכן כבר לא יכול להיות ראש. הליכוד יכול היה להיות לב וראש - ביבי לא איפשר לו להיות לב, לכן הליכוד לא יכול להיות ראש.
11/02/2009  |  אבי גולדרייך  |   מאמרים
התוצאות של מערכות הבחירות בישראל מזכירות לי את המשל על אדם עם שמיכה קצרה ממידותיו שמושך אותה מדי פעם מימין לשמאל ולהיפך כדי למנוע חשיפה לקור ולצרות אחרות. כמובן שכל משיכה של השמיכה מכסה בעיה אך יוצרת חשיפה של בעיה אחרת. האדם לא מעלה על הדעת לרכוש שמיכה לפי מידותיו, אלא עוסק כל הזמן באלתורים.
11/02/2009  |  אריה דרוקמן   |   מאמרים
תוצאות הבחירות מראות יותר מכל על הפער המתגלע בין שלושת הגושים בחברה הישראלית, גוש השפלה המרכזית, גוש ההר והשוליים, והגוש הערבי. גוש השפלה המרכזית מיוצג על-ידי ציפי לבני (הבועטת במורשת אמה, מבכירות המחנה הלאומי). גוש ההר והשוליים מיוצג על-ידי נתניהו המחזיק במורשת אביו, (מבכירי המחנה הלאומי), ובערבים אין מה לדון, הם האויב, נציגי ההמון הערבי-מוסלמי ששואף לפלוש לכאן ולמחוק את המדינה היהודית מן המפה.
11/02/2009  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבצע עופרת יצוקה  /  מי ומי    / 
ערעור זהות במפגש בין קבוצות בקונפליקט  /  ד"ר מיה כהנוב
מודל לפתרון קונפליקטים מבוססי-תרבות  /  ד"ר מולי פלג
האם זהו קונפליקט חברתי מתמשך?   /  ד"ר מסעוד אגבריה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il