ועדת הכספים אישרה (יום ג', 18.11.14) העברת תוספת של 445.77 מיליון שקל לתקציב הביטחון, בין השאר למימון 165 מיליון שקל עבור פינוי מחנות תעש, 100 מיליון שקל עבור פינוי מחנות צה"ל ו-40 מיליון שקל לתגבור התקציב המיועד לשילוב חרדים בצבא בעקבות החלטות הוועדה לשוויון בנטל.
שימושים נוספים בתקציב זה לא פורסמו ויימסרו לחברי הכנסת בוועדה המשותפת לתקציב הביטחון של ועדת הכספים וועדת החוץ והביטחון.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), אמר כי "בניגוד להעברות אחרות לביטחון, בהעברה תקציבית זו יש את 'המקורות' ויש את 'השימושים'. יש מצבים שגם המקורות לא גלויים ונמסרים בוועדה המשותפת. כאן חלק גדול כן גלויים אז מליאת ועדת הכספים היא זו שמאשרת ולא רק את המסגרת, כנהוג בעניינים חסויים. הכסף הזה כבר אמור היה לעבור למערכת הביטחון כחלק מההחלטות על העברות המחנות ועתה יש לאשרו".
סלומינסקי הוסיף כי "מכיוון שהמקורות להעברה זו הם מסעיף שונות, אקיים דיון נפרד בנושא סעיף זה שנועד לממן פרויקטים שונים, שבו ראשי אגף תקציבים יסבירו את העניין וישיבו לשאלות חברי הכנסת", הודיע סלומינסקי בסוף הישיבה בעקבות טענות חברי כנסת, כי יש בעייתיות לכאורה בקיום 'סעיף הוצאות שונות' בתקציב המדינה".
נציג אגף התקציבים, איתי למקין, אמר כי: "המקורות הם מ'סעיף 13 בתקציב - הוצאות שונות', שלא מיוחסות למשרד ספציפי, למשל כמס הכנסה שלילי (כמיליארד שקל) וכד'. אלה כן הוצאות שבעת בניית התקציב של 2013 לא הייתה ודאות אם יתממשו או לא וכך זה קיים בכל תקציב, יש 'הוצאות שונות'. התממשות סעיפים תקציביים, במצב בו נתקצב כל פרויקט כאילו יתממש, זה מצב לא סביר ויעמיס על התקציב ובמהלך השנה נאלץ לבצע כל הזמן קיצוצים ושינויים בתקציב. זה מייתר את הצורך לבצע כל הזמן התאמות. זה סוג של לקיחת סיכונים. סעיף הוצאות שונות נועד לממן מקרים בהם כן מתממש סיכון".
ח"כ
זהבה גלאון (מר"צ) העירה על כך ואמרה: "בל נטעה בגלל המושג "ניהול סיכונים. יש תחושה שאנחנו חותמת גומי של תקציב הביטחון. הכל משועבד לתקציב הביטחון שגדל בקצב מטורף ואנחנו הופכים להיות צבא שיש לו מדינה. זה נראה כמו קופה קטנה".
סגן שר האוצר לשעבר,
יצחק כהן, העיר כי "פעם ראשונה שאני שומע 'ניהול סיכונים'. זה חדש לגמרי וגמיש לגמרי וזה מחייב דיון מעמיק. זה נשמע מוזר, לא היה בעבר".
ח"כ
משה גפני (יהדות התורה) הוסיף כי "אלה כל מיני סעיפים עלומים שמהם האוצר מתקצב כל מיני מטרות. אנחנו קראנו לזה בורות שחורים. אין דבר כזה ניהול סיכונים. ח"כ
סתיו שפיר עתרה לבג"ץ והאוצר המציא ניהול סיכונים. עכשיו מביאים את זה על-מנת שנחשוב שאנחנו בעניינים אבל אנחנו לא בעניינים. אני כיו"ר ועדה לא הצלחתי להתמודד עם זה אבל לא הסברתי את זה. זה לתת לאוצר לנהל את המדינה. השם הזה ניתן כדי לענות לבג"ץ".
ח"כ סתיו שפיר (העבודה) אמרה כי "במענה לבג"ץ, האוצר בעצם אומר שמרב הסיכויים שרוב הפרויקטים לא יתממשו במהלך השנה והמשמעות היא שהאוצר יחליט מה כן ומה לא, מה לתקצב ומה לא. צריך שליד כל פרויקט כזה יאמרו לנו מהם סיכויי המימוש, ככה מבצעים ניהול סיכונים וככה מציגים בפני ועדת הכספים את הנתונים, כי הציבור שומע שהולך להיות פרויקט כזה וכזה שטוב לציבור כלשהו אך במהלך השנה האוצר מחליט לא לתקצב אותו".
למקין השיב לטענות הח"כים: "לגבי התשובה לבג"ץ, יש הצעות שהן חלוטות וודאיות. למשל, עולם קצבאות הילדים הוא די ודאי ואין צורך בגינה לבצע ניהול סיכונים. כביש למשל, יכולים להיווצר עיכובים, יכולים להפסיק במהלך השנה וכד'. לכן פרויקטים מהסוג הזה... יכולה להיות מציאות כזו המתאימה לתשובה לבג"ץ. אם אני אתקצב את כל הכבישים לשנה הבאה וכד' אז תקציב המדינה יגדל הרבה יותר ואז תצטרכו לאשר קיצוצים נרחבים בכל משרדי הממשלה".
יו"ר הוועדה סלומינסקי העלה את ההעברה התקציבית להצבעה: 7 ח"כים תמכו בה ו-3 ח"כים התנגדו. ח"כ שפיר הגישה רביזיה, שההצבעה עליה תתקיים מחר (ד') בבוקר. כאמור, סלומינסקי הודיע, כי יקיים דיון מעמיק בעניין בהשתתפות ראשי אגף התקציבים באוצר.