הודעת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית כאילו מפעילי התחבורה הציבורית הונחו לבצע לאלתר שינוי ולהתאים את לוחות הזמנים של הנסיעות לזמני היציאה והכניסה של השבת מתבררת כלא-נכונה.
ל-News1 נודע כי במכתב ששלחה הרשות ב-4 בנובמבר 2014, קיבלו כלל מפעילי התחבורה הציבורית הנחיה כללית בעניין פעילות בשבת, שכלל אינה נוגעת אליהם, אלא לפעילות הרשות - קרי:
משרד התחבורה.
במכתב שעליו חתום דרור גנון, מנהל אגף בכיר רישוי תכנון ותפעול תח"צ ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, התבקשו החברות המפעילות כי עם המעבר לשעון חורף, לעדכן את זמני הנסיעה בהתאם לתקנה 386א'. דא עקא, שהתקנה האמורה בכלל עוסקת
בהגדרת הקווים המורשים לנוע בשבת ולא בזמני הנסיעה של יתר הקווים.
ההנחיה שלא נשלחה
לו רצתה רשות התחבורה הציבורית כי ההנחיה אכן תיושם היה עליה להפנות את המפעילים לנוהלי המפקח על התעבורה בהם נכתב בין היתר: "המפעיל יקבע את מועד יציאת הנסיעה האחרונה כך שהנסיעה תגיע לתחנת היעד כחצי שעה לפני כניסת השבת לכל המאוחר, על-פי מועדי כניסת השבת המפורסמים על-ידי הרבנות הראשית לישראל", ו"המפעיל יקבע את מועד יציאת הנסיעה הראשונה כחצי שעה לאחר יציאת השבת לכל המוקדם, על-פי מועדי יציאת שבת המפורסמים על-ידי הרבנות הראשית לישראל".
מנהלי חברות התחבורה הציבורית לא הבינו ההנחיה הלא-רלוונטית שנמסרה להם, וכך גם במהלך השבת האחרונה המשיכו עשרות קווי שירות לחרוג מהמנדט שניתן להם, ו"גלשו" לתוך השבת. נודע כי
חלק מן הקווים אף המשיכו לנסוע אחרי כניסת השבת גם בתוך ישובים דתיים ומסורתיים.
מחר (יום ג', 18.11.14) צפויה ועדת הכלכלה של הכנסת לקיים דיון מיוחד בממצאי התחקירים שפורסמו באתר זה. הדיון מתקיים ביוזמתו של חבר הכנסת יואב בן-צור (ש"ס), ובין היתר יעלו בו הפרות של החוק וההנחיות שמבצע משרד התחבורה באישור הפעלת קווים בשבת ושתיקתו בעניין חוזה ההעסקה של נהגים בחברת
נתיב אקספרס, המחייב אותם לעבוד בשבת.